Logg inn med Facebook eller Google!

Valuta

Started by ChristineA, 12. May 15, 22:28:17

Previous topic - Next topic

Vegard

Hei
Bare et lite innspill i debatten. Skal ikke kommentere priser, for det varierer like mye som logoer og farger på divere kort, men en liten ting kan nevnes. Er du i tvil og blir litt ubekvem av minibanken? (Skimming og lureri er jo tross alt litt vanligere i mellom- og søreuropa en det er her hjemme på furet værbitt) Men likevel må ta ut penger, bruk kredittkort. Skulle det være noe tull, ligger pengene dine trygt forvart på lønnskonto og ferien kan fortsette relativt uforstyrret. For ja, du får pengene tilbake ved svindel, men det kan ta litt tid. Noe som kan være litt klønete da middagen må betales i kveld.

Dette gjelder uansett om man er i Berlin eller i Athen. Må man ha cash, men føler minibanken er litt ugrei, bruk kredittkort. Kan fort blir litt dyrere en debetkort, men du kan sove godt videre i ferien.

Vegard

filhellener

Quote from: Vegard on 18. May 15, 08:59:19
Hei
Bare et lite innspill i debatten. Skal ikke kommentere priser, for det varierer like mye som logoer og farger på divere kort, men en liten ting kan nevnes. Er du i tvil og blir litt ubekvem av minibanken? (Skimming og lureri er jo tross alt litt vanligere i mellom- og søreuropa en det er her hjemme på furet værbitt) Men likevel må ta ut penger, bruk kredittkort. Skulle det være noe tull, ligger pengene dine trygt forvart på lønnskonto og ferien kan fortsette relativt uforstyrret. For ja, du får pengene tilbake ved svindel, men det kan ta litt tid. Noe som kan være litt klønete da middagen må betales i kveld.

Dette gjelder uansett om man er i Berlin eller i Athen. Må man ha cash, men føler minibanken er litt ugrei, bruk kredittkort. Kan fort blir litt dyrere en debetkort, men du kan sove godt videre i ferien.Vegard


HER beskriver du nettopp det jeg mener med bedre "trygghet" ved bruk av kredittkort, Vegard :)
- og om man i tillegg bruker et kort som ikke gjør uttaket dyrere enn debetkort, er det kun positivt  :--
(Dvs o m man har stabil økonomi, ikke "fristes" til å bare delbetale "gjelda" :o)
Kari

mouche

Quote from: Frynse on 17. May 15, 18:31:25
Har akkurat hatt chat med DNB, og det sies følgende:
"Gebyr ved uttak med visa er kr 35,- Gebyr ved uttak med kredittkort er kr 35,- + 1% av beløp"
Med DNB er m.a.o. debetkort billigst.


Beklager, men jeg vil fortsatt hevde at dette er feil. Ingen banker tilbyr kun et gebyr på 35 kroner ved kjøp av valuta i utalndet og uten noe valutapåslag. Går man inn på prislisten til DNB på nettet så fremkommer det også med all tydelighet at de ike har noen kort hvor det ike tilkommer et valutapåslag så her må det være en misforståelse ute og går.

Jeg har også chattet med DnB om dette nå nettop og etter en del frem og tilbake bekrefter Anne Katrine at det tilkommer et valutapåslag på 1,75% på all bruk av kort i utlandet. Lurer på om du har chattet med samme person for hun kom med helt feil opplysninger først, ja faktisk det du har skrevet, men også på dere hjemmesider er svaret nokså entydig;

https://www.dnb.no/privat/priser/konto-kort-nettbank.html

Og der står det svart på hvitt at vlautapåslaget er på 1,75%.




Frynse

Var nok samme dama, ja.
Når jeg ser i tabellene ser det ut som at Visa har 35 kroner pluss 1,75% mens Master (kreditt) har 35 kroner pluss 1% pluss 1,75% valutapåslag, så da blir debetkort billigst.
Ser ikke bort fra at heller ikke dette stemmer, og at det er andre kostnader i tillegg som jeg ikke har sett.
Enkelt, dette her  :o

JanBe

Jeg tok ut 600 euro går kveld her i Drama i en gresk bank med et vanlig norsk debetkort, tilknyttet Visa.

Her kom det opp på skjermen 2 forslag til belastning av min konto som jeg kunne velge mellom. Den greske banken tok seg et gebyr på 5 % valutapåslag om jeg tok ut de 600 Euroene og ville belaste uttaket på kontoen min direkte i norske kr.

Det andre alternativet er at jeg belaster uttaket i Euro og da tok ikke den greske banken noe gebyr, men da tar Visa et valutapåslag på 1, 75 % + det evt. gebyret den norske banken man bruker skal ha. Den banken jeg bruker så er det kr 0,-.

Det er vel ikke tvil om at jeg tok ut pengene og lot kontoen min bli belastet i Euro.

Atle

Quote from: mouche on 17. May 15, 17:32:39
Quote from: hakon57 on 16. May 15, 19:54:06
Dersom en ser på prislista til Norges største bank DNB så koster et uttak i utlandet med et Visakort (debetkort) kr 35.


Med all mulig respekt så tror jeg du tar helt feil her mht hva det koster for i følge DnBs hjemmesider står det:

Kurspåslag ved bruk i utlandet 1,75 %. Dette kommer i tillegg til ovennevnte priser. Beløpet omregnes til norske kroner.

Så jeg står ved hva jeg har sagt at et kredittkort er på alle sett og vis bedre enn enn et debetkort ved kjøp av valuta i utlandet fra en minibank.


Nå vet jeg ikke vilke bank du har men med all mulig respekt så står det jo svart på hvit i linken du la ut til prislista fra DNB og der koster uttak med Mastercard ( kredittkort ) 35 kr pluss 1 % pluss 1,75 % valuta påslag og får dermed ikke kreditt kort til og bli rimeligere en debettkort?
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

mouche

Jeg har ikke kort i DnB i det hele tatt (heller ikke noe kundeforhold til dem da jeg ikke anser dem som interessante/konkuransedyktige), men klar over hva du viser til på DnBs hjemmeside, og den er nokså uklar/forvirrende  på det punktet. Som sagt var jeg også i kontakt med DnB på chat og kan gjerne legge ut hele utvekslingen med dem. Hun jeg chattet med var nokså forvirret så jeg måtte gå flere runder med henne. For egen del bruker jeg Visa-kort (kreditt) fra Handelsbanken (35 kroner pluss 1,75& valutapåslag) eller helst Visakortet (debet) tilknyttet min konto i Hellas av grunner som jeg allerede har beskrevet i detalj.
De som har kort i DnB bør avklare dette selv med sin bank for jeg kan vanskelig skjønne at man skal betale både 35 kroner samt 1% og 1,75%, totalt 2,75%.

hakon57

Jeg ser at noen har chatted med DNB. Jeg henviste i et tidligere innlegg til prislista til DNB hvor det står at kontantuttak i utlandet (minibank, bank,vekslingskontor) med debetkort er gebyret kr 35. Det er et valutakurspåslag på 1,75%. Ved uttak i bank og i utlandet med kredittkort (MasterCard) så er gebyret kr 75 + 1% av beløpet. I tillegg kommer valutakurspåslag på 1,75%.
Uten at jeg har gjort noen stor undersøkelse så virker det som valutakurspåslag på 1,75% går igjen hos de fleste, mens selve gebyret varierer i større grad. Hver må sjekke sine kort.


Atle

Summa summarium er les betingelsene i din/deres bank altså  ;)

Legger ved innringa DNB sine kostnader
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

hakon57

Fint. Da ble det korrekt - en sammenligne bananer og bananer og ikke bananer og epler som jeg gjorde. Sorry. Trenger nok ferie så bra det blir Alonissos lørdag :)

mouche

Mastercard fra Dnb synes da å være feil kort. Har ikke sett tilsvarende prising på noe Visa-kort noe sted, kun et fast kronebeløp samt et valutapåslag på 1,75% som synes nokså standard.

Tok en rask sjekk igjen med DnB på chat og på mitt spørsmål om man skal betale 35 kroner samt 1% for uttak og i tillegg til det et valutapåslag på 1,75%, totalt 2,75% så fikk jeg til svar:

"Dette ser ut til å stemme". Jeg tolker det som et ja.

kaka

Jeg tok nettopp ut 380 Euro fra Pireus bank, som det vel er advart mot tidligere ( trodde jeg var i en annen minibank) Veldig fornøyd over å få hele beløpet i 20 ,E sedler. MEN, da jeg sjekket kvitteringen ble jeg i stuss. Jeg måtte endre valgt beløp, fordi 370 ikke var mulig. Lurte på om jeg var trukket for begge beløpene, men leste på nytt kvitteringen: Det kan se ut som jeg har akseptert et gebyr på kr 755??!!? Charged to account 755,09 NOK.
Vekslingsrate 0,101.
Noen som kan fortelle meg om jeg har bomma skikkelig her. Kvitteringen er helt klar på at dette har jeg godtatt, - ingen angrefrist.
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...