Logg inn med Facebook eller Google!

Online gresk kurs

Started by Liv, 01. Feb 08, 18:07:54

Previous topic - Next topic

Liv

Quote from: \"Svein~B\"[ Jeg oppfatter dette kurset til å være i den sjangeren, men tar altså forbehold om at jeg ikke har sett det. Når Mix hevder at det duger, så tror jeg mer på henne enn på NN.

Jeg er veldig overrasket at du bare antar ting.......!

Jeg for min del har tenkt å gå igjennom kurset,friske opp både ord og uttrykk jeg evt.har glemt.Når jeg er ferdig med kurset,skal jeg komme med tilbakemelding.
Så litt på det i går,og det var slettes ikke avskrekkende.
Man får i hvertfall riktig uttale gjennom måten det er lagt opp på,med masse repitisjoner,med eller uten mikrofon.

Liv

Quote from: \"Mixelite\"Jeg skjønner ikke helt hvorfor kurset blir dømt nedenom og hjem av NN heller, for dette faller vel inn under kategorien \"naturmetoden\" som har blitt så varmt snakket for tidligere.

Ja,du sier noe her.Terpinga som det er på dette kurset,kan vel ikke kalles annet enn \'\'naturmetoden\'\'.

(Og jeg ble med i diskusjonen likevel........ :compress: )

Erik

http://comet.cls.yale.edu/picturedictionary/pub/main.asp?p=5

Denne fungerer som et ordleksikon, og det er mulig å få fram et par setninger hvor ordet er brukt. Det siste syns jeg er nyttig, men det kan jo være gresk fra tiden før 1950 e.l.

Hører gjerne om noen kan se om utrykkene er up to date.

Tjorven

Jeg har ikke vært borti det kurset, men jeg synes det var et bra tips jeg, Liv. Repitisjon og riktig uttale er jo viktig, og som Mixelite sier er det gøy å kunne såpass at man kan gjøre seg forstått. Den nedlatende tonen fra NN syns også jeg å dra kjensel på ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Erik

Quote from: \"Tjorven\"Jeg har ikke vært borti det kurset, men jeg synes det var et bra tips jeg, Liv. Repitisjon og riktig uttale er jo viktig, og som Mixelite sier er det gøy å kunne såpass at man kan gjøre seg forstått. Den nedlatende tonen fra NN syns også jeg å dra kjensel på ;)

Jeg prøver å fange opp greske uttrykk over alt, ser jeg en gresk bruksanvisning prøver jeg å tyde den..
Opplever at noe jeg finner er litt gammeldags gresk. Men gresk blir det..  Sa en gang: poso kostisi \" Πόσο κοσÏ,,ίζει \"istedenfor poso kani  da jeg vil vite hvor mye det ble for det vi kjøpte,  men da lo damen bak disken... det var noe uvant, forsto jeg.

bengalow

Nja, så ovanligt är det inte, men poso kanei (ta ola) betyder hur mycket blir det (för allt), ofta i en uppsummering av flera varor, eller en okänd summa, för tex en taxifärd. Poso kostizei är mer användbart om man frågar efter en specifik vara i en affär, fick jag lära mig.
Nuförtiden går nog det förstnämnda uttrycket överallt, i alla sammanhang.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Joda, det hender ting kommer ut feil på en eller annen måte, men da får man seg iallfall en god latter. Som da jeg og venninna mi, nettopp ankommet Hellas, og skulle ta taxi til bestemmelsesstedet.Sjåføren babla ivei på gresk mens han lessa inn koffertene, og da vi hadde installert oss i bilen spurte jeg, på gresk, om han snakka engelsk. Trodde jeg! I min iver hadde jeg spurt om han snakka gresk!!! Jeg fatta ikke pointet før jeg så hvor paff han ble, men da lo vi godt :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...