Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping med 6åring.

Started by Margrethe Møllevik, 09. Dec 15, 20:44:32

Previous topic - Next topic

Anders

Var du ikke med til Apiranthos da, marjana???

Hvis du reiser alene med en 6-åring så ville jeg valgt Anti.... aberet er at det kan bli en lang reisedag? I mai når dere neppe noen båter før Blue Star halv-fire, er på Paros sånn ca kvart i sju, klokken kan bli både åtte og halv ni før dere er på Anti. Så da kommer det der med å ta en dag eller to på Santo først inn i bildet. Naxos er jo mye større og mere variert, men det er ikke så viktig for et barn. Ei heller noen lange kvelder i en by. På Anti kan både mor og barn slappe av i et lite miljø preget av andre som kanskje er ute etter det samme? Avslappet, rolig, lite trafikk, mange fine strender... og antagelig mange andre unger :-) Selv om mai er tidlig.

marjana

Apiranthos på Naxos var en fin landsby den, Anders, men det er da ikke et sted å feriere for en seksåring?

Små unger vil da gjerne bade dagen lang, og de er visst veldig glade i svømmebasseng har jeg hørt. Derfor er vel Paros og/eller Antiparos i kombinasjon et sikkerstikk?
Glika i zoi

Runar Solvik

Helt enig med Jan Be, Antiparos først, deretter Naxos og til slutt Santorini. Santorini er ikke noe must, greit å ha vært der for voksne, og da spesiellt for å se Oia. Naxos er et eventyr av ei øy for folk i alle aldre. Plaka er anbefalingen fra mi side med flotte strender, stille og rolig, nok tavernaer samt buss til byen hver halvtime hvis man ønsker det. Antiparos er jo kremen av alle øyer for barnefamilier. Lite og konsentrert bysentrum uten biler, grei oversikt, greie strender. Stort sett alle slapper av på Antiparos. Vi har fartet rundt i den cycladiske øyverdenen i snart 20 år nå. Yngstemann var tre år første gang han var der, og nå i en alder av 20 år reiser han selv tilbake til Antiparos hvert år sammen med kjæreste og kompiser for å vise dem sitt paradis på jord, så vi som foreldre er litt stolt av at vi tydeligvis har gjort noe riktig når det gjelder feriemål i alle disse årene iom at avkommene velger selv å reise tilbake til disse øyene som vi som foreldre valgte ut de første årene på øyloffing. Bay the way så er det 195 dager igjen til neste loffetur starter i det samme området for vår del.  ;-)

Frynse

Støtter også ruta Antiparos-Naxos-Santorini.

Jeg er ikke spesielt glad Santorini (for turistifisert og masete), men det er jo greit å ha vært der.
Vi bodde i Fira (hovedstaden) og tok buss til de andre stedene på øya.
Perivolos var et helt greit sted å bade.

Antiparos er paradis for unger, så der ville jeg brukt en god del dager.

Favoritten min er Naxos, øya som har det meste.
Her pleier vi å bo i St.George-området (bystranda).
Da er du kun en liten spasertur fra byen samtidig som det er nokså rolige forhold.
Strendene lengre sør er kun en liten busstur unna, og bussene går flere ganger i timen i sesongen.
Å skulle bo lengre sør blir for dødt for oss.
Vi liker å ha alle muligheter lett tilgjengelige samtidig som vi setter pris på fred og ro på kvelden.
Dermed har det blitt St. George for oss i alle år.
En rusletur i labyrinten inne i byen etter mørkets frembrudd er stas for både store og små.

Svein~B

Ei øy som jeg oppfatter som enda mer barnevennlig enn de nevnte er Koufonissi. Jeg ville dratt dit først hvis du kommer deg dit samme dag som du lander. Jeg ville ikke tatt den først hvis jeg måtte overnattet på Santorini for å komme dit.

Ellers støtter jeg absolutt Antiparos først, deretter Naxos og Santorini til slutt. Det fine med øyloffing er at om du ikke trives et sted, er det bare å dra videre. Så ha eventuelt Koufonissi som reserveøy dersom Antiparos, Paros og eller Naxos ikke faller i smak om du altså ikke komme deg dit først. Hvis du tar Koufonissi sist, må du i hvert fall ta minst to overnattinger på Santorini helt til slutt, fordi det er relativt få forbindelser mellom Koufonissi og Santorini.

Jeg vil anbefale Alyki og Naoussa på Paros. I Naoussa er det best å bo på østsida, for strendene er mer barnevennlige der enn på vestsida av byen. Eller du kan bo sentralt og ta badebåt til enda finere strender lenger ut i bukta. I Alyki spiller det ingen rolle hvor du bor. Det er flotte strender i alle retninger uansett.

På Santorini er definitivt Monolithos den mest barnevennlige stranda av de jeg har sett, så jeg ville bodd nærmest mulig der. Den ligger også nær flyplassen, så du må regne med noe flystøy, men det er ikke  mange flyene det er snakk om.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Margrethe Møllevik

Tusen takk alle sammen for masse god info og tips.
Sitter med notisblokk og noterer ned alt. :)
Ser ut som det blir fly til Athen, ettersom vi bor i nord Norge og det ble mye billigere.
Men kombinasjonen av øyer funket vel bra derifra?
Paros-Antiparos-Naxos er vel det di fleste av dere var enig om, også Koufonissi som reserve om vi vil bytte øy.
Hva er avstandene mellom Athen og øyene?

Frynse

Vi bor også i nord og har alltid flydd til Athen.
Anbefaler Rafina foran Pireus dersom dere lander såpass tidlig på dagen at dere har valget.Ferge til Paros tar rundt 5 timer, og så er det ca. en liten time mellom Paros og Naxos.
Paros-Antiparos er snakk om minutter dersom du tar ferga fra Pounta.

Svein~B

10. Dec 15, 18:02:21 #19 Last Edit: 10. Dec 15, 18:07:44 by Svein~B
Hvis dere starter fra Athen og dere kan komme dere videre til Koufonissi samme dag, ville jeg dratt til Koufonissi først, fordi det er den mest avsidesliggende øya. De andre øyene ligger da på veien tilbake til Athen og det er flere og flere forbindelser jo nærmere dere kommer. Hvis dere rekker ei ferje som har pleid å gå 17.30 fra Pireus, er dere framme på Koufonissi mellom ett og to på natta. Denne ferja pleier å gå stort sett annenhver dag.

Hvis dere ikke kommer dere til Koufonissi samme dag, ville jeg tatt Naxos først og Koufonissi som nummer to. I tillegg til denne nattferja, pleier det å gå ei ferje på tidlig ettermiddag fra Naxos som er framme på Koufonissi etter cirka to og en halv time. Det er en veldig fin tur.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Quote from: Frynse on 10. Dec 15, 17:40:42
Paros-Antiparos er snakk om minutter dersom du tar ferga fra Pounta.



Hvis du skal ta ferja fra Pounta kommer buss eller taxitur dit i tillegg. Det går også ei ferje direkte fra Parikia som tar cirka 40 minutter, men den slutter å gå ganske tidlig på kvelden mens ferjene fra Pounta går til langt på natt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Margrethe Møllevik

Da er flybillettene bestilt og vi lander i Athen kl.18:25.  :)
Så sent går det kanskje ikke noen ferjer?
Hvor lønner det seg å bo for å komme seg lett videre dagen etter?
Og er Paros-Antiparos-Naxos enda den beste reiseruten?

Frynse

Jeg hadde nok satset på en natt i Rafina.
Vet at mange her inne bruker hotell Avro.
Overnatter du her kan du spasere til ferga om morgenen.

marjana

10. Dec 15, 18:55:40 #23 Last Edit: 10. Dec 15, 19:26:08 by marjana
Hotellet i Rafina heter Avra, og det er et til som heter Corali. Det er kort til fergene fra begge hotellene.

Jeg tok et kjapt søk på ferger i mai på www.gtp.gr og på www.openseas.gr. Det går ikke ferge til Paros hver dag fra Rafina, men det går en ferge hver morgen kl 08 til Naxos.
Fra Piraeus går Blue Star fergene både 07.35 og 17.30 til både Naxos og Paros.

I Piraeus er det massevis av hoteller, og et som er rett over gaten til fergen er Hotel Ionion, litt lenger bort er Hotel Acropole, og litt høyere standard ved lokalmarkedet er Hotel Triton, blant mange andre i dette strøket.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...