Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Topics - Sjøløve

61
På hvilken øy finnes denne stranda ?  Gjerne navn på stedet også  :flower:


62
Endelig fredag - og hvilken fredag.  Mørket er enda kompakt utenfor vinduene, og i lett duskregn forlater vi en sovende sønn og hunden (som for lengst har skjønt tegninga - ikke hans tur til å være med denne gangen)

Første etappe i taxi til flyplassen, innsjekk, en rykende kaffekopp og så om bord i flyet først til Amsterdam, og så videre til Athen.
Bagasjen ankommer kjapt og greit - så ut til billettbua - to billetter til Pireus - og en times busstur ut til havna.

Vel framme i Pireus tumler både vi og bagasjen ut av bussen - varmen slår imot oss - puhh - finnes det ikke skygge i denne byen ?
Enda en stund til båten går - vi finner fram til et serveringssted velsignet med skygge - og lesker strupen med iskald gyllen væske fra de velkjente grønne flaskene.

Blue Star Paros har avgang 17.30 - vi finner oss en plass ute på akterdekket - flystolene vi har billetter til får vente til seilasen utover kvelden og natta.
Foreløpig er det bare herlig å sitte ute i sola og følge båtens kjølvannsstripe utover og tenke på at nå har den etterlengtede ferien faktisk begynt.

Mørket har for lengst senket seg når båten ankommer første havn - Paros, og tømmer ut deler av sin last av biler og fastboende og øyhoppere og jeg vet ikke hva.
Etter hvert som trøttheten siger på går vi nesten surr i anløpene - vekkes stadig vekk fra slumringen av meldingene over høytaleranlegget - "we are now arriving the port of Iraklia" - eller var det Koufonissi - men endelig, klokka 3 om natta rusler vi i land i Katapola på Amorgos.  Vi leter oss fram til Eleni Rooms, nøkkelen står som avtalt i døra.  Natten er varm og stille - og vi fristes av et lite glass vin ute på balkongen før vi dødstrøtte kryper under laknene etter å ha vært på reisefot i 21 timer.

Utsikten fra balkongen vår åpenbarer seg i all sin prakt neste morgen - innløpet til  Katapola og bukta nedenfor, den ubebodde Keros og Naxos bakenfor der igjen.  Bølgene slår dovent mot den lille stranda rett under oss.  Her kan vi nok trives.  Først en liten handlerunde, så morgenkaffe og frokost på balkongen.  

Katapola - et stykke Hellas som går rett hjem hos oss.  Vi rusler rundt og suger til oss inntrykk.  Her er en herlig mix av greske fiskebåter, tavernaer, ferjeanløp, gjestende seilbåter, turister og gresk hverdagsliv.  Vi leter oss fram til bussholdeplassen, for selv om Katapola absolutt er et blivende sted - har vi  tenkt å se mer av denne langstrakte øya.  Vårt norske språk fanger oppmerksomheten til "Han fra Ålesund" - et hyggelig bekjentskap som vi utdyper nærmere både på Amorgos og siden på Naxos - da han skulle samme veien.


Aegiali, Amorgos andre havneby, står først på lista over utflukter.  Bussturen i seg selv er en opplevelse, visstnok ikke så mange årene siden de to byene ble forbundet med denne veien oppover langs kysten.
Aegiali har det eneste Katapola mangler, ei skikkelig strand, som vi slapper litt av på etter å ha utforsket byen.  Absolutt et hyggelig sted, men vi holder likevel en knapp på Katapola med sin adskillig livligere havnefront.

Det har blåst opp, og vinden får skikkelig tak innover i bukta hvor Katapola ligger.  Vi pakker sekken med mat, drikke og badetøy og rusler hele veien rundt bukta med kurs for Maltezi Beach på andre siden, mer i le for vinden.  Fotoapparatet blir flittig brukt, til det avgår ved døden i bukta før Maltezi.  Ei såpeglatt steinhelle i vannkanten sender både meg og apparatet overende i det våte element - nix mer fotografering på denne turen.  Ergerlig - med alle de flotte fotomotivene - men vi får ha fotograferingen til gode - for både Amorgos og senere Koufonissi blir så visst ingen engangstilfeller.


Vi har jo både hørt og lest om Agia Anna, klippestranden på andre siden av øya.  Da bussen runder toppen av øya og starter nedstigningen mot stranda, skjønner vi hva som menes med "The Big Blue" - Det Store Blå.  Et utrolig flott syn, med det store blå havet som brer seg ut under oss, de stupbratte fjellsidene og fargespillet i vannet fra lys turkis via grønt og til dypblått.  Det blåser kraftig her også, vinden raser nedover bratthengene og truer med å rive oss overende.

Vi finner le på noen flate svaberg nede ved sjøen som nesten kan ligne på de vi finner i vår hjemlige skjærgård - men der slutter også likheten.  Sørlandet kan nok ikke skilte med en sånn villskap i omgivelsene - denne kyststripen av Amorgos minner litt om deler av Kretas sørkyst - bratt og utilgjengelig.
Vi hopper i det store blå havet og svømmer utover et stykke - og får øye på et ufattelig vakkert syn i form av det hvite klosteret Panagia  Chozoviotissa som henger klistret i klippeveggen 300 meter over havoverflaten.
En herlig dag på Agia Anna avsluttes med en frappè på Cafe The Big Blue - skuende ut over havet og mot Astypalea i det fjerne, mens vi venter på bussen hjem igjen.

Klosteret i klippeveggen vil vi gjerne titte nærmere på - og legger ut på en ny busstur.  Oppstigningen fra bussholdeplassen og opp til klosteret er både varm og bratt - hvordan i alle dager klarte munkene for nesten 1000 år siden å reise dette byggverket høyt oppe i klippeveggen ?
Andektige går vi inn i klosteret, klatrer trappene helt til topps og ut går ut på balkongen høyt der oppe.  Havet er like blått og uendelig i dag - og vi forsøker å mane fram alt slitet og alle anstrengelser byggingen av klosteret må ha forårsaket.
Rundturen innendørs blir avsluttet med servering av klosterlikør og små gelelignende "kaker".
Inntrykkene fra Amorgos` store severdighet sitter lenge i - så hvitt og vakkert høyt oppe i den stupbratte fjellsiden - nesten som vår hjemlige Trollvegg  - men hvem ville vel finne på å bygge et kloster høyt oppe i Trollveggen ?

Amorgos - som nevnt ikke noe engangstilfelle - kanskje vi returnerer allerede neste år - blant annet for å utforske nærmere den hvite Chora på toppen av øya - pluss å gå flere fotturer i høyden for å nyte utsikten ut over øya og det store blå.


Vi har tenkt oss videre, og Koufonissi er neste øy. Express Skopelitis har avgang fra Katapola allerede kl 06 om morgenen - det er ennå mørkt da vi går om bord.  Vi får en fin tur oppover langs vestkysten av Amorgos mens dagen langsomt gryr.  Sola treffer den første fjelltoppen da båten anløper Aegiali.  Ferden videre mot Koufonissi går først i en del dønninger opp mot Donoussa, mens båten stamper og ruller i sjøen.  Lett å forstå at sjøsyken kan herje om bord  her!  Donoussa fortoner seg som en liten kykladisk perle - men vi har nå valgt Koufonnissi denne gang.  Vel framme står romutleierne i havna. Vi blir med en skjønn grekerinne som har et enda skjønnere rom å leie ut - vi tar det på flekken.  Nytt og fint, det lekreste badet vi noen gang har sett i Hellas, og balkong med havutsikten som vi er så glad i.

Vel installert på rommet begir vi oss sultne og tørste ut på koufonissisk jord.  Frokosten inntas på en  taverna helt i sjøkanten - i fredelige kykladiske omgivelser og med fiskebåtene duppende ute på bukta.  Jeg forelsker meg i øya i det øyeblikket jeg går i land - her kan vi virkelig slappe av.  Aldri har vi sett en så nydelig turkis farge på sjøen som omgir den lille øya.  En ren nytelse å se på, og en enda større nytelse å svømme rundt i.

Vi tilbringer en hel dag på Pori Beach - en perfekt grønnturkis lagune kantet av en sandstrand innerst.  For langt å gå i varmen, det skal etter sigende ta en time over øya - så vi tar badebåten.  Fylt til trengsel - Det norske Veritas hadde nok revet seg i håret av fortvilelse over et sånt syn av en passasjerbåt.  Men dette er Hellas og ikke Norge - så vi bærer glatt over med at båten nok ikke er sertifisert for så mange mennesker (og helt sikkert ikke har redningsvester om bord til alle).
På Pori Beach kommer ergrelsen over mitt druknede fotoapparat snikende - hvilke bilder jeg kunne ha festet til minnebrikken herfra.  Men de er festet til netthinnen - og skal tas fram i mørke vinterkvelder.  Dessuten, et nytt besøk på Koufonissi med et nytt fotoapparat kommer garantert til å finne sted - da skal det tas bilder, da !

I fløyelsmørket om kvelden sitter vi på en taverna og spiser geitekjøtt mens mor i huset smilende legger duk på bordene og deler ut menyer, helt sikkert uten å kunne et ord engelsk - konversasjonen med gjestene står de yngre generasjoner for.  I et annet fløyelsmørke en annen kveld sitter vi på en annen taverna, spiser og drikker mens vi ser ut over havet og månen som speiler seg i vannet.  Eller vi rusler oppover den lille hovedgaten blant summingen av lave stemmer på fremmede tungemål - gresk, engelsk, fransk og italiensk.  Og sannelig en og annen norsk røst innimellom.

En morgen entrer vi igjen Express Skopelitis, denne gangen med kurs for Naxos.  Været er bare perfekt, vi benker oss i sola på øverste dekk og nyter seilasen som går innom de to gjenværende småkykladene.  Først Schinoussa, hvor havna viser seg å være en liten klynge hus og ei brygge, med større bosetning lenger inne på øya.
Deretter Iraklia, nok et sjarmerende syn av ei kykladisk øy, hvor det svenske paret vi kommer i snakk med på båten, går av.
Så oppover langs vestkysten av Naxos, før båten runder inn mot byen og endestasjonen for seilasen.
 
På Naxos bor vi på Kalergis Studios, i år som i fjor, perfekt beliggende rett på Agios Georgios-stranda.  Studio på bakkeplan denne gang, herlig om morgenen å gå ut terassedøra, gjennom hagen og ut på stranda for en forfriskende dukkert.
Nå skal det sies at Agios Georgios til tider kan være litt overbefolket etter vår smak - selv om vi gjerne tilbringer litt tid der.  Men Naxos har jo andre strender å by på, vi får en herlig dag på Plaka før været slår om og gjør strandlivet ikke fullt så fristende.

På Naxos gjenser vi "Han fra Ålesund", har avtalt å møtes på Susanna og får en hyggelig kveld med særs velsmakende pizza.  
Men det er annet kjentfolk også på Naxos, Anders og Anita fra forumet med sine respektive.  Forumfolket peiles inn en ettermiddag sittende på Finikas.  Samme kvelden er det planlagt å møtes for et glass og påfølgende middag.  Veldig hyggelig å bli kjent med andre forumister, Anita m/følge bor til alt overmål 2 etasjer over oss på Kalergis.

Mens vi er på Naxos kommer høsten farende til de greske øyer.  Det blåser opp, bygger seg opp med skyer og temperaturen faller noen hakk.  Men, men, vi er jo i september, selv om det kanskje er noe tidlig å få slikt ruskevær.  Så ruskete er det den ene dagen at Blue Star fergen bruker 3 kvarter for å få lagt til i havna - godt vi ikke har tenkt oss ut på havet i dag !  

Ferien går mot slutten, og vi kjøper båtbilletter igjen - de siste for denne gang.  Blue Star Ithaki går fra Naxos kl 13.15 med kurs for Santorini.  Havet er rolig og været er bra, vi sitter igjen i sola ute på dekket og ser bort på Paros og deretter Ios som langsomt forsvinner bak båten.  
På Santorini myldrer det av folk i havna - vi tråkler oss gjennom massene bort til bussen til Fira og derfra videre til Kamari.  I Kamari bor vi rett på strandpromenaden, vi vil jo gjerne ha balkong med havutsikt og får ønsket vårt oppfylt.  

På Santorini gjør vi absolutt ingenting.  Det vil si vi spiser og drikker og sitter på balkongen og ser ut over havet, vi leser, bader i havet og dovner oss i sola så lenge sola er framme.  Ut på fredagen skyer det nemlig over og begynner å REGNE.  Men det regner bare rett ned, i små mengder og ingen vind - har jo sett bilder på forumet fra Karpathos og skjønner uværet har herjet adskillig verre der.

Vi har fra tidligere besøk på Santorini sett Fira og utsikten ut over calderaen derfra.  Vi har også sett den berømte solnedgangen i Oia - og bestemmer oss for å droppe det denne gangen siden skyene hele tiden truer med å spolere hele sceneriet.  Dessuten var solnedgangen sett fra balkongen  på Eleni Rooms i Katapola mange hakk vakrere enn den vi så i Oia.  Så vi velger bort både Fira og Oia og går inn for å slappe mest mulig av i stedet.

Så er tiden kommet for å pakke ned for siste gang.  Vi får kjøre med hotellbilen til flyplassen og tar siste kveldsflyet fra Santorini tilbake til Athen. Der tilbringer vi noen nattetimer på flyplassen i selskap med mange andre, før flyet vårt tar av med kurs for Amsterdam og videre siste etappen hjem igjen til Kristiansand.  Ferien er slutt - og i strålende norsk høstvær går vi ut av flyet og inn i ankomsthallen på Kjevik - fulle av inntrykk etter 2 flotte uker i Kykladene.
63
Hvor holder dette eselet til ?
64
Hvor står jeg og fotograferer solnedgangen ?

65
Hvilken by på hvilken øy ?
66
Hvilken øy er dette bildet fra ?
67
Hvor sitter vi på balkongen og ser ut over havet etter at sola har gått ned ?
68
Hvor ligger denne stranden ?
69
Hvilken øy ?

70
Vel og godt kommet hjem fra Dodekanesene, har jeg sortert ut bilder og fordøyd inntrykk.
Her kommer noen bilder fra øyene Kalymnos, Telendos, Leros og Kos.
Selv om gradestokken her hjemme er fullt på høyde med greske temperaturer om dagen,
er det likevel herlig å drømme seg litt tilbake til Hellas.



Havna i Mastichari på Kos.  Etter en ENDELØS kø på Athens flyplass for å sjekke inn på flyet til Kos,
smakte det himmelsk godt med en kald Mythos mens vi ventet på avgangen til Kalymnos med \"Kalymnos Star\"





Endelig Kalymnos igjen, med turkisblått hav og veldig markerte fargeforskjeller i sjøen



Første dagen på Kalymnos lokket Telendos.  Båtene som veksler på å ta turen over sundet hver halvtime
lå fortøyd i havna i Myrties.  Katerina helt til høyre - den går til Leros



Vi legger til på Telendos - her hersker fred og ro - ingen biler
eller andre forstyrrende elementer.



Gresk fiskebåt fortøyd på Telendos



Frodig idyll på lille Telendos





Det måtte jo bli lunsj på Rita\'s restaurant på Telendos denne første dagen
- med utsikten over til Kalymnos midt i mot.




Mer kommer etterhvert......
71
Ser Anders stiller spørsmål om manglende Blue Star ferje og evt. forhåndsbestilling i en annen tråd her.
Istedet for å spore av den tråden åpner jeg heller en ny.

Lurer på to ting.
1.
Vi lander på Kos onsdag 3.juni kl 17.20 og hadde jo tenkt oss over til Kalymnos samme kveld.
Pr. i dag finner jeg ingen båt som kan ta oss fra Kos til Kalymnos denne kvelden.  På gtp.gr finner jeg en rute fra Mastihari til Kalymnos med Kalymnos Star kl 18.30 og siste båten kl 22.30.  Men disse avgangene er lagt ut bare t.o.m. 31.5.  Nå er vi langt inne i mai måned, og ingen ruter med Kalymnos Star lagt ut videre for sommeren.   Kan jeg regne med at denne ruten fortsetter videre gjennom sommermånedene, og at det bare er en viss \"treghet\" som gjør at de ikke er lagt ut ennå?
Eller bør vi belage oss på ei natt i Mastihari ?  Ikke at det gjør noe, men det hadde jo vært greit å vite.

2.
Fredag 28. august lander vi i Athen kl 13.40 og har tenkt å ta Blue Star fra Pireus til Amorgos kl 17.30 samme ettermiddag.  Aner ikke hvor fulle disse ferjene er en fredag ettermiddag i august - er det lurt å forhåndsbooke billett ?  Eller kan vi vente med å kjøpe billetter enten på flyplassen eller i Pireus den dagen vi kommer.  
Ønsker air-seats til å kunne slappe av i siden båtturen tar 8.5 timer til Katapola og vi er framme kl 02 om natta

Blir veldig glad hvis noen har en formening om dette  :flower:
72
Alt annet / Vår-tråd
16. Mar 09, 21:10:33
Før jul hadde vi en juletråd hvor vi la inn bilder og diverse småsnakk om julen som nærmet seg.
Kanskje vi kunne ha en tilsvarende tråd om våren som de fleste lengter etter.
Mange (iberegnet meg selv) er sikkert dyktig lei av snø og vinter - godt å vite at våren faktisk er like rundt hjørnet
(selv om mange steder i landet sikkert har veldig mye snø enda)
Jeg landet med fly på Gardermoen i går kveld, og fikk ved selvsyn se at det er en stund til våren enda i de traktene.


Tok dette bildet på lørdag i St. James Park i London - DER var det 12 grader og full vår i helgen - vi har sannelig noe å glede oss til.....



Men det er håp her hjemme på berget også - disse bildene viser at snøen faktisk er i ferd med å forsvinne.
De er tatt på samme stedet henholdsvis 17. februar, 24. februar og 11. mars







Bildene er tatt i et turområde 10-15 min gange fra der vi bor - nå er nok snøen helt borte der.  
Får ta med apparatet i morgen og knipse litt flere bilder.
73
Hellas generelt / Greske tavernaer
03. Mar 09, 20:35:47
Siden vi har tråder om greske kirker, greske ferjer, greske strender, greske dører osv. osv. på forumet , tenkte jeg vi kunne ha en tråd om greske tavernaer også.
Kan ikke finnne noen gammel tråd om dette, oppretter derfor en  ny.  

Sikkert mange som har knipset bilder fra tavernaer rundt om i Hellas.

Chania by - her fikk vi kjempegod mat - men husker ikke navnet på tavernaen



Inspirert av Naxosbølgen - Naxos Cafe inne i smugene i Chora på Naxos



Appollonas, Naxos



Telendos - skyggefullt under halvtaket



Flere Telendos-tavernaer



Greske motiv på Ios - blå stoler og en svart katt

74
Alt annet / Sørlandet i sommersol
04. Nov 08, 21:52:06
Jeg er blitt så inspirert av alle de flotte bildene som er lagt ut de siste dagene fra vårt langstrakte land.
Vi er mye ute i båt om sommeren her sør, fant fram et knippe bilder som jeg tok en fin og varm julidag
på vei til vår favoritthavn Nilen, midtveis mellom Kristiansand og Lillesand.

På vei over Kvåsefjorden



Veiviser inn til Ulvøysund



Idylliske Ulvøysund












Gjennom Ramsøysundet









Strandhugg på en holme i havgapet



Ankret opp i Nilen



Kvelden siger på






Solnedgang over Nilen



Sommerstemning i sør









75
Vi tilbrakte noen dager av årets høstferie på Ios - som kanskje er mest kjent for sitt hektiske fornøyelsesliv i sommersesongen.  
Festen var nok slutt for i år da vi var der - tilbake lå Chora - fredelig og idyllisk med en labyrint av trange smug og trapper - en typisk kykladisk by.
Bildene får tale litt for seg selv - Chora var absolutt verd et besøk.


Vi bodde helt nede ved stranda i Yialos, og ruslet den ca 1 km lange "trappestien" fra havna og opp til byen




Byen var "delt" i to av en hovedvei som passerte mot Myloptas-stranden og videre innover på øya.
Den ene delen av byen bestod av nyere hoteller og bosteder, mens den andre delen var den
gamle Chora som klatret oppover en pyramideformet topp med 3 små kirker øverst oppe








Vi vandret først gjennom trange gater nederst i byen hvor barene lå tett i tett.  
Her syder det nok av liv i de hete greske sommernetter














Lenger oppover i Chora holdt lokalbefolkningen til. Utrolig fint å rusle gjennom de trange smugene
og høre lydene av hverdagslivet - greske stemmer, skrangling
av kopper og kar og duften av matlaging"¦"¦.











Vi nærmer oss toppen og kan så vidt skimte den første av de 3 små kirkene der oppe midt i bildet øverst








Kan dette være myntet på festglade mennesker med forbigående nedsatt dømmekraft, tro ?





Utsikt fra toppen og ut over den nyere delen av byen.  Santorini i bakgrunnen.




Trappene ned fra toppen med Yialos og havna nederst.  
Det var en fantastisk utsikt fra toppen,
vi kunne se viden omkring til mange av de andre øyene i Kykladene.  
Her skimter vi Sikinos og bak den igjen Folegandros.




På vei ned igjen fra toppen








Blanding av gammelt og nytt på vår vei nedover igjen gjennom byen

76
Kom hjem for ei drøy uke siden etter 14 fine dager i Kykladene.
Joda, vi hadde det veldig fint, selv om vi aldri har opplevd såpass mye dårlig vær i Hellas som vi gjorde denne gangen.
Leste i en annen tråd på forumet om Annlaug som hadde vært 2 uker på Skiathos uten en eneste dag med nok sol til å kunne ligge på stranda"¦"¦.
Så ille hadde ikke vi det, vi fikk flere herlige stranddager hvor vi bare dovnet oss i sola med ei god bok, badet for å kjøle oss ned litt
og spiste en god lunsj i skyggen på strandtavernaen"¦"¦


Første kvelden vår på  Naxos satt vi under denne markisen og tittet ut på noe som minnet umiskjennelig om norsk silregn"¦"¦"¦"¦
endeløst grått var det.  
Heldigvis skinte sola igjen dagen etter





Flere dager med skyer og litt regn var i vente - dog  ikke  av typen silregn.  
Litt fascinerende også - å sitte innenfor balkongdøra og titte ut på (u)været.  
Selv om det regner - er det likevel god temperatur.






Heldigvis skifter det fort - morgenen etter så det sånn ut da vi dro vekk gardinet og gikk ut på balkongen




Fascinerende eller ikke med skyer og regn
(eller tordenvær -vi hadde ei natt på Paros med skikkelig bulder og brak)
 - så er det jo sånn som dette vi helst vil ha det, eller hva, og sånn hadde vi det de siste dagene på Paros



Været kan ingen rå med, og når vi velger å reise såpass seint i sesongen som vi gjør, tar vi selvsagt høyde for  variabelt vær
- selv om jeg nok synes det ble litt i overkant mye skyer og regn denne gangen.  
Heldigvis var vi forskånet fra noe vind av betydning, vi hadde kun en dag som det blåste kuling.
Det er jo en utfordring det også, å ikke la dårlig vær legge en demper på feriestemningen.
Da er det godt det finnes leiebiler og lokalbusser - og mye å utforske selv om ikke sola steiker -

vi var blant annet på dagstur til et grått og overskyet Antiparos nesten uten turister
(i stedet var det greske dagliglivet godt synlig uten alle turistene )




og opplevde et like grått og overskyet Ios - det ble ingen bading på Mylopotas-stranden den dagen



Vi var i Kykladene i samme tidsrom i fjor høst, og hadde ikke et regndrypp - sol og bare sol 2 uker i strekk
(men en del vind siste uka) - så selvsagt varierer været fra år til år.

Om vi revurderer tidspunktet for kommende høst-turer gjenstår å se -  det er nok større sjanse for mer stabilt vær om vi reiser tidligere i september.  
Jeg skal jo innrømme at godt vær betyr en del (men ikke alt) når vi er på ferie - eller hvordan er det med dere andre ?  
Legger dårlig vær en demper på feriestemningen - eller er den gode Hellas-følelsen akkurat den samme uansett vær ?
77
Hellas generelt / Brennmaneter i Hellas
07. Sep 08, 17:37:06
Da vi var på Kalymnos nylig, brant min venninne seg på en brennmanet da vi var ute og svømte en morgen.
Vi kom oss på land i en fart og fikk aldri sett på denne skapningen.  Venninnen min fikk kraftige røde striper nedover både over- og underarmen som sved ganske godt et par dager.
Jeg kan ikke huske å ha støtt på noe sånt før i Egeerhavet - men har jo lest om giftige fisk etc. som ligger begravd i sanden.  
Men brennmaneter ??    Er dette vanlig i farvannene rundt de greske øyer - eller har det vært en enslig skapning som har forvillet seg et sted den ikke skulle være - noen som vet ?
78
Jeg sitter igjen med masse inntrykk etter ei flott uke på Kalymnos.  
Ei uke som gikk alt for fort -
men her er i alle fall noen av inntrykkene formidlet i ord og bilder.

Vi traff en gang et norsk par på ferie som hadde Kalymnos som sin favorittøy -
de fortalte om solnedgangen over Telendos som noe av det vakreste med øya.
De hadde helt rett - solnedgangen var virkelig flott - en nytelse å sitte på terrassen og se sola forsvinne i horisonten.



Det var varmt den uka vi tilbragte på øya - og glad som jeg er i å gå tur -
 måtte det bli om morgenen før sola ble for sterk.  
Utsikten fra veien gjennom Massouri og Myrties ut over havet, sundet mellom Kalymnos og Telendos
og ikke minst den pussige siluetten av Telendos var nydelig å hvile øynene på mens jeg ruslet av sted og bare nøt å være til stede.










Jeg har sjelden smakt så god mat i Hellas som i denne ferien - og da fristet tavernaene over på Telendos.
 Middag der om kvelden ble i Kalymnos-guiden beskrevet som "a magical experience".
Det var kanskje akkurat det det var -
å sitte under åpen himmel med varm fløyelsluft over bare armer og lysene fra Kalymnos i bakgrunnen.
Og båtturen hjem igjen over sundet ved midnatt
med svart stjernehimmel og svart, blank sjø mens
"Regina" pløyde vannet med havfruen skuende utover sjøen - det var faktisk litt magisk.
(Mitt kamera tar dessverre ikke gode bilder i mørket,
så vi får nøye oss med et bilde av "Regina's" havfrue i dagslys)

Stifadoen jeg spiste på tavernaen "Zorbas"
(lurer på hvor mange restauranter i Hellas som heter akkurat det ) var  den beste jeg noen gang har smakt i Hellas.
 Bare den er grunn god nok til å dra tilbake til Kalymnos og Telendos.








Å sitte høyt over havet og høre bølgene slå mot stranda og spise middag
 over på Kalymnos igjen med lysene fra Telendos i bakgrunnen var nesten like magisk.  
Denne tavernaen var så populær at vi til slutt måtte bestille bord på forhånd for å få plass - det var alltid fullt da vi kom dit.






Telendos var så avgjort et besøk verd på dagtid også.  
Vi fikk ikke helt klarhet i hvor mange fastboende øya har,
noen sa 50 - et sted leste vi 90 mennesker.
Et sjarmerende sted var det lille samfunnet i alle fall,
med sine tavernaer, rooms to let og fiskebåter langs sjøsiden.







En tidlig morgen begav vi oss over til Leros, som vi så i det fjerne fra terrassen vår.  
Det lille stedet Xerokampos så ikke ut til å ha våknet da vi gikk i land kvart på åtte om morgenen.
 En galende hane, noen geiter og en hest var de eneste levende vesener vi så.  
Hva gjør vi nå, vi hadde jo tenkt oss til Panteli ?
Redningen kom i form av en greker vi endelig traff sittende under et tre.  Heldigvis kunne ha engelsk, og heldigvis hadde han med seg mobiltelefon,
og vips tryllet han fram ei drosje.  
Vi takket og bukket og kom oss dermed til Panteli og en god kopp kaffe og en like god frokost på en av tavernaene nede ved sjøen.
Panteli var akkurat like sjarmerende koselig som alle bildene i SveinB sin tråd om byen viser.
Gode og mette av frokosten kastet vi våre blikk på den gamle borgen på toppen - men hvordan kommer vi oss opp dit ?
 Kanskje vi kan gå, det må jo finnes en snarvei ?
 I samme øyeblikk vi skjønte at det ble vel langt i varmen opp til toppen, dukket det opp ei ny drosje, og vips så var vi oppe.
Utsikten var upåklagelig, med Alinda-bukten på den ene siden,
og vindmøllene og Panteli under oss på den andre siden
(så flott du må ha hatt det på Leros i juni, Tjorven)












Pothia, hovedstaden - vi skulle  gjerne ha tilbragt en kveld der også,
 men dovne og varme av sola om dagen valgte vi  å spise i Massouri eller på Telendos.
Men byen så fin ut, stor til å ligge på ei såpass lita gresk øy -
jeg knipset noen bilder fra ferja da vi kom og da vi dro.






Tid for hjemreise, akkurat da morgensola tittet over åskammen
la ferja ut fra Pothia på vei mot Mastihari på Kos -
og dermed var ferien over for denne gang.



Disse 3 øyene, Kalymnos, Telendos og Leros gav sånn
mersmak at det skulle ikke forundre meg om det blir en liten rundtur i Dodekaneserne neste år.
79
Tidligere var det en oversikt på forumets hovedside over bilder fra steder i Hellas ordnet alfabetisk etter stedsnavn.
Kjekt å klikke på f.eks. Kos og få opp masse bilder derfra.
Kanskje bare meg som er blind eller dum eller begge deler, men jeg finner ikke igjen denne oversikten  :scratch:
80

Har surfet litt i gamle tråder om forumet, og skjønner såpass at nåværende forum har eksistert i snart ett år.  
Ser jo at mange av medlemmene i dette forumet også var med i det gamle.
Forumet som var før dette, hvor lenge eksisterte det ?  
Og hvorfor ble det lagt ned og et nytt forum dannet ?  Ble det også kalt Hellas-forum, og var det Ole som driftet dette også ?
Dette ble visst mye spørring og graving, er bare litt nyskjerrig.  Det kunne vært artig å vite litt om forhistorien til dette eminente forum  
81
Denne siden fant jeg lagt ut på kalimera.nu i dag

http://www.greecetravel.com/photos/sixties/index.htm

Kanskje verd å ta en titt på disse bildene på dette forumet også.
Fantastisk flotte bilder som formidler en forlengst svunnen tid.....
82
Kalymnos og Telendos / Kalymnos
02. Jan 08, 10:53:04


Jeg finner ikke så mye stoff om Kalymnos på forumet her, så derfor må jeg grave og spør litt.
Har tittet på bildene fra øya som er lagt ut - det ser jo ut som om øya ikke er så mye preget av masseturismen ?
Vi planlegger en jentetur i midten av august - Kalymnos er veldig aktuell.  Men vi er litt i tvil om hvor vi skal bo.  Klarer ikke helt å finne ut om det finnes strender i nærheten av Kalymnos by ?  
Hvordan er det ellers å bo i Kalymnos by, eller er det greiere å bo på vestsiden av øya ? Myrties ?  Massouri ?
Vi vil helst bo i nærheten av stranda - herlig med morgenbad  :flower:
En tur over til Telendos ser jo også fristende ut - hva med strender på Telendos ?  Tavernaer ?
Hva er ellers verd å få med seg på  Kalymnos ?  
Vi har  bare ei uke til rådighet, så vi rekker ikke allverdens, men OK å få med seg litt annet enn bare sol og strand og mat og drikke  :hello1:
83
Hver gang jeg er i Hellas kjøper jeg en kalender med greske motiv for året etter - har funnet ut at det er koseligere å ha på kjøkkenveggen
enn kalenderen fra Rema 1000............
Fjorårets kalender, kjøpt på Kreta høsten 2006, ble i formiddag byttet ut med en ny.  
Bildene i den gamle kalenderen var så fine at jeg ikke hadde hjerte til å bare kaste den, scannet dem derfor inn - ett bilde for hver måned.
Teksten til bildene er gjengitt direkte som den er skrevet på kalenderen.

JANUARY - Chania, desert-like landscape in Potamida


FEBRUARY - Heracleon - Matala


MARCH - Frangokastello, the beach where \"Drossoulites\" appear !


APRIL - Rethymnon, old port


MAY - the Prickly Pear, the most underrated plant


JUNE - Lasithi Plateau, a sight of indescribable beauty


JULY - Chania, sunrise at the old port


AUGUST - Anogeians are dancing in Nida


SEPTEMBER - Ballos, Kissamos.  Tints of blue


OCTOBER - Little pond on the plateau of Omalos


NOVEMBER - Rethymnon - old port


DECEMBER - Vai of Lasithi, a unique tropical beach in Europe
84
Transport / Buss Heraklion - Chania
27. Dec 07, 15:31:26
Er det noen som vet hvor lang tid det tar med vanlig rutebuss mellom sentrum av Heraklion på Kreta og Chania ?
Hvor mange mil er denne strekningen ?
Går det busser fra tidlig morgen fra Heraklion slik at en greit kan rekke et fly fra Chania i tolv-ett tiden om formiddagen ?
Blir veldig glad om noen Kreta-eksperter kan svare meg på dette  :queen:
85
Kykladene / Sifnos og Milos høsten 2007
15. Oct 07, 19:49:41
Etter å ha tilbragt et par dager på hyggelige Aegina i påvente av at vinden skulle løye i Kykladene satte vi 25.9. kursen mot




Sifnos.  
Vi kom til ei øy som var i ferd med å senke skuldrene etter sommersesongen.  Som tavernaeieren sa til meg da jeg fikk en heller fillete og medtatt meny stukket i hånda:  \"Sorry for the menu, but it has been a hard summer\".
Vi bodde i fredelige Kamares, dovnet oss på stranda og spiste velsmakende mat på tavernaene langs sjøsiden.


Resten av Sifnos gjorde vi med leiebil, og kom til Apollonia med sine kritthvite hus spredd utover som sukkerbiter.


Og så Kastro da, med sine trange smug mellom like kritthvite hus - det hersket en nesten trolsk stemning da vi vandret gjennom de øde gatene.  Bor det virkelig folk her ?  Det gjorde det, barnesykler i et portrom og klesvask på snorene vitnet om det.




Chryssopigi - kirken på odden - Sifnos\' mest fotograferte motiv - var enda hvitere og vakrere i virkeligheten enn på bilder


Fra Sifnos gikk turen til Milos, øya som er berømt for sine flotte skaperverk fra naturens hånd.

Sarakiniko - et av disse skaperverkene - kritthvite kalksteinsklipper som helt tok pusten fra oss.





Klima - et lite fiskersamfunn helt nede ved havflaten - båthus i underetasjen og husvære ovenpå



Det var flere slike små fiskersamfunn på øya - Mandraki var en annen liten fiskerlandsby



Milos var spekket med forunderlige steinformasjoner og fjell i vakre farger - nydelig mot det turkisblå vannet









Det som kunne ha blitt et høydepunkt under dagene på Milos, en båttur rundt hele øya med badestopp og lunsj på naboøya Kimolos må vi nok ha til gode til en annen gang.  Det blåste for mye de første dagene, til slutt begynte kaptein Yangos som vi hadde fått anbefalt før vi dro, å rigge ned båten sin - han hadde sin siste tur rundt øya fredagen før vi kom.  Men vi fikk sett mye av øya med leiebil - ei fin øy med et behagelig turistnivå, men nå var vi der jo på tampen av sesongen.
Alt har en ende, også ferien - nå blir det å gå vinteren i møte med gode minner fra to deilige uker i Hellas.  
Neste Hellastur ?  
Det blir vel i slutten av mai engang, er nesten blitt tradisjon nå med en ukes forsmak på sommeren på ei gresk øy.
86
Akkurat nå misunner jeg alle dere som er i Hellas nå, som skal til Hellas i sommer eller som nettopp har vært i Hellas   zxcqqqaaaaaaa
 cxsdfafdddddd Hvordan skal jeg få overtalt min bedre halvdel til å tilbringe fremtidens sommerferier under gresk sol ?? cxsdfafddddd
For varmt om sommeren i Hellas sier han, vil heller være langs Sørlandskysten i båt     zqr2eeeeeeff
Verste juli på 150 år her på Sørlandet - og jeg som bare har 6 dager igjen av ferien mens bikinien støver ned i skapet og regnet øser ned zxsssssssaaaa
Så til poenget - er det virkelig så uutholdelig varmt i Hellas i juli/august ???
Vi reiser alltid i mai og/eller i september - veldig behagelig da - men det må da kunne gå an å overbevise han jeg bor sammen med om at Hellas om sommeren er til å holde ut for en nordboer - det er da som regel litt vind som svaler - er det ikke det da   zxcqqqaaaaaaaa
Gleder meg bare til september - da drar vi og blir borte i 15 dager   zqr2333222222
Hadde også ei fin uke på Skiathos/Skopelos i mai - har levd på denne mens \"høstværet\" har herjet her hjemme     zwwhhhhaaaxx