Logg inn med Facebook eller Google!

Statlig copyright på bilder

Started by IngeS, 07. Apr 11, 05:58:41

Previous topic - Next topic

IngeS

Er det noen i forumet som er kjent med at det greske kulturministerium har copyright på å publisere bilder av historiske bygninger og ting fra antikken?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Mixelite

Det har jeg aldri hørt noe om. Hvor finner du den informasjonen?

operafantomet

\"Monuments & antiquities

Photography of ancient monuments and antiquites is allowed only for personal use. The Greek Government requires payment of a fee for publishing images of monuments and antiquities and claims copyright on them. This is specified in a Ministerial Decision published in Governmet Gazette issue B-1491/2005-10-27, pragraph 2.1.5. \"

http://commons.wikimedia.org/wiki/Licensing#Greece

Dette er i forhold til publisering av profesjonelle bilder, så vidt jeg kan se, og gjelder ikke privatpersoner. Litt på nivå med at filmskapere må få tillatelse + betale for å gjøre opptak i en gitt by i verden når de lager film, mens privatpersoner kan filme akkurat det de vil (så sant filming er lov...). Men hvorvidt fotoloven blir håndhevet er vel et annet spørsmål.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

IngeS

Sender loven til oversettelse og kommer tilbake med mer info når oversettelsen er klar. I mellomtiden kan jo flere komme med opplysninger om temaet.

Så langt ser det ut som det gjelder for alle om de f.eks skal gi ut en bok med slike bilder.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Blir vel som i London. Der må man ha tilatelse til å fotografere på undergrunnen. Man må så betale en sum og vise forsikringspapirene i orden før man for lov til å ta bilder der. Hvis man så skal selge bilder tatt av undergrunnen i London. Ja da risikerer man å må betale bot på bildene man skal selge hvis tillatelsen ikke er tistede..
Hvis man derimot har bilder til eget bruk eller ikke tjener penger på bildet bryr de seg ikke. Men i utgangspunktet må man innhente tillatelse for å ta bilder fra undergrunnen. Men som de på undergrunnskontoret fortalte meg. Det er umulig å holde rede på turistene som tar et bilde. Vi forfølger saker hvor vi kommer over bildeer til salgs som ikke har betalt avgift for å få lov til å ta bilder for salg.
Så jeg regner kanskje med at det er på den linkjen de tenker over bilde i Hellas
Yamas til livet og til

IngeS

Her er hva min venn skrev til meg:

Det er dessverre en del problemer ved å offentliggjøre noe i Hellas hvor det er bilder av noe arkeologene har rørt ved. Det gjelder både internett, hefter, bøker og rene foto. Bare de bilder som vi har på vår hjemmeside skulle de iflg. Gresk lov ha 8.000 (åtte tusen) Euro for å vise pr. år!!! Det skal betales 80 Euro pr. stk, og det greske kulturministeriet skal ha copyrighten og bestemme teksten for det enkelte bilde.

Jeg har hatt kontakt til kulturministeriet for jeg kunne ikke tro at det var riktig, og forsøkte å få dispensasjon - men der var intet å gjøre !! Jeg fikk loven gjennomgått meget grundig av dem... Hvem andre enn greske politikere og skrankepaver tror at noen vil betale en formue for gratis å reklamere for deres land??? Jeg kjenner ingen..
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Hm... blir ikke mye igjen å ta bilder av da... bølger og vingeslag går vel klar, men ellers har vel arkeologene rørt ved det aller meste i Hellas? Sikkert en eller annen som har fiklet med den samme Mythosflasken også...
Er det virkelig mulig??? Og hva menes med \"offentliggjøre\"?

Tjorven

Litt vel sent til aprilspøk å være også  ;)  
Lurer på hvem som er ansvarlig \"kontrollør\" av alle greske \"arkeologiske\" feriebilder som til en hver tid blir lagt ut på nettet. Han/hun må ha en jæ... travel jobb i så fall   :assault:
There are no strangers, only friends we haven't met.

brit

Quote from: \"Tjorven\"Litt vel sent til aprilspøk å være også  ;)  
Lurer på hvem som er ansvarlig \"kontrollør\" av alle greske \"arkeologiske\" feriebilder som til en hver tid blir lagt ut på nettet. Han/hun må ha en jæ... travel jobb i så fall   :assault:
Tanken slo meg Tjorven......men jeg visste jo at det ikke var 1.april!
Høres nesten utrolig ut.

bengalow

Grekerna är mästare på att stifta lagar, som ingen kontrollerar. Byggnadslagar t.ex.. NärTillståndskontoret i Aten studerade flygbilder över Kifissia (Google Earth), så upptaäckte man 10 gånger fler swimmingpooler än byggnadsansökningar. Det var visst 52 som sökt om tillstånd att bygga pool...
Skatteinbetalningar? Deklarationer? Nämn vad... och det mesta kan man strunta i om man verkligen vill. Det gäller att ha kontakter i första hand. Kan du inte skaffa dig en sådan på Kulturministeriet, IngeS?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

-POE-

Ett snabbt bildsök på \"Parthenon\" ger 353 000+ träff.
Någon har en heltidstjänst..

//PO  :profileleft:
//PO

operafantomet

Quote from: \"Tjorven\"Litt vel sent til aprilspøk å være også  ;)  
Lurer på hvem som er ansvarlig \"kontrollør\" av alle greske \"arkeologiske\" feriebilder som til en hver tid blir lagt ut på nettet. Han/hun må ha en jæ... travel jobb i så fall   :assault:

Privatpersoner kan bruke bildene som de vil, ifølge loven. Om de legges ut i blogger, på Facebook, i forum, og til og med på Wikipedia, så regnes ikke dette som kommersiell utnyttelse. Det er først når du selger bildene med tanke på at de skal brukes i en bok, brosjyre, charternettside etc. at loven trer i kraft.

Men ja, lykke til med å håndheve det... Ganske mange turister med proffe kameraer rundt forbi, skal alle sjekkes? Hehe.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...