Logg inn med Facebook eller Google!

Athens flyplass

Started by Svein~B, 14. Jun 10, 19:38:07

Previous topic - Next topic

Svein~B

16. Jun 18, 14:03:23 #60 Last Edit: 10. Aug 18, 14:51:22 by Svein~B
Marjana nevnte det tidligere at det er arkeologisk museum på flyplassen og hvor vi finner det. Her er det. Vi er i andre etasje, rett over den den store avgangshallen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Det er også kunstgalleri i det samme området, altså i etasjen over den store avgangshallen. Dette er ikke en permanent, men en skiftende utstilling, så du kan regne med at alt er nytt hver gang du kommer hit, bortsett fra selvfølgelig hvis det er veldig kort tid mellom to besøk. Dette området ligger også nær McDonalds, så det går jo an at de som ikke er så interessert i kunst sitter på McDonalds, mens de som er interessert i kunst får seg en kulturelll opplevelse før de reiser videre.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Livet på en flyplass er jo generelt ganske hektisk. Utstillingsområdet kan være et sted å finne roen. Jeg synes også at det er greit at det er noe å finne på hvis du må tilbringe noen timer på flyplassen, for eksempel ved en flyforsinkelse.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Det er stort sett mye roligere og fredeligere der oppe hvor museet og McDonalds, og de andre restaurantene er. En italiensk, og en kaffebar hvis jeg husker riktig...

Hvis man må dra på mye bagasje så er det en heis man kan ta opp dit istedet for å ta rulletrappen.

Inne på McDonalds kan man også sitte ved vinduet og se på flyene lande og ta av. Men maten var ikke særlig god.

Som på alle flyplasser så er det dyrt på flyplassen i Aten også.
Glika i zoi

marjana

Jeg kan også opplyse om at det kan være veldig langt ut til gatene. Jeg kom nettopp hjem og fløy fra Athen med Norwegian. Gaten var
A 33, og jeg brukte nesten en halv time ut til gaten etter innsjekkingen. Det var flere spisesteder og butikker der ute ved gaten, forresten.
Glika i zoi

mouche

Hvordan klarer man å bruke en halv time på å gå den distansen? Ja, har gjort det, flere ganger sågar. Gått den distansen mener jeg.

marjana

28. Jun 18, 19:24:10 #66 Last Edit: 01. Jul 18, 09:34:17 by marjana
Det tok også litt tid i sikkerhetskontrollen som var ca midtveis. Det er ned trapper og opp trapper bort til gate A 33, men mulig det var ca 20 minutter å gå dit.
Poenget mitt er at man bør ta høyde for avstanden, og ikke "somle" rundt i butikkene i avgangshallen, for de har taxfree shop og mat og drikke der ute ved gaten også.
Glika i zoi

Svein~B

A33 er altså en av gatene i satelitten. Dette er nærmest en annen terminal som ligger et stykke unna hovedterminalen. Det er et stykke å gå og du går i en tunnel under tarmacen. Det er greit å vite at det er atskillig lenger å gå til disse gatene, A30-A39, enn det er til de andre gatene. Jeg vil anslå at det er 800 meter å gå fra sikkerhetskontrollen, så det skal vel være mulig å gå på ti minutter.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

For øvrig bør det vel nevnes at Norwegian er ett av selskapene som bruker satelitten denne sommeren. SAS gjør det, så vidt jeg kan se, ikke.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Det er forøvrig en annen sikkerhetskontroll som brukes ut til A 33 enn hovedsikkerhetskontrollen i avgangshallen. Skal man ut til gaten
A 33 der Norwegian sto parkert, så går man til høyre i avgangshallen og ned noen trapper, bort en del ganger før man kommer til sikkerhetskontrollen som fører ut til satelitten A 30-39. Det tror jeg tok omtrent 10 minutter inkludert passeringen der.
Videre ut tunnelen til gaten er det flere rullebånd man går på, så det tar ikke så veldig lang tid, selv om det er ganske langt, så ca 10 minutter kan sikkert stemme. Så jeg tror det tok ca 20 + minutter ut dit.

Glika i zoi

Svein~B

Quote from: marjana on 06. Jul 18, 19:26:52
Det er forøvrig en annen sikkerhetskontroll som brukes ut til A 33 enn hovedsikkerhetskontrollen i avgangshallen. Skal man ut til gaten
A 33 der Norwegian sto parkert, så går man til høyre i avgangshallen og ned noen trapper, bort en del ganger før man kommer til sikkerhetskontrollen som fører ut til satelitten A 30-39. Det tror jeg tok omtrent 10 minutter inkludert passeringen der.
Videre ut tunnelen til gaten er det flere rullebånd man går på, så det tar ikke så veldig lang tid, selv om det er ganske langt, så ca 10 minutter kan sikkert stemme. Så jeg tror det tok ca 20 + minutter ut dit.




Ok, jeg vurderer å redigere innlegget mitt over. Jeg tror jeg sier ti minutter gangtid fra sentralt i hovedterminalen pluss tid i sikkerhetskontrollen. De rullebåndene går så sakte at det går ikke noe fortere enn å gå hele veien, men du får jo hvilt bena.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Quote from: Svein~B on 06. Jul 18, 20:57:21
Quote from: marjana on 06. Jul 18, 19:26:52
Det er forøvrig en annen sikkerhetskontroll som brukes ut til A 33 enn hovedsikkerhetskontrollen i avgangshallen. Skal man ut til gaten
A 33 der Norwegian sto parkert, så går man til høyre i avgangshallen og ned noen trapper, bort en del ganger før man kommer til sikkerhetskontrollen som fører ut til satelitten A 30-39. Det tror jeg tok omtrent 10 minutter inkludert passeringen der.
Videre ut tunnelen til gaten er det flere rullebånd man går på, så det tar ikke så veldig lang tid, selv om det er ganske langt, så ca 10 minutter kan sikkert stemme. Så jeg tror det tok ca 20 + minutter ut dit.





Ok, jeg vurderer å redigere innlegget mitt over. Jeg tror jeg sier ti minutter gangtid fra sentralt i hovedterminalen pluss tid i sikkerhetskontrollen. De rullebåndene går så sakte at det går ikke noe fortere enn å gå hele veien, men du får jo hvilt bena.


Hva skal du redigere? Forklare hvor lang tid det tar å gå til gaten?

Jeg har vel ikke gjort annet enn å forklare dette i denne tråden, og dette er fersk informasjon fra 28.06.2018!
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...