Logg inn med Facebook eller Google!

Proteinintoleranse

Started by Mixelite, 12. Feb 08, 07:53:21

Previous topic - Next topic

Mixelite

Jeg har mange ganger tenkt at jeg skulle si noe om proteinintoleranse i forumet, men det har aldri blitt til noe. Kanskje fordi jeg føler at det blir litt \"haleluja-preget\", så bær over med meg, om dere kan :) På en måte er det litt privat, på den andre siden føler jeg for å få ut informasjon om at det finnes og at vi kanskje er flere som har en(eller flere) med proteinintoleranse i omgivelsene. Kanskje har vi det selv? Jeg har.

Hva er så proteinintoleranse? I mitt tilfelle gjelder det gluten og melkeprodukter, dvs. kasein. Soya er heller ikke toppers. Andre kan også reagere på andre proteiner. Mest vanlig er gluten, kasein og soya. Reaksjonen kan være så mange, og man tror det ikke før man får se det!

Inntaket av gluten/kasein/soya kan for en proteinintolerant gi depresjon, psykose, adhd/add/asperger-symptomer, kroppslige smerter, sår og eksem, aggresjon, konsentrasjonsvansker...  Diett kan lette eller til og med fjerne slike symptomer!

Listen over forandringer etter at jeg begynte på diett er lang, men det mest gledelige er vel at jeg har fått igjen hukommelsen, konsentrasjonen og humøret :) Plutselig vet jeg hvor nøklene mine er, jeg vet hvor lommeboka ligger... Jeg har alltid vært heldig og fungert fint på skolen og i jobb, heldigvis, men man kan jo lure på hvor langt jeg hadde nådd om jeg hadde gått på diett fra barnsben av... ;-)

Hvorfor kommer hun her med dette, lurer du kanskje? Jo! Fordi vi sikkert alle har har kjent eller kjenner noen som har noen av symptomene for proteinintoleranse. Kanskje, bare kanskje, kjenner vi noen som _har_ proteinintoleranse uten at de vet det! Gjør nå det noe, lurer du kanskje. Ja!

Har man proteinintoleranse mangler man et enzym. Denne enzymmangelen fører til at f.eks glutenprotein går over i blodet som opioide peptider. Omtrent som når man tar morfin... Man blir ruset. Og når man ikke får mer, får man abstinenser. Noen som har hørt slagordet til Tine? \"må ha det, bare må ha det!\". -For oss med proteinintoleranse er _det_ ikke en spøk ;-)

På VG finnes det en blogg om dette http://www.vgb.no/24022 Og på sidene til Norsk proteinintoleranse forening finnes mer info om symptomer og fakta. http://www.npif.no

Hvis du har lest helt ned hit: Takk for tålmodigheten :-D

brit

Flott innlegg Mixelite!
Meget interessant! :flower:

Turid

Jeg har lest helt ned ja, Mix og syns dette er svært interessant og aktuellt. Jeg kjenner ei jente med Aspergers syndrom som går på diett for å unngå melk, mel og egg, og hun har blitt mye bedre etter at hun la om kosten. Det er noen år faktisk siden hun starta med dette.

Jeg tror det kan være lurt for noen og enhver av oss å være klar over dette med proteinintoleranse. Mange kan slite med udefinerbare problemer som kan skyldes dette eller andre ting vi spiser. Kostholdet vårt består av så mye \"rart\" og det vi burde spise er vel omtrent det samme som det en sjimpanse spiser. Lite karbohydrater, litt protein, nøtter og masse grønt og frukt. Istedet putter vi i oss masse karbohydrater, kjøtt og krydrer det hele med tilsetningsstoffer og kunstige søtningsmidler.

Men det å legge om kostholdet er jammen ikke enkelt! Litt lettere er det kanskje likevel når man opplever hvilke positive effekter det gir for kropp og sjel.
Det er etter regn at fuglene synger!

Mixelite

Nei, det er ikke så enkelt å legge om kosten, det krever at man har motivasjonen, men når man ser _effekten_ av en diett, koster det fint lite i forhold til hva omgivelsene tror. Det er nok verst for dem. Når de ikke har noe å servere som vi kan spise f.eks. Det gjør _virkelig_ ingenting! Beviset for det burde vel være klart nok: Jeg har ikke _en_ gang rørt eplepaien til Giorgos etter at jeg fikk diagnosen ;-) Det koster meg faktisk ikke en kalori å si nei takk, fordi det koster så altfor mye å si ja takk!

Turid

Quote from: \"Mixelite\"Beviset for det burde vel være klart nok: Jeg har ikke _en_ gang rørt eplepaien til Giorgos etter at jeg fikk diagnosen ;-) Det koster meg faktisk ikke en kalori å si nei takk, fordi det koster så altfor mye å si ja takk!

Jeg tenkte faktisk på den ;-). Hvordan kan det være mulig å greie det? Men det du sier gir meg noe å tenke på altså.
Det er etter regn at fuglene synger!

Mixelite

Quote from: \"Turid\"Jeg tenkte faktisk på den ;-). Hvordan kan det være mulig å greie det? Men det du sier gir meg noe å tenke på altså.

Det lukter jo himmelsk av den da, når de andre spiser den, men jeg nøyer meg med lukten ;-)

operafantomet

Hvordan stiller det seg med egg? Det er jo ganske mye proteiner der også, men kanskje en type krobben lettere hanskes med?

Og smør? Altså, vanlig meierismør? Det går vel i samme kategori som melk?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har en kakeoppskrift som gir en utrolig deilig sjokoladekake. Det startet med at jeg bakte den til et familiemedlem som ikke tåler hvetemel, men så viste det seg at det var den kaken alle ville ha.... Hehe. Er svært glad i den selv, men for generell protein-intoleranse er den antakelig mindre egnet. Jeg poster den allikevel:

200 gram smør
6 eggeplommer
2 dl. sukker
2 ts. vaniljesukker
100 gram kokesjokolade
litt varmt vann
3 ss. kakaopulver
1 1/2 dl. potetmel
1 1/2 ts. bakepulver
6 eggehviter

Varm (ikke smelt) smøret, og avkjøl noe. TIlsett eggeplommer, sukker og vaniljesukker, og rør dette lett og jevnt. Riv eller finhakk sjokoladen, og bland med varmt vann over vannbad slik at sjokoladen oppløses. Bland dette inn i røren.

Bland kakaopulver, potetmel og bakepulver, og sikt dette inn i røren. Pisk eggehvitene til hardt skum (her er det viktig at de ikke kommer i kontakt med noen som helst form for fett; bollen og vispen må være helt rene), og velt skummet forsiktig inn i røren.

Hell i (bitte)liten langpanne eller rund kakeform som er smurt og/eller strødd (alle har vel sine tradisjoner på dette feltet...), og stek ved ca. 220 grader i 30 minutter. Kaken skal være klissete i midten, dette er kjempeviktig! Mørk sjokoladeglasur er fabelaktig, men min personlige favoritt er å raspe (økologisk) sitron over - skallet gir en fantastisk smak og aroma, og det er ganske dekorativt også.

Den kan også gjøres om til en enkel sachertorte ved å bake den i rundform, og kutte kaken i to lag. Ha aprikos- eller appelsinmarmelade (eller syltetøy) mellom lagene, og trekk kaken i en mørk, mørk sjokoladeglasur. En annen vri er å ha marmeladen rett under sjokoladeglasuren, men dette synes jeg er vanskelig å få til... Sachertorte er en østerriksk spesialitet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sachertorte

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Liv

Syns det er flott at du postet dette.  :flower:

Jeg vet dette er noe du brenner for.
Bra med fakta fra en som kjenner det på kroppen.
Jeg er veldig glad på dine vegne, at du føler deg bedre etter at du begynte på diett. :-)

Dessverre er det så altfor mange som går rundt og sliter uten å vite at det kan skyldes matintoleranse.
Innenfor helsesektoren er man heldigvis mer obs på dette nå,det samme med insulinresistens.

Mixelite

Åch! Tusen takk Operafantomet!

Den er skrevet ut og skal testes neste gang jeg skal bake! Vi kan ikke ha smør, men det funker vanligvis å bytte ut smør med melkefri margarin+en klype salt(det er saltfritt). Det er litt mindre fett, men... Kanskje litt olje... huff, jeg er ikke noen baker, det er sikkert! :-D

Supert med en oppskrift helt uten hvete. Vanlig glutenfritt mel funker nemlig heller ikke her hos oss, det må være  helt hvetefritt. Nå er ikke det noe problem å få tak i altså, men på nærbutikken min har de det ikke. Da er det jo kjekt å ta potetmel i stedet!

Jeg vet at enkelte har problemer med egg også, men hos oss ser det heldigvis ut til å gå helt fint. Ellers finnes det utmerket erstatning for egg, har jeg hørt. Det finnes erstatning for det meste i dag, og vi er slettes ikke så dårlig stilt, spesielt sammenlignet med de som begynte med dietter, være seg cøliaki, proteinintoleranse eller annet for noen år siden!

http://www.allergimat.no .feks men også vanlige dagligvarebutikker kommer seg.

Mixelite

Quote from: \"Liv\"Syns det er flott at du postet dette.  :flower:

Jeg vet dette er noe du brenner for.

Takk. Jeg forsøker å ikke brenne for mye, men jeg synes det er veldig viktig å drive \"folkeopplysning\" siden legene ikke er så flinke til det. Kosthold har liksom ikke noe å gjøre i behadlingen av sykdommer som sitter \"i hodet\", synes de å tenke. Pasienthistoriene på nettsiden til npif burde vært del av pensum ;-)

QuoteInnenfor helsesektoren er man heldigvis mer obs på dette nå,det samme med insulinresistens.

Hurra for det! Jeg synes faktisk det har vært en bedring bare på det året som har gått siden _jeg_ oppdaget at det finnes noe som heter proteinintoleranse. Fortsatt må vi følge en strengere diett enn de fleste cøliakere uten å få den samme støtten(både økonomisk og mentalt), men det er håp i hengende snøre :)

bipbap

Hei Mixelite og alle andre. Lenge siden sist!
Interessant det du skriver om proteinintoleranse - Det er faktisk ganske mange mennesker som er rammet av en eller annen form for intoleranse til helt vanlig mat. Det er ganske utrolig at vanlig mat som f.eks melk, mel og egg virker som gift i kroppen hos noen.

Proteinintoleranse er kanskje noe beslektet med Føllings sykdom? Men den sykdommen er alltid medfødt tror jeg, og fører til hjerneskader/psykisk utviklingshemming hvis den ikke blir behandlet med riktig kosthold. Så vidt jeg vet er det proteinredusert kosthold.

Jeg forstår godt at det kan være kjedelig å følge et strengt kosthold, men det er som du sier helt nødvendig. Fint at du merker stor forskjell :happy7:

Mixelite

Quote from: \"bipbap\"Proteinintoleranse er kanskje noe beslektet med Føllings sykdom? Men den sykdommen er alltid medfødt tror jeg, og fører til hjerneskader/psykisk utviklingshemming hvis den ikke blir behandlet med riktig kosthold. Så vidt jeg vet er det proteinredusert kosthold.

Jeg forstår godt at det kan være kjedelig å følge et strengt kosthold, men det er som du sier helt nødvendig. Fint at du merker stor forskjell :happy7:

Takk for sist Bipbap :)

Nei, proteinintoleranse har ingenting med Føllings sykdom å gjøre. Heldigvis, tror jeg.

Her nytter det ikke å redusere proteinen, gluten/hvetestivelse og alle melkeprodukter må helt ut. Og så er ikke _det_ så enkelt heller, for hvete f.eks finnes i de utroligste ting. I shampo, kremer, badeskum for barn(fint å legge dem til trekking i noe de absolutt ikke skal ha) Melk i tannkrem... Hrmf.

Men vi er heldige! Vi har iallfall omgivelser som tar det på alvor. Ingen som sier \"I dag har jeg bakt kake som dere kan ha, det er bare to skjeer hvetemel i den\". Heldigvis!

Og så er vi visst jammen heldige med forumet også :-D Jeg må tilstå at hver gang jeg ser at det er kommet et nytt innlegg, stålsetter jeg meg litt. Det _er_ vanskelig å tro på før man har sett det, det skjønner jeg, og jeg er på en måte i forsvarsposisjon hver gang jeg går inn i tråden for å lese nye innlegg. Takk alle sammen :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...