Logg inn med Facebook eller Google!

Kastro Apilirou

Started by Perigahre, 22. Jan 16, 17:18:51

Previous topic - Next topic

Perigahre

22. Jan 16, 17:18:51 Last Edit: 22. Jan 16, 17:23:09 by Perigahre
På Naxos ligger en arkeologisk severdighet som svært få vet om, Kastro Apalirou. Det ble utforsket av en gruppe arkeologer fra Universitetet i Oslo i 2010. Det er også merket i kartene over Naxos samt med skilt ved vegen. Utover dette er det veldig like kjent. Jeg har spurt mange unge og gamle Naxianere, men enda ikke truffet noen som har vært der. Årsaken er nok at det er ganske vanskelig tilgjengelig. På avstand ser det bare som endel av fjellet, når vi kommer nærmere kan vi se murer på toppen av fjellet, som er ca 500 meter høyt. Jeg skal ikke gjengi historien, men det er vel verd å ta en kikk på http://www.hf.uio.no/iakh/english/research/projects/naxos/survey/  Du får vite enda mer ved å gå inn på linken «News and media» og høre på podcasten fra NRK2 som det er linket videre til.

Vi har en tid ønsket oss opp på denne toppen, og gjorde et forsøk våren 2014. Da bommet vi rett og slett grovt, og gikk til feil topp ca 200 m lavere og noen hundre meter mot nord. Selv om avstanden ikke var stor, kunne vi ikke se kastroen på neste topp. Vi gjorde et nytt forsøk i november 2015 for det skulle jo være der, og da fant vi riktig topp. Gjennom kikkerten kunne vi se murene på toppen. Halvveis oppe ble vinden for kraftig til at det var behagelig å gå videre. Dessuten hadde vi gått en god ekstra distanse gjennom kratt og over stein og blitt ganske slitne. Vi gikk derfor ned igjen, men bestemte oss for et nytt forsøk i bedre vær. På vei ned fant vi en bedre og mer logisk trase enn vi hadde brukt opp.


Kan du se Kastroen på toppen ? Det kunne ikke jeg heller.

Da vi besøkte Naxos i Halkion dagene 2016 kom anledningen. Lørdag 9. januar var det meldt sol, 15 grader og ingen vind. Nå skulle toppen inntas. Vi kjørte opp forbi Ano Sagri, inn vegen som i retning Agiassos, et par km etter Bazeos tårnet, går det en sideveg inn til venstre. Her står et skilt til Kastro Apilirou. Og lenger inn på vegen enda et nytt skilt.

Et par hundre meter inn på denne vegene er det en naturlig plass å parkere. Vegen fortsetter innover, forbi et par hus og gjennom ei grind. Litt etter står det parkert en VW buss som benyttes som hønsehus.

Videre rundt denne går vegen opp mot en sauegård.

Litt oppe i skråningen står et nytt skilt med Kastro Apilirou. Det er siste antydning til vegmerking. Høyt oppe, litt på skrå til høyre, over ei stor ur, kan du se murene på toppen. Iallefall hvis du har kikkert. Nå starter utfordringen. I terrenget kan du skimte restene av en gammel mur, antagelig har det vært en veg. Prøv å  følge denne mot høyre opp imot et lite skar.

Hvis du nå går i retning mot toppen, vil du etterhvert oppdage rester av noen gamle murer. Det er et godt tegn. Litt til høyre langs en av disse murene ligger en gammel Byzantinsk kirke. Den er nesten usynlig helt til du kommer veldig nær. Du skal høyere i terrenget enn dette. På vår siste nedfart fant vi ut at det var best å gå på skrå gjennom ura, helt bort til trærne mot syd, og så på skrå tilbake mot toppen igjen. Der er en antydning til en sti. Når du endelig kommer til toppen er det vel verd anstrengelsen.

kaka

Det så ut til å være en spennende og flott tur, ja.
Takk som deler dette med oss :)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...