Logg inn med Facebook eller Google!

Til SveinB og andre som har info om Mykonos

Started by filhellener, 27. Jan 08, 20:18:59

Previous topic - Next topic

filhellener

Takk for tips om et hyggelig sted å bo på Mykonos, SveinB  :flower:
- siden jeg bare \"hang meg på\"  info du ga til en som spurte i et annet forum, tenkte jeg at jeg kunne spørre litt videre her, på din hjemmebane!

Jeg h a r vært på korte besøk på Mykonos og synes det er ei virkelig flott øy, men for meg/oss er det kun i lavsesong det er aktuelt å reise dit!  Og planen er å være  ca 3 dager, da går  ferden til Syros -  der har vi vært før og trives - virkelig en
k o n t r a s t  til Mykonos det!
 
Hva tror/vet du om turistmengden på Mykonos rundt 21- 24 sept?
Jeg håper det er litt bedre plass på strendene enn det var da vi bodde i Platy Gialos rundt 1 juli i 2006!

Du tipset om \"Anemos\" i Ornos, og i Ornos har jeg ikke vært.
Hvordan er stranda der? Vi skal ha barn og barnebarn i alderen 5 -12 år med oss og vil gjerne ha en barnevennlig strand, men den skal helst ikke være kjedelig langgrunn.

Jeg er glad for å få taveratips, steder de har trad gresk mat til \"normale\" priser . Serviceinnstilt betjening er spes viktig fordi et av barnebarna har cøliaki. Vi har med en oversettelse til gresk, selv om jeg snakker endel gresk, er den grei å vise fram. De fleste leser den og er hjelpsomme heldigvis.

Selv om planen eg. var å booke på plass såpass sent på høsten, velger vi nok Anemos!
Jeg har ringt dit, og fikk hyggelig kontakt, og en god forhåndspris.
50 euro for en leilighet til en familie ( 2 voksne og to barn) - på et sted med basseng ( populært hos ungene) kun 50 /100 m fra stranden - på Mykonos, er \"akseptabelt\", og de henter på flyplassen.
Særlig mye tror jeg ikke vi sparer på å vente, det er verdt litt å vite hvor man skal bo og, når man har barn med.
Så Svein, når det måtte passe, har du noe info til meg?  Mvh Kari
Kari

Svein~B

Quote from: \"filhellener\"Takk for tips om et hyggelig sted å bo på Mykonos, SveinB  :flower:

Bare hyggelig, Kari. Jeg må si at vertsfamilien på Anemos er ekstremt hyggelige selv til grekere å være, men det samme gjelder også vertfamilien på det andre bostedet som jeg anbefalte.

 
Quote from: \"filhellener\"Hva tror/vet du om turistmengden på Mykonos rundt 21- 24 sept?
Jeg håper det er litt bedre plass på strendene enn det var da vi bodde i Platy Gialos rundt 1 juli i 2006!

Det vet jeg ikke så mye om, for jeg har ikke vært der i september, bare i juni og juli. Det jeg kan si er at stranda i Ornos er mye større enn den i Platy Gialos. Den i Platy Gialos er veldig liten i forhold til kapasiteten på alle bostedene som ligger der.

Quote from: \"filhellener\"(---) i Ornos har jeg ikke vært.
Hvordan er stranda der? Vi skal ha barn og barnebarn i alderen 5 -12 år med oss og vil gjerne ha en barnevennlig strand, men den skal helst ikke være kjedelig langgrunn.

Jeg vil si at det er ei barnevennlig strand, for det er ikke vei langs stranda. Den er ikke langgrunn heller, for båtene går helt inn, de båtene som tar deg til Delos og til andre strender. Den er stor, den har gylden sand, jeg vil si at sanden var grovkornet der som vi lå, men jeg tror den er finere på den delen av stranda som ligger nærmere bussholdeplassen.


Quote from: \"filhellener\"Jeg er glad for å få taveratips, steder de har trad gresk mat til \"normale\" priser . Serviceinnstilt betjening er spes viktig fordi et av barnebarna har cøliaki. Vi har med en oversettelse til gresk, selv om jeg snakker endel gresk, er den grei å vise fram. De fleste leser den og er hjelpsomme heldigvis.

Vi spiste for det meste på den tavernaen som ligger rett ved bussholdeplassen, på hjørnet til venstre når du kommer fra Anemos. Der vil jeg si at servicen var god. Det er en slags kafeteriadisk inne der du kan se rettene gjennom glass. Jeg vil også tro at det er mulig å snakke med kokken over disken. Vi spiste også på en taverna et stykke borte på stranden. Jeg mener at det var en trebygning eller at det var noen trebjelker som ga den et særpreg. Vi likte oss veldig godt der også. Ellers spiste vi også noen ganger på en taverna som ligger i vannkanten på veien mot ferjekaien i Mykonos by. Jeg vil si at alle disse tre hadde det jeg vil kalle tradisjonell gresk mat. Når det gjelder de to førstnevnte, så var porsjonene så store at min eks og jeg fant ut at vi fint kunne klart oss med én rett på deling.


Jeg mener at du i PM også spurte om trafikkforholdene forbi Anemos? (jeg overtalte henne til å poste spørsmålene i forumet, fordi jeg mener at de kan ha interesse for flere enn oss og fordi at flere kanskje kan bidra)

Anemos er to store bygninger og et par små. Den eldste av de store bygningene ligger tett ved veien, så jeg vil tro at de som bor i de leilighetene som ligger ut mot veien blir forstyrret av trafikken. Det er ikke mye trafikk, men litt er det. Bak den bygningen er det en liten parkeringsplass og så ligger den andre store bygningen litt høyere enn den første. Bak den igjen ligger bassenget og baren. Det er ikke barnebasseng, så barna må være svømmedyktige, for å ha noen glede av det, tror jeg.


Har jeg svart på alt du lurte på nå? Bare spør mer, det er bare hyggelig å kunne hjelpe.  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

Quote from: \"Svein~B\"Bare hyggelig, Kari. Jeg må si at vertsfamilien på Anemos er ekstremt hyggelige selv til grekere å være, men det samme gjelder også vertfamilien på det andre bostedet som jeg anbefalte.

Det vet jeg ikke så mye om, for jeg har ikke vært der i september, bare i juni og juli. Det jeg kan si er at stranda i Ornos er mye større enn den i Platy Gialos. Den i Platy Gialos er veldig liten i forhold til kapasiteten på alle bostedene som ligger der.

Jeg vil si at det er ei barnevennlig strand, for det er ikke vei langs stranda. Den er ikke langgrunn heller, for båtene går helt inn, de båtene som tar deg til Delos og til andre strender. Den er stor, den har gylden sand, jeg vil si at sanden var grovkornet der som vi lå, men jeg tror den er finere på den delen av stranda som ligger nærmere bussholdeplassen.

Vi spiste for det meste på den tavernaen som ligger rett ved bussholdeplassen, på hjørnet til venstre når du kommer fra Anemos. Der vil jeg si at servicen var god. Det er en slags kafeteriadisk inne der du kan se rettene gjennom glass. Jeg vil også tro at det er mulig å snakke med kokken over disken. Vi spiste også på en taverna et stykke borte på stranden. Jeg mener at det var en trebygning eller at det var noen trebjelker som ga den et særpreg. Vi likte oss veldig godt der også. Ellers spiste vi også noen ganger på en taverna som ligger i vannkanten på veien mot ferjekaien i Mykonos by. Jeg vil si at alle disse tre hadde det jeg vil kalle tradisjonell gresk mat. Når det gjelder de to førstnevnte, så var porsjonene så store at min eks og jeg fant ut at vi fint kunne klart oss med én rett på deling.

Jeg mener at du i PM også spurte om trafikkforholdene forbi Anemos? (jeg overtalte henne til å poste spørsmålene i forumet, fordi jeg mener at de kan ha interesse for flere enn oss og fordi at flere kanskje kan bidra)

Anemos er to store bygninger og et par små. Den eldste av de store bygningene ligger tett ved veien, så jeg vil tro at de som bor i de leilighetene som ligger ut mot veien blir forstyrret av trafikken. Det er ikke mye trafikk, men litt er det. Bak den bygningen er det en liten parkeringsplass og så ligger den andre store bygningen litt høyere enn den første. Bak den igjen ligger bassenget og baren. Det er ikke barnebasseng, så barna må være svømmedyktige, for å ha noen glede av det, tror jeg.
Har jeg svart på alt du lurte på nå? Bare spør mer, det er bare hyggelig å kunne hjelpe.  :-)

Det var mye og god info, Svein B, tusen takk  :sunny:

Det andre stedet du tipset om var \"Argo\" i Platy Gialos ikke sant?
Dit ringte, og mailet, jeg for 2 år siden, men det var fhv dyrt, og ikke leilighet, men familierom, tror jeg.
Nå har de fått basseng, og internettprisene er mye høyere enn de var da, så der blir det for dyrt å booke på forhånd i hvertfall.

Det er riktig at jeg nevnte trafikkstøy, fint å vite om de forskj husene/ beliggenheten, når jeg ringer Anemos igjen skal jeg spørre om å få leieligheter med god beliggenhet  :icon_smile:
- og for \" ordens skyld\", du måtte vel ikke overtale meg til å stille spørsmålet i Forumet i stedet for PM? -  det holdt å foreslå det vel  :icon_smile:
Kari

Svein~B

Quote from: \"filhellener\"Det var mye og god info, Svein B, tusen takk  :sunny:

Bare hyggelig.  :-)

Quote from: \"filhellener\"Det andre stedet du tipset om var \"Argo\" i Platy Gialos ikke sant?
Dit ringte, og mailet, jeg for 2 år siden, men det var fhv dyrt, og ikke leilighet, men familierom, tror jeg.
Nå har de fått basseng, og internettprisene er mye høyere enn de var da, så der blir det for dyrt å booke på forhånd i hvertfall.

Ja, det stemmer. Men i Platy Gialos har du jo vært før. Jeg synes du skal prøve Ornos. Men når det er sagt, så er det ikke sikkert at det koster like mye hvis du ringer og hilser fra meg. Ofte er de prisene som ligger på nettet en del høyere enn de du får hvis du ringer og ber om et tilbud. :-)

Quote from: \"filhellener\"- og for \" ordens skyld\", du måtte vel ikke overtale meg til å stille spørsmålet i Forumet i stedet for PM? -  det holdt å foreslå det vel  :icon_smile:[/color]

Ja, du var ikke vond å be. :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

Quote from: \"Svein~B\"Men i Platy Gialos har du jo vært før. Jeg synes du skal prøve Ornos. quote]

Det har vi bestemt oss for å gjøre  :iconbiggrin:
- fint at det går båt til Delos derfra og, dit vil vi gjerne denne gangen!
Kari

Svein~B

Quote from: \"filhellener\"
Quote from: \"Svein~B\"Men i Platy Gialos har du jo vært før. Jeg synes du skal prøve Ornos. quote]

Det har vi bestemt oss for å gjøre  :iconbiggrin:
- fint at det går båt til Delos derfra og, dit vil vi gjerne denne gangen!

Det gjør det, men bare én gang i uka, så vidt jeg husker og det er en ganske liten båt. Fra byen går det større båter én gang i timen eller så og det går buss til byen 1-2 ganger i timen. Turen til byen tar ti minutter og så tar det vel 10-15 minutter å gå fra busstasjonen til kaien. Båtene til Delos går ikke fra den store ferjekaien, men fra en kai som ligger til venstre når du kommer ned til havna. Men dette visste du kanskje, siden du har vært på Mykonos før?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

Quote from: \"Svein~B\"Båtene til Delos går ikke fra den store ferjekaien, men fra en kai som ligger til venstre når du kommer ned til havna. Men dette visste du kanskje, siden du har vært på Mykonos før?
Nei, det visste jeg ikke, nyttig info  :icon_smile: Vi foretrekker en litt større båt og, tror jeg, dessuten om båten går fra Ornos kun en dag i uka så er det ikke sikkert vi er der \"riktig\" dag.
Ja, jeg har vært på Mykonos, korte opphold, det er ikke den øya jeg vet mest om nei, håper å komme litt rundt på øya denne gangen.
Kari

Måne

Tenkte det var like greit å legge inn spørsmålet mitt her:

Vi sitter og planlegger sommerferien for begynnelsen av Juli, og ser på forskjellige øyer vi (les: jeg) kunne tenke oss (les: meg) å dra til. Så er det slik at vi er en stor familie som drar denne gangen, med alt fra barn ned i 5års alderen til 3 besteforeldre som ikke er så gode til beins. Enda så lenge jeg har bodd i Hellas så er det eneste jeg vet om Mykonos at øya har fantastiske strender, bra party/uteliv og er \"homoøya\". Men jeg har sett mye bilder av øya, og vet at mange drar dit med små barn.

Spørsmålet mitt er derfor: er dette en øy dere vil anbefale oss å dra på familiefeirie til?

(Jeg trenger ikke anbefalinger av andre øyer som er bedre, for jeg kommer sikkert til å spørre om dem siden, bare en vurdering av øya i seg selv som storfamilie-turistmål.)

Tzasiki

Mykonos kan jeg anbefale på det varmeste for en barnefamilie + besteforeldre!!!.

Mykonos er en av mine/våre favorittøyer i Kykladene. Jeg/vi har vært tre ganger på denne øya. Lengter tilbake...

For ca. fem år siden (juli) tok vi fly rett ned til Mykonos. :  besteforeldre og to barnefamilier. Altså tre generasjoner.(3 ukers tur). Vi ville vise våre foreldre denne øya som vi er så glade i!!(.Noen av oss hadde vært der før, og det var helt topp å besøke øya igjen.) Mykonos er ikke bare en partyøy, ikke hør på det andre sider.. For oss en denne øya bare fin..Fint for de som ikke er så spreke til bens, det er ikke så bratt på øya- og for oss passer det ypperlig!!.

Det er  mange fine \"perler\" på denne lille vakre øya.. Vi bodde privat hos en hyggelig dame ca. midt på øya. Stille og rolig.Men det var litt langt å gå til stranda med små barn, så vi måtte ta buss.  Men hun ble vår \"tante\" og venn, så da måtte vi bare bo hos henne. Hun og familien satt ofte sammen med oss i hagen sin, hadde en fin patrio der vi satt, og hun kom ofte ut med mat og drikke, helt herlig var hun. Vi må tilbake for å hilse på henne igjen snart..

  Vakrere og bedre øy skal man lete lenge etter!. Det er avstengt for biltrafikk i selve sentrum om kvelden, fint å gå med barna der!. Strendene er bare vidunderlige. Stort sett langgrunne og sandstrender.  Krystallklart vann..  Noe av de bedre strendene jeg/vi har sett i Hellas, og vi har vært mange steder.. Synd det ikke går direkte fly dit fra Oslo lenger..da det var så greit!.

Det er et sted som heter Agia Anna Beach studios i Platios Yalis ved Paranga som jeg tror passer meget godt for barnefamilier. Stille og rolig, vakkert beliggende. Ikke svømmebasseng.  Bostedet ligger rett ved stranden. 5 km fra byen - 10 minutter med buss til Mykonos by. (bussen går en gang i timen). Vi angret litt på  at vi ikke bodde der, da dette stedet lå så fint til med tanke på havet (var innom der først), men neste gang vi reiser dit blir det der! Barna våre var 5-6 og 8 år da vi var på Mykonos - og de storkoste seg!.

Tlf til Agia Anna Beach Studios:  (302289)
 25762/25623 (se internett,skriv navnet på bostedet, så ser du/dere det)
Vakkert ikke sant??


(Vi var innom Mykonos for to år siden også da vi skulle til vår andre \"favoritt i kykladene  - Syros). Vi reiser også antagelig ned i juli..

 :flower:  :flower: Hilsen en familie som er helt \"Mykonos/Syros \"fan\". :flower:


Tzasiki


Athina

Vi sysler med planlegging av høstens hellastur og kommer bl.a. til å tilbringe noen dager på Syros.
Og da lurer jeg på om det kan være en idé å ta en dagstur over til Mykonos. Ser at det bare tar ca. 1 time med båt.
Men dette blir i begynnelsen av oktober, så jeg vet ikke hvor god båtforbindelse det er på den tiden.
Jeg er ganske grønn når det gjelder greske øyer, har bare vært på en dagstur til Hydra og det samme til Evvia.
Så hva mener øyekspertene, er det bryet verdt å ta turen fra Syros til Mykonos for en dag?
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...