Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan er det å bo i Hellas og hvor bor dere?

Started by Lille72, 04. Jun 12, 11:01:18

Previous topic - Next topic

Kristian

Nå vil jeg nok si at Inge i sitt siste innlegg nedvurderer norsk helsevesen no for mye.

Kona har hatt et lignende tilfelle:

Hun fikk pusteproblemer og fikk en øyeblikkelig hjelp time hos fastlegen. Dvs sitte og vente samme dag.

Det ble tatt EKG og hun ble øyeblikkelig sendt til A-Hus for videre sjekk. De hadde problemer med å finne ut om hva det var, mulig Agina.
Hun fikk time for  videre undersøkelse av blodårene 2-3 uker senere på en annen del av norsk offentlig sykehusvesen.

I mellomtiden fikk hun et nytt anfall. Den referansen hun hadde i systemet betød at telefon til akuttetaten betød at 15 minutter etter at hun fikk problemet var ambulansepersonell på vårt soverom med bærtbart EKG, og i løpet av en drøy halvtime lå hun på Hjerteovervåkningen.

Nå var dette avhengig at vi bor i Oslo mht reaksjonstid etc.

Nå treffer jeg i mitt yrke som drosjesjåfør svært mange som er i kontakt med helsevesenet. Særlig kraftpasienter. På mine snart 20 år i bransjen har jeg truffet en som har vært direkte misfornøyd, mens et part andre påstår seg feilbehandlet.  Når det gjelder folk med kreft som drar til polioklinisk behandling har stort sett alle en positiv diagnose, i denne forstand at de vil overleve.

Det tilsier at det norske helsevesen stort sett fungerer bra.

Dette er ikke noen nedvurdering av gresk helsevesen. Jeg tror at vi stort sett vil få god behandling i de fleste europeiske land så lenge vi har vårt europeiske helsebevis med oss, og har en reiseforsikring som dekker. (Det er som turist) For fastboende er det andre ting som betyr noe, men det må man alltid ta hensyn til om man bosetter seg i et annet land.



Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Quote from: IngeS on 09. Jun 12, 15:25:58
Gresk skatt



Den skalaen du her viser til er vel av gammel dato og gjelder ikke lenger så vidt jeg vet. Usikker på hvor innslagspunktet er for å betale skatt, men mener dette er senket til 6/7000 euro. Dette er et av de mange stedene hvor grekerne har måttet stramme inn som ledd i avtalen/e med sine mange kreditorer.

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Lille72

Takk for innspill.... 8)
Skjønner at jeg er uklar, nettopp fordi det er mye å tenke på. Sorry. Jeg har funnet flere steder hvor jeg finner god info, men det var bare et forsøk på å få info fra folk som bor i Hellas og har gode/dårlige erfaringer. Å diskutere norsk helsevesen er et ikke-tema, for for min del. Å betale skatt fra 6-7000 euro/år, høres jo ganske utrolig ut...Hva har folk igjen å leve for da? Gjelder dette kun arb.inntekt i Hellas, eller også evntuelle pensjoner man har med seg fra Norge?
Og hvis jeg skjønte riktig, så må man avvente valget nå, før man vet hva beskatning av bolig vil bli? Eller?

HVIS jeg bestemmer meg, har jeg tenkt å kjøpe bolig, det er derfor jeg spør så fælt om skatt, strøm, vann osv. Jeg driver nå og undersøker de ulike skoletilbud som finnes...Dette er jo viktig, siden jeg har barn på barneskole, selv om hun også skal følge internettskole for å få norsk vitnemål.

Her er et helt klart spørsmål; HVORFOR bor dere i Hellas?  ;D  ..og hva er det som er bra med å gjøre det? ;-) Igjen, på forhånd takk!

karri

Jeg skjønner veldig godt at du har mange spørsmål Lille72. Det er et stor skritt og ta med dattera og flytte til Hellas. Du har ikke bare deg selv å tenke på... Syns du er tøff som i det hele tatt tenker tanken jeg  :)
KARRI

mouche

09. Jun 12, 21:25:45 #17 Last Edit: 09. Jun 12, 21:27:49 by mouche
Å betale skatt fra et nivå på 6/7000 euro er vel faktisk fra et høyere nivå enn i Norge så her tror jeg du misforstår! Grensen for hva du kan tjene i Norge uten å betale skatt er til sammenligning 39.950 hvilket er et lavere beløp/utgangspunkt enn i Hellas, også etter innstramningen.

Man må betale skatt på all inntekt man har (utover fribeløpet) enten denne har sitt opphave i Norge eller i Hellas, men hva som skal betales hvor, når, hvor lenge osv er noe du bør ta opp med myndighetene i Norge, NAV, skattekontor osv for dette ere et omfattende område og dine helt KONKRETE forhold i så måte må på bordet.

Det foreligger forøvrig en skatteavtale mellom Hellas og Norge slik at man skal unngå å bli dobbeltbeskattet. DU må også vurdere ditt forhold til medlemskap i Folketrygden osv, og igjen søk informasjon der denne sitter, hos NAV og på deres hjemmesider finner du også informasjon om dette.

Med fare for å virke litt sur, hvilket ikke er min mening, så må du nesten gjøre mere undersøkelser selv enn du kan forvente at forumets medlemmer skal gjøre for deg? 

Hvorfor vi bor i Hellas kan jeg ikke svare på siden vi ikke bor her, men "kun" har hus her og prøver å bruke dette så ofte vi kan, etterhvert forhåentligvis ca halve året, men vi vil ikke gi opp vår bolig/forhold i/til Norge!

Beskatning bestemmes av det til enhver tid politiske flertall i et land, i Norge såvel som i Hellas, men i Hellas har man i tillegg de problemer som tør være vel kjente nå (?), nemlig at de er under sterkt press fra EU/kreditorene mht hva de kan/ikke kan gjøre også med hensyn til beskatning osv. Dette er en betydelig usikkerhet så du bare må være villig til å leve med på ubestemt tid.

Skal du jobbe her, ha inntekt, søke jobb her (bortimot umulig hvis man ikke snakker gresk) eller hva?

Har du bolig i Norge og beholder denne etter flytting tror jeg ikke du vil anses som utflyttet av norske myndigheter osv osv

mouche

09. Jun 12, 21:31:13 #18 Last Edit: 09. Jun 12, 21:37:52 by mouche
Quote from: IngeS on 09. Jun 12, 21:00:47
Side om gresk skatt

http://www.worldwide-tax.com/greece/greece_tax.asp


Denne er nok feil!

Siste, tror jeg, er følgende:

Income Tax Brackets for 2012 Tax return, on 2011 income
0 - 5,000 Euros *                 0 % **
5,001 -12,000 Euros           10 %
12,001 -16,000 Euros          18 %
16,001 -26,000 Euros          25 %
26,001 -40,000 Euros          35 %
40,001 -60,000 Euros          38 %
60,001 -100,00 Euros          40 %
Over 100,001 Euros             45%

Kristian

1. Helsevesen for unge friske mennesker høres ikke viktig ut, men hva om noe skjer? Hva om du har kuttet aller bruer? Derfor er det viktig
    som Inge påpeker, selv om jeg er uenig med ham om norsk helsevesen.

2. Nå tror jeg i motstning til Inge at innslagspunktet for skatt er senket, men er ikke 100% sikker.
    Imidlertid: Selv 6-7000 euro (dvs 50-6000) gir et visst rom for å leve, omkostninger sett i forhold. (Men ikke med norsk standard)
    Innslagspunkt på 12000 euro gir f.eks. med en norsk trygdeinntekt i Hellas på 16000 euro, dvs ca. 130 000 kroner, 1048 euro i skatt,   
    dvs.    ca 8500 kroner, eller 6.5 % i skatt.
    Så kan jeg fortsette å regne om de enkelte skattetrinnene.
3. Når marginalskatten er 45 % for over 100000 euro så betyr ikke det at gjennomsnittskatten er 45 %. Det betyr at man betaler 45 % 
    skatt av inntekter over 100000 euro.
    Det er det problemet vi har med forståelse av skatt i Norge - overtidskatten (eller skatt i en jobb nr. 2) er 45 %. Det betyr ikke at man
    betaler 45 % i skatt (av all inntekt). Effektiv skatterposent er det man betaler av brutto inntekt når ligningen kommer (om 2 uker ca
    forøvrig).
4. Så kommer det inn i bildet hvilke fradragsmuligheter man har, f.eks. renter.



Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Mere utfyllende informasjon om skatt i Hellas finnes her:

http://www.apokoronasourhome.com/pdfs/Tax_liabilities.pdf

Gjør igjen oppmerksom på at skalaen her er feil og det betales skatt fra og med 5001 euro, ikke fra og med 12.001 euro som listes opp her. Går ikke god for at det også er andre forandringer i forhold til hva som fremkommer på linken fra et firma som er eksperter på skatter og avgifter i Hellas!

Lille72

Jeg forventer ikke at forumets medlemmer skal gjøre undersøkelser for meg, jeg spør bare fordi det ofte er bedre å få svar fra folk som faktisk BOR i et land, enn å kontakte all verdens myndigheter... Jeg har ikke problemer med å fortelle eventuelle innflyttere til Norge om de spørsmål jeg har stilt, iallefall. Ikke meningen å utnytte noen.

Jeg kommer ikke til å beholde min bolig i Norge, den blir solgt, og forhåpentligvis får jeg et mindre lån enn nå. Mulig jeg kan flytte adressen min,for å ha et holdepunkt her...Jeg flytter fordi jeg vil prøve å få bedre livskvalitet. Jeg har høyskoleutdannelse og ble utsatt for en ulykke...Noe som førte til uførhet....og har man mye utdannelse i Norge, og ikke fått jobbet nok før ulykken inntreffer, er det så og si håpløst å leve her. Å gå fra 5hundre tusen, til å touche fattigdomsgrensa pga en ulykke, er ikke så enkelt, men sånn fungerer det i verdens rikeste land. Jeg vil bare undersøke mulighetene for å gi min datter et bedre liv og bedre utgangspunkt....Så får vi se hvor undersøkelsene mine fører oss hen....

Lille72

Quote from: mouche on 09. Jun 12, 21:43:43
Mere utfyllende informasjon om skatt i Hellas finnes her:

http://www.apokoronasourhome.com/pdfs/Tax_liabilities.pdf

Gjør igjen oppmerksom på at skalaen her er feil og det betales skatt fra og med 5001 euro, ikke fra og med 12.001 euro som listes opp her. Går ikke god for at det også er andre forandringer i forhold til hva som fremkommer på linken fra et firma som er eksperter på skatter og avgifter i Hellas!


Må helt klart sjekke opp dette nøye...så jeg vet hva jeg utsetter meg for...Takk!!

IngeS

09. Jun 12, 21:57:26 #23 Last Edit: 09. Jun 12, 21:59:35 by IngeS
Oki, kanskje du får noen input om jeg forteller om meg selv.

Jeg er pensjonist og har bodd på Samos i snart fem år. Jeg har min bankforbindelse i Norge, og en konto i Najonal Bank i Hellas. Hit overfører jeg penger til husleie som jeg har autotrekk til. Jeg leier leilighet fordi at det fører med seg både arbeid og problemer med å eie. Da må du føre gresk selvangivelse, betale skatt og holde ved like et hus. Dette medfører igjen at du trenger kyndig hjelp som jurist eller økonom. Det koster flesk. Min pensjon skal ikke brukes til slikt. Nordmenn er så opptatt av å eie, og så er faktum det at de bare disponerer bostedet for banken (lån). Mitt råd er lei leilighet! Det lønner seg. Så må du innrette deg som en greker. Glem norsk bostandard når det gjelder areal. 4-5 romsleiligheter med stue på mer enn 25 kvadrat er ikke bare å få tak i. De greske stuene jeg har vært inne i har vært max 14 kvadrat. Lykken for en greker er en uteplass, enten i form av terrasse , altan eller direkte på bakken.

Strøm og vann må du betale utenom leien. Strømprisene er som i Norge. Kommunale avgifter inkl vann koster rundt 60 euro her jeg bor.

Som du ser så er lønningene og pensjonene lave her. En minstepensjonist må leve for 360 euro i måneden.
Prisene er som i Norge, så grekerne, i alle fall her jeg bor, handler ikke mer enn de har behov for. Her er det ingen som setter seg i bil og kjører ut av sentrum til store varehus for å gå rundt og se om det er noe de kan kjøpe. Er det noe grekeren mangler sjekker han om han har råd til det, så går han ut og kjøper det for så å gå hjem igjen. Da prater jeg om vanlige folk og ikke de rike.
Det er billig å spise på taverna, men i lengden blir man lei. Jeg kjøpte tre greske kokebøker oversatt til svensk. Å lage greske retter er morsomt. De billigste råstoffene er frukt, grønnsaker, belgfrukter og kjøtt, ellers er prisene som i Norge. Fisk er styggdyrt. Lag store porsjoner og frys ned i passelig størrelse.

Gjennom mer enn 30 år besto min jobb i Norge av manuell snø og isrydding om vinteren. Det er en av årsakene til at jeg bor her, langt vekk fra nordisk vinter. Jeg er også langt vekk fra det jeg var engasjert i i Norge av politikk og faglig virksomhet. Her lever jeg det gode liv med mine hobbyer, fotografering, data og skriving. Her har folk tid til å prate med hverandre og det er ingen stress. For en greker er ikke tiden noe som går. Tiden kommer, derfor har de tid til hverandre.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...