Logg inn med Facebook eller Google!

Proteinintoleranse

Started by Mixelite, 12. Feb 08, 07:53:21

Previous topic - Next topic

Mixelite

Quote from: \"bengalow\"Ni må ju ha ett litet \"helvete\" med de betingelser, Mixelite! Jag som nästan äter allt, utan att ens tänka på den lilla mikroskopiska delen som heter \"innehållsförteckning\"!
:-D Det var en overgang, ja! Og _må_ de lage innholdsfortegnelsene med så liten skrift at man må gå med forstørrelsesglass i lomma for å kunne lese dem! :cussing:

Egentlig går det veldig greit, bortsett fra at vi altså \"må\" bomme litt innimellom for å finne ut hva vi tåler og ikke. Jeg skriver \"må\", for ofte er det snakk om snop, ting vi ikke trenger, men hvis jeg skulle bannlyse alt snop med glukosesirup, måtte jeg omtrent nektet poden alt som heter snop og _det_ blir for drøyt, synes jeg.

QuoteVisserligen har Anitas dotter 2 barn av 3, som har celiaki, men jag har inte förstått vidden av det förrän jag läste ditt inlägg.
Tack för klarläggande - nu vet jag mer, speciellt om effekterna av detta!
De fleste med cøliaki lever ikke på fullt så streng diett som vi gjør, men de lærde strides visst om hvor lurt _det_ er. Å spise hvetestivelse f.eks gir en viss mengde gluten i kosten og de fleste cøliakere tåler det, men blir de _helt_ friske så lenge de får i seg _noe_?  :scratch: Jeg ser iallfall helt klart reaksjoner her i heimen hvis vi spiser mat laget på hvetestivelse! Å huttetu!

Jaja, vi skal ikke klage! Venner og slektninger har vært utrolig flinke til å følge opp. Det har ikke vært _noen_ som har insistert på at \"denne kaken har jeg laget slik at dere kan ha den. Den inneholder bare 2 ss hvetemel\". De har skjønt at nulltoleranse betyr nulltoleranse :)

Hihihi, en gang i kaffeselskap hos noen venner satt vi og knasket agurk fra deres eget drivhus. Det var det eneste de hadde å servere som var gluten og melkefritt, så da ble det det alle fikk  :cheers:

Thera

Quote from: \"Mixelite\"Nevnte jeg at man finner hvete i såper? Både shampoer, håndsåpe(dove f.eks) og andre såper. Himla kjekt å legge ungen i badesåpe inneholdende hvetemel. *bah* For noen er faktisk de små mengdene man da får i seg nok til å lage krøll i hverdagen. Akkjah.
Uff, det høres slitsomt ut!  :(
Men det var kjempebra at du skrev om dette! Har aldri hørt om proteinintoleranse før jeg, men nå vil jeg prøve å finne ut mer. Jeg har aldri vært særlig plaget av tørr hud/eksem før, men fikk det plutselig for ca 4 mnd siden. Jeg er sløv, umotivert og har store konsentrasjonsproblemer. Hukommelsen og tålmodigheten er ikke på topp.. Jeg har flere symptomer på ADD, og vil egentlig utredes for det. Skal bestille legetime snart, nevne både ADD og proteinintoleranse og få tatt noen prøver.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Mixelite

Quote from: \"Thera\"Jeg har aldri vært særlig plaget av tørr hud/eksem før, men fikk det plutselig for ca 4 mnd siden. Jeg er sløv, umotivert og har store konsentrasjonsproblemer. Hukommelsen og tålmodigheten er ikke på topp.. Jeg har flere symptomer på ADD, og vil egentlig utredes for det. Skal bestille legetime snart, nevne både ADD og proteinintoleranse og få tatt noen prøver.

Det høres ut som om det kan være verdt en test. Bare vær forberedt på at legen ikke har hørt om proteinintoleranse/ikke synes det er noe. Min fastlege var slik. Han kastet ett blikk på materiellet fra neurozym pharma og erklærte at alle kan starte et as og tjene penger på det. Det har han jo såklart rett i :s

Det hjelper altså ingenting at Karl Reichelt på rikshospitalet snart har forsket på dette en mannsalder, at han har vært med på å utarbeide testen som Neurozym pharma utfører, at han har kongens fortjenestemedalje i gull... At han har gode arvtakere/medforskere og at det faktisk finnes nok av eksempler på at diett virker, både fra inn- og utland(kanskje enda mer det siste). Forskningsmateriellet er ikke stort nok, ergo kan/vil man ikke anerkjenne diagnosen.

Heldigvis virker det som om vinden er i ferd med å snu, og jeg synes ting har skjedd bare på det året _vi_ har hatt diagnosen og gått på diett. Forhåpentligvis kommer vi en gang dithen at proteinintoleranse blir likestilt med cøliaki. Får man cøliakidiagnose får  man automatisk rett til økonomisk stønad til ekstrautgifter til mat. Har man proteinintoleranse er det små sjanser for å få det selv om man leverer en godt begrunnet søknad. Vi klarer oss godt, men jeg ser for meg at det for noen blir en økonomisk tilleggsbelastning å måtte legge om til gluten og melkefritt kosthold!

- Og mens vi venter på at det offentlige skal komme på banen og informere pasienter selv, sitter Mixelite og forkynner. Sorry, jeg brenner visst litt for mye for dette av og til  :clown:

Turid

Tror ikke du kan brenne for mye for denne saken Mix. Dette er uhyre viktig og så lenge legevitenskapen sliter litt med å komme på banen er det viktig at de som har erfart dette på kroppen \"forkynner budskapet\" ;). Fortsett med det!
Det er etter regn at fuglene synger!

Mixelite

Quote from: \"Turid\"Tror ikke du kan brenne for mye for denne saken Mix. Dette er uhyre viktig og så lenge legevitenskapen sliter litt med å komme på banen er det viktig at de som har erfart dette på kroppen \"forkynner budskapet\" ;). Fortsett med det!
Takk for det Turid!

Det er jo artig at det er såpass mange som har lest i tråden!

Jeg svingte nettopp innom nettsidene til Neurozym og der har det jammen skjedd en skikkelig oppussing siden sist jeg besøkte den! Jeg anbefaler både den, http://www.neurozym.com sidene til foreningen http://www.npif.no og vg-bloggen \"når mat gjør deg syk\" http://www.vgb.no/24022 for mer faglig tyngde enn det jeg kan tilby :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...