Logg inn med Facebook eller Google!

Leiebil på Chios

Started by woldli, 10. Jul 09, 12:54:56

Previous topic - Next topic

woldli

Jeg og samboeren skal reise til Chios (Karfas) for første gang, og er litt usikre på hva vi skal gjøre med leiebil. Vanligvis pleier vi å booke bil samtidig med reisen, men Lilleput ba oss kontakte reiseleder på plass for å bestille det der. Bruker det å værre biler tilgjengelig, så man ikke risikerer å stå uten i ferien? Vi har bommet med dette på to reiser før (ikke til Hellas), så er litt nervøs for at noe sånt skal kunne skje igjen.

Vi har sjekket hos noen av de mest kjente selskapene (Avis, Budget, Hertz), men vurderer også et lokalt selskap som heter Vassilakis Rent a Car som vi fikk en grei pris av. Har noen erfaringer med de eller andre selskaper?

Vi reiser allerede i morgen og er nok litt vel sent ute, men håper likevel noen rekker å komme med gode ideer på hvordan vi løser dette. Så godt som alt annet er pakket og klart, og det er bare denne biten som mangler før jeg kan slappe helt av og virkelig begynne ferien.  :sunny:
-Linda

Mixelite

http://www.rentacar-chios.com/ ? Dem har vi leid av mange ganger og det har vært helt greit. Det er klart, man vet jo ikke hvordan et selskap virkelig er uten at man har vært ute for ulykker med bilen deres, men vi har fått grei pris, grei service og aldri noe tullball. Man kan hentet og levere bilen på flyplassen om man ønsker det.

Lilleputs eget selskap som også heter Vasilakis, forvirrende nok, har jeg inntrykk av ligger noe høyere i pris.

Ellers finnes det et firma på Karfas som heter MG som vi leide av for mange år siden. Nå er det sønnen som driver det, tror jeg, men de jeg har spurt har ikke gitt meg noen grunn til å være redd for å leie av dem heller.


woldli

Ja, det er det samme firmaet! Kjekt å høre at det er ok. :icon_smile: Vi pleier å nøye oss med klasse A, men det var ikke noe ledig de dagene vi ønsket. Det skulle koste 30€ pr. dag for klasse B inkl. forsikring. Synes det er en fordel å få bilen levert til hotellet, så vi ikke må ta oss ut til flyplassen eller inn til byen. (Selv om det ikke ville være så lang avstand, i dette tilfellet.)

Vi skal være borte i en uke, og har planlagt å ha leiebil i tre dager. Rekker vi over det meste da, eller burde vi vurdere fire dager?

Har forresten funnet utrolig mye bra info og tips på websiden din, Mixelite. Det var i grunnen pga. den vi bestemte oss for Chios i år. Tror ikke vi vil bli skuffet!
 :lol:
-Linda

Mixelite

Takk for godord!

Man kan fint klare å kjøre mer enn tre dager uten å gå tom for steder å se, men på tre dager rekker man mye :) Jeg anbefaler en tur til nordsiden av øya også. Nagos f.eks. er en helt nydelig strand og landsbyene som ligger der oppe får ikke akkurat besøk av horder av turister! Veiene er bra mellom Chios by og volissos. Litt lavere standard på den som går over nordsiden mellom nagos og Volissos, ,men en flott tur over berg og dal på asfalt hele veien.

Hvis dere skal til klosteret Nea Moni, så er det stengt midt på dagen. Jeg mener å huske noen sa mellom 12 og  fire, men jeg skal ikke si noe sikkert. Selv trodde jeg det var stengt under siestaen, men der tok jeg tydeligvis feil.

30€ dagen er en god pris. I følge prislisten deres som jeg nappet med meg i forrige uke er den hhv 35 og 40(lav- og høysesong).

woldli

Vi bestilte tre dager og satser på at det er nok, hvis vi føler at vi trenger en dag ekstra kan vi alltids undersøke om det er mulig å forlenge avtalen. Kjennes godt å ha det i orden nå!  :iconbiggrin:

Skal prøve å få litt søvn før vi drar til Gardermoen, men timene flyr og er litt spent siden Chios er en ny øy for oss. Takk for hjelpen, Mix. Skal skrive noen ord når vi er tilbake igjen om hvordan vi har hatt det!
-Linda

Tzasiki

Gled deg til Karfas og Chios, Wodli!. Øya er helt praktfull!! jeg har selv bodd på karfas. Chios har mange fine landsbyer, og det er en av de fineste greske øyene! :flower:

woldli

Jeg har ikke hørt annet enn positivt om Chios, så det kan da ikke bli annet enn bra!?  :wink:

Var på fantastiske Kefalonia i fjor som (hittil) er min favorittøy av de jeg har besøkt. Det blir spennende å se om Chios gjør like stort inntrykk, men hver øy har jo sin sjarm og det blir nok en deilig uke uansett.
-Linda

Tzasiki

Jeg har vært både på Chios og Keffalonia, begge øyene ligger høyt, høyt oppe på min \"toppliste\"!!. Veldig forskjellige, men det er det som er så spennende med \"nye\" øyer/steder. Du/dere blir helt sikkert fornøyd! :flower:

Turid

Vi leide også hos Vassilakis da vi var på Chios for to år siden. Det fungerte veldig greit og han hadde svært god pris.
Det er etter regn at fuglene synger!

operafantomet

Quote from: \"Mixelite\"Man kan fint klare å kjøre mer enn tre dager uten å gå tom for steder å se, men på tre dager rekker man mye :) Jeg anbefaler en tur til nordsiden av øya også. Nagos f.eks. er en helt nydelig strand og landsbyene som ligger der oppe får ikke akkurat besøk av horder av turister! Veiene er bra mellom Chios by og volissos. Litt lavere standard på den som går over nordsiden mellom Nagos og Volissos, ,men en flott tur over berg og dal på asfalt hele veien.  

Sier meg helt enig - Nagós er en herlig strand som selv midt i juli er nesten tom for folk. Det er to små tavernaer på stranden, jeg ble anbefalt \"den til venstre\" (om man ser utover havet), og valgte den. Spiste en aldeles praktfull og noe overpriset fiskemiddag der, og var svært fornøyd med dagen. Vannet er glassklart, og steinene kritthvite. Akk!

På veien passerer dere (mer eller mindre) Dhaskalópetra og den nærliggende stranden. Også her er det nesten folketomt (eller var ihvertfall da jeg var der), og helt herlig. Jeg valgte å sitte på strandcaféens behagelige stoler under palmene. Der satt jeg og kopet hele dagen, og bestilte snacks, drinker og is. Havet er også her glassklart, mens steinene er pastellfargede. Jeg vil tilbake!!

Lykke til med leiebil, og kos dere masse!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

woldli

Jeg ser nå at jeg aldri kom med en rapport hvordan fjorårets tur til Chios ble eller hvordan det gikk å leie bil. Jeg må ha glemt det helt bort, og det beklager jeg etter de gode svarene jeg fikk!

Alt var helt supert! :iconbiggrin: Det var ingen problemer med leie hos Vassilakis, vi forlenget en dag ekstra på plass og fikk en god pris. Bilen var ny og fin, utleier hyggelig og vi storkoste oss med å kjøre rundt øya i fire dager. Chios har nok blitt en av mine favoritter, men vi rakk dessverre ikke å ta turen til nord eller så mye på vestsiden av øya. Det sparer vi til neste gang, for jeg er helt sikker på at vi kommer til å reise tilbake.

Jeg var i utgangspunktet kanskje noe skeptisk til om Karfas ville bli for lite for oss, om vi kom til å savne flere tavernaer ol, men det var det ingen grunn til. De dagene vi ikke hadde bil slappet vi av på stranden i Karfas, og etter sene middager ble det mye kortspill på balkongen med utsikt over havet. En rolig ferie, akkurat som vi liker det!

Jeg må passe på å takke Mixelite nok en gang, all den flotte informasjonen på websiden din var uvurderlig hjelp.  :thumbleft:
-Linda

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...