Logg inn med Facebook eller Google!

Byvandring i Ålesund

Started by Ole, 11. Feb 08, 19:29:30

Previous topic - Next topic

Ole

Quote from: \"ROLLE\"Tack för dessa fina bilder från Ålesund, verkligen arkitektoniskt vackert, massor med jugend ?? Varifrån denna mångfald ? Allt byggt säker rundt sekelskiftet enda till -20 talet, finns det överhuvudtaget någe av trä ?Värt ett besök kanske. Men med dessa bilder behöver man ej resa dit då man redan varit där virituellt !!!

Kort sagt: Så godt som hele trebyen Ålesund brant ned i 1904. 850 hus gikk tapt. Hele byen ble bygget opp igjen i perioden 1905-1907 i jugendstil/ art nouveau. Etter brannen ble det forbudt å bygge trehus innenfor et bestemt område. Det var tyske arkitekter som tegnet de fleste husene. Keiser Wilhelm var sentral i hjelpearbeidet etter brannen. Jugendstil finner man i mange byer . Det som er spesielt med Ålesund er mengeden og det at en hel by ble bygget i samme stil. Også det at den ligger ved havet skal visst også være litt spesielt.

Mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%85lesund#Bybrannen

Unni

Quote from: \"Ole\"Ja, byen er flott! Trist at fuglefjellet ble sprengt bort på midten av 70-tallet. Der ligger i dag rådhuset, Ålesunds styggeste bygning. Rådhuset kan sees på det aller første bildet jeg la inn i tråden, foran det røde og hvite forsyningsskipet.

Rådhuset er så forhatt av så mange at jeg er sikker på at det er grunnen til at det har begynt å smuldre bort i fasaden.  :clown: Jeg håper på ny fasade snart :alien:

Jeg har vært der mange ganger(bor jo ikke langt unna...) og kjenner de fleste husene på bildene, men tusen takk for titten Ole!! :flower:

gesse

Nydelige bilder, Ole. :bounce:

Har aldri vært i Ålesund, men byen står aller øverst på min liste av norske steder som må sees/oppleves.

Den toppet lista også før jeg så disse fantastiske bildene.

xristina

Flotte bilder, Ole! Dette hadde varmet sjela til \"onkelen\" min. :-D Men du; hva er det i Ålesunds smaleste hus? Leilighet, butikk, kontor? Tøft var det!

Ole

Quote from: \"xristina\"Men du; hva er det i Ålesunds smaleste hus? Leilighet, butikk, kontor? Tøft var det!

Akkurat nå er jeg ikke sikker på hva som er der. Er ikke sikker på om det er så mye der. Der var brann for noen få år siden, og jeg vet ikke helt hva som ble gjort etter det. Men der har nok vært både butikk, kontorer og leilighet(er) tidligere.

Eureka

Quote from: \"Ole\"
Quote from: \"xristina\"Men du; hva er det i Ålesunds smaleste hus? Leilighet, butikk, kontor? Tøft var det!

Akkurat nå er jeg ikke sikker på hva som er der. Er ikke sikker på om det er så mye der. Der var brann for noen få år siden, og jeg vet ikke helt hva som ble gjort etter det. Men der har nok vært både butikk, kontorer og leilighet(er) tidligere.

Mener ihvertfall det var en slipsbutikk der for noen år siden??

Nydelige bilder forresten - og du har vært heldig med været på fototuren din  :wink:

Tjorven

:flower: Ja, slips tar jo ikke store plassen :albino:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katta

Kjempe flotte bilder, fra en kjempe flott by. Har ikke vært i Ålesund siden det berømte fuglefjellet ennå besto. Husker at jeg var helt fasinert av det.

KyriaT

Kor kaule!!! Nydelige bilder! Et herlig gjensyn for meg, for jeg er jo født Ålesunder, døpt i Ålesund kirke som det er bilde av, og skimter hustaket på huset jeg bodde i på det første bildet! Vakrere by finnes ikke i Norge!
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Torgeir

Må bare hive meg på alle superlativer om Ålesund. Nydelig by.
Har bodd der i 8 fine år.
De fleste finner sitt eget lille paradis i ......, Hellas
Astypalea er en av dem.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...