Logg inn med Facebook eller Google!

Ja hva trenger man for å bo i Hellas / på Kreta

Started by Heidrun, 11. Jan 17, 17:07:04

Previous topic - Next topic

Heidrun

Har nå drivet intens prisjakt når det gjelder diverse ting jeg trenger. Bil skal anskaffes. Og det blir nok en Golf . En som på bildet her. Må nok ned på kubikken da det blir rimelig dyrt med en 2,0 liters bil. Her har jeg fått ned prisen til 5000 kroner for innbo på 300.000 kroner og denne bilforsikringen, som dekker alt utenom gratis leiebil. Til og med hvis motpartens bil er uforsikra.
Videre så er møbler og lignende planlagt i innkjøp. Internett har jeg jo i boligen jeg leier fra før. Tv kanaler er på plass.
Så hva trenger jeg videre egentlig i Stavros på kreta. Jo et ølkjøleskap. Og en liten bombe fra meg her. Jeg kan til og med bruke den til brus og vann. Tro det eller ei :party: :party: :party:
Yamas til livet og til

Ole

Er du sikker på at det ølskapet blir stort nok? :)

Kritios

Jøss, Heidrun, hva gir du for det skapet ?
Jeg skulle også hatt et slikt på bassengkanten  :ferie:
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Kritios

Tips til møbler, Heidrun: Ikea i Chania/Souda :)
Vi har brukt dem flittig siden de erstattet Alex Pak i bygget de er i.
Det er bestillings-avdeling med 5 virkedager leveringstid, og for en ganske rimelig penge leverer de møblene hjem til deg.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Heidrun

Quote from: Ole on 11. Jan 17, 17:50:25
Er du sikker på at det ølskapet blir stort nok? :)


Litt usikker i og med at det nok blir endel forskjellige ølsorter. Men det får holde til og begynne med. Og har jo denne her hvis jeg må kjøpe inn noe annet da
Yamas til livet og til

Heidrun

Quote from: Kritios on 11. Jan 17, 18:46:44
Jøss, Heidrun, hva gir du for det skapet ?
Jeg skulle også hatt et slikt på bassengkanten  :ferie:

350 euro Kritios. Levert av en jeg kjenner i Agia Marina
Yamas til livet og til

Heidrun


[/quote]
Quote from: Kritios on 11. Jan 17, 18:54:28
Tips til møbler, Heidrun: Ikea i Chania/Souda :)
Vi har brukt dem flittig siden de erstattet Alex Pak i bygget de er i.
Det er bestillings-avdeling med 5 virkedager leveringstid, og for en ganske rimelig penge leverer de møblene hjem til deg.


Klar over Ikea. men jeg hater å montere selv. Derfor vurderer jeg heller butikker som monterer for meg
Yamas til livet og til

Kritios

Quote from: Kritios on 11. Jan 17, 18:54:28
Tips til møbler, Heidrun: Ikea i Chania/Souda :)
Vi har brukt dem flittig siden de erstattet Alex Pak i bygget de er i.
Det er bestillings-avdeling med 5 virkedager leveringstid, og for en ganske rimelig penge leverer de møblene hjem til deg.


QuoteKlar over Ikea. men jeg hater å montere selv. Derfor vurderer jeg heller butikker som monterer for meg


Møbler er skrekkelig dyrt på Kreta i forhold til hva vi er vant til her på berget.... :-[
Det er derfor vi har brukt Ikea.
Vi har imidlertid handlet en del på Simple City som ligger ved sykehus-avkjørselen på motorveien.
Ikke så avskrekkende priser der, men jeg tror ikke de monterer.
Men de du leier av vet vel hvor du finner slike som monterer for deg  :D
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Er faktisk ikke enig i at møbler er så dyrt på Kreta når man sammenligner epler med epler, men noe vanskeligere å finne billige møbler. Man kan også være heldig å finne mye på salg, og vi har kjøpt en del til halv pris og da fått gode/pene møbler til en "fornuftig" pris, blant annet sofa, spisebord med stoler til, seng og nattbord. Ikea er bra til mye, men for vår del er/var det uaktuelt å "fylle" huset med møbler derfra.
Har også brukt lokale butikker hvor vi har fått laget stoler/krakker/kommoder og fått disse farget etter eget ønske for å matche f.eks farge på garderobeskap eller andre møbler. Dete har de ikke tatt noe ekstra for og varene har vært ferdige på et par dager. Litt uvant service i forhold til her hjemme på bjerget!
Og alt har vært ferdig montert og levert på døren, pakket ut og plassert og alt av papp og papir tatt med. Selvfølgelig uten merkostnad.

Heidrun

Quote from: mouche on 12. Jan 17, 08:42:13
Er faktisk ikke enig i at møbler er så dyrt på Kreta når man sammenligner epler med epler, men noe vanskeligere å finne billige møbler. Man kan også være heldig å finne mye på salg, og vi har kjøpt en del til halv pris og da fått gode/pene møbler til en "fornuftig" pris, blant annet sofa, spisebord med stoler til, seng og nattbord. Ikea er bra til mye, men for vår del er/var det uaktuelt å "fylle" huset med møbler derfra.
Har også brukt lokale butikker hvor vi har fått laget stoler/krakker/kommoder og fått disse farget etter eget ønske for å matche f.eks farge på garderobeskap eller andre møbler. Dete har de ikke tatt noe ekstra for og varene har vært ferdige på et par dager. Litt uvant service i forhold til her hjemme på bjerget!
Og alt har vært ferdig montert og levert på døren, pakket ut og plassert og alt av papp og papir tatt med. Selvfølgelig uten merkostnad.


Regna på det og tok utgangspunkt i samme vare på Ikea i Norge som i Hellas. Når jeg da så på prisene. Ja da ser jeg at varene på Ikea i Hellas er ca 15% dyrere enn i Norge for samme vare. Men dyner var grusomt mye dyrere. Bortimot 50% dyrere enn i Norge
Yamas til livet og til

mouche

At varer fra Ikea er dyrere i hellas enn i Noirge skyldes nok for en stor del at euroen har blitt så mye dyrere vil jeg tro? Har vært nede i litt over syv kroner og nå i overkant av ni.
Vi har tatt med alt av sengetøy fra Norge, også norske dun sommerdyner, og når man til stadighet får disse til halv pris av nytt så blir det klart billigere å ta med nedover hvilket jo går greit med tanke på vekt. De tar heller ikke plass når man pakker de i en plastpose og suger ut luften!

Kritios

Quote from: mouche on 12. Jan 17, 16:14:01
At varer fra Ikea er dyrere i hellas enn i Noirge skyldes nok for en stor del at euroen har blitt så mye dyrere vil jeg tro? Har vært nede i litt over syv kroner og nå i overkant av ni.
Vi har tatt med alt av sengetøy fra Norge, også norske dun sommerdyner, og når man til stadighet får disse til halv pris av nytt så blir det klart billigere å ta med nedover hvilket jo går greit med tanke på vekt. De tar heller ikke plass når man pakker de i en plastpose og suger ut luften!

Nå mouche, det er lenge siden Euroen var 7 kroner....i 2013 en gang.
Det er jo ikke bare møbler som er dyrere i Hellas; alt av hvite- og brunevarer er dyrt.
TV, stereoanlegg, kjøleskap, komfyrer, støvsugere osv.
Jeg skjønner egentlig ikke hvordan en greker som tjener under halvparten av oss har råd til å kjøpe nytt....
Men det er gjerne derfor det er dyrt, jo mindre volum jo høyere priser.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...