Logg inn med Facebook eller Google!

Valuta

Started by ChristineA, 12. May 15, 22:28:17

Previous topic - Next topic

ChristineA

Lønner det seg egentlig å veksle gjennom vekslingskontor her på forhånd eller ta ut i minibank i Hellas?

Vil uansett ha med noe kontanter som jeg har fra forrige tur, men hva lønner seg ellers?

Takknemlig for tips!

Greece-Traveller

Jeg har som regel noe igjen fra tidligere tur, og bruker deretter minibank i Hellas etterhvert som det måtte være nødvendig. Hva som "lønner" seg har jeg aldri sjekket.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Svein~B

Det som lønner seg er i hvert fall ikke å ta ut eller veksle her hjemme. Ta ut penger i minibanken i Hellas med debetkort. Ta ut så stort beløp som mulig. Betal mest mulig med kredittkort når du handler, men svar nei nå du blir spurt om du vil betale i norske kroner. Ta med litt norske kroner som reserve og som du veksler på slutten av ferien.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JanBe

Er enig med Greece-Travler og Svein. Jeg har ikke en eneste norsk krone med meg, får jo ikke brukt de i Hellas allikevel. har som regel alltid liggenes noen Euro fra forrige tur og tar ut større beløp i minibanker når det trengs. Som Svein sier, for all del ikke la banken (minibanken) belaste uttaket i norske kroner, velg EURO. man kan risikere at banken tar seg en skikkelig overkurs for norske kroner om den får lov til det. La uttaket belastes i lokal valuta og la Visa ordne med den riktige kursen, det blir garantert billigst

ChristineA

Takk for flotte svar!

Da blir det måten å gjøre det på, og godt å høre at jeg har tenkt riktig de siste gangene.  :)


mouche

Det beste, og billigse, er å ta ut penger i minibankene i Hellas og med kredittkort. Sjekk betingelsen på ditt kort for det er store variasjoner ute og går mht betingelser, gebyrer osv
Enten man liker det, eller ei (ingen gjør det), så kan vi ikke se helt bort ifra at Hellas har sås tore problemer rent økonomisk at til og med den greske finansministeren har sagt at de kan gå tomme i løpet av et par uker med mindre de får til en avtale med sine velgjørere. Derfor bør man veksle umiddelbart ved ankomst og sørge for å ha en del kontanter til en hver tid. Bruk av debit/kreditkort er ikke så veldig vanlig i butikker, tavernaer og ved leie av strandstoler, kjøp av is, tur med hest og vogn osv etter min erfaring.

polyanna

Selv om det ikke lønner seg, har jeg gjerne med rundt 400 Euro. Kjekt å ha litt kontanter når en ved ankomst haster for å rekke ferge. Da vil jeg ikke bruke tid på å lete opp minibank. Å holde styr på bagasje og finne taxi, er nok stress for meg  :). - Det meste av denne summen ser jeg på som 'nødproviant', som ofte ikke brukes før de siste dagene. Litt trygghets-freak, må innrømmes.

kaka

Det enkleste for meg, er å ta med Euro hjemmefra.
Å ta ut i minibakn, der jeg knapt kan se hva som står pga sollyset, - og ikke skjønner hva jeg skal trykke på.
Det er bare et svett mareritt. Jeg har nok valgt feil og dyrt, i min oppgitthet når jeg står der.
Jeg fortsetter med min "penger i madrassen" variant en stund til, så får jeg se om jeg kan få øvet med en "kjørelærer" etterhvert, og lære meg det som visstnok skal være mest lønnsomt  :)
(- men innen den tiden er det kanskje drakmer igjen,- som jeg klarte å ta ut før :) )
KariK

hakon57

Jeg pleier å ha EUR 50 el. i kontanter - alltid greit å ha noen kontanter. Normalt også kurant å ta ut kontanter på flyplass ved avreise eller ankomst.
Minibanker er generelt sett enkle å finne og stabile å bruke - det er min erfaring.
Å betale med kort på tavernaer og i butikker er ofte ikke så kurant.
Vanlig bankkort/debetkort er normalt det beste for kontantuttak.
Kredittkort (feks Mastercard o.l.) er best når en skal betale på hotell, restauranter og i butikker.
Kredittkortene går i minibanker også, men som oftest dyrere gebyrer (gjerne et fast gebyr + en prosent av beløpet, men dette varierer fra kort til kort og bank til bank).
Det som er usikkerheten nå er om banksystemet kan kollapse dersom Hellas ikke greier å dekke sine forpliktelser.
Da kan det skje at bankene ikke har EURO å legge i minibankene og da får ikke vi tatt ut noe.
I Hellas er det mye bruk av kontanter fra før og ved en kollaps er det kontanter som gjelder.
Jeg er så vant til å bruke kort til alt mulig her hjemme og har sjelden mer enn kr 400 på meg - og føler meg nesten utrygg hvis jeg har mer.
Men nå vurderer jeg om jeg skal legge opp til kun kontanter når jeg reiser til Hellas om en uke - jeg jo kunne betale for bosted og mat - og da må utryggheten vike.

polyanna

Quote from: kaka on 13. May 15, 17:16:24
Å ta ut i minibakn, der jeg knapt kan se hva som står pga sollyset, - og ikke skjønner hva jeg skal trykke på.
Det er bare et svett mareritt. Jeg har nok valgt feil og dyrt, i min oppgitthet når jeg står der )


Ikke fritt for at jeg kjenner meg igjen - 'svett mareritt'  :). Og da gir jeg blanke i om noen små kroner går tapt.
En bankansatt ble ganske irritert en gang jeg ba om hjelp, kun minibank utendørs. Men det var sekundært for meg, jeg trengte pengene for å betale hotell siste dagen.  :) 8)

kaka

Jeg har vurdert om jeg skal be om hjelp, men aner at det ikke er så populært, ja  ???
KariK

mouche

Quote from: hakon57 on 15. May 15, 18:58:06
Å betale med kort på tavernaer og i butikker er ofte ikke så kurant.
Vanlig bankkort/debetkort er normalt det beste for kontantuttak.
Kredittkort (feks Mastercard o.l.) er best når en skal betale på hotell, restauranter og i butikker.
Kredittkortene går i minibanker også, men som oftest dyrere gebyrer (gjerne et fast gebyr + en prosent av beløpet, men dette varierer fra kort til kort og bank til bank).


Er det bedre og billigere å bruke et debetkort knyttet til en norsk konto ved kjøp av valuta fra minibank i utlandet enn å bruke et kredittkort?

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...