Logg inn med Facebook eller Google!

Rafina - overnatting - transport til flyplassen

Started by Sjøløve, 11. Apr 15, 11:00:47

Previous topic - Next topic

Sjøløve

Vi vurderer å ta siste natten i Rafina når vi skal hjem fra Naxos i september.  Har funnet en ettermiddagsferge fra Naxos til Rafina dagen før. 

Denne byen er for meg helt ukjent - fint om noen hadde tips om et OK hotell sentralt med nærhet til havn og gjerne bussholdeplass til flyplassen.
Hvor ofte går bussene til flyplassen, og hvor ligger holdeplassen i forhold til der fergene kommer inn ?
Er taxi et OK alternativ til buss - det er vel en del kortere vei til flyplassen fra Rafina enn fra Pireus ?
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Riitta

Vi sov över en natt i Rafina för ett par år sedan. Vi bodde på ett hotell som heter Coralli och ligger alldeles nära hamnen vid en liten torg. Bussen till flyget gick ofta, kommer inte ihåg om det var en gång i timmen eller i halvtimmen :-\ Finns en hållplats alldeles där båtarna lägger till och en närmare hotellet också  :) Tog en halvtimme till flygplatsen och kostade något på 3 euro  :)

Riitta

Turid

Jeg og min bror bodde på hotell Avra både ved ankomst og avreise for halvannet år siden. Hotellet var veldig greit. Det lå rett ved havna og byen. Rafina var en kjedelig by, men det var flere spisesteder og kaffebarer der. Ingen ting å shoppe, egentlig. Vi tok taxi til og fra flyplassen. Det kosta ca 50 euro, mener jeg å huske. Turen tok ca 20 min tror jeg. Bussene gikk ikke så ofte, derfor valgte vi å ta taxi. Lettvint og greit.
Det er etter regn at fuglene synger!

bengalow

Vi har bott flera gånger på Avra, som är det största hotellet i Rafina. Det blev upprustat inför Aten-OL. Deras frukost är helt sagolik, och maten på kvällen underbar!. Rimliga priser i lågsäsong, för ett hotell i den standarden.
När vi var där senast, så var det ett ordentligt åskväder. På väg ner med elevatorn blev det kolsvart och den stannade ca 1 meter från bottenvåningen. Jag kunde trycka upp dörren, eftersom el-låset inte fungerade, och vi kunde krypa ut. Anita var närmast i chocktillstånd. Innan reservaggregatet till det elektriska hade satts igång, gick det nog en lååång kvart. Vad jag kommer ihåg, så tog vi också taxi till flygplatsen.
Torget i Rafina är fullt av aktiviteter, så jag upplevde inte staden som tråkig. Massor med tavernor och kaféer, fiskehamnen med marknad, alla färjor som kommer och går. Nej, det är vårt förstaval vid hemresa - alltid!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Sjøløve

Tusen takk for svar Riitta, Turid og Bengalow. 
Skal sjekke ut disse hotellene nærmere.  Finner nok ut av om det blir buss eller taxi til flyplassen - vi har god tid etter utsjekk fra hotellet - flyet hjem går ikke før ved 17 tiden.

Det både høres og ser ut som om Rafina er et bedre alternativ enn mylderet i Pireus - så det blir nok til at vi går for dette  :D :D :D
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Ole

Rafina er absolutt et bra sted å tilbringe en dag. Bengalow nevner fisketorget nede ved havna og den store plassen oppe i byen. Ved siden av ligger det en mindre plass der gyrossjappene ligger tett i tett. Liker du gyros, så er dette stedet! Vi har bodd på Corali en gang og på Avvra flere ganger. Jeg vil absolutt anbefale Avvra, og spesielt når dere rekker å få med dere frokosten. På Corali er det ikke frokost og det blir fort 30 euro for frokost på en taverna for to.

Vi betaler ca. 35 euro for taxi til flyplassen. Det er ofte kø på veiene i området, så beregn god tid.

marjana

Rett foran Hotel Sofitel på flyplassen kommer alle lokalbussene, og de kjører ganske fort videre!

Bussen til Rafina går hver halv og hel time i sommersesongen. Det kan man se på en skjerm inne på flyplassen der busstider, tog og metrotider blir opplyst.

Jeg tar stort sett bussen til Lavrio, og ferge derfra til Syros. Bussen koster 4-5 euro. Til Rafina vil vel være litt billigere?

På taxiholdeplassen rett ut fra arrival kan man se på skiltet hva det er ca pris med taxi. Det ble 50 euro til Lavrio sist jeg tok taxi på dagtid.
Glika i zoi


Sjøløve

Tusen takk til Marjana og Ole for nyttige Rafina-tips.
Supert med linken du viser til Ole  ;D ;D
Det ante meg nok at bussene ikke går like hyppig mellom Rafina og flyplassen som til/fra Pireus . men hyppig nok til at vi greit kommer oss avgårde uten for mye venting på flyplassen før flyet går hjem.

Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Amalie1967

Hei, noen som vet når det går båt fra Rafina til Paros? Vi ankommer Athen med fly tirsdag 30. Juni kl 11.20
Håper vi kan rekke å komme oss videre derfra og slippe å reise fra Pireus (men må vi så må vi).

Hadde også tenkt å kjøpe båtbiletter enten på flyplassen eller i havna, eller er det å ta for store sjanser midt i høysesongen?


Frynse

22. Apr 15, 12:12:18 #10 Last Edit: 22. Apr 15, 12:18:02 by Frynse
I følge openseas.gr skal det gå en Sea Jet klokken 1545 med ankomst Paros 1900.

Jeg hadde uansett kommet til å bestille billetter på forhånd.
Det er ikke så store båter, så uroen for å ikke få billett hadde jeg ikke giddet.
Du vet når du skal avgårde, så du har ingenting å tape på å bestille.

Amalie1967

Tusen takk for svar Frynse:)
Jeg var nok litt rask med å poste spørsmålet... For nå har jeg bestilt den båten:) via noe som het direct ferries.com

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...