Logg inn med Facebook eller Google!

Brukte boliger i sentrum av Chania eller Rethymnon

Started by Heidrun, 05. Feb 10, 13:04:51

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hei igjen.
Jeg har nå vingla frem og tilbake angående dette med boligkjøp og funnet ut av at jeg kommer til å gå for dette i løpet av 1 år.
Grunnen er enkel. Helsa mi og innfarktet fremtvinger tanken på dette tidligere enn jeg regnet med.
Så jeg vil gjerne ha deres syn på det og kjøpe meg en bolig som må pusses opp. Men det er nødt til å være i selve bykjernen, og ha en bruksflate på minimum 60 kvm med brukbar størrelse på en balkong. Finnes dette evt og hvor mye må jeg regne med å betale for noe slikt.
Boligen kan godt være av en slik art at jeg må legge litt penger i oppussing Men ingen mugg eller sopp skal det være. Boligen bør også ha en peis slik at jeg kan holde huset varmt om vinteren. For det er stort sett i perioden september til ut juni jeg vil bruke denne bolig mest.
At boligen har en god størrelse på kjøkken og stue samt et funksjonibelt bad med ok størrelse er også til min fordel.Boligen skal også være på ett plan. Jo nærmere jeg kommer havneområdet, jo bedre.For hvis jeg kan se utover havet, ja da får jeg ro i kroppen.
Sier det rett ut. Jeg er ikke interresert i en bolig utenfor byen chania eller Rethymnon.
Så jeg har visse krav som må på plass, og jeg venter heller til det rette dukker opp, enn å kjøpe omgående på en plass jeg ikke vil trives og må selge om et år eller 2.
Innvestering er kun for innvestering i min egen tid og helse. Så jeg vil ikke kjøpe for å spekulere. Denne boligen skal være min til jeg dør. Og jeg er nå 45 år. Så jeg regner med mange år fremover på denne herlige øy.
Jeg har også pratet med mine foreldre om dette. Og de kan evt være med på å gi meg forskudd på arv, men dette blir ikke mer enn ca 600.000.-.

Jeg vil evt bruke lokale håndverkere til dette og pusse opp en bolig i lengden med 1 rom av gangen.
Så jeg har nok desverre pratet for lenge om dette, men nå har jeg innsett at tiden er moden for denne innvesteringa. Og jeg holder meg til disse 2 byene. For hvis jeg skal ut og se på andre byer. Ja da blir jeg aldri ferdig med dette. Og disse 2 byene kjenner jeg godt og trives i. Samt har insett at her vil jeg tilbringe mange år av resten av mitt liv
Yamas til livet og til

Heidrun

Hvis du går inn på de fleste leiligheter som bygges idag. Ja da er det kombinert kjøkken og stue. En uting synes jeg. For hvis jeg skal ta størrelser på de forskjellige rommene ja da må det bli noe slikt som dette
Stue = 20 kvm
Kjøkken = 16 kvm
sov 1 = 9 kvm
sov 2 = 9 kvm
bad = 7-9 kvm
samt en stor terrasse
Dette vil jo gi ca 63 kvm. + terrasse
Og jeg vil helst ha alt på 1 plan
Yamas til livet og til

Heidrun

Men noe av problemet med enkelte leiligheter selv om de er store nok. Ja det er det at de er lange og smale. F.eks en stue på 20 kvm. Ja den er istedenfor 4 ganger 5 meter, ja den er på 7 ganger litt i underkant av 3 meter.
Yamas til livet og til

Mixelite

Bare jeg hadde skapplass nok og plass til å lage mat, hadde det ikke gjort meg det grann om leiligheten var liten. I ferien har vi gjerne bodd to voksne og to barn på ett rom med kjøkkenkrok. Skulle jeg bodd permanent, ville jeg hatt separat soverom, men Inges leilighet er da mer enn stor nok. Jeg ville mye heller legge  vekt på rikelig med uteplass enn å ha stor stue og separat kjøkken.

Heidrun

Quote from: \"Mixelite\"Bare jeg hadde skapplass nok og plass til å lage mat, hadde det ikke gjort meg det grann om leiligheten var liten. I ferien har vi gjerne bodd to voksne og to barn på ett rom med kjøkkenkrok. Skulle jeg bodd permanent, ville jeg hatt separat soverom, men Inges leilighet er da mer enn stor nok. Jeg ville mye heller legge  vekt på rikelig med uteplass enn å ha stor stue og separat kjøkken.

Men nå vil jeg ihverfall si at stor nok plass inne trengs når været ikke er akkurat sol da. Selvsagt er det bra med stor uteplass som sagt. Men er det kjøligere enn 10 pluss. Ja da trekker man inn.
Og mye skapplass trenger jeg ikke. Jeg bruker kun klær jeg har bruk for. Min mor har masse skap plass på Gran Canaria. Men når jeg ser i skapet. Ja da ser jeg gamle klær hu kvier seg for å kaste. Og dettte er klær hun aldri vil bruke.Kun gamle minner. Så jeg er redd for at med mye skap plass, Ja da blir det til rot man ikke trenger. Jo mindre skap plass. Jo mer tvinger du deg til å se på hva du egetlig trenger
Yamas til livet og til

Turid

Jeg ser over at du ikke er så begeistret for stue og kjøkken i ett og samme rom, Heidrun. Nå skal ikke jeg prøve å få deg til å forandre mening om det, men personlig liker jeg den løsningen veldig godt. Jeg synes det er koselig, særlig når man har besøk. Da kan man røre i grytene samtidig som man har gjestene i samme rom. Og hvis denne løsningen er svært vanlig, så ville det nok være lurt å ikke ha som krav at stue og kjøkken skal være adskilt.
Det er etter regn at fuglene synger!

Heidrun

Så lenge stua og kjøkkenet er av stor nok plass, ja da kan jeg godta stue og kjøkken i ett. Men da snakker vi om rund 35 kvm stue og kjøkken i ett.
Skal man ha gjester til middag. Ja da bør man ha plass rundt bordet og ike minst benkeplass til å lage mat. Mange av kjøkkenene i syden/Hellas holder ikke mål. Under en meter med benkeplass til å lage mat holder ikke.
Jeg liker forresten å lage mat selv, men når jeg kommer til et kjøkken som man kun har kjøleskap under benken og ikke plass til å lage maten på. Ja da går jeg ut og lager ikke mat på det kjøkkenet. Så et tekjøkken holder ikke i det hele tatt. Samt at jeg ikke liker at man skal sitte i en sofa og spise mat. Jeg vil ha et spisebord med plass til minimum 8 personer og allikevel ha romslig plass i en stue hvis jeg skal ha kombinert kjøkken og stue.
Av kjøkkeninnventar skal det være plass til oppvaskmaskin, stort kjøleskap, komfyr, vask, 3 underskap til gryter,bestikk og diverse, 5 overskap og ikke minst 3 meter med benkeplass.
Og til det med vanlig. Hvis boligen er stor nok. Ja da kan man alltids bygge den om bare man har et stort nok bad, terrasse og et soverom eller to
Yamas til livet og til

tavronitis

Det som har størst betydning for om en trenger stor stue er vel først og fremst om en skal bo i leiligheten/huset om vinteren.

Jeg må si meg enig med Heidrun at det kan bli trykkende og sitte inne i en trang stue på vinteren når været kan være dårlig flere dager i strekk.
for meg kan  stuen og kjøkkenet godt kan være i ett så lenge rommet har en smart løsning. Det vil da føles som leiligheten er større og luftigere om du har 2 mindre rom. Husk også at stor takhøyde og hvite vegger som blir mye brukt der nede gjør at rommene virker større

For sommer bruk er vel stuen det minst viktige rommet i huset.Da er det ute plassen som teller, helst en veranda på skyggesiden og en på solsiden slik at en kan flytte seg etter behov.

Det kan også være lurt å se etter en løsning hvor det er ett bad til hvert soverom.Veldig praktisk når en har folk på overnatting.

Heidrun

Har faktisk lekt med tanken på hvordan en bolig bør se ut for meg på 1 plan i Hellas/Kreta
Yamas til livet og til

Ole

Etter så mange \"prosjekter\", som det av en eller annen grunn ikke har blitt noe av, så blir jeg veldig overrasket om det skulle bli noe ut av dette! Sorry, Heidrun, men det er bare sånn det er. Så får den som vil slakte meg......

Heidrun

Ja du får tro hva du vil Ole. Nå blir ihvertfall egenkapitalen på plass. Så jeg får se hva som skjer videre.Skal ihvertfall lete til jeg finner den rette bolig. Om du er negativ av natur, ja det får jeg leve med
For med egenkapital og min bestemthet. Ja da skal jeg få til dette en eller annen gang. Forhåpentligvis innen 1 år
Yamas til livet og til

IngeS

Jeg sier meg helt enig med Ole Sivert.

Det er foresten første gang jeg ser noen lage en planskisse over en leilighet de skal finne for å leie. Lykke til med søket etter leiligheten.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...