Logg inn med Facebook eller Google!

Coronavirus

Started by marjana, 10. Mar 20, 23:12:21

Previous topic - Next topic

Ole

Innstramninger i dag! Skal man inn på en butikk eller sitte ute og spise, må man vise gyldig corona-sertifikat og id. Jeg har nok funnet fram sertifikatet minst 20 ganger i dag. Id er det bare noen få som spør om.

Regner med at veldig mange uvaksinerte med disse reglene må ta hurtigtester annenhver dag for å få lov til å gå i butikken. Det vil føre med seg en enorm økning i antall tester og dermed også antall positive tester. Eller er det slik at det bare er turister som må vise corona-sertifikat? Ikke vet jeg. Hvis grekerne må vise fram corona-bevis for å gå i butikken, så tipper jeg det blir 15000 positive prøver daglig om en ukes tid!

Håper jeg tar feil!

kaka

06. Nov 21, 20:10:50 #529 Last Edit: 06. Nov 21, 20:18:55 by kaka
Hm! godt de strammer inn, hvis det er som du skrev tidligere, - mange som har underslått positive testresultater.
Mener også jeg leste i dag at det igjen blir innført innreisekarantene her, fra noen områder i Hellas , men, finner ikke det nå.
Fant det:
https://www.nrk.no/nordland/nye-innreisekrav-1.15718961
KariK

Ole

Det leste jeg også, men lurer på om det bare gjelder uvaksinerte.

Ole

Mulig det er unntak for dagligvarebutikker. Det var i alle fall ikke kontroll da jeg var innom en.

marjana

Det er unntak for apotek, dagligvarebutikker og kirker.

Ole, regner med at du er i Athen? Sett noe til alle de 8000 politiene som skal være ute i helgen for å sjekke koronatiltakene?
Sikkert derfor du måtte vise koronapasset ca 20 ganger i dag!
Glika i zoi

Ole

Jeg er nå på Athens flyplass på vei hjem. I Athen i går var bybildet preget an kontroller, men jeg la ikke merke til særlig lange køer der jeg var. Ser i de greske avisene at det var køer flere steder. Politiet så jeg ikke noe til. Mulig kontrollørene går i sivilt. Det burde de kanskje gjøre.

mouche

Kontroller på Kreta:

Yesterday's inspections approached 3,000 and several fines were imposed throughout the island.

Police checks continue to comply with the new measures that have been imposed to limit the spread of the new coronavirus.

Especially yesterday in Chania, a total of 9 fines were imposed for not using a mask. Of these, 2 were imposed on employees of health stores, 2 on employees of optical stores, 2 on customers of a fish shop, 1 on an employee of a fish shop, 1 on a taxi driver and 1 on a bus driver.

In Rethymno, 3 employees were given fines for masks to business employees.

In Heraklion, there were 8 fines for car passengers for not using a mask, 2 fines for a mask for customers of an OPAP store, 1 fine for a mask for a customer of a supermarket, 2 fines for a mask for hairdresser customers and 3 fines for not using a mask for customers of commercial stores and 2 fines for not using a mask on employees of health stores.

Finally, in Lassithi, 2 fines were imposed on public market customers for not wearing a mask and there was overcrowding and a fine for not using a mask on a restaurant business employee.

Ole

Da er vi oppe i 8613 tilfeller på ett døgn! 

marjana

Det er vel fortsatt kun litt over halve befolkningen i Hellas som er fullvaksinerte nå? De jeg kjenner er vaksinerte, men jeg snakket med en fyr som jobber i det lille supermarkedet de driver som en familie. Han brukte ikke munnbind, og nekter å la seg vaksinere, "-for det er bare for å kontrollere befolkningen og holde oss nede. Og ikke minst den unge, kommende generasjonen", sa han.

Hvis det ikke er konspiratoriske tanker, så hjelper det ikke at de erkeortodokse prestene går ut og skremmer befolkningen og sier at det er guds vilje osv, og at man ikke skal vaksinere seg. 

Det er skyhøye smittetall i Øst-Europa nå, så det blir tiltak som gjør forskjell på de som er vaksinerte og de som ikke er det. Danmark også.


Glika i zoi

mouche

Vi kom hjem fra Kreta i dag, like greit med den utviklingen man har sett også der siste ukene!

marjana

Fint for deg mouche, men hvordan er stemningen på Kreta da? Det er jo høye smittetall der også. Hva sier og gjør de der? De liker vel ikke å bli fortalt hva de skal gjøre og ikke gjøre, særlig fra EU?

Barna på Syros bruker munnbind på skolen, og tar selvtest på apoteket stadig vekk. Det var ganske strengt på Syros da jeg dro derfra 20. oktober, og nå må man visst vise koronapass nesten overalt.

Det er ikke så veldig høye smittetall på Syros heldigvis, selv om det er på sykehuset i Ermoupolis koronapasientene sendes til fra øyene i Kykladene. Det går hardt ut over for lite bemanning/kompetanse og plass og ressurser og det hele.








Glika i zoi

mouche

Siste smittetallet på Kreta tilsvarer (størrelsen på befolkningne tatt i betraktning) at vi i Norge skulla ha rundt 3.000 nye tilfeller hver dag, et tall vi vel nærmer oss, dessverre. Men; kretenserne tar nok ike dette like alvorlig som oss, tester seg ikke i samme grad og er langt mer skeptiske til vaksine enn vi er som mine hovedinntrykk. Joda, munnbind benyttes, også av barn, men hva hjelper det når det henger på haken og i beste fall dekker kun munnen?

Forøvrig har jeg i år ikke hørt en eneste kommentar om dårlige tider eller at det er Tyskland, og Merkel, som er skyld i "alt"

Hører også (fra lokale) at mange tavernar er meget fornøyde med sesongen og i perioder har det vært mangel på leiebiler. Om den mangelen skyldes konkret mangel på biler eller at utleiere har latt være å sette skilt på en del av bilene de har er jeg litt usikker på.

Overrasket over å se hvor stor byggeaktivitet det er i "vårt" omnråde, privateide feriehus og små hoteller og leilighetskomplekser. De ikke bare bygges, men selges! ANdre butikker melder om en sesong langt bedre enn ifjor, men fortsatt under 2019.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...