Logg inn med Facebook eller Google!

Valuta

Started by ChristineA, 12. May 15, 22:28:17

Previous topic - Next topic

filhellener

- bedre å bruke Debetkort ved uttak i minibank i utlandet???
- mitt svar er NEI!
Det er det mange år siden jeg sluttet med, for min egen sikkerhets skyld.
- i tillegg bruker jeg et Kreditkort uten gebyr, så kun fordeler synes jeg.
Men det med å velge EURO, og ikke "tilbudet" med NOK er viktig.
Det kan være vanskelig og lese skjermene pga sol noen ganger, så vær obs!
PIREUS bank er en av dem som har "valget", men det er flere, kommer ikke på hvilke.
Kari

Svein~B

16. May 15, 10:44:56 #13 Last Edit: 16. May 15, 10:51:14 by Svein~B
Debetkort ved uttak i minibank er som regel det som lønner seg. Da betaler du et gebyr som er det samme uansett hvor stort beløpet er. Derfor lønner det å ta ut så mye som mulig. Da trekkes beløpet fra kontoen som kortet er knyttet til.

Når du bruker kredittkort i minibanken, vil som regel minibanken kreve et gebyr. I tillegg belastes du rente fra første dag av kredittkortselskapet og det er en høy rente. Kredittkort lønner seg når du betaler i butikk og på restauranter. Det er som regel rente- og gebyrfritt, forutsatt at du betaler hele regningen måneden etter. Noen brukersteder krever gebyr ved bruk av kredittkort, fordi de må betale gebyr til kredittkortselskapet. Jeg pleier da å velge å betale kontant i stedet.

Hva er det som er usikkert ved å bruke debetkort i minibank, Filhellener?

Hvis du flyr til Athen, er det mange minibanker inne i terminalen på ankomstnivå. Der er det aldri sollys på skjermen. Det går også an å vente til kvelden med å gjøre uttaket hvis det er et problem med sollys på skjermen. Uansett er det også lurt å ha med litt norske kroner som du kan veksle. Da kan du veksle små beløp, for det er ikke noe gebyr, en kommisjon som er noen prosent av beløpet. Da kan du eventuelt veksle et lite beløp, så du har inntil du finner en minibank som ligger i skyggen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Greece-Traveller

Greske minibanker tar ikke gebyr ved bruk av kredittkort. Det som finnes av gebyrer er det som blir lagt til fra kortselskapets side.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

mouche

16. May 15, 17:43:38 #15 Last Edit: 16. May 15, 18:18:31 by mouche
Her tror jeg det er mange misforståelser ute og går; Det er ikke banken hvis minibank man benytter som tar gebyrer, men banken som utsteder kortet, i praksis den norske banken man benytter. Jeg har tilgode å høre om et kredittkort som IKKE tilbyr opptil 45 dagers rentefritt "lån", i såfall anbefaler jeg å bytte bank. Når man benytter et debetkort så blir man belastet et gebyr, muligens uavhengig av beløpets størrelse, men i TILLEGGE kommer et vekslingsgebyr på vanligvis 1,75 prosent. At man ikke blir belastet renter ved bruk av debetkort er riktig, men det skyldes jo at den bankkonto som kortet er knyttet opp mot blir belastet/trukket samme dag og er kontoen tom så får man ikke benyttet kortet.
Bruker man kredittkort for vanligvis halvparten av reiseutgiftene er man også dekket med en reiseforsikring som for de aller fleste vil være tilstrekkelig slik at man IKKE behøver å tegne egen reiseforsikring.
Når jeg bruker mitt kredittkort ved leie av bil så dekker dette kortet også eventuell egenandel ved skade slik at man slipper å tegne denne meget dyre tilleggsforsikringen (dog valgfri, men allikevel) som ofte kan koste 3-4 euro per dag.
I det hele tatt er det viktig at alle sjekker betingelsene man har tilknyttet sitt/sine kort, ser hva alternativene er og kanskje bytte kort og også bank?
En ting til som jeg glemte: kjøper du varer med kredittkort så har du også gode rettigheter over kredittkortselskapet/banken hvis det viser seg å være feil ved varen du har kjøpt ref Finansavtalelovens paragraf 54 b.
SIden vi er så ofte i Hellas med eget hus, så ahr vi også konto i gresk bank, ovefører penger, euro, (kjøper euro med kroner og setter inn på vår eurokonto i norsk bank) til egen konto i Hellas og benytter et Visa debetkort ved uttak av penger der, eller ved betaling av varer/tjenester, og slik kommer rundt alle disse høye gebyrerne og kan veksle når vi tror kursen er gunstig.

filhellener

16. May 15, 18:47:15 #16 Last Edit: 16. May 15, 19:14:52 by filhellener
Du spurte hva jeg synes er utrygt ved å ta ut penger i minibank med Debetkort, SveinB....

Kanskje ikke mer utrygt enn hjemme...., men hjemme har jeg ikke alternativet med å bruke Kredittkort når jeg trenger kontantuttak, d e t er dyrt!

Virker som du har dårlige betingelser på kredittkortet ditt, hvis du både betaler gebyr, og enda renter f.o.m den dagen du tar ut penger i utlandet...
Jeg har samme betingelser som  jeg ser mouche skriver at han har, og er veldig godt fornøyd :)
Vi har en, rimelig og god, helårsreiseforsikring i tillegg. Selv om vi betaler alle reiser med kredittkort trenger vi jo det :)

Jeg betaler alltid h e l e fakturaen fra kredittkortselskapet når den kommer.
Det er først om man ikke gjør det at kredittkort trenger å bli dyrt!
Kari

hakon57

Det er nå kommet inn mange elementer rundt dette med uttak med debetkort kontra kredittkort. Det er mange betingelser/priser ute og går og hver må sjekke hva som gjelder for sitt kort.
Men jeg tror jeg kan si/skrive at det vanlige er at uttak i minibank, som var temaet i starten, er billigere med debetkor enn med kredittkort. Men kredittkortet har mange fordeler knyttet til annen bruk.
Dersom en ser på prislista til Norges største bank DNB så koster et uttak i utlandet med et Visakort (debetkort) kr 35. Med Mastercard koster et uttak kr 75 + 1% avbeløpet. Det er et valutapåslag på 1,75%.Det beregnes renter fra maks 45 dager etter uttaket.
Nå er det vel slik at kortgebyrene neppe velter et feriebudsjett uansett, men uttakk i minibank med kredittkort er normalt dyrere enn med debetkort.
Samtidig er det mange fordeler med kredittkort som forsikring, rabatter etc., men de er uavhengig av uttak i minibank.
To kort på tur er å anbefale uansett - siden ett kan slutte å virke, bli mistet eller frastjålet, og da har en i beste falle det andre som reserve.

Det andre poenget i mitt tidligere innslag var om vi kan oppleve en kollaps i Hellas nå fordi de ikke klarer å innfri sine forpliktelser - i løpet av mai måned!!!!
Vil det i så tilfelle bety tomme minibanker? Er det da tryggest å ta med seg mye kontanter for den som skal reise nå? Time will show...................

filhellener

Om DNB hakon, jeg/vi har konto der, Mastercard hører  med i "pakka", men jeg bruker det ikke!

Er ikke et uttak med kreditkort med 0 kr i gebyr, billigere enn et med et Debetkort med Kr 35 i gebyr ???

To kort har jeg alltid med :)
Kari

hakon57

Filhellener; som jeg skrev så er det mange forskjellige priser/betingelser. Og ikke minst har noen spesialavtaler gjennom ulike foreninger etc. For de som ikke har det så hentet jeg som et eksempel opp priser fra DNB, som ca 40-50% av befolkningen er kunde hos. Hver må sjekke de priser som gjelder for seg og sitt kort. Feriebudsjette blir neppe veltet uansett :)

filhellener

Quote from: hakon57 on 16. May 15, 21:57:11
Filhellener; som jeg skrev så er det mange forskjellige priser/betingelser. Og ikke minst har noen spesialavtaler gjennom ulike foreninger etc. For de som ikke har det så hentet jeg som et eksempel opp priser fra DNB, som ca 40-50% av befolkningen er kunde hos. Hver må sjekke de priser som gjelder for seg og sitt kort. Feriebudsjette blir neppe veltet uansett :)


Jeg er enig med deg i at feriebudsjettet ikke påvirkes særlig enten man velger det ene eller det andre  :) - ikke er det så viktig for meg at jeg vil argumentere mer heller.
Man må orientere seg, og velge selv  :)

Jeg vil bare si  det ikke er nødvendig å ha noen spesialavtale gjennom forening/firmaer for å ha et kredittkort uten gebyrer, jeg har ingen slik avtale.
Kari

Svein~B

Jeg har sjekket betingelsene på to av kredittkortene mine nå. På det ene er det rentefri betalingsutsettelse, 45 dager, også ved bruk i minibank. På det andre er det renter fra første dag ved kontantuttak. Gebyret på det rentefrie kortet er fem kroner høyere enn på debetkortet og valutapåslaget er 0,25 prosentpoeng høyrere, så jeg tror det blir hipp som happ hvilket kort jeg bruker.

Når det gjelder det med gebyr i minibank er ikke det noe jeg har opplevd selv, fordi jeg alltid har brukt debetkort, men i ei engelskspråklig facebook-gruppe var det to stykker som hadde opplevd det, på såkalt gebyrfrie kort, at minibanken i Hellas krevde et gebyr. Den ene hadde klagd til banken og fått gebyret tilbake. Den andre kom ingen vei, fordi det gebyret var noe han hadde akseptert på stedet. Det er ikke uvanlig, som sagt, at brukersteder belaster gebyrer for bruk av kredittkort, fordi kredittkortselskapet belaster dem for et gebyr hver gang de tar imot betaling med kredittkort. Hvis mange betaler med kredittkort, må de enten legge på prisene, sånn at alle er med og betaler, uansett hvilken betalingsmåte de bruker eller de krever et gebyr ved betaling med kredittkort. Dette har jeg selv opplevd i Hellas og jeg vet at flyselskapet Norwegian også legger på et gebyr hvis du betaler med kredittkort, som du slipper om du betaler med debetkort. Du slipper det også hvis du bruker Norwegians eget kredittkort. Dette har de all rett til å gjøre, men det er de færreste som gjør det. De baker det heller inn i prisene, som det kalles. Hvordan banken tjener penger hvis de ikke har gebyrer og ikke tar renter, lurer jeg litt på, eller rettere sagt, jeg tror ikke noe på det. Et eller annet sted må de hente pengene, ellers overlever de ikke. Jeg tror heller ikke de er interessert i å ha kunder de ikke tjener penger på.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

mouche

Quote from: hakon57 on 16. May 15, 19:54:06
Dersom en ser på prislista til Norges største bank DNB så koster et uttak i utlandet med et Visakort (debetkort) kr 35.


Med all mulig respekt så tror jeg du tar helt feil her mht hva det koster for i følge DnBs hjemmesider står det:

Kurspåslag ved bruk i utlandet 1,75 %. Dette kommer i tillegg til ovennevnte priser. Beløpet omregnes til norske kroner.

Så jeg står ved hva jeg har sagt at et kredittkort er på alle sett og vis bedre enn enn et debetkort ved kjøp av valuta i utlandet fra en minibank.

Frynse

Har akkurat hatt chat med DNB, og det sies følgende:
"Gebyr ved uttak med visa er kr 35,- Gebyr ved uttak med kredittkort er kr 35,- + 1% av beløp"
Med DNB er m.a.o. debetkort billigst.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...