29. Mar 24, 05:42:29

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Topics - Svein~B

61
Taxiarchis ble bygget i Sandefjord i 1976. Hun het opprinnelig Union Hobart og gikk mellom New Zealand og Australia for Union Shipping. Nå går hun i det nordlige Egeerhavet for NEL Lines.

Her ligger hun ved kai i Lavrio.
62
Det har pleid å gå charterfly fra flere steder i Norge til Kos. Noen år har det også gått rutefly. Det går også an å fly til Athen og ta innenriksfly videre til Kos.


Hvor kan du dra?

Kos by har daglige forbindelser med Rhodos og Pireus på hele året. Det er forskjellig fra dag til dag hvilke andre øyer disse ferjene går innom på veien mellom Pireus og Kos.

Fra Mastihari går det ferjer til Kalymnos flere ganger om dagen i tillegg til de store ferjene som går fra Kos by.

Fra Kardamena er det forbindelse til Nissyros stort sett hver dag.

Om sommeren har Dodekanisos Seaways katamaraner som går to ganger om dagen mellom Rhodos i sør og Patmos i nord. Dette innebærer at du om sommeren kan loffe fra Kos til stort sett alle Dodekanesene unntatt Karpathos og Kassos. Det jeg vil anbefale er at du begynner med å reise fra Kos til Patmos og at du så loffer deg sørover igjen derfra mot Kos.


Hvordan kommer du deg til havna?

Det går busser fra flyplassen til havnene Kos og Mastichari stort sett hver time på dag- og kveldstid, unntatt søndag, da er det bare noen få busser som går. Hvis du kommer med charterfly, kan du kjøpe transfer til Kos by av turoperatøren når du bestiller reisen. Til Kardamena går det busser sju ganger om dagen de fleste dager, søndager bare tre.


Å finne fram på havnene i Kos.

Kos havn er ikke stor. Det er lett å finne fram. Ferjekaien ligger på utsiden av festningen. Havnene i Kardamena og Mastihari er enda mindre.


Overnatting.

Hvis du skal overnatte på Kos ved ankomst fordi du ikke kan rekke eller ønsker å reise videre med ferje samme dag, bør du nok helst bo i den havnebyen man skal reise fra. Det er rikelig med overnattingsmuligheter i alle tre byene. Hvis du velger å bo et annet sted enn i disse byene, bør du avtale skyss med verten når du bestiller overnatting.
63
Det har pleid å gå charterfly om somrene direkte fra Norge til Samos. Det går også hele året an å fly til Athen og ta innenriksfly videre til Samos.

Samos' flyplass er liten og oversiktlig. Den ligger cirka 2,5 kilometer vest for byen Pythagorion på sørsida av øya. Til Samos by er det 15 kilometer.


Hvor kan du dra?

Samos by har daglige forbindelser til Ikaria hele året. I tillegg er det flere forbindelser ukentlig med stort sett alle De nordegeiske øyene og Dodekanesene.

Hvis det er første gangen, vil jeg anbefale at du starter med å ta ferja "Nissos Kalymnos" eller en Kalymnos og at du deretter loffer deg nordover mot Samos igjen. Hvis du har vært på de øyene før og ønsker noe annet, er det også mulig å reise så langt som mulig nordover, for eksempel til Limnos og så loffe seg sørover igjen, men da må du legge inn noen dager ekstra på Samos til slutt, så du ikke risikerer å ikke rekke flyet hjem fordi ei ferje er innstilt.


Hvordan kommer du deg til havna?

Samos flyplass ligger nær byen Pythagorion. Derfra går de fleste ferjene til Dodekanesene.  Det går busser flere ganger om dagen. Bussen stopper cirka 700 meter fra kaien.

Ferjene til De nordegeiske øyene og noen av ferjene til Dodekanesene går fra Samos by  og fra Karlovassi på nordsida av øya. Det går buss fra Pythagorion til Samos by flere ganger om dagen. Bussen stopper cirka en kilometer fra kaien. Skal du til Karlovassi, må du bytte buss i Samos by. Bussen stopper omtrent to kilometer fra kaien i Karlovassi.


Å finne fram på havnene på Samos.

Alle havnene har bare én ferjekai og den er lett å finne. I Karlovassi ligger ferjekaien litt utenfor byen vestover. I Samos by ligger ferjekaien veldig sentrumsnært. Det gjør den også i Pythagorion. Der er det også strand rett ved kaien.


Overnatting.

Hvis du skal overnatte på Samos ved ankomst fordi du ikke kan rekke eller ønsker å reise videre med ferje samme dag, bør du nok helst bo i den byen du skal reise fra.
64
Det har pleid å gå charterfly om somrene direkte fra Norge til Lesbos. Det går også hele året an å fly til Athen og ta innenriksfly videre til Lesbos.

Lesbos' flyplass er liten og oversiktlig. Flyplassen ligger 7 kilomenter sør for hovedbyen Mytilini.


Hvor kan du dra?

Lesbos by har forbindelse med Chios hver dag hele året. Det er også flere forbindelser hver uke til Limnos og Samos. Hvis man vil til andre øyer enn disse, bør man legge inn et opphold på Lesbos eller Chios på slutten av ferien.

Lesbos og Chios er forholdsvis store øyer som det tar tid å utforske. Det er også øyer med mye interessant historie og mye annet næringsliv enn turismen. Det er også mulig å ta dagsturer til Tyrkia fra Lesbos.


Hvordan kommer du deg til havna?

Det går buss til byen fra holdeplassen på den andre sida av veien, rett ved terminalen, stort sett én gang i timen fra mandag til fredag, noe sjeldnere på lørdag og søndag. Bussen stopper 1,5 kilometer fra ferjekaien.


Å finne fram på havna i Lesbos.

Havna i Lesbos er grei og oversiktlig. Ferjekaien er ytterst til venstre, nærmest moloen. Det fins ikke noe serveringstilbud på kaien, men det fins serveringssteder som ligger nær nok til at du kan sitte der til ferja kommer. Det er også strand like bortenfor ferjekaien.


Overnatting.

Hvis du skal overnatte på Lesbos ved ankomst fordi man ikke kan rekke eller ønsker å reise videre med ferje samme dag, bør du kanskje helst bo i Lesbos by eller nær byen.
65
Det har pleid å gå charterfly om somrene direkte fra Norge til Chios. Det går også hele året an å fly til Athen og innenriksfly videre til Chios.


Hvor kan du dra?

Chios by har forbindelse med Lesvos hver dag hele året. Det er også forbindelse stort sett hver dag til den lille øya Oinousses. Chios er den eneste øya som har forbindelse med Oinousses. I tillegg er det flere forbindelser ukentlig med Limnos og Samos. Det går også ferjer til den lille øya Psara. Disse øyene ligger litt utenfor turisttråkket, så du bør ikke regne med at det er flere forbindelser om sommeren enn om vinteren.

Hvis du vil til andre øyer enn disse, bør du legge inn et opphold på Lesvos eller Chios mot slutten av ferien. Det går an å reise for eksempel til de større Dodekanesene (Kalymnos, Kos eller Rhodos), Fourni og Ikaria eller til Thassos via Kavala på fastlandet. Du bør da legge oppholdet på disse øyene så tidlig som mulig i ferien. Reiser du til Dodekanesene, går det an å ta returen via Samos, men da må du som regel ta buss tvers over øya fra Pythagorion til Vathi.

Chios og Lesvos er forholdsvis store øyer som det tar tid å utforske. Det er også øyer med mye interessant historie og mye annet næringsliv enn turismen. Det er også mulig å ta dagsturer til Tyrkia fra Chios.


Hvordan kommer du deg til havna?

Chios flyplass ligger nær Chios by. Det går buss fra flyplassen til byen stort sett hver time på dag- og kveldstid. Bussen stopper cirka 500 meter unna kaien.


Å finne fram på havna i Chios.

Havna i Chios er grei og oversiktlig. Ferjene går fra den nordlige delen av havna. De store ferjene legger til i det innerste hjørnet. De mindre, lokale ferjene ligger ved kaien nærmest moloen.


Overnatting.

Hvis du skal overnatte på Chios ved ankomst fordi du ikke kan rekke eller ønsker å reise videre med ferje samme dag, bør du kanskje helst bo i Chios by, men det går også fint an å bo på et av strandstedene på sørøstkysten, for eksempel i Karfas som er det nærmeste stedet sørover fra Chios.
66
Athen er nok alt i alt det beste utgangspunktet for øyloffing i Hellas. Det er dit det går flest fly, det går både charterfly og rutefly dit. Det er også til og fra Athen-området det går flest ferjer. Det gir stor frihet når det gjelder reiseruta.

Athens flyplass er stor. Det er en ulempe. Det er langt å gå til terminalbygningen hvis du kommer med et fly som parkerer ved den ytterste piren.

Willma-guiden "Öluffa i Grekland" anbefaler at du reiser rett til Pireus og tar første og beste ferje til den mest avsidesliggende øya som du har mulighet til å rekke den dagen. Jeg kan slutte meg til den anbefalingen. Jeg vil imidlertid anbefale at du først går til et av reisebyråene på flyplassen for å finne ut hvor det går ferjer og kjøpe billett. I Pireus er det nemlig ikke lett å finne fram og lett å bli offer for ivrige selgere om du ikke vet hvor du skal. Hvis du har billetten i hånda derimot, går det greit.


Hvor kan du dra?

Hvis du ankommer midt på dagen, altså at du har tatt et tidlig fly fra Norge, så kan du ta sikte på ettermiddagsferjene. Hvis du lander på ettermiddagen, bør du ta sikte på nattferjene. Det er lurt å sjekke ferjerutene på forhånd på en av søkemotorene på nettet. du bør beregne tre timer fra flyets ankomst til ferjeavgang.

De øyene som er lengst unna, vil som regel være Lesvos, Rhodos og Karpathos. Jeg vil imidlertid ikke anbefale å reise til akkurat de øyene, ikke for at det er noe galt med dem, men fordi dette er øyer som det også går an å fly direkte til. Det kan du gjøre på en annen tur hvis du har lyst til det. Så de mest avsidesliggende øyene er ikke nødvendigvis de øyene som ligger lengst unna, men de øyene som ligger lengst unna som du ikke kan fly direkte til, for eksempel Symi, Tilos, Kalymnos, Leros, Patmos, Astipalea, Amorgos og Koufonissi.


Overnatting eller ikke?

Hvis du kommer om kvelden, for sent til å rekke ei nattferje, må du vurdere å ta en overnatting i Athenområdet. Det går an å tilbringe natta på flyplassen og bare ta en blund i en rolig krok der. Det går busser til Pireus hele natta igjennom. Det som kan være litt plagsomt er stadige høyttalermeldinger om at du må passe på bagasjen.

Det går busser til Pireus hele natta igjennom, hver halvtime. Hvis du skal dra med ei tidlig ferje, kan du som regel gå om bord en time før eller i duge tilfeller enda tidligere. Det kan lønne seg å være ute i god tid hvis du skal reise på dekksplass, for å få en god plass.

Hvis du velger å ta en overnatting, så vil jeg ikke anbefale at du drar til Pireus, dra heller til Athen, til Plakaområdet. I så fall, hvis du først tar en overnatting, bør du ta to, så kan du bruke en dag på å se Athen. Ellers vil jeg heller anbefale at du tar et par netter i Athen på slutten av ferien, men hvis du altså er nødt til å ta én overnatting på begynnelsen av ferien også, så bør du likeså godt ta to. Likevel vil jeg anbefale at du kjøper billetter allerede ved ankomst flyplassen, men da altså til ei ferje den tredje dagen.


Hvordan kommer du deg til Pireus?

Det er hovedsakelig to måter å komme seg fra flyplassen til Pireus på: Buss og metro. Det går selvfølgelig også an å ta taxi hvis du har det veldig travelt, men det koster vesentlig mer og du sparer ikke mye tid på det. Både bussen og metroen bruker omtrent 90 minutter, så i det tidsrommet som metroen går, blir det en smakssak hva du velger.

Metroen går hver halvtime fra 06.30 til 23.30. du må bytte tog på Monastiraki. Der bytter du fra linje 3 til linje 1 - Pireus.

Bussen går hvert 30. minutt eller oftere hele døgnet. De går direkte. Det må nevnes at bussene ikke er av norsk flybuss-standard, de er mer norsk bybuss-standard. du kjøper billett i ei billettluke ute ved busstoppen før du går om bord i bussen. Hvis luka er stengt, kjøper du billett på bussen. Billetten stemples i en automat når du går om bord i bussen.


Å finne fram i Pireus.

Pireus havn er stor, med mange kaier og mange ferjer. Ferjene til de nærmeste øygruppene går fra de kaiene som er nærmest terminalbygningen. Ferjene til øyer som er lenger unna, går fra kaier som er lenger ut. Det går en gratis skyttelbuss fra terminalbygningen til de kaiene der du finner ferjene til Kreta, De nordegeiske øyene og Dodekanesene. Det fins skjermer og lystavler som forteller hvilken ferje som går fra hvilken kai.

Hvis du har kjøpt billetten på forhånd, kan du bare dra rett til ferja og gå om bord. Det er ingen grunn til å dra via terminalbygningen hvis du for eksempel kommer i taxi. Det er langt å gå fra terminalbygningen til den ytterste kaien, der ferjene til Dodekanesene går fra.

Ferjene fra forskjellige rederier ligger side om side, så det hjelper ikke om du ser ei ferje fra samme rederi og tro at da er det derfra alle ferjene fra det rederiet går fra. Den ferja du selv skal med, kan likevel ligge langt unna. Vær ute i god tid.


Andre muligheter enn Pireus.

Det er Pireus som er den største havnebyen i Hellas, blant annet fordi den ligger nærmest Athen. Derfor er det derfra det er flest muligheter. Men den er ikke den eneste havnebyen i Athen-området. Skal du til visse øyer i Kykladene er Rafina eller Lavrio gode alternativer til Pireus. Til noen av øyene er en av de to havnene den eneste muligheten. Hvis du skal til Sporadene, må du til buss til Agios Konstantinos og ferje derfra, eventuelt tog til Volos og ferje derfra.
67
En guide til øyloffing / Håndbagasje
28. Sep 14, 19:44:02
Håndbagasje er bagasje som du ikke ekspederer, slik at den blir sendt i bagasjerommet, men bærer om bord i flyet selv og har det i kabinen. Forskjellige selskaper har forskjellige regler for størrelse og vekt på håndbagasjen, men reglene for hva den kan inneholde er felles og internasjonale.


Kun ett kolli er regelen

Det tillates vanligvis bare ett kolli håndbagasje, men her praktiseres regelen mer eller mindre strengt av selskapene. De fleste tillater for eksempel en liten håndveske, liten PC i egen veske og én eller flere bæreposer utenom, men flyplassene og selskapene er i sin fulle rett til å nekte deg å ta med mer enn ett kolli. Du må være forberedt på å pakke om eller betale ekstra hvis de krever det.


Mål

Det er forskjellig fra selskap til selskap hvor stor og hvor tung håndbagasjen kan være. I prinsippet skal vesken være så liten at den får plass under setet, men mange selskaper tillatter små trillekofferter som ikke får plass der, men i hattehyllen over setene. Har du en sånn, bør du måle den og sjekke de tillatte målene på selskapets hjemmesider.

Noen av selskapene tar med vekta av håndbagasjen i totalen som du har lov til å ta med, det vil si at hvis bagasjen som du skal ekspedere er nær opp til grensa for hva du har lov til å ha, så forlanger de at du også skal legge håndbagasjen på vekta. Du tar den av igjen etterpå, før det som skal ekspederes blir registrert. Hvis totalvekten er over grensa, så må du betale ekstra for overvekten.


Innhold

Det har blitt veldig strengt i sikkerhetskontrollen på grunn av terrorismen. Reglene og kontrollen er der for vår sikkerhet. Du gjør det enklere både for deg selv og andre ved å følge reglene og gjøre som betjeningen sier.

Det er for det første ulovlig å ta med våpen og lignende i håndbagasjen. Dette innbefatter blant annet kniver og sakser. Hvis du har behov for å ha med kniv eller saks, må du pakke det i den bagasjen som du ekspederer.

Det er lov å ha med flytende i håndbagasjen, men bare i svært små mengder. Beholderne som du har det i kan maks romme 100 milliliter og de må være samlet i en gjennomsiktig bærepose som kan åpnes og lukkes og som maks kan komme én liter. Det betyr at du ikke bør ta med vannflaske hjemmefra, men kjøpe den etter at du har gått gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen.
68
Ankomst med tog

Alle tog mellom Oslo og Trondheim, Intercitytogene mellom Lillehammer og Skien, lokaltogene mellom Kongsberg og Eidsvoll og Flytoget stopper på Gardermoen. Jernbanestasjonen ligger i direkte tilknytning til terminalbygningen. Fra perrongen tar du rulletrapp, vanlig trapp eller heis to nivåer opp for å komme til avgangshallen.


Ankomst med buss

Flybussen og Flybussekspressen
Flybussen går fra Radisson Hotell Scandinavia ("SAS-hotellet") og Oslo Bussterminal til Gardermoen. Den stopper også blant annet på kollektivknutepunktene Helsfyr og Furuset. SL-takst gjelder. Det betyr blant annet at du kan bruke kupongkort og spare en del kroner i forhold til enkeltbillett. Bussene stopper på bakkeplan, det vil si utenfor ankomsthallen. Derfra tar du rulletrapp, vanlig trapp eller heis opp ett nivå til avgangshallen.

http://www.flybussen.no/oslo/

Flybussekspressen går fra forskjellige steder i Oslo-området til Gardermoen. Den har sine egne takster. Du kan forhåndskjøpe billett på hjemmesida. Bussene stopper på bakkeplan, det vil si utenfor ankomsthallen. Derfra tar du rulletrapp, vanlig trapp eller heis opp ett nivå til avgangshallen.


http://flybussekspressen.no/

Askeladden Reiser har Gardermobussen som går fra Hønefoss via Jevnaker, Lunner og Roa til Gardermoen. Bussene stopper på bakkeplan, det vil si utenfor ankomsthallen. Derfra tar du rulletrapp, vanlig trapp eller heis opp ett nivå til avgangshallen.


http://www.askeladden.net/


Ekspressbuss (langrute)

Norway bussekspress sine ruter fra Nord-Vestlandet og Trøndelag til Oslo, kjører for det meste innom Gardermoen. Bussene stopper på bakkeplan, det vil si utenfor ankomsthallen. Derfra tar du rulletrapp, vanlig trapp eller heis opp ett nivå til avgangshallen.

TimEkspressen kjører fra Gjøvik via Skreia og Minnesund til Gardermoen. Bussene stopper på bakkeplan, det vil si utenfor ankomsthallen. Derfra tar du rulletrapp, vanlig trapp eller heis opp ett nivå til avgangshallen.

http://www.timekspressen.no/


Lokalbuss

Det fins busser fra mange steder på Romerike til Gardermoen. Ruter-takst gjelder. Disse bussene stopper i bussterminalen som ligger i gangavstand fra terminalen.

https://ruter.no/


Ankomst med taxi

De forskjellige taxi-selskapene i Oslo-området har faste priser til og fra Gardermoen fra forskjellige soner.

Oslo Taxi, Tlf 02323
Norges Taxi, Tlf 08000
Taxi 2, Tlf 02202
Christiania Taxi, Tlf 02365
City Taxi, Tlf 02322
By Taxi, Tlf 45 80 45 45
Øvre Romerike Taxi, Tlf 03550
Nedre Romerike Taxi, Tlf 09080
Asker og Bærum Taxi, Tlf 06710
Follo Taxi, Tlf 64 85 68 68


Ankomst med bil

Hvis du får skyss med noen i privatbil, går det an å stoppe rett utenfor avgangshallen og slippe av passasjerer og bagasje. Det er skiltet rett fra motorveien og til avgang. De plassene som rett utenfor hallen er ikke parkeringsplasser, men bare beregnet på korte stopp for av- og påstigning. Dere finner bagasjetraller der, så det blir lett å få med seg bagasjen fra bilen og inn.

Hvis den som kjører skal bli med inn, må dere parkere på korttidsparkeringen som ligger til venstre midt foran terminalbygningen. Dere betaler for parkeringen på automat og legger billetten innenfor frontruta. Det en ei gangbru fra parkeringsplassen, deretter må dere krysse kjørebanene før dere kommer til terminalbygningen.


Parkering

Det fins flere parkeringsmuligheter på Gardermoen. De som ligger nærmest terminalbygningen koster mye mer enn de som ligger lenger unna og det er dyrere å parkere under tak enn utendørs.

Europark har parkeringsområdene som er nærmest terminalen. Det er forholdsvis rimelig langtidsparkering på de områdene som heter P2, P3, P4, P5 og P6. De andre alternativene til Europark er dyrere. Det går buss fra disse plassene til terminalen hvert 15. minutt eller oftere.

http://www.europark.no/cms/right/lufthavnparkering/oslo-lufthavn/index.html

Det fins andre parkeringsområder og -selskaper også. De ligger lenger unna terminalen enn Europarks områder. De tilbyr skyss til og fra terminalen eller de tilbyr seg å hente og levere bilen ved terminalen.

Dalen Parkering påstår de har Gardermoens rimeligste parkeringstilbud. De ligger vest for flyplassen, i nærheten av det gamle terminalområdet. De tilbyr skyss til og fra terminalen.

http://www.dalenparkering.no/

Gardermoen Parkering ligger også vest for selve flyplassen, like ved Norlandia Hotell. De har busstransport til og fra terminalen til faste tider, som regel hvert 20. minutt.

http://www.gardermoenparkering.no/


Flightpark tilbyr seg også å hente og bringe bilen til en forholdsvis høyere pris i forhold til at du parkerer selv hos et av de andre selskapene. Selskapet har hatt noen medieoppslag om uvetting håndtering av biler og at de ikke tok ansvar for skader de hadde påført bilene.

http://www.flightpark.no/


Innsjekking

Innsjekking foregår i den store salen nærmest der du kommer inn. Det er mange innsjekkingsskranker. De forskjellige selskapene har forskjellige skranker. For å finne riktig skranke må du først se på en av de skjermene som vender mot inngangene. Finn ditt flightnummer og se hvilket område du skal gå til for innsjekking.

Deretter må du finne riktig skranke. Noen av selskapene forventer at du først sjekker inn på automat før du går til skranken. Hos noen selskaper har du også muligheten til å sjekke inn på internett. Hvis du gjør dette og bare har håndbagasje, kan du gå rett til utgangen. Hvis du skal ekspedere bagasje, må du likevel til skranken, men det går raskere om du har sjekket inn selv først. Uansett må du vise passet, så hold det og reisedokumentene klare.

I noen tilfeller vil flightnummer og destinasjon stå på en skjerm over den skranken du skal til. Dette gjelder særlig charterflygninger. Ellers kan du gå til hvilken som helst skranke som tilhører "ditt selskap" og det kan være en felles kø til alle skrankene som tilhører det samme selskapet.


Sikkerhetskontroll

Sikkerhetskontrollen er midt på langsiden av innsjekkingsområdet, innenfor innsjekkingsskrankene. Det er som regel bare én kø selv om det er mange portaler. Noen ganger, når det er mye trafikk, åpner de et område til med en annen kø.


Serveringstilbud

Det er stort utvalg når det gjelder mat og drikke på Gardermoen. Det meste er av typen fast food, for det er mange som har dårlig tid på en flyplass.

I ankomsthallen er det først og fremst pizza, pølser og baguetter du får kjøpt. Peppes Pizza selger både hele pizzaer og pizzabiter med tilhørende drikke. Franks selger pølser. La Baguette selger som navnet sier baguetter. I tillegg har du en storkiosk, Flavours, som også selger ferdiglaget mat, blant annet wraps.

I avgangshallen, det vil si midt i innsjekkingsområdet, finner du en kaffebar, Caffè Ritazza som også har litt andre ting enn kaffe, blant annet baguetter.

Innenfor sikkerhetskontrollen, finner du med en gang, rett fram, enda en filial av Caffè Ritazza med stort sett det samme utvalget som utenfor. Til venstre finner du Monolitten Café som er en kafeteria. Videre innover til venstre finner du blant annet enda en Franks, du finner Pizza Hut og Upper Crust. Sistnevnte selger baguetter. Det fins også flere barer. Christiania Bar er først og fremst en kaffebar, men de selger også mat, for eksempel wraps. Seafood Bar har, som navnet sier, sjømat.

Hvis du har god tid til flyet, anbefaler jeg at du går til venstre. Det er generelt roligere på innlandssiden enn på utlandssiden, bedre muligheter for avslapning og mindre køer. Men det er lenger til utgangen når du tross alt skal fly til utlandet, så jeg vil anbefale at du begir deg inn på utlandsavdelingen i god tid, det vil si minst en halv time før flyet går.

På utlandssida fins det for det første enda en Seafood Bar, enda en Upper Crust og enda en Pizza Hut. Hvis du har tid, så er det som regel mindre kø og bedre plass på innlandssiden. I tillegg har du Explorer Bar som har stort utvalg i småretter, en del frukt og kaker i tillegg til mange slags drikke. Norwegian Aquavit Bar har i tillegg til akevitt også en del sandwicher og lignende mat. Foodmarket er en kafeteria med forskjellige typer kald og varm mat.


Butikker

Det fins et rikelig utvalg butikker på Gardermoen. Med en gang du har passert sikkerhetskontrollen, har du en bokhandel rett fram. Det er også en mindre bokhandel inne på utlandssida. Mangler du noen småting som du trenger til reisen, solkrem eller parfyme, bør du gå til venstre. Litt innover på innlandssida finner du store butikker med godt utvalg av disse tingene. Det fins også en butikk som selger diverse elektronisk utstyr, men det gjør det også på utlandssida.

På utlandssida har du for det første den store duty-free-butikken som har stort utvalg i sukkertøy, parfyme, tobakk, vin og brennevin blant annet. Det fins også flere småbutikker der, men det er mest gaveartikler og souvenirer de selger og det er vel ikke så interessant for de som skal på loffetur.


Toaletter

Gardermoen blir regnet som en veldig flott flyplass, men en ting har de fått en del kritikk for, det er toalettene. De er for få og de er vanskelige å finne.

I ankomsthallen fins det bare et handicap-toalett, men går du ned en trapp fins det større toalettanlegg i kjelleren.

Utenfor sikkerhetskontrollen fins det toaletter i hvert av de to hjørnene på flysida.

Innenfor sikkerhetskontrollen er det noen små toaletter spredt bortover langs de lange korridorene mellom utgangene til flyene. Der er det ofte kø, spesielt på dametoalettene. Det fins et større toalettanlegg hvis du går ned en trapp i den store svingen ved de små butikkene etter den store taxfreebutikken.


Utgang til flyene

Det er mange utganger og store avstander på Gardermoen i forhold til andre norske flyplasser. Jeg vil anbefale at det første du gjør når du kommer på innsida er å lokalisere utgangen din, så du vet hvor den er. Hvis dere er flere sammen, vil jeg anbefale at dere lager dere en base nær utgangen. Så kan dere bytte på å gå i butikker og andre ting som dere har tid til før ombordstigning.

Det fins skjermer flere steder der dere kan se hvilken flight som går fra hvilken utgang. Jeg vil anbefale at dere følger med på de skjermene. Når det står "Go to gate" er det like før ombordstigningen begynner. Når det står "Boarding" er den i gang. Ombordstigningen går som regel fort, så når den er i gang, er det like før den er ferdig. Du kan risikere å ikke få bli med flyet om du ikke er på plass ved utgangen innen et visst tidspunkt som står på billetten. Du kan også forsinke flyet mye ved å ikke møte opp i tide, for da vil de begynne å ta ut igjen bagasjen, for å kunne plukke ut bagasjen din. Det igjen kan føre til at flyet mister sin oppsatte avgangstid og må vente på å få tildelt ny avgangstid.


Ombordstigning

Når det står "Boarding" på skjermene er ombordstigningen i gang. Da er det best å være ved utgangen. Der kunngjøres det over høyttaler hvordan ombordstigningen skal foregå. Du må ha ombordstigningskort og pass klart. Noen ganger, spesielt hvis det er et stort fly, vil da ha bestemte grupper, for eksempel de funksjonshemmede og de med småbarn inn først. Noen ganger vil de ha de som skal sitte på de bakerste seteradene inn først og ber de andre om å vente. Følg anvisningene. Ombordstigningen går mest smidig hvis alle gjør det. Hvis ikke kan flyet bli forsinket. En liten forsinkelse kan fort bli til en stor forsinkelse hvis flyet misser sin planlagte avgangstid.
69
Innsjekkingen på flyplassen er i andre etasje, altså én etasje over bakkenivå. Hvis du kommer med tog, går du fra gangbrua og rett inn. Taxi vil også normalt slippe deg var utenfor en av inngangene på avreisenivået. Kommer du med buss eller leiebil, vil du som regel måtte gå inn på bakkeplan og ta rulletrapp eller heis opp.


Innsjekking

Innsjekkingsdiskene er fordelt i hele lengden på bygget. Innenfor hver inngang er det skjermer. Der finner du klokkeslett, fligh-nummer og stedet som du skal reise til og så står det nummeret på de innsjekkingsdiskene som du kan bruke. Innsjekking vil vanligvis være åpen fra senest to timer før flyavgang til én time før flyavgang.

Ved innsjekking må du vise billett og pass. Det er lurt å holde det klart. Køen går mye raskere hvis alle gjør det.


Butikker og serveringssteder

Det er et stort utvalg i butikker og serveringssteder i avgangsområdet. Dessverre ligger de før sikkerhetskontrollen. Jeg liker å lokalisere utgangen før jeg eventuelt setter meg på kafé eller går i butikker, for det er til dels langt å gå til utgangene. Jeg vil anbefale at du er ute i god tid hvis du vil shoppe eller spise før du går til utgangen, sånn at du er sikker på å rekke til utgangen i tide etterpå. Det går an å gjøre unna spisingen og shoppingen før du sjekker inn også.


Sikkerhetskontroll

Sikkerhetskontrollen i Athen er akkurat som sikkerhetskontrollen på Gardermoen og de fleste andre internasjonale flyplasser. Som andre steder, så er det forbudt å ta med flytende varer gjennom sikkerhetskontrollen, bortsett fra i små mengder som du bærer i hånda i en gjennomsiktig plastpose som kan åpnes og lukkes. Kremer, leppestift og lignende regnes også som flytende. Har du vannflaske, bør du tømme den før du går til sikkerhetskontrollen. Du kan kjøpe ny i baren innenfor. Ellers må alt av vesker, jakker og lignende sendes igjennom gjennomlysningsmaskinen og du må selv gå gjennom en portal.


Utgangene (gates)

Gates er utgangene til flyene. Det er mange gates på Athens flyplass. Noen er direkte ut fra hovedterminalen, noen er fra en satelitt som ligger et stykke unna og du må gå gjennom en underjordisk gang for å komme dit. Noen ganger brukes det buss fra terminalen til flyet.

Ved de utgangene som er i terminalbygningen, er det rikelig med sitteplasser og det er som regel stille og fredelig. Det er en kiosk for omtrent hver tredje utgang. Ikke alle kioskene har varme drikker, men noen har det. Disse har også litt mer utvalg i andre varer. Det går an å få kjøpt blant annet baguetter å spise. I satelitten er det en taxfree-butikk og kafeteria.
70
Athen har én internasjonal flyplass. Den heter Eleftherios Venizelos og ligger 38 kilometer øst for byen. Det er rikelig med forbindelser både til Athen og Pireus, noe færre til Rafina og Lavrio.

Jeg vil anbefale at det første du gjør etter å ha fått bagasjen og gått gjennom tollen, er å kjøpe ferjebilletter. Sentralt i ankomsthallen, ligger det to døgnåpne reisebyråer. I det samme området fins det blant annet leiebilfirmaer, turistinformasjon, banker og minibanker.

I enden av hallen, hvis du går til venstre, er det bagasjeoppbevaring. Hvis du skal videre med innenriksfly, kan du gjerne gå opp til etasjen over og sjekke inn bagasjen med en gang, heller enn å bruke bagasjeoppbevaringen. Hvis du derimot har timer å slå i hjel før du skal fly hjem, er det greit å bruke bagasjeoppbevaringen mens du tar en tur til Athen.


Transport til Pireus

Det går buss direkte til Pireus. X96 er nummeret på bussen. Bussene går hvert 30. minutt eller oftere og de går hele døgnet. Du finner dem mellom utgang 4 og 5, altså lengst til høyre når du kommer ut av terminalen. For det meste må du kjøpe billett i en billettluke før du går på bussen, men når den er stengt, kan du kjøpe billett på bussen. Uansett må billetten stemples i en automat inne i bussen for å være gyldig. Reisetida til Pireus er 90 minutter. Standarden på bussen er ikke som på en norsk flybuss. Bussene er typiske bybusser med lavt gulv og harde seter.

Det går også an å ta metro eller forstadstog. Begge går fra samme plattform. For å komme dit, går du ut gjennom utgang 3, krysser kjørebanene, går opp trappa til venstre og til høyre over gangbrua. Det finnes planer om at det skal gå tog direkte fra flyplassen til Pireus, men i skrivende stund er de ikke operative ennå. Tar du metro, må du bytte til linje 1 på Monastiraki. Tar du forstadstoget, må du bytte til linje 1 på Neradjiotissa. Reisetiden totalt er cirka 90 minutter uansett hvilken reisemåte du velger. Alle togene går fra samme plattform. Du må kjøpe billett enten i billettluka eller på automat og stemple billetten i automat ved nedgangen til perrongen. Det er også kiosk og kaffebar i det området der de selger billetter.


Transport til Rafina

Det går busser direkte fra flyplassen til Rafina havn. Du går ut gjennom utgang 3, krysser kjørebanene og rundt trappa opp til gangbrua som fører til togene. Du går ikke opp, men forbi til høyre for trappa. Da kommer du til holdeplassen for KTEL Attikis.bussene. Reisetiden til Rafina er omtrent 40 minutter. Bussen går en gang i timen fra 5 til 22.


Transport til Lavrio

Det går også busser til Lavrio fra samme sted som bussene til Rafina går fra. Det er litt lenger til Lavrio og bussene går ikke direkte. Du må bytte buss i Markopoulo. Derfor må du regne med at reisen tar omtrent nitti minutter. Bussen går en gang i timen fra 6 til 22.


Transport til Agios Konstantinos

Skal du ta båt til Sporadene fra Agios Konstantinos, må du først ta buss X93 fra flyplassen til den ene av Athens to busstasjoner, terminal B som den kalles. Derfra går det busser til Agios Konstantinos stort sett hver time. Det tar omtrent en time med bussen fra flyplassen til Athen og to timer fra Athen til Agios Konstantinos. Bussen kjører ikke nedom havna, men stopper oppe ved hovedveien og så er det omtrent to kilometer å gå til havna.


Transport til Athen

Kanskje er du nødt til å overnatte før du kan reise videre til øyene? Eller kanskje du ønsker å oppleve litt av Athen før du reiser videre? Jeg vil anbefale at du legger Athen-oppholdet på slutten av ferien hvis du skal fly hjem igjen fra Athen, men hvis du må overnatte, fordi du ikke rekker noen ferje den dagen du ankommer, så vil jeg si at tar du først én overnatting, så bør du ta to, sånn at du virkelig kan rekke å oppleve Athen.

Fra flyplassen går det flere forskjellige busser og tog til Athen. Skal du til sentrum, så kan du enten ta buss eller metro. Bussen bruker cirka 70 minutter til Syntagma, metroen bruker 40 minutter. Forstadstoget som starter fra flyplassen går bare i utkanten av byen, ikke til sentrum, men det går an å ta det til Neradjiotissa og bytte til metro der. Det går flere flybusser, én går til busstasjonene, én går til Elleniko metrostasjon. Uansett må du kjøpe billett før du går på bussen eller toget og du må stemple billetten i en automat før du går ned til perrongen.

Bussene til Athen går fra området mellom utgang 4 og 5, altså lengst til høyre når du står med ryggen til flyene. Billettluka er i veggen rett ved holdeplassen. Bussene er ikke av norsk flybuss-standard, men bybuss-standard.

Metro og forstadstog går fra en stasjon som er omtrent 100 meter fra terminalen. Du går ut gjennom utgang 3, over kjørebanene, opp en trapp og til høyre over en gangbru. Da kommer du til det rommet der du kjøper billetter. Det er automater til høyre og billettluker rett fram. Alle togene går fra samme plattform. Se gjerne på tavlene som viser når toget går. Hvis det er lenge til neste metro går og du skal til sentrum, kan du vurdere å bruke forstadstoget. Da må du bytte tog underveis, men du slipper i hvert fall å vente og forstadstogene er litt mer komfortable enn metro-togene.
71
Det går fint an å ta med barn på øyloffing. Grekerne er veldig glade i barn og de er mestre i å få barna til å trives. Problemet kan til en viss grad være å reise med barn.


Pakking

Barna er kanskje vant med å ha med seg veldig mange ting hvis dere har pleid å reise på bilferie. Det må dere gjør klart at det går ikke når dere skal på øyloffing. Da må dere bære alt på ryggen og det begrenser hvor mye dere kan ta med. Barnet må velge noen få ting å ta med og være innstilt på å bære dem selv i en ryggsekk som er tilpasset barnets størrelse.

De voksne må ha minst ei hånd fri per barn. Det kan være trengsel på flyplasser, busser og ferjekaier og da er det best å holde barnet i hånda og ha muligheten til å kunne trekke det inntil seg hvis det trengs. Derfor er ikke trillekoffert særlig praktisk når du reiser med barn - ryggsekk er tingen.


På flyet

Opp- og nedstigning er veldig ubehagelig for barn, for de har ikke den samme evnen som oss voksne til å utligne trykk. De kan få skader av det også, noe som kan gjøre dem disponert for ørebetennelser senere. Ha med tyggegummi eller noe annet å tygge på - det hjelper.


På kaien

Det er ofte kaos på ferjekaien og i trappene og gangene rett etter at dere har kommet inn på ferja. Det er lurt å holde barna i hånda hele tida. Hvis dere er to voksne, bør den ene holde barna tett inntil seg mens den andre ordner med bagasjen. Hvis det bare er én voksen, må det største barnet passe på de mindre i sånne situasjoner. Hold dere litt i bakgrunnen, ikke prøv å komme først om bord i ferja, da risikerer dere at barna blir løpt over ende eller noe verre.


Mat underveis

Det du får kjøpt overalt, blant annet på de fleste ferjekaier og ferjer, er først og fremst toast og paier. Hvis barna dine ikke spiser sånt, er det nok best å ta med mat.


På restaurant

Regn ikke med at det fins verken barnestoler, barnebestikk eller barnemeny. Regn med å måtte ha barnet på fanget og mate det med vanlig bestikk, hvis du ikke tar med ditt eget hjemmefra. De fleste steder fins det både spagetti og pizza, men pølser og hamburgere må du ikke regne med å finne. Keftedhes er kjøttkaker og du får som regel pommes frites til.
72
Athen og Pireus / Lavrio
16. Sep 14, 18:41:05
Lavrio ligger sørøst på Attikahalvøya. Det går busser hit fra Athen og ferjer herfra til mange øyer i Kykladene og De nord- og østegeiske øyene.

Sentralt i byen er det en esplanade med butikker og serveringssteder. I enden av esplanaden finner vi denne statuen. Det er den italienske ingeniøren Giovanni Battista Serpieri som startet industrivirksomhet i området her på 1800-tallet.

I bakgrunnen ser vi et supermarked.
73
En guide til øyloffing / Å reise alene
15. Sep 14, 19:14:44
Noen synes det er skummelt å reise alene. Jeg vil si at hvis du først skal gjøre det, så er Hellas i hvert fall ett av de tryggeste stedene å gjøre det. Det fins omtrent ikke kriminalitet på øyene.

Du vil kanskje oppleve at grekerne synes det er rart at du reiser alene. Grekerne er ekstremt sosiale av seg, så for dem er det nærmest utenkelig. Den andre siden av det er at de også er ekstremt gjestfrie, så det er lett å bli kjent med folk og hvis du blir ei stund et sted, vil du nærmest bli adoptert. Det er en stor fordel å kunne litt gresk, men du kommer også langt med engelsk.

Det er også lett å bli kjent med andre turister underveis. Øyloffere snakker sammen og utveksler erfaringer. Grekere er også som regel svært hjelpsommes hvis du ber om informasjon eller hjelp til å tolke informasjon og det er absolutt en fin måte å bli kjent på.

Du kan av og til oppleve å bli ignorert på tavernaer første gang du kommer der alene. Grekerne vil ta det for gitt at du venter på noen og vil vente med å servere deg til de kommer. Hvis du vinker på servitøren, får du servering.

Menn som reiser alene vil som regel få ligge i fred på stranda. Kvinner vil mange steder oppleve strandløver som prøver å sjekke dem opp. Det er selvfølgelig hyggelig for de som ønsker den oppmerksomheten, men kan bli slitsomt for de som ikke ønsker den. Grekerne tar et nei for et nei og går videre, men problemet er at det går ikke lang tid før det kommer en ny og det blir slitsomt etter hvert. Jeg tror at løsningen er å lyve om at du har en kjæreste. Da vil ordet spre seg og du får være i fred ei stund i hvert fall. Kanskje de etter hvert som de ikke ser noe til den kjæresten, vil komme og spørre og da er det nok best å være ærlig og si at du løy for du var lei av å bli sjekket opp. Jeg tror at det svaret vil bli akseptert og at du fortsatt vil få være i fred.
74
En guide til øyloffing / Sikkerhet
13. Sep 14, 19:17:06
Hva er sikkerhet på reisen og hvor viktig er det?

Sikkerhet handler om å komme fram dit man skal og hjem igjen, uten nevneverdige skader verken på kropp eller sinn.  Det handler om problemfri ferie. Det handler om å være trygg, sånn at du kan slappe av i ferien.

Det handler i første omgang å komme seg av gårde i det hele tatt. Det er lurt å legge en god plan for første del av reisen, altså mellom hjemmet og flyplassen. Hvis du ikke rekker flyet, er ferien allerede mer eller mindre ødelagt. Det koster som regel ikke mye å legge inn litt ekstra marginer, likevel velger mange å ikke gjøre det.

Forsikring er viktig, men vel så viktig er det å ta forholdsregler, så du unngår skadetilfellene, så langt det er mulig.


Å komme tidsnok til flyet

Flyselskapene anbefaler at du møter fram på flyplassen to timer før avgang. De har også en siste frist for innsjekking og en siste frist for frammøte ved utgangen til flylet. Overholder du ikke disse fristene, risikere du å ikke få bli med flyet.

Reiseforsikringselskapene dekker vanligvis uforutsette forsinkelser, forutsatt at du har beregnet minst to timer overgang, ellers ikke. Hvis du for eksempel skulle bli forsinket i sikkerhetskontrollen, vil flyselskapet som regel si at det er utenfor deres kontroll og derfor vil de verken vente eller gi deg ny billett. I sånne tilfeller kan du få dekket innhenting av reiserute, forutsatt at du har beregnet to timer overgang.

Hvis du kjører egen bil til flyplassen, må du huske på at det tar tid å finne parkeringsplass og komme seg fra parkeringsplassen til terminalen.


Bagasje underveis til og fra Hellas

Det er viktig å passe godt på bagasjen underveis. Hvis du ikke gjør det, kan den for det første bli stjålet. Det er også fare for at din bagasje kan bli brukt til noe kriminelt hvis den faller i urette hender. På flyplasser og jernbanestasjoner regnes ubevoktet bagasje som en sikkerhetsrisiko. Derfor kan du risikere at den blir fjernet og destruert.

Jeg vil anbefale at du sjekker inn så mye som mulig av bagasje. Gjør det så tidlig som mulig, så er du kvitt den og kan deretter vandre fritt omkring med bare håndbagasjen.

Hvis dere skal shoppe eller lignende, kan det være lurt, hvis dere er flere i følget, at noen sitter i ro på ett sted og passer på bagasjen mens de andre vandrer.

Ta vare på den bagasjekvitteringen som du får ved innsjekkingen. Den er en sikkerhet i forhold til å kunne spore bagasjen hvis den skulle komme bort. Det at den er veid og vekten står på kvitteringen er også en sikkerhet hvis det skulle skje noe kriminelt med den som at noe er stjålet eller noe er puttet oppi.

Sjekk at det står riktig flightnummer og destinasjon på bagasjekvitteringen. Eller blir kofferten feilsendt. Gå tilbake til skranken med en gang hvis du oppdager at det er feil.

Ikke ha verdisaker i bagasje som skal ekspederes. Sørg for å ha alt som du ikke kan klare deg uten og alt av verdi i håndbagasjen. Bagasje som ekspederes kan komme bort eller bli forsinket. Du vil da som regel få hjelp både av flyselskap og av forsikringsselskap til kjøpe nye ting. Sørg for å bare ha ting som lett kan erstattes i den bagasjen som du ekspederer.


Sikkerhetskontroll på flyplassen

Før du kan gå om bord i flyet, må du gjennom en sikkerhetskontroll. Det er for å sikre at ingen har med seg noen farlige gjenstander om bord i flyet. Den er med andre ord der for din egen sikkerhet. Tenk på det hvis du irriterer deg for at det går tregt eller at du blir stoppet. Vær glad for at de er nøye.

Det som skjer er at du må legge store vesker på et bånd. Mindre vesker, jakker og lignende ting legger du i en liten kasse som du sender på det samme båndet. Det er for at de skal gjennomlyse tingene, så de kan se det om det er noen ting der som ikke burde være der.

Hvis du har noe løst av metall på deg, bør du ta det ut og sende det i en liten boks på båndet. Metall er blant det som gir utslag og du vil måtte gå tilbake eller du vil bli tatt til side for nøyere kontroll.

Du kan ikke ha noe flytende i håndbagasjen, bortsett fra i små beholdere på maksimalt 100 milliliter som du har i en gjennomsiktlig pose på maksimalt en liter og som kan åpnes og lukkes. Den må du ha i hånda når du går igjennom kontrollen. Husk at kremer, leppestift og lignende også regnes som flytende.

Når du har sendt det som skal sendes på båndet, må du selv gå gjennom en portal ved siden av. Der vil det pipe hvis du har noe av metall på deg. I noen tilfeller vil du måtte ta av deg belte og sko og gå gjennom på nytt eller du vil bli tatt til side for ytterligere kontroll.

Noen ganger vil du bli spurt om du tillater visuell kontroll av håndbagasjen. Hvis du sier nei, må du regne med å bli tatt med et annet sted og du må likevel vise det du har i veska.

Noen ganger må du ta av skoene og de blir sendt til gjennomlysning eller sjekket i et spesielt apparat.


Flysikkerhet

Fly er en av de tryggeste transportmåtene som fins. Det er mye farligere å ferdes med bil. Likevel er mange redde for å fly.

Det er altså forholdsvis trygt å fly sammenlignet med andre reisemåter. Likevel er det ting du selv kan gjøre for å gjøre det enda tryggere. I tilfelle noe skulle skje, gjelder det å ha den rette innstillingen og være forberedt.

For å gjøre flyturen tryggere for deg selv og andre, les sikkerhetsbrosjyren som ligger i stollomma og følg med på sikkerhetsdemonstrasjon. Da er du bedre forberedt hvis det skulle skje noe.

Merk deg hvordan den nærmeste nødutgangen er. Hvis du sitter ved en nødutgang, sett deg inn i hvordan den virker.

Alkohol sløver. Det hjelper kanskje litt på flyskrekken, men samtidig gjør det at du fungerer dårligere når du trenger skjerpede sanser. Det kan koste liv, ditt eget eller andres. Derfor kan du bli avvist ved utgangen om du er synlig beruset eller flyet kan gjøre en ikke planlagt mellomlanding for å kvitte seg med berusede personer. Det kan bli svært kostbart å være den personen som de må kvitte seg med.

Følg de anvisningene du får fra personalet. De vet bedre enn deg hvordan det er best å forholde seg. De er der for å hjelpe deg.

Det hender at det er urolig luft der oppe. Det kalles turbulens. De prøver så mye som mulig å fly utenom, men det er ikke alltid mulig. Derfor er det lurt å ha setebeltet fastspent hele tida når du sitter i stolen. Hvis det er ventet mye turbulens vil du få varsel om det. Da må de som ikke sitter sette seg og spenne seg fast. Å ikke gjøre det, kan være farlig. Det blir heller ikke foretatt noen servering hvis det er ventet mye turbulens.

Håndbagasjen skal plasseres ett av to steder: under setet foran deg eller i hattehylla over deg. De som sitter på første rad og de som sitter ved nødutgangene må ha håndbagasjen i hattehylla. Der er det ikke lov å ha noe på gulvet under avgang og landing. Når du åpner luka på hattehylla, vær veldig oppmerksom, så ikke noe faller i hodet på den som sitter rett under.


På ankomstflyplassen

Pass på å være til stede når bagasjen kommer og hold øye med båndet. Ellers risikerer du at noen andre stikker av med din bagasje. Det trenger ikke å være av vond vilje, det kan simpelten være en annen turist som tar feil. Ergerlig er det uansett, spesielt hvis du ville rett av gårde til en annen øy, men må være igjen og vente på bagasjen.

Pass godt på barna i ankomstområdet. Det er ofte trengsel og kaos, de kan fort bli dyttet over ende og tråkket på. Barn bør ikke leke på eller rundt bagasjebåndene, det kan faktisk være farlig.

Hvis ikke bagasjen din dukker opp, må du henvende deg til flyselskapets representant på stedet (handling agent) med en gang. Bagasje kan spores, så det går som regel an raskt å finne ut hvor den er. Du må gi ditt telefonnummer og adresse som du kan treffes på. Hvis du ikke vet hvor du skal bo, må du si at du tar kontakt senere og oppgir dette. De vil som regel ettersende bagasjen hvis du reiser videre, men du må regne med å måtte dra til nærmeste havn og hente den. Du vil mange steder få utdelt en pose med toalettsaker, så du har til bagasjen din dukker opp. Noen selskaper gir et pengebeløp, så du kan kjøpe det aller nødvendigste.


På ferja

Mange av de greske ferjene er svært gamle og dermed har de ikke den standarden som nye ferjer har for eksempel når det gjelder alarmsystemer, rømningsveier og lignende. Noen ferjer er også dårlig vedlikeholdt. Jeg vil likevel si at det er relativt trygt å reise med de gamle ferjene. På plussiden i forhold til ellers i Europa er at hele besetningen snakker samme språk og de snakker generelt også godt engelsk. Skipstrafikken er både tett og godt regulert i disse farvannene, så assistanse vil komme raskt i en krisesituasjon. Det som du kan gjøre for å gjøre det enda tryggere er blant annet å oppholde deg høyt opp i skipet, altså ta lugar på første klasse eller sove på dekk, heller enn dypt nede i skipet. Uansett er sannsynligheten for at noe skal skje svært liten.

Hvis du har lugar, bør du sjekke rømningsveier, hvor det fins redningsvester og hvilken stasjon du skal gå til ved en eventuell evakuering. Det står som regel et oppslag på innsida av lugardøra. Gå gjerne opp ruta, sånn at dere nærmest kan gå den i blinde hvis det skulle bli nødvendig. Da føler du deg tryggere.


På stedet

Hellas er sannsynligvis det tryggeste ferielandet i Europa. Det er veldig lite kriminalitet. Det er ingen endemiske sykdommer. Det fins knapt farlige dyr. Det er veldig liten risiko for matforgiftning. Politiet er ikke overarbeidet, så de kommer hvis det skjer noe, selv relativt små ting.

Likevel, det er noen skjær i sjøen.


Trafikksikkerhet

Hellas har en forferdelig trafikkultur og dertil tilhørende ulykkesstatistikk. På øyene er det helt vanlig at de kjører midt i veien og farten kan enten være mange ganger fartsgrensa eller en brøkdel av den. Du må ikke regne med at lastebiler stopper for fotgjengere eller syklister - det forekommer ikke. Jeg har mange ganger vært passasjer i taxi eller med husverter som har kjørt i vill fart midt i veien gjennom svinger og langs stup og de har knapt sett på veien, de har vært opptatt av å se på meg og fortelle meg om øya og stedet vi skal til. Det er faktisk merkelig at det går så bra som det gjør. Derfor: Jeg skal ikke akkurat fraråde noen å leie bil eller moped og begi seg ut i trafikken, men jeg vil ikke akkurat anbefale det heller. Vær forsiktig i hvert fall og regn ikke med at andre trafikanter tar hensyn og opptrer fornuftig. Sørg for å ha telefonnummer til leiebilfirma og forsikringskort med i tilfelle det skjer noe.


På ferjekaien

Det er for en stor del svært kaotisk på ferjekaiene, særlig i mindre havner. Det er passasjerer og biler som skal ut av og inn på ferja, bud som skal levere eller hente varer. Disse strømmene dirigeres som regel av en eller to politimenn, de opererer med små marginer og det går fort i svingene. Det er sjelden det skjer noen skader, men igjen synes jeg at det er merkelig at det går så bra som det gjør. Jeg vil anbefale at du er skjerpet, trår forsiktig, særlig på og omkring den store ferjelemmen og pass godt på barna. De bør leies hele tida under ombord- og ilandstigning.


Varmen

Det er lurt å være forsiktig i varmen. Du bør drikke mye og du bør søke skygge når sola steker som mest hvis du ikke er vant til sola. Dette er både for å unngå å bli solbrent, unngå å bli dehydrert og for å ikke bli overopphetet. Det er fort gjort å bli sløv av varmen og et lite feiltrinn kan få fatale konsekvenser, særlig kombinert med alkohol.
Oppbevaring av verdisaker
På mange bosteder fins det safe som du kan leie, enten på rommet eller i resepsjonsområdet. Der det fins, vil jeg absolutt anbefale at du benytter den. Jeg pleier å legge cirka halvparten av eurobeholdningen min, det jeg har med meg av norske kroner, halvparten av kredittkortene, passet, billettene og andre viktige papirer i safen. Der det ikke fins safe, pleier jeg å bruke et låsbart skap eller skuff der det fins. Hvis heller ikke det fins, pleier jeg å spre verdisakene så godt som mulig.


Mat og smitte

Hellas er som sagt et av verdens tryggeste land når det gjelder sykdom og smitte. Likevel lønner det seg å være forsiktig. Bakteriene er verken farligere eller mer utbredt i Hellas enn i Norge, men de er annerledes, derfor kan du bli syk av helt normale, ufarlige bakterier i Hellas selv om du ikke blir det i Norge. Det er lurt å være ekstra nøye med håndvask når du er i utlandet, særlig etter toalettbesøk og før spising. Du kan ikke regne med at det fins muligheter til å vaske hendene overalt, derfor er det lurt å ta med desinfiserende våtservietter eller spray som du får kjøpt på apoteket. Det er særlig de første dagene av oppholdet, du kan oppleve å få såkalt turistmage. Det er ufarlig, men ubehagelig. Etter noen dager har magen vennet seg til det som er annerledes og du tåler det.

Det sies generelt at du skal være forsiktig med salater, kalde sauser og iskrem i åpne disker i utlandet. Jeg vil si at risikoen ikke er noe større i Hellas enn i Norge, men risikoen er der, så du bør tenke over hva du gjør.

Frukt og grønnsaker bør alltid enten vaskes eller skrelles.

Et tips for å forebygge bakterieinfeksjoner: Spis yoghurt. Den inneholder snille bakterier som hjelper kroppen å bekjempe de slemme bakteriene.


Bagasje underveis i Hellas

Du kan ikke regne med å ha bagasjen under tilsyn hele tida når du er underveis i Hellas. På ferjene må du regne med å sette igjen bagasjen på et lavere dekk mens du selv oppholder deg på et høyere. Sannsynligheten for at noe skal bli stjålet er svært liten, men det er likevel lurt å ta forholdsregler: Ha en veske ved siden av eller på toppen av ryggsekken som du kan ta ut når du eventuelt må skille lag med ryggsekken. Der har du verdisakene og ting du ikke kan klare deg uten.

Hvis du må tilbringe noen timer i en havneby før ferja går, kan du som regel sette igjen bagasjen på det reisebyrået der du kjøper ferjebillettene. Hvis ikke det er mulig, kan du ta en matbit på en taverna og så spørre om du kan få sette igjen bagasjen der i noen timer. Turistkontorer er som regel også velvillige til å oppbevare bagasje.
75
Når du ser ferja komme, bør du gå til kaien om du ikke allerede er der. Først skal ferja tømmes for de som skal av, men det går som regel veldig fort. Så er det klart for ombordstigning. Det kan virke veldig kaotisk, men havnemyndighetene har som regel kontroll. Gjør som grekerne, de kan systemet og forstår ordrene som blir gitt. Vær oppmerksom og klar. Legg av gårde når de legger av gårde.

Hvis du har med barn, er det en fordel å holde seg litt i bakgrunnen. Du kan ikke regne med å bli sluppet om bord først. Det er et kappløp om de beste plassene og dere er dømt til å tape. Sørg for å ha minst ei hånd ledig pr. barn, sånn at dere har kontroll på barna.

Noen steder må du gjennom ei sluse for å komme til ferja. Pass på at du går i riktig sluse. Porten som vender mot kaien er låst fram til det er klart for ombordstigning. Da forventes det at alle går i samlet flokk derfra til ferja. Noen ganger kan det være rene kappløpet for å komme først om bord og få de beste plassene. Overlat løpingen til grekerne. De plassene de er ute etter er innendørs. Dere vil sannsynligvis sitte ute på dekk og der er det som regel rikelig med plasser.
76
En guide til øyloffing / Soling
08. Sep 14, 19:30:39
Sola er sterkere i Syden enn den er her i Norden. Hvis du oppholder deg nær havet, kanskje på en strand, får du også mye mer sol på deg, for den reflekteres både fra vannet og sanden. Det er lett å bli forbrent hvis du soler deg for mye de første dagene.

Jeg pleier, i begynnelsen av ferien, å unngå å være i sola midt på dagen, for det er da den er sterkest. Hvis jeg er på stranda, holder jeg meg under parasollen, men det er også sånn at jeg passer på å spise lunsj og da sitter jeg kanskje litt lenge på tavernaen, gjerne med ei bok. For meg er lunsj som regel dagens hovedmåltid når jeg er i sydligere strøk. Jeg pleier også å bruke den første delen av ferien til utforskning av det området som jeg er i. Det er lurt å bruke begynnelsen av ferien til å oppdage steder der du ikke har vært før. Når du er i bevegelse, er risikoen for å bli solbrent mindre.

Noen mener at du må bli solbrent før du kan bli brun. Det er feil. Du får jevnere farge og du får dypere farge som sitter lenger. Jeg vil si at den dype brunfargen er penere enn den grunne. Det å få den dype brunfargen handler om å få være forsiktig til å begynne med, være lite i sola, være i bevegelse og å bruke høy solfaktor.


Hva er høy solfaktor?

Det fins solkremer som gir høy grad av beskyttelse og det fins de som gir mindre grad av beskyttelse. Produsentene gjør målinger der de fastsetter hvor mye en bestemt solkrem beskytter og så merker de den med bestemte tall. Den mest brukte skalen kalles SPF, det er forkortelse for det engelske uttrykket Sun Protection Factor.

Hvilken solfaktor du bør bruke avhenger av hvilken hudtype du har og om du har noe grunnlag, det vil si hvor mye du har solt deg tidligere. De som har en robust hudtype og har grunnlag, kan starte med lavere solfaktor og være lenger i sola enn de som ikke har det.  Spør på apoteket hvilken solfaktor du bør starte med.

Høy solfaktor er fra 30 og oppover. Lav solfaktor er 6-14. Middels solfaktor er 15-30.

Jeg er er mørk, har ganske grov hud og har reist en del til sydligere strøk. Likevel har jeg blitt solbrent i Hellas når jeg har vært uforsiktig. Det har jeg bestemt meg for ikke å være mer. Det er veldig ubehagelig å bli brent. Ikke bare sover du dårlig om natta, men du er også nødt til å være enda mer forsiktig etterpå, for å ikke bli enda mer brent. Det legger en stor demper på ferien. Jeg har bestemt meg for at jeg heller vil være blek enn brent, men jeg pleier å bli brun, det tar bare litt lenger tid. Jeg får bedre grunnlag for hver gang, sånn at jeg tåler mer.

Jeg pleier gjerne å bruke solfaktor 25 den først uka og gå over til 15 den andre uka. Den tredje uka nøyer jeg meg med lav solfaktor og helt på slutten av ferien prøver jeg litt uten for å herde huden litt til neste gang.

Hvis du vil ha mer dybde i brunfargen, går du opp i solfaktor igjen på slutten.

Hvis du må supplere underveis, får du kjøpt solkrem på apotekene i Hellas også. Jeg går ut fra at den er bedre enn den du får kjøpt i butikkene ellers, men jeg har ingen grunn til å tro at den du får kjøpt i butikkene ikke holder mål.


Hvor kjøper vi solbeskyttelse?

Jeg vil si at du bør kjøpe solkrem på apoteket i Norge. Den solkremen du får der er grundig testet og holder det den lover. Det er det ikke alle som gjør, spesielt ikke den du kjøper på norske helsekostforretninger. Den solkremen som du får kjøpt på apoteker i Norge er som regel rimeligere enn tilsvarende i Hellas. Dessuten passer den til vår nordiske hud.

Kjøp den solkremen som du regner med å bruke i Norge. Bruk rikelig, de fleste bruker for lite og smører ujevnt, sånn at de blir solbrente likevel. Hvis du bruker opp den du har, kan du kjøpe mer på apotekene i Hellas.


Forskjellige typer solbeskyttelse

Det fins hovedsakelig to typer beskyttelse: De med kjemisk filter og de med fysisk filter. De sistnevnte legger seg utenpå huden og hindrer strålene i å nå huden. De med kjemisk filter trenger inn i huden og virker innenfra.

Jeg pleier å bytte på mellom de forskjellige typene og de forskjellige fabrikatene, nettopp fordi de beskytter på forskjellige måter. Jeg pleier til og med å bruke flere samtidig. Jeg pleier å begynne med den høyeste faktoren. Når den nærmer seg å bli tom, bytter jeg til en lavere. Jeg smører da litt av den forrige på utsatte steder, det vil si skuldre, nakke, ører, nese, knær og føtter.

Det er noen som er krem, noen er mer oljeaktige, noen er rett og slett flytende. Det fins spray også.


Hvor ofte bør jeg smøre?

Det er forskjell på solbeskyttelse. Noen må smøres på nytt ofte, for de renner vekk når du du svetter og når du bader. Andre, særlig de kjemiske, virker i prinsippet hele dagen. Når det gjelder de siste, skal det sies at de gir bedre beskyttelsen om du gjentar påføringen etter ei stund. Vær også oppmerksom på at med disse tar det litt tid før de begynner å virke og du kan faktisk bli solbrent på den tida. Så den bør smøres på i god tid før du går ut eller du bør holde deg i skyggen den første halvtimen.

Jeg pleier uansett å smøre utsatte steder med høyere solfaktor etter ei stund, for å være på den sikre siden. Utsatte steder er skuldre, nakke, nese, knær, ankler og føtter.
77
En guide til øyloffing / Leie moped
05. Sep 14, 15:35:04
Det fins mopedutleie på de fleste øyer. Jeg vil si at moped er særlig egnet på de små øyene med lite trafikk. Fordelen med moped framfor bil er at det er enklere å parkere.

Jeg vil ikke anbefale noen som ikke har kjørt moped før eller som ikke har kjørt på mange år å begi seg ut i trafikken på øyer med mye trafikk. Du sitter veldig utsatt til på en moped og det er lett å miste konsentrasjonen og kontrollen i varmen. Mange steder er det fryktelig mye trafikk i veldig trange gater og en helt forferdelig trafikk-kultur.

Husk å få med deg hjelm. Det er påbudt å bruke den og det er lite smart å kjøre uten.

Spør om forsikring, særlig ansvarsforsikring. Reiseforsikringens ansvarsdel gjelder som regel ikke ansvar du pådrar deg som fører av motorkjøretøy. Kjør ikke offroad hvis det ikke er en moped som er beregnet på det.

Det koster 10-15 euro pr. dag å leie moped. Prisene kan noen steder være høyere i høysesongen. Bensin kommer i tillegg. Du må levere den igjen med samme mengde bensin på tanken som da du fikk den. Hvis ikke, må du betale høy pris for den bensinen du har brukt.
78
En guide til øyloffing / Leie bil
03. Sep 14, 19:11:57
På mange øyer er det en stor fordel å ha bil hvis du vil utforske øya. Det gjelder særlig på de større øyene og om du velger å bo et annet sted enn i hovedbyen. Det går selvfølgelig an å bruke taxi, men du er friere hvis du kjører selv. Det fins ikke bilutleiefirma på alle øyer, men på de fleste øyer av en viss størrelse.

Stort sett alle øyer har minst ett bilutleiefirma. Det går an å gå fra dør til dør, men jeg vil også anbefale at du spør verten der du bor. Sannsynligvis kjenner han noen og kan skaffe deg en god bil til en god pris. Hvis du velger å shoppe på egen hånd, vil jeg anbefale at du er nøye på å spørre om forsikringsdekningene og at du sjekker at de er nevnt i kontrakten før du skriver under.

Noen påstår at det er best å booke leiebil hjemmefra og å bruke ett av de store internasjonale selskapene. Jeg skal ikke si at det ikke er tryggere i tilfelle det blir uoverensstemmelser i forhold til skader eller andre ting, men mitt inntrykk av for eksempel Avis i Hellas er ikke godt. De negative opplevelsene jeg selv har og har hørt om, har utelukkende vært med Avis. Derimot har jeg meget gode erfaringer med å leie av de lokale selskapene. De store selskapene bruker lokale franchisere og jeg mener at da kan du like godt leie av dem direkte. Det gir dessuten mer fleksibilitet i forhold til når du skal leie bilen og hvor lenge.


Forsikring

Uansett om du leier av et stort eller lite selskap, tenk over hvilke forsikringer du trenger og sjekk at du får dem. Det fins et vell av forskjellige forsikringer. Leiebilfirmaet er som regel opptatt av å selge deg mest mulig forsikring, for det første fordi de tjener penger på det og for det andre fordi de sikrer seg selv også. Det er lettere for dem, hvis deres bil skulle komme til skade, å rette kravet mot forsikringsselskapet enn mot deg.

Det jeg vil anbefale er at du tar alle forsikringer som gjelder skade på bilen og skade som bilen kan forårsake på tredjepart. Reiseforsikringens ansvarsdel gjelder som regel ikke ansvar du pådrar deg som fører av motorkjøretøy. Når det gjelder forsikring av fører og passasjerer i bilen, så er det i utgangspunktet unødvendig for de fleste. Dere har som regel en ulykkesdel på reiseforsikringen som også dekker skader som oppstår i en leiebil.

Likevel, hvis dere blir tilbudt en pakke som virker rimelig eller hvis PAI som den heter, personulykkesforsikring (Personal Accident Insurance), er svært billig, så bør dere ta den. Når det gjelder forsikring av ting, så er du overforsikret hvis du har forsikret samme ting to ganger, men det går ikke an å overforsikre et menneske. For ting så deler selskapene risikoen hvis tingen er forsikret to ganger. Når det gjelder mennesker, legges dekningene oppå hverandre. Du er altså bedre dekket hvis du har to forsikringer enn én som gjelder skade på et menneske, men ikke når det gjelder ting.

Vær oppmerksom på at alle forsikringer har begrensninger. Som regel gjelder ikke forsikringen ved kjøring utenfor vei. Det er vanlig at vanlige biler ikke skal kjøres på grusvei, men at terrengbiler kan kjøres på all slags vei, men ikke off-road. Det er også vanlig at understell og dekk ikke omfattes av forsikringen.


Trafikkultur

En ting må nevnes: Hellas har en forferdelig trafikk-kultur og tilsvarende ulykkesstatistikk. De kjører for en stor del midt i veien, enten i 30 kilometer i timen eller 100 kilometer i timen. Derfor vil jeg anbefale at du kjører veldig forsiktig rundt hver sving på landeveien. Noen steder er det verre enn andre steder, men det er ganske ille overalt. Når det er sagt, er det lite trafikk på de fleste øyene og de fleste trafikantene er turister som kjører forsiktig.


Leiebilens stand

Mange steder er leiebilene i dårlig stand. De blir ofte brutalt behandlet av kundene og de blir kanskje ikke godt nok vedlikeholdt. Be om å få se og prøvesitte bilen før du skriver kontrakt. Da kan du styre utenom de som ikke holder mål.

Du bør ta en runde rundt bilen og se etter skader. Hvis du ikke får det med i kontrakten at skadene var der da du fikk den, kan du bli gjort ansvarlig for skadene.

Sjekk bensinmåleren før du legger av gårde. Det er vanlig at bilen skal leveres tilbake med samme mengde bensin på tanken som da du fikk den utlevert. Hvis du ikke gjør det, kan du risikere å bli belastet et stort gebyr for fylling av bensin.


Kjørelengde

Det vanlige er såkalt fri kjørelengde, det vil si at du betaler samme pris totalt uansett hvor mange kilometer du kjører. Det forekommer at byråer har en pris pr. dag pluss et tillegg pr. kjørte kilometer. Jeg pleier å be om en totalpris der alt er inkludert, både fri kjørelengde og forsikring.

Pris

Prisene varierer med sesong og bilstørrelse. Det er også vanlig at det koster mer per dag om du skal ha den i noen få dager enn om du skal ha den i flere dager. Utenom sesong kan du ta en runde og be om en god pris hos flere før du bestemmer deg. Jeg vil si at veiledende pris er 30-50 euro pr. dag og 200-300 euro pr. uke.
79
En guide til øyloffing / På kaien
01. Sep 14, 18:40:09
På mange kaier er det båser som det er meningen at alle som skal med ei bestemt ferje skal samles i. Pass på at du står i riktig bås. Der kan du vente under tak, altså i skyggen. I den enden av båsen som vender mot kaien, er det en port. Den åpnes først når det er klart for ombordstigning. Da går man i kø fra båsen og om bord. På sånne steder, kan det lønne seg å være tidlig ute. Det blir gjerne et rush for å få de beste plassene på dekk. Kommer du sist, må du nøye deg med noe dårligere. Dette gjelder selvfølgelig mest i høysesongen, men også på store utfarts- og returdager. Reiser du med barn er det en fordel å holde seg i bakgrunnen. Dere er uansett dømt til å tape kappløpet og dere kan risikere at et barn blir løpt overende eller kommer i skvis i trengselen.

På mindre steder er det ingen vits i å oppholde seg på kaien lenge før ferja kommer. Som regel er det et serveringssted på kaien eller i nærheten. Jeg vil si at det er det beste stedet å vente på ferja. Når ferja kommer, skal de som regel først slippe i land folk, før det er klart for ombordstigning. Det holder å gå til ferja når den legger til kai, sånn at du er klar når det blir klart.

På mindre steder, når bilen til havnepolitiet er på kaien, bortsett fra hvis de har kontor på selve kaien, er det like før ferja kommer. Hvis havnepolitiet har kontor på kaien, går det an å gå dit og spørre når ferja kommer. De er som regel velvillige og hjelpsomme, men ikke spør i utide, bare hvis du skjønner at ferja er forsinket og du lurer på hvor mye forsinket den er. Ta livet med ro og nyt ferien.

Se på grekerne. Hvis de ser veldig avslappet ut eller det ikke er noen grekere på kaien, er det sannsynligvis god tid til ferja kommer. Når det er like før den kommer, flokker de seg nær kaien. Det vil også dukke opp budbiler og lignende når det er er like før. Jungeltelegrafen fungerer meget godt på øyene.
80
En guide til øyloffing / Avreise
30. Aug 14, 18:54:33
Jeg vil anbefale at du ber verten om å skaffe skyss til kaien hvis det er for langt å gå eller det ikke går buss. I mange tilfeller vil verten skysse deres selv. De må jo gjerne til havna uansett for å finne nye gjester som kan overta rommet som du hadde. Du bør tilby deg å betale for transporten, men de vil som regel nekte å ta imot noe.

Hvis verten ikke kan eller vil skysse dere selv, vil han ringe etter en taxi for dere. Jeg vil si at det som regel er bedre at verten ringer enn at dere gjør det selv. Det minsker sannsynligheten for misforståelser.

Beregn god tid og ta sikte på å være på kaien senest 30 minutter før avgang. Hvis dere finner et serveringssted eller en strand med utsikt i den retningen som ferja kommer ifra, kan det være greit å ta livet med ro der og gå til kaien først når dere ser at ferja kommer. Hvis dere ser kaien fra der dere er, kan dere se etter bilen til havnepolitiet. Når den befinner seg på kaien, er det som regel like før ferja kommer.

Hvis du skal reise sent på dagen eller om kvelden, ønsker de som leier ut likevel at du sjekker ut om morgenen. På hoteller er det som regel frist klokka 12. Ønsker du å beholde rommet lenger, bør det avtales på forhånd og du bør tilby deg å betale for ei ekstra natt. Bostedet må som regel betale rengjøringspersonalet ekstra hvis de skal rengjøre rommet senere eller de må la det stå tomt til neste dag.

Hvis du ikke har behov for å beholde rommet, kan du som regel gjerne sjekke ut, men sette igjen bagasjen i resepsjonen hvis du bor på hotell. Reisebyråer som selger ferjebilletter er også som regel villige til å oppbevare bagasjen hvis du har kjøpt ferjebilletter hos dem. Spør om det før du kjøper billettene. Enda en mulighet er å gå til en taverna der du har spist før og spørre om å få sette igjen bagasjen der. Si at du vil komme igjen senere for å spise. Jeg har også god erfaring med bare å sette igjen sekken på kaien, men jeg har selvsagt ingenting verdifullt i sekken. Å dra på bagasjen hele dagen er i hvert fall helt unødvendig.
81
En guide til øyloffing / Sjekke ut
28. Aug 14, 18:48:55
Du bør alltid avtale avreisetidspunkt senest dagen før avreise. Hvis du bor på hotell og du blir det antall dager som er avtalt ved ankomst, er det ikke nødvendig å avtale noe mer. Da sjekker du bare ut i resepsjonen innen klokka 12 hvis ingenting annet er avtalt.

Hvis du har annen innkvartering enn hotell er det lurt å avtale helt nøyaktig tidspunkt og spørre om verten kommer til å være til stede og hvordan dere eventuelt skal gjøre det med betaling og nøkler hvis han ikke er det. Det er også greit å spørre om skyss til havna hvis dere har behov for det. Verten vil som regel være behjelpelig med det, enten å skysse dere selv eller skaffe taxi hvis dere ikke ønsker å ta bussen eller gå til havna.

Det er helt vanlig at verten ikke er til stede ved avreisen. I sånne tilfeller, betaler du for oppholdet og får igjen passet ditt kvelden før. Dere må avtale hva dere skal gjøre med nøkkelen når dere drar.

Hvis du muligens kan tenke deg å komme tilbake til det samme bostedet og/eller du vil anbefale det til andre, bør du be verten om visittkort.
82
Poseidontempelet er en av de største severdighetene på Attikahalvøya etter de som er i Athen. Det ligger helt sør på halvøya. Det kan besøkes som en utflukt fra Athen, men det passer også å besøke det hvis du har noen timer til overs før du skal ta ferja fra Lavrio.
83
Når det gjelder de store ferjene: Det er lurt å kjøpe billetter så tidlig som mulig hvis du vet hvilken avgang du skal ta. Ellers kan du risikere enten at hele ferja blir full, så du ikke får bli med i det hele tatt, eller at det blir utsolgt for de rimelige billettene, at det bare fins dyre billetter igjen. De har som regel et visst antall plasser på hver klasse. Når det er utsolgt på en lav klasse, må du betale for en billett på en høyere klasse. Når det er utsolgt for billetter uten fast plass, må du kjøpe en dyrere billett med fast plass, det vil si liggestol eller køye i lugar.

Regn ikke med å få kjøpt billetter på kaien. Det er vanlig at det fins et billettutsalg på kaien, men det fins ikke alle steder. Det mest vanlige er at du må kjøpe billetter på reisebyrå som ligger sentralt i byen, altså ikke nødvendigvis nær havna. Som sagt, kjøp billetter så tidlig som mulig hvis du vet når du skal reise.

Det er bare helt unntaksvis at du får kjøpt billetter ombord. Det er på noen de helt lokale ferjene at det noen steder bare selges billetter ombord og ikke på land. Noen steder har de lokale ferjene billettutsalg på kaien og bare der.

Hvis det er mange som reiser sammen og særlig hvis det er både barn og voksne, bør dere ha skrevet en lapp på forhånd. På den lappen bør det stå først etternavn, så første bokstaven i fornavnet og så fødselsår på alle som skal reise. Da sparer dere mye tid ved billettkjøpet og minsker sannsynligheten for at noe blir feil.

Skal du reise langt, særlig over natta, bør du vurdere å ha lugar. Det går an å sove på dekk, men da bør du ha med sovepose eller teppe og derfor vil jeg ikke anbefale det. Det er ikke for at det er noe farlig å sove på dekk, men fordi jeg ikke synes du trenger å dra på en sovepose eller et teppe bare for å sove på dekk ei natt eller to.

Hvis det fins plass, går det også an å sove i sofaer og stoler rundt omkring på skipet, men hvis du har billett for dekksplass, kan du risikere å bli jaget. Hvis du har tenkt å sove inne, bør du kjøpe en turistklassebillett (økonomiklasse, C-klasse).

Det fins også liggestoler. Disse bør reserveres på forhånd dersom du ønsker å ha en sånn til disposisjon. Selv om det så og si alltid fins ledige stoler, fordi noen som har reservert stoler, velger å finne seg en sofa i stedet, kan du risikere å bli vekket og jaget hvis du ligger i en stol som er reservert av noen andre.

Sørg for å ha beregnet avgangs- og ankomsttid på en lapp som du tar vare på. Du kan ikke regne med at mannskapet vet ankomsttider underveis. De vet dem som regel ikke. Det kan godt hende at høyttalermeldinger bare blir gitt på gresk eller ikke i det hele tatt. Da er det greit å vite cirka når ferja skal ankomme din destinasjon, sånn at du er klar. Når ferja går nær land eller rett mot land, kan du regne med at det er like før du ankommer. Da er det på tide å samle sammen sakene sine og gå til bildekket.
84
Den beste oversikten over ferjeavgangene finner du på internett. Det er hovedsakelig fire søkemotorer. I prinsippet skal alle fire ha alle rutene. I praksis utfyller de hverandre. Det kan også finnes helt lokale ruter som ikke fins i noen av dem.

De fire søkemotorene er:

- gtp.gr
   - danae.gr
   - openseas.gr
   - ferries.gr

Som regel er sommerrutene komplette i slutten av mai. Sommerrutene er de rutene som gjelder fra cirka midt i juni til midt i september. Ellers i året er det helt vanlig at rutene bare blir oppdatert for en måned om gangen og gjerne bare ei uke eller to før de trer i kraft.

Vær oppmerksom på at det bli endringer på rutene helt i siste liten, ferjer kan bli innstilt av forskjellige årsaker. Hvis du ikke finner en avgang som har vært der tidligere, så kan det være tilfelle. Ta eventuelt kontakt med havnemyndighetene for å finne ut hva som skjer, de har oversikten.

Ikke alle reisebyråer er agenter for alle rederiene. Mange steder har de hver sin agent. Da må du lete deg fram til det rette byrået. Det kan være greit å vite hvordan logoen til rederiet ser ut og se etter den på skiltene utenfor reisebyrået.

Noen rederier bruker ikke agenter. Det eneste stedet du får kjøpt billetter er på kaien eller ombord.

Det er veldig utbredt med tavler på utsiden av reisebyrået der det står hvilke ferjer som fins og som de kjøper billetter til. Noen steder er det bare et A4-ark med oversikt over avgangene og det er gjerne bare på gresk. De fleste steder må du gå inn og spørre etter informasjon, for det fins ikke noe oppslag.

Hvis du er veldig avhengig av ei bestemt ferje, bør du også sjekke værmeldingen før du bestiller. Hvis det er mye vind, kan ferjer bli innstilt. Det kan være lokale variasjoner, men generelt blir hurtigbåtene innstilt ved vindstyrke sju og de store ferjene ved vindstyrke åtte på Beauforts skala. Derfor vil jeg si at hvis det er meldt vindstyrke seks eller mer, bør du komme deg til fastlandet, hvis det er der du skal fly hjem fra, eller til den øya du skal fly hjem fra, så fort som mulig.

Ferjer kan også bli innstilt av andre grunner enn dårlig vær, for eksempel tekniske problemer. Derfor, ved hjemreisen, bør du ikke ta den siste ferja som du kan rekke flyet hjem med, men den nest siste. Da har du den siste i reserve i tilfelle den nest siste skulle bli innstilt. Sannsynligheten for at begge skulle bli innstilt er liten, bortsett fra ved dårlig vær (se over).

Hvis du er spesielt avhengig av en bestemt avgang, sjekk med havnemyndighetene at ferja går. De vil som regel vite det, hvis det er noen grunn til at den ikke skal gjøre det.
85
Det har tidligere blitt nevnt i andre tråder at det ikke fins noe hotell i Lavrio. Det kan jo være et problem hvis man lander om kvelden og det ikke går ferje før neste dag. Hotel Pantheon ligger i Markopoulo, litt sør for flyplassen og på veien mot Lavrio.

Skal du med buss fra flyplassen til Lavrio, må du uansett bytte buss i Markopoulo. Det må du også hvis du skal til Hotel Pantheon. Hotellet ligger litt utenfor byen, på veien mot Lavrio og bussen dit stopper rett utenfor hotellet. Skal du reise fra hotellet til Lavrio, bør du si ifra i resepsjonen om kvelden. Da ringer de busstasjonen og avtaler at bussen skal stoppe ved hotellet.

Hotellet har enkel standard. Det er en bar i tilknytning til resepsjonen. Hotellet har en hage. Det er gratis wifi. Ellers er det ingen fasiliteter. Rommene har airconditon og TV. Alle rom har egen balkong. Det kan være noe trafikkstøy, for hovedveien til Lavrio går rett utenfor porten.

http://www.pantheonathens.com/
86
En guide til øyloffing / Reisen videre
22. Aug 14, 15:31:17
Allerede før du ankommer ei øy, bør du ha en idé om hvor lenge du har tenkt å bli og hvor du skal dra videre. Likevel bør du ha flere alternativer i tankene og være åpen for endringer. Noen ganger finner du deg ikke til rette og vil videre snarest mulig. Andre ganger trives du så godt at du vil bli lenger. For meg er tre netter minimum på hver øy, da får jeg minst én hel dag til å utforske øya og minst én dag til å slappe av. Som regel blir jeg fem eller seks netter.

Så snart du vet hvilken ferje du har tenkt å ta videre, bør du kjøpe billett, særlig hvis det er retning mot Athen på slutten av ferien. Ellers kan du risikere at ferja blir full. Regn ikke med at det er billetter å få kjøpt på kaien rett før avreise.

Avtal avreisen med verten senest dagen før. Spør gjerne om skyss til kaien. Hvis det er uklart om verten kommer til å være til stede ved avreisen, bør du gjøre opp regningen dagen før og få igjen passet. Hvis du er fornøyd, be om visittkort, så du kan anbefale stedet til andre.

Ta sikte på å være på kaien senest en halv time før avgang.
87
En guide til øyloffing / Utflukter
18. Aug 14, 19:00:43
På de fleste øyer fins det reisebyråer som selger utflukter. Det mest vanlige er båtutflukter, for eksempel, ut i det blå, rundt øya eller til ei annen øy. De øyene som ligger nær Tyrkia har som regel utflukter til Tyrkia.

Når det gjelder båtturene finner du gjerne disse utfluktsbåtene på havna om kvelden og de selger billetter der og da. Der går det an å se an båten og mannskapet før du kjøper billett.

En annen slags utflukt som finnes mange steder er gresk aften med musikk, dans og mat. Det er vanlig at den arrangeres en gang eller to per uke. Det vil som regel stå oppslag rundt omkring i byen og fremfor alt utenfor den restauranten der det arrangeres.

Det er som regel også et alternativ å gjøre utflukter på egen hånd. Du kan ta bussen eller du kan leie bil. Det går an å gå sammen med andre og ta en tur sammen. Det er en fin måte å bli kjent på.
88
En guide til øyloffing / Internett
13. Aug 14, 18:41:32
Det er nok ikke internettkaféer på alle øyene, men på de fleste øyer fins det  og om ikke annet fins det i hvert fall en bar eller lignende med ei maskin eller to til utlån. Det er ofte kø for å bruke disse maskinene. Det er ikke veldig vanlig med wifi på bostedene, men det kan finnes på enkelte kaféer i byene.

Det er som regel veldig langsomt nett i forhold til det vi er vant til, så ikke regn med å kunne bruke multimedia.

Hvis det fins mobilt nett, og det gjør det ikke overalt, er det dyrt å bruke hvis du ikke har en avtale om makspris med telefonselskapet ditt. Hvis du ikke har det, bør du slå av de automatiske nettfunksjonene og bare bruke nettet ved å aktivt logge deg på der det er gratis wifi.
89
En guide til øyloffing / Språk
11. Aug 14, 17:09:47
Språket i Hellas er gresk. Noen kaller det nygresk, fordi det fortsatt er mulig å studere gresk slik det ble snakket i antikken og at det faget tradisjonelt blir kalt bare gresk. Språket er likt over hele Hellas, det er veldig små dialektforskjeller.

De fleste snakker godt engelsk, men det kan finnes en del eldre mennesker rundt omkring, som ikke snakker noe annet enn gresk. Det kan finnes avsidesliggende steder der det bare bor gamle mennesker. Jeg vil si at det er lurt å lære seg i hvert fall høflighetsfrasene, sånn at du kan opptre høflig og respektfullt overfor de menneskene du møter.


Høflighetsfraser

Her er de viktigste:

kalimera   - goddag (fram til rundt 12-13)
kalispera   - god ettermiddag/kveld
kalinikhta   - godnatt

jassas      - hei (til voksne som du ikke kjenner)
jassou      - hei (til barn og til voksne som du kjenner godt)

efkharistå   - takk
efharistå påli   - mange takk

parakalå   - ingen årsak, vær så snill

signåmi   - unnskyld

Det er viktig å hilse. Vi her i nord har lagt oss til den vanen å ikke hilse på folk som vi ikke kjenner. I Sør-Europa regnes det fortsatt som uhøflig å ikke hilse. Selv om du ikke har tenkt å innlede en samtale, skal du hilse.

Hvis du allerede har etablert en samtale eller kanskje til og med en relasjon der kommunikasjonen foregår på engelsk, bruker du også de engelske høftlighetsfrasene, men om du ikke vet om den du snakker til forstår engelsk eller ikke, mener jeg at det er mest korrekt å bruke de greske.


Alfabetet

Det greske alfabetet er litt annerledes enn vårt, men det er også mye som er likt. Det er lurt å lære seg alfabetet, for mange steder står stedsnavnene kun på gresk for eksempel på busstoppskilt, oppslag med ferjeruter og lignende.


Greskkurs

Som sagt, snakker de fleste engelsk, men du får mer ut av reisen hvis du lærer deg noen ord og uttrykk. Det beste er å gå på et greskkurs, for eksempel i regi av Friundervisningen. Det nest beste er å kjøpe eller låne kurspakker med bøker og lydmateriell. Det fins også kurs på internett.
90
En guide til øyloffing / Strender
08. Aug 14, 19:39:11
Bystranda

Hvis du bor i byen, er det som regel en strand i byen eller nær byen. Denne kalles gjerne bystranda. Det er altså nær-stranda til de som bor i byen.

Det er som regel her du finner grekerne, framfor alt barna og ungdommene. Det kan medføre noe støy, men de er som regel veldig hyggelige. Det er veldig vanlig at de driver med volleyball, fotball, strandtennis eller lignende.

Fordelen med disse strendene er at du har nærhet til alt. Det er gangavstand og greit å komme seg til og fra, sånn at det er veldig fleksibelt. Kiosker og tavernaer er rett rundt hjørnet. Bystranda er framfor alt greit hvis du ikke har tenkt å være der så lenge, kanskje bare ta en dukkert eller slappe av mens du venter på ferja.


Den fineste stranda

Mange øyer har ei spesielt fin strand som gjerne ligger på en annen kant av øya enn hovedbyen. På noen av dem fins det bebyggelse og overnattingsteder i nærheten av stranda Der er bebyggelsen nærmest stranda gjerne litt turistpreget. Jeg foretrekker å bo på sånne steder og ikke i hovedbyen. Der er det gjerne rolig om kveldene og jeg synes det er greit å ha gangavstand til stranda. Så kan jeg heller ta buss eller taxi hvis jeg vil til byen og leie bil hvis jeg vil se mer av øya.

Hvis du bor i byen, fins det gjerne buss eller båt som du kan bruke for å komme til den fine stranda. Du bør ta rede på når det er retur, den er som regel til faste tider hver dag. Du bør nok regne med å være der hele dagen. Hvis du tar taxi, er det lurt å avtale henting med sjåføren eller å få et telefonnummer som du kan ringe når du vil bli hentet.

Kjører du bil, må du noen steder regne med at det er privat parkering og at den koster penger, men for det meste er det gratis parkering.

Det er som regel taverna rett ved stranda, men du kan ikke regne med at det alltid er det. Hvis du skal være der hele dagen, er det kanskje greit å undersøke det, sånn at du eventuelt kan ta med mat og drikke hvis det ikke fins noen serveringstilbud der.


Sin egen strand

På mange øyer fins det avsidesliggende strender som det går an å ha for seg selv hvis du klarer å finne dem. Disse strendene står gjerne ikke på kartet, det er ikke skiltet dit og de kan være ganske utilgjengelige.


Serveringstilbud

Populære strender har som regel en eller flere tavernaer. Det er ikke uvanlig at det er litt høyere priser på disse tavernaene enn på de i byene. Menyen er ofte litt enklere. Det kan være litt mer snackbar enn taverna.


Solsenger

På populære strender er det vanlig at det er en del solsenger. Det er gjerne sånn at opp mot halvparten av stranda har solsenger, mens resten har det ikke. Du betaler leie for solseng og parasoll. Prisen varierer veldig, jeg har betalt alt fra 2 euro pr. dag til 7 euro pr. dag for ei solseng. Noen steder tar de ikke betaling for solsenga, men de forventer at du kjøper noe og at du i hvert fall ikke nyter medbragt.


Mangel på solsenger

Mer avsidesliggende strender har som regel ikke solsenger. Det fins også øyer uten ei eneste solseng. Hvis du ikke vil sitte rett på bakken, må du ta rede på det på forhånd og eventuelt kjøpe strandmadrass eller lignende. Hvis du lar den ligge igjen på hotellrommet når du drar, er jeg ganske sikker på at den ikke vil bli kastet, men komme til nytte.

Det fins mange slags liggeunderlag for strandbruk:

De plastaktige dukene er veldig praktiske, i og med at de tar veldig liten plass når de er brettet sammen. De har lett for å bli tatt av vinden, fordi de er så lette.

Stråmattene er veldig lette å rulle sammen og ta med seg. De er også ganske lette og vanskelige å få lagt på plass hvis det blåser litt.

Strandmadrasser er myke og behagelige å ligge på. De tar en del plass selv når de er sammenbrettet, så det er et ekstra kolli å dra på.