Logg inn med Facebook eller Google!

Forsinket bagasje

Started by Sjøløve, 13. Oct 15, 20:32:22

Previous topic - Next topic

Sjøløve

Da vi reiste til Naxos tidligere i høst opplevde vi pga en forsinkelse i Amsterdam at bagasjen vår ikke kom med flyet videre til Athen. Vi hadde gjennomgående billett. 
I Athen fikk vi beskjed om at bagasjen ville ankomme dagen etter, og at vi måtte hente den på flyplassen på Naxos, da KLM's ansvar kun gjaldt til nærmeste flyplass. 
I ettertid har jeg fundert litt på dette. Hva om vi skulle til en øy uten flyplass ?  Måtte vi ventet i Athen til dagen etter for å få med oss bagasjen ? 
Eller kunne vi krevd at bagasjen ble levert til vårt endelige bestemmelsessted, uavhengig av hvor nærmeste flyplass var ?

Noen som har erfaringer eller synspunkter på dette ? 
Kanskje greit å vite om vi skulle oppleve noe lignende en annen gang.
På KLM's hjemmesider finner jeg bare noe om at de vil gjøre sitt ytterste for at bagasjen skal leveres snarest mulig - ikke HVOR den skal leveres.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard


JanBe

13. Oct 15, 23:46:19 #2 Last Edit: 13. Oct 15, 23:48:26 by JanBe
Vi har 2 forskjellige erfaringer på dette. Kan ta den siste først, som er fra nå i sommer. Vi ankom Thessaloniki flyplass uten min kones bagasje og det tok hele 2 dager før den kom og vi skulle bo på 3 forskjellige hoteller, disse 3 nettene. Vi gav beskjed til den som behandlet savnet bagasje for SAS  på flyplassen i Thessaloniki hvilket hotel vi bodde på og de skulle sørge for at bagasjen kom dit. Da bagasjen endelig kom og vi hadde sagt at vi var i et hotel i Kastoria, noe vi også skulle være, fikk vi beskjed om at siste buss til Kastoria var reist for den dagen og at bagasjen ikke ville bli sendt dit før neste dag, sa vi at vi kom ut på flyplassen og hentet bagasjen selv, siden vi akkurat var inne i Thessaloniki by når de ringte. Om vi måtte ha hentet bagasjen på Kastoria buss-stasjon vet vi ikke, men de var i hvert fall villig til å sende den med buss til den byen vi var i.

Så til vår andre opplevning med forsinket bagasje som er 5 år gammel. Denne gang var vi på en fjerntliggende øy i Thailand og vi hadde flydd med KLM til Bangkok. Vi var altså på en øy som lå 4 timer med bil øst for Bangkok. og så en god times båttur til Kok Kood. Nærmest flyplass var Trat en liten halvtimes kjøretur inn i landet fra der hvor fergen gikk fra. KLM fraktet den bare til nærmeste flyplass ved Trat. Heldigvis fikk vi god hjelp av det B & B som vi bodde på. De ordnet med taxi som hentet bagasjen på flyplassen, kjørte den ned til båten, fikk den sent med båten, levert på vår øy og transportert videre til vårt B & B. Jeg måtte betale alt fra Trat og ut til oss, men fikk jo kvittering på alt dette og fikk pengene igjen og vel så det av KLM på flyplassen i Bangkok da vi kom tilbake dit og skulle hjem igjen.....

Så ja 2 forskjellige opplevelser.......

Svein~B

Min søster opplevde at bagasjen hennes ble forsinket da hun reiste med Lufthansa for noen år siden. Vi bodde på Egina. Vi fikk de vi leide hos på Egina til å ringe Lufthansa og fortelle hvor vi ville ha bagasjen sendt og forventet å få den sendt helt fram til der vi bodde.

Morgenen etter ble min søster oppringt tidlig på morgenen med beskjed om at ryggsekken hennes befant seg i ei ferje som var på vei til Egina. Hun måtte kaste seg i en drosje og reise tvers over øya til havna og selv gå inn på ferja og finne sekken.

Så de sender til øyer uten flyplass, men du kan ikke forvente å få den levert på døra, tydeligvis.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

mouche

Dette er hva SAS konkret sier på sine hjemmesider;

Når vi har funnet bagasjen din, sender vi en SMS. Deretter får du ytterligere en SMS som informerer om når vi leverer bagasjen til den adressen du har oppgitt.


Har man da sørget for å merke sin bagasje med riktig adresse så vil faktisk SAS ta ansvaret for å få denne frem til din adresse, tuilsynelatende uten noen forbehold. Skulle vel egentlig bare mangle siden det jo er de som har rotet den bort og/eller er årsak til problemet. Verdt å merke seg at på utresie (ikke ved hjemreise) har man også krav på å få erstattet rimelige utlegg til toalettsaker, klær osv

Har man reiseforikring, og det har man vel (?), så bør man også sjekke vilkårene i denne og siden disse muligens er bedre enn hva flyselskapet er pålagt så kan det lønne seg å søke dekning av sine nødvendige utgifter hos dem heller enn hos flyselskapet.

Forøvrig var det vel nettop en dom i EU's domstol som gir oss passasjerer (enda) bedre vilkår/erstatning/kompensasjon ved forsinkete fly, vel verdt å merke seg disse betingelsene da man jo faktisk har indirekte betalt for denne "forsikringen" i sin flybillett!

mouche

På KLM sine hjememsider står det;

Hvis du i bagasjeutleveringsområdet oppdager at bagasjen din mangler, vennligst gå umiddelbart til Bagasjeservicekontoret i tollområdet på flyplassen. På Amsterdam Lufthavn Schiphol ligger dette kontoret i bagasjeutleveringsområdet overfor bagasjebånd 9.

På bagasjekontoret blir meldingen om savnet bagasje registrert, og du vil få utlevert en PIR-rapport (rapport om uregelmessighet for eiendom) med et personlig referansenummer, som dokumenterer at bagasjen din er meldt savnet. Du trenger dette nummeret for å sjekke status for den forsinkede bagasjen din. Med en gang bagasjen din er funnet, vil vi kontakte deg for å ordne med levering.


Jeg kan vanskelig tolke dette på annen måte enn at KLM tar på seg sitt ansvar ved å levere din bagasje til din adresse som angitt på bagasjen.


Sjøløve

Jeg ville jo anse det som naturlig at flyselskapet tar ansvar for å få bagasjen helt fram til bestemmelsesstedet, uavhengig av hvor nærmeste flyplass ligger.  I Athen var de tydelige på at KLM's ansvar kun gjaldt til nærmeste flyplass.  Siden vi skulle bo bare et par kilometer fra flyplassen på Naxos gikk vi naturlig nok ikke nærmere inn i den problemstillingen. Husverten vår, som forøvrig fikk telefon fra Olympic om at bagasjen vår var på vei ut med ettermiddagsflyet, kjørte oss ut så vi fikk hentet den.
Kanskje litt ulik praksis hos de forskjellige flyselskap ?   Det må jo kreve god organisering om bagasjen skal sendes videre med buss, taxi, ferje etc.  Selv om utgiftene dekkes av flyselskapet evt reiseforsikring så blir det fort ekstra ulemper for den reisende om man selv må organisere videreforsendelsen slik JanBe skisserer i tilfellet fra Thailand.
Heldigvis ikke ofte dette skjer, første gang for oss.  Vi fikk handlet inn det nødvendigste så vi klarte oss i et døgn - og fikk dekket alt av reiseforsikringa etter hjemkomsten
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

polyanna

Quote from: Sjøløve on 13. Oct 15, 20:32:22
Da vi reiste til Naxos tidligere i høst opplevde vi pga en forsinkelse i Amsterdam at bagasjen vår ikke kom med flyet videre til Athen. Vi hadde gjennomgående billett. 
I Athen fikk vi beskjed om at bagasjen ville ankomme dagen etter, og at vi måtte hente den på flyplassen på Naxos, da KLM's ansvar kun gjaldt til nærmeste flyplass. 
I ettertid har jeg fundert litt på dette. Hva om vi skulle til en øy uten flyplass ?  Måtte vi ventet i Athen til dagen etter for å få med oss bagasjen ? 
Eller kunne vi krevd at bagasjen ble levert til vårt endelige bestemmelsessted, uavhengig av hvor nærmeste flyplass var ?

Noen som har erfaringer eller synspunkter på dette ? 
Kanskje greit å vite om vi skulle oppleve noe lignende en annen gang.
På KLM's hjemmesider finner jeg bare noe om at de vil gjøre sitt ytterste for at bagasjen skal leveres snarest mulig - ikke HVOR den skal leveres.


En interessant problemstilling du beskriver. Som en ikke reflekterer over før en står midt opp i det. - Flaks at bagasjen deres faktisk kom frem.

En avklaring av ansvarsforhold og rettigheter burde vært enkelt å finne på nettet. Flyselskaper ser ikke ut til å nevne den typen situasjoner. Eller omgår/unngår? Forunderlig. Heller ikke Flyklagenemda eller Transportklagenemda. Eller Forbrukerrådet. Kanskje en simpelthen må stille spørsmål direkte til hvert enkelt flyselskap?

Har kjente som opplevde at bagasjen var sporløst forsvunnet ved ankomst Athen. Det tok drøyt to uker før den dukket opp. 'Svett' seilferie på flere vis:). Reiseforsikringen dekket bare det 'nødvendigste' pga. 21-dagers regelen. Et par t-skjorter, shorts og tannbørste pr familiemedlem. Men dette med reiseforsikring og betingelser er jo en annen sak.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...