Logg inn med Facebook eller Google!

parnassos sol o snö

Started by Tommy, 02. Jan 08, 10:51:29

Previous topic - Next topic

Tommy

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

eijukka

Kom till Lappland Tommy, det ligger lite närmare :cheers: !
Jag har aldrig varit nån vintermänniska, fryser hela tiden, men vackert är det nu ute, måste man erkänna!
ETT UPPLEVELSEFULLT NYTT ÅR!
önskar Eija

Tommy

Quote from: \"eijukka\"Kom till Lappland Tommy, det ligger lite närmare :cheers: !
Jag har aldrig varit nån vintermänniska, fryser hela tiden, men vackert är det nu ute, måste man erkänna!
ETT UPPLEVELSEFULLT NYTT ÅR!
önskar Eija

Gärna Lappland Eija :-) men är där inte lite mycket långa mörka timmar under dygnet nu, kanske opplevs Lappland bättre längre fram i vår ?  Parnassos ser härligt ut, o jag tycker om att åka skidor utför i solsken   :sunny:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Måne

Parnassos februar 2006:









Man kan leie ski, snowboard, hjelm og overtrekksklær i bakken. Vi reiste dit med egen bil, hadde kjøpt med kjetting, og idet vi kjørte opp til fjellet kom den ene grekeren etter den andre skliende baklengs med bil nedover fjellveien igjen fordi de ikke hadde med kjetting :P

Ellers bodde vi i Delfi. Her er det forferdelig stille på denne tiden av året, men der alle grekerne drar - Arachova, er det fullstendig stappa og fest og tjo og hei hele natta. Så vi bodde i Delfi og kjørte til Arachova for å spise og se på livet. Var så og si bare grekere der.

Arachova:










Magnolia

Herlige bilder.
Jeg er bare i Hellas i sommerhalvåret, og synes det er nesten uvirkelig med så mye snø der nede. Jeg forbinder Hellas med sol og varme.
Takk for titten, det var interessant.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tommy

Hääääääärrrrlliiiiiiigt :D Synd att det var mulet när ni var där, men den alpina karaktären gick ju inte att ta miste på. Här är en webbkamerabild från idag ; ( hur var skidåkningen där i februari förresten ? )

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Måne

Det var veldig bra. Så og si akkuratt som i Norge. Masse snø, alle bakkene var oppe. På toppen av fjellet måtte vi ha snøbriller, for det snødde hele tiden. Eneste forskjellen var at det var rene krigen for å komme fram i heiskøen og for å bestille mat. I heiskøen sto det minst 5 stykker oppå skiene dine, folk kjørte rett inn i deg, og forsøkte generelt å klatre over deg for å komme fortere fram til heisen. Er glad for at jeg var vant til gresk køkultur på den tiden, ellers ville jeg blitt gal ;)

Vi hadde det kjempegøy i mange timer. Koste oss, og dro så ned til Arachova og spiste stifado (favorittretten til kjæresten min) og varmet oss. Det var bare snø i fjellene, ikke nede i Arachova. Så reiste vi innom Delfi og så på ruinene og museet. Vi ankom Delfi fredag kveld og dro videre søndag kveld, så vi hadde 2 hele dager i bakken. Det stenger ganske tidlig der, like før det blir mørkt), men det var vel verd det, og ganske nærme Athen. Ca. 2 timer med bil, hvis ikke jeg husker feil.

I fjor var det ikke noe snø her, men i år har vi tenkt å prøve oss på ski igjen. Er mange flere fjell her med skitrekk enn bare Parnassos :)
Pleier å sjekke på Snow Reports Greece før vi reiser.

Andre skisentre jeg har planlagt å besøke er
Kaimaktsalan i nord-Hellas (dette er kjempestort) Kaimaktsalan Snow Cam

og Kalavryta Ski Centre (også ca. 2 1/2t fra Athen)
Kalavryta Snow Cam

Ellers har de hauger av andre skisentre her også. Sjekk Snow Reports Greece for flere forslag. =)

Tjorven

Fine bilder og masse snø! Forbinder heller ikke Hellas med vintersport, men vet det finnes ski-sentre oppi fjellene. Var i fjell-landsbyen Makrinitsa ovenfor Volos (Pelion-halvøya) om sommeren, og der hadde de faktisk postkort hvor byen lå dekt av snø. Fikk vite at det lå et vintersportssted ikke langt derfra.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Skojigt o höra om era erfarenheter av utförsåkning i Grekland Måne. Din beskrivning av kökaoset vid liftarna påminde ju om hur det kan te sig vid äntrandet av en färja i ö-världen om sommaren.

Här är ett par andra bilder från bergsområden där det kan gå att ägna sig åt en del vintersport, från Pertouli o bergen i Trikalatrakten juni -06. Just då kändes det lite märkligt att föreställa sig att det skulle gå att åka skidor, men jag har förstått att vintrarna kan bli bistra där också, om än inte lika långvariga som på våra nordligare breddgrader. Det är väl inte så omfattande som Parnassos, men ändå.







En snöskoter på grönbete



Och här är ett par små skidbackar i Metzovotrakten.



Skulle mycket väl kunna tänka mig att prova på en liten skidsemester i Grekland, men det är än så länge bara en skojig tanke
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Föredrar Grekland utan snö :bom:  :cheers:

Riitta

Tommy

Quote from: \"Riitta\"Föredrar Grekland utan snö :bom:  :cheers:

Riitta

Jaha, och det måste du manifistera för att vi är några som diskuterar skidåkning i Grekland ?

Är inte det rätt onödigt  :drunken:  ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Fortsätt ni med det :bom:
Riitta

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....