Logg inn med Facebook eller Google!

Erikoussa, Othoni og Mathraki

Started by stein, 29. Sep 17, 10:18:42

Previous topic - Next topic

stein

Hei.

I forbindelse med en ukes seiling fra Korfu neste sommer, lurer vi på om vi skal ta en ekstra uke med øyhopping (ferge) til Erikoussa, Othoni og Mathraki. En facebookvenn av kona hoppet der i sommer og koste seg veldig. Visstnok flotte øyer og svært rolig og behagelig.

Jeg er jo stadig på kikk etter nye øyer i min streben på å nå 100.

Er det noen som kjenner disse øyene og evt kan komme med tips om ferger og bosteder? Jeg lover å poste våre erfaringer her i denne tråden hvis dette blir noe av.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Hellasfrelst

Så spennende. :) Jeg har aldri lagt merke til de tre øyene som ligger utenfor Korfu, enda jeg er over gjennomsnittet glad i kart.
Hvor går det ferje fra på Korfu, er det fra Sidari?
i zoi ine tora - livet er nå

stein

Jeg tror kanskje det går daglige ferger fra Agios Stefanos lengst vest på Korfu. Og 3 ganger i uka fra Korfu by. Og som du sier, Hellasfrelst, fra Sidari.
Jeg har lest litt om Mathraki; Nesten ingen biler, nesten ingen turister, noen få enkle rom i nærheten av havna og en flott sandstrand. Hm, spennende.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Det blir noe endringer i sommerens seilaser. Turen i juni går fra Athen, mens aprilseilasen går fra Korfu. Da har vi planlagt å besøke de 3 nevnte øyer :)  3 dager med seiling. Først til Othoni med en liten stopp på Erikoussa. Neste dag til Mathraki og siste dag tilbake til Gouvia Marina. Othoni ser ut til å være såpass befolket at det må finnes noen tavernaer. Litt mer usikker på Mathraki. Ut fra hva jeg leser er det en taverna i Plakes som er havne"byen". Får håpe den er åpen i april.
Hvis vi har været på vår side og får til denne runden til Hellas kanskje mest sjeldne øyer, lover jeg en rapport med bilder når vi kommer hjem.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Frynse

15. Mar 18, 22:54:52 #4 Last Edit: 15. Mar 18, 22:57:50 by Frynse
Ifølge Google earth skal det være ikke mindre enn to tavernaer på Mathraki: https://www.google.no/maps/@39.7783604,19.5185038,557m/data=!3m1!1e3
Ser forresten at det også er et par serveringssteder lengre sør på øya: https://www.google.no/maps/@39.7618532,19.5315441,1115m/data=!3m1!1e3

stein

Da har ligget en natt på Erikuosa (eller hvordan det nå skrives). Veldig trivelig og vennlig plass. En åpen snackbar der vi fikk fortreffelig pastitio. Marinaen er i ferd med å fullføres. Blir bra. Nå er vi på vei over til Othonoi.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Sen lunch på Othoni  :)

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Hellasfrelst

Så spennende med rapport fra tre nye øyer, det ser riktig fredelig og fint ut. :D
Og den lunchen på Othoni kunne jeg gjerne ha deltatt i, den frista.
Legg gjerne ut flere bilder etter hvert.
i zoi ine tora - livet er nå

Heidrun

Othoni er et sted jeg kunne godt tenkt meg å dratt til. Men da må det bli en 10-12 dagers tur. Og da med utgangspunkt fra Hania når jeg flytter nedover. F.eks Hania til Corfu. Noen dager der. Så båt til Othoni. Tror det er tirsdager og torsdager den går den lille ferga som hvis jeg ikke tar feil heter Alexandros. 2 døgn på Othoni og tilbake til Corfu, for så båt til Paxos for noen dager der, og så videre til Igoumenitsa og noen dager i den byen. For så å ta flyet fra Preveza til Kreta.
Så takker til Stein for disse fristebildene :)
Yamas til livet og til

stein

Vi er allerede hjemme etter kun 3 dager seiling nordvestover fra Korfu. Jeg tok noen få bilder på turen som jeg skal legge ut. For å si det sånn, det skjedde ikke mye og øyene var temmelig nedstengte. Den største hendelsen var vel da ferga kom til Mathraki og gikk 3 mennesker ombord.  ;D
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Okei  ;)

Vi "seilte" altså fra Gouvia Marina på Korfu sånn ca klokka 1300 søndag 15.april. Det var noe småtteri som skulle fikses på båten til Eripsni, bla montering av ny kartplotter. Den opprinnelige planen var å gå til Othoni med en liten stopp på Erikoussa. Det er 30NM til Erikoussa og enda 7-8NM til Othoni. Vi får høre at den nye marinaen på Erikoussa er ferdig, og 30NM er egentlig nok. Det er ikke vind for nok fart for seil, så da blir det diesel.

Vi er bare 2 ombord, skikkelig luksus med hver vår lugar som også har bad. Båten er en 40 fot Oceanis som heter Fryda. Bare å Google.

På overfarten servere skippern et tradisjonelt måltid på en slik guttetur.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Erikoussa!

Betongarbeidet i Marinaen var klart, men det manglet alle installasjoner som vann, strøm, lys og mooringer. Dessuten gikk det i meste laget opp og ned med dønningene som trengte i i havna. Det var nok mest på grunn av sønnavinden som ikke er så vanlig som nordøsten. Sønnavinden førte med seg større mengder sand fra Sahara og alt ble brunt og det var dårlig sikt. Folk håpet det ikke ville begynne å regne, slik at det kom ned enda mer sand.

Vi lå på moloen og her er utsikten mot fergekaia og sentrum.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...