Logg inn med Facebook eller Google!

greskkurs -erfaringer?

Started by Athene, 02. Jan 10, 21:12:01

Previous topic - Next topic

Athene

hei :)

jeg har bestemt meg for at før jeg reiser til hellas igjen i sommer skal jeg ha lært meg litt mer gresk. i hele høst har jeg sett på forskjellige kurs, uten å bestille fordi jeg følte jeg måtte spørre her først :P så derfor lurte jeg på om noen har erfaringer med dette kurset :

http://www.kursagenten.no/kurs/805/Gresk-trinn-1-27874.aspx

det passer veldig fint for meg, men jeg vil ikke betale 2200 kr. for et dårlig kurs med dårlig lærer.

takk på forhånd :)
Naxos¨<33

Svein~B

Folkeuniversitetet er kjent for å være veldig seriøse og tilby kurs av høy kvalitet. Når det er sagt, er utbyttet først og fremst avhengig av din egen innsats og du bør ikke forvente all verden for de 2200 kronene. Det er hvis du fortsetter at du etter hvert får utbytte av innsatsen og det er det dessverre de færreste som gjør, fordi de forventer for mye på for kort sikt.

Må få påpeke et par alternativer:

Gresk-norsk kulturklubb her i Oslo arrangerer kurs med greskspråklige lærere og så vidt jeg har forstått de samme lærebøkene. Der blir du en del av et miljø som virkelig dyrker kulturen og ikke bare språket. Kultur og språk henger uløselig sammen, så du får gjensidig utbytte av begge deler. Jeg har ikke gått der selv, men jeg kjenner både lærere og tidligere deltagere personlig og vet at det er meget seriøst.

http://www.gresknorsk.no/

Jeg vil fortsatt anbefale det store linguaphonekurset. Du tar lang tid å komme igjennom det det, men fordelen med det er at du kan ta det i ditt eget tempo, det vil si også kunne tillate deg å ha slappe perioder. Du trenger ikke å ta mitt ord for at det lønner seg å jobbe jevnt og trutt, ikke i skippertak, du vil finne det ut selv etter hvert. Ulempen med dette er at det gir mer utbytte å kunne snakke med noen andre og ikke bare med deg selv. En annen ulempe (for noen, men kanskje ikke for deg?) er at støttelitteraturen er på engelsk. Jeg har gjennomført hele kurset og vil si at jeg har hatt stort utbytte av det. Jeg har ikke gått noe kurs med lærer.

http://www.linguaphone.co.uk/learn_greek_with_our_greek_complete_cd_course_25010.html

Til slutt vil jeg si at det siste alternativet utelukker ikke nødvendigvis de to første, men det er lurt å ta et steg av gangen, tror jeg.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Morten

Har selv tatt Gresk kurs i regi av Folkeuniversitetet på mitt hjemsted. Vi brukte da samme bok \"Nygrekiska 1\". Den boka passet meg utmerket.

Ser dere skal igjennom 10 kap på 20 timer, det blir vel da ca 1 kap pr gang. Da vil jeg si det går litt fort, men det kommer også mye an på hvor mye en jobber selv mellom hver kurskveld. Vi gikk igjennom bare 6 kap pr kurs tror jeg.

Det kommer også mye an på lærerne. Vi hadde gresk lærer, som var meget bra. Det er viktig å skjønne den greske gramatikken, det er en god start.

- Lykke til ihvertfall.  
Jeg har stor glede av det lille jeg kan av gresk. Problemet nå er å ikke glemme alt til neste gang en får praktisert litt.
Κρήτη στην καρδιά μου.

Stachtari

Morten: Hvor kan jeg faa tak i denne boka?

Til dere andre som vurderer aa kjöpe (kassett)CD/CDrom kurs: Pass paa aa sjekke naar disse er laget, mange av dem (hvertfall fra 90 tallet) inneholder masse feil, og ord/uttrykk som ikke brukes lenger! (Dette gjelder forövrig ogsaa lommeordböker/parlörer fra samme periode)

Jeg vil derimot anbefale Lonely Planet Phrasebook (2006); -liten og lett, med masse nyttige setninger, fra sightseeing, hotelbooking og andre praktiske ting, til diskusjoner om fotball, dating etc., godt forklart grammatikk med lettforstaaelige eksempler, +gresk-engelsk/engelsk-gresk ordbok. Denne alene er neppe nok til aa läre deg aa snakke flytende gresk, men den er definitivt et godt hjelpemiddel paa veien! :)
\"Η περιέργεια είναι η αρχή της σοφίας\"  -(\"Curiosity is the beginning of wisdom\")

kaka

Jeg begynte forsiktig med en av disse enkle \"turistparlørenen\", som jeg hadde mye moro med.
Men etterhvert ville jeg lære mer, og kjøpte Greek i three months, en Hugo language book.
Jeg lærte ikke gresk på 3 mndr, men har hatt mye glede av boka (selvstudie). I tillegg lånte jeg flere år på rad (i god tid før ferieturen)linguaphonekurs på biblioteket, for å få inn lyden av språket. Anbefales.
(Vet ikke om det er samme som Svein-B anbefaler)
KariK

Ninette

Jeg har deltatt på greskkurs på Folkeuniversitet, og har blandede erfaringer med det.

Kursdeltakerne har ofte vidt forskjellige forutsetninger og forventninger til et slikt kurs. Noen er der for å lære gresk på en grei og effektiv måte, andre for å i hjel litt tid - uten å yte særlig mye innsats.

Det jeg lærte av gresk på kurset, var det jeg lærte hjemmefra, med å studere læreboken, gjøre oppgaver, høre på lydkasetter (Nygrekiska var på kasett inntil for et par år siden) og se gresk tv. Læreren, på sin side, brukte energien sin på å få med seg de som ikke hadde forberedt seg til timene eller hadde stort fravær.

Og slik blir det kanskje fort på Folkuniversitetet, der terskelen for å delta er såpass lav(kursavgft o.l.)?

Jeg har nå planer om å gå løs på det store Linguaphonekurset som Svein så varmt anbefaler.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

bengalow

Jag har nog \"studerat\" nygrekiska under 15-20 terminer, bl,a, på Folkuniversitetet. Min erfarenhet är sådan, som Ninette skriver, och det hämmar målsättningen. Oftast har det blivit 2 steg framåt, och ett tillbaka. Jag kom till nivå 7, efter kanske 5 år, för att sedan välja steg 3-4, då det inte fanns elever för att gå vidare. Det är en oerhört tunn deltagarlista på \"högre\" nivåer.
Kan man, och framför allt VILL man lära sig nygrekiska, så häng med i grundkurserna på just Folkuniversitetet eller annan arrangör, för att få grunderna - dom är viktiga. När det blir för få deltagare, så finns det distansutbildning på Universiteten. Dom är mycket bra.
Att sitta hemma och plugga själv är inte min starka sida. Man behöver diskutera med en handledare om de olika problemen som dyker upp, inom bl.a. grammatiken, och dessutom en strikt tidplan....om man inte har järnvilja!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ninette

Og for de som er litt eventyrlystne og ikke har planer for sommerferien, vil jeg anbefale sommerkurs på universitet i Rehymno, Kreta.

Det er tre nivåer på kursene, Beginner, Intermediate og Advanced. Hvert kurs går over fire uker, hele juli måned.

Her er det flotte lærekrefter, hentet fra de ordinære språkstudiene på Universitet. Og kursene har deltakere fra hele verden.

Jeg startet på et slikt kurs for tre år siden, men jeg måtte dessverre avbryte og reise hjem på grunn av sykdom i familien. En gang skal jeg tilbake og fullføre det jeg begynte på :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

ofriis

Quote from: \"Ninette\"Og for de som er litt eventyrlystne og ikke har planer for sommerferien, vil jeg anbefale sommerkurs på universitet i Rehymno, Kreta.

Det er tre nivåer på kursene, Beginner, Intermediate og Advanced. Hvert kurs går over fire uker, hele juli måned.

Her er det flotte lærekrefter, hentet fra de ordinære språkstudiene på Universitet. Og kursene har deltakere fra hele verden.

Jeg startet på et slikt kurs for tre år siden, men jeg måtte dessverre avbryte og reise hjem på grunn av sykdom i familien. En gang skal jeg tilbake og fullføre det jeg begynte på :-)

Her er noen linker vedr. sommerkursene, håper å kunne delta en gang.
http://www.philology.uoc.gr/courses/moderngreek/
http://www.greeceindex.com/greece-education/greek_language_summer_course_crete.html
The farther one travels / The less one knows

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...