Logg inn med Facebook eller Google!

Hjertesukk fra et regntungt Sørland

Started by Sjøløve, 17. Jul 07, 10:46:55

Previous topic - Next topic

Sjøløve

Akkurat nå misunner jeg alle dere som er i Hellas nå, som skal til Hellas i sommer eller som nettopp har vært i Hellas   zxcqqqaaaaaaa
 cxsdfafdddddd Hvordan skal jeg få overtalt min bedre halvdel til å tilbringe fremtidens sommerferier under gresk sol ?? cxsdfafddddd
For varmt om sommeren i Hellas sier han, vil heller være langs Sørlandskysten i båt     zqr2eeeeeeff
Verste juli på 150 år her på Sørlandet - og jeg som bare har 6 dager igjen av ferien mens bikinien støver ned i skapet og regnet øser ned zxsssssssaaaa
Så til poenget - er det virkelig så uutholdelig varmt i Hellas i juli/august ???
Vi reiser alltid i mai og/eller i september - veldig behagelig da - men det må da kunne gå an å overbevise han jeg bor sammen med om at Hellas om sommeren er til å holde ut for en nordboer - det er da som regel litt vind som svaler - er det ikke det da   zxcqqqaaaaaaaa
Gleder meg bare til september - da drar vi og blir borte i 15 dager   zqr2333222222
Hadde også ei fin uke på Skiathos/Skopelos i mai - har levd på denne mens \"høstværet\" har herjet her hjemme     zwwhhhhaaaxx
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Mixelite

Hah! Sørlandskysten i båt i dette været! Ja, god fornøyelse, sier jeg bare, her jeg sitter iført tykke ullsokker og fleecejakke og skuer utover leia! BRRRR. ztweeeeee  

Vi hadde \"augustvær\"(hetebølge) da vi var på Chios i månedsskiftet juni/juli og visst var det varmt! a/c-en måtte på om natten, men det går da helt utmerket likevel! Det er jo ikke slik at man skal jobbe og slite i varmen. zxzaxxxxxxxx  og de aller fleste leiebiler har a/c.

Jeg kan bare snakke for Chios og der er det ytterst sjelden at det ikke blåser en svalende vind.

Ulempen med slutten av juli og hele august, er at det er da grekerne har ferie, så det blir mer fullt over alt. Ikke at vi merker spesielt mye til det på Chios. En venninne fortalte at hun ikke likte Agia Fotia-stranden på denne tiden fordi det er så mye folk der.  zqr2eeeeeeff



Dette bildet er tatt 5. juli og det blir nok mer folk der i helgene og i høysesongen, men man kan jo ikke akkurat si at det er overfylt i juli iallfall! Den dagen blåste det en god del, som man kan se av bølgene.

Livsnyteren

Det er bare til å sette inn alle dine overtalelesevner du har for her er det ikke mulig å være på sommeren cxsdfafdddddd Å som jeg har sagt før,været har nesten alt å si for at ferien blir velykket zqr2333222222 Å det er ikke for varmt i Hellas på sommeren.Du kan få heteperioder,men som regel er det helt levelig å feriere der zqr2333222222 Å som regel så blåser det nesten bestandig på de greske øyene.Nei lykke til med å overtale din bedre halvdel zxzaxxxxxxxxx

brit

Bare stå på. jeg har alltid trodd at jeg kom til å \"dø\" hvis jeg fikk en hetebølge i Hellas. Men klarte meg bra i midten av juni på Skiathos, da var det oppunder 40 gr. Det lufter på øyene og så kan du jo bade,bade,bade. Men  alle grekerne og italienerne på ferie er vel et større problem fordi det blir så fullt overalt. zqr2333222222

maxine

jeg synes det er veldig enkelt.
som regel er det alltid en liten bris på øyene.
se skikkelig på kartet og hvor hotellet er plassert før du bestemmer deg,
unngå hotell midt inne i byen midt på sommeren
og ikke dra på bytur midt på dagen, med mindre du vet at du kan vandre i skyggene.
Og -
hvis du skulle bli for varm - tenk på at du skal ha med deg den varmen i hjertet, og hente den fram når du i januar står og venter på en forsinket buss i 20 minus ...

Margrethe

Jeg tror nok ikke det er så farlig å reise på den tiden. Jeg har reist i både mai, juni, juli, august og september til Karpathos, og faktisk så har det vært august vi har vært heldigst med været! Akkurat passe varmt var det, ikke over 30 grader. Det kan selvfølgelig ha vært tilfeldigheter. Men sånn er det jo med været. Da jeg var der nå i juni, var det et par dager med 43 grader, og det ble litt i overkant. Jeg hadde ihvertfall ikke latt frykten for varmen stoppe meg! Og ikke den bedre halvdelen heller, for den saks skyld!! Hvis ikke de vil, så får de jo bare sitte igjen i regnet, da.... zqr2eeeeeeff
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Barbro

Enig med deg ,Maggis erwwrewwrr ,sånn er det med den saken :wink: !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Sjøløve

zttrrr
Takk for oppmuntrende ord i regnet og kulingen.  Det skal nok ordne seg, selv om løpet er kjørt denne sommeren.  Jeg setter min lit til høstferien på de greske øyer - den får veie opp for ruskeværet vi har nå    zwwhhhhaaaxxxx

Jeg viser disse innleggene til gemalen.  I tillegg bruker jeg litt kvinnelist og minner ham på følgende:  
Artikkelen om Thailand han leste for en stund siden - og lurte på når vi skulle dit ??  Det er da like varmt i Thailand som det er i Hellas om sommeren og i tillegg mye høyere luftfuktighet.  
Kan han reise til Thailand, kan han også reise til Hellas i august    ztwyrrr
Dessuten trenger han å bli minnet på høstferien på Kypros for noen år siden - 30 - 33 grader i lufta og nesten ingen vind - 25 grader i vannet - og alle turene rundt på scooter bare i shorts og singlet - herlig !!  
Klagde han på varmen da - nei ikke i det hele tatt :!:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

IngerMarit

Jeg har vært to ganger på Rhodos i august, fjortten dager fra 8. og 10. august. Bodde på hotel uten air condition i Faliraki, og det var ulidelig varmt ! Måtte vri opp laken i vann og ha det over oss om natta, fryktelig. Nå er jeg så heldig at jeg kan reise utenom juli og august og pleier nyte mine dager ei uke om våren og ei om høsten. zxzaaaaaaaaaa

Tove

Hva med seilferie i Hellas? Ikke blir det for varmt og tror at alle seilere/baatfolk droemmer om en godvaerseilas mellom greske oeyer.

Akkurat naa er det virkelig varmt her. Jeg har gjester oppe som har lagt ut madrassene paa balkongen og sover under stjernene. Prover aa faa de til aa unngaa stranden midt paa dagen, men det er noe med ferierytme...sove lenge og saa dra paa stranda. Mens det er bedre aa staa opp tidlig, ta frokost paa stranda og saa dra hjem og sove/hvile paa det varmeste. Heller en ny badeoekt om ettermiddagen. Selv stoler jeg ikke paa solkremer. Og ingen solkrem beskytter mot overoppheting/solstikk!
Krata re file, yera!
http://www.kairos-holidays.com

Liv

Quote from: \"Tove\"...det er bedre aa staa opp tidlig, ta frokost paa stranda og saa dra hjem og sove/hvile paa det varmeste. Heller en ny badeoekt om ettermiddagen. Selv stoler jeg ikke paa solkremer. Og ingen solkrem beskytter mot overoppheting/solstikk!


Så enig,så enig!

Vi drar sjelden på stranda før ved 16-17 tida.Vannet er da på det varmeste,man blir heller ikke solbrent da sola ikke er så sterk.Slipper solkremer....som jeg ikke kan fordra.
Hvis vi har anledning tar vi gjerne en tur på stranda om morgen/formiddagen også.
Byturer,shopping og andre ærend utføres om morgenen/formiddagen,evt. når det er kveldsåpent.
Vi har en god lunch ved 14-15 tida,med etterfølgende hviling/soving inne,eller koser oss med å lese o.l. i skyggen på verandaen.
I \"vår\" landsby overholdes \"hviletida\"et par timer om ettermiddagen...stille og fredelig....
Uten å gjøre det på denne måten hadde ihvertfall ikke jeg holdt ut varmen.


Sjøløve....kan du ikke bruke denne taktikken på din bedre halvdel da.... zqr2eeeeeeff
så får du han kanskje med deg...

Man trenger slett ikke være i varmen ..dvs.sola for å kose seg i Hellas.
F.eks.sitt på en koselig taverna/kafe når det er som verst...
finn ei strand hvor det er også skygge,og sov litt middag der,etc.etc.....

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...