Logg inn med Facebook eller Google!

Opps, vi kjøpte hus. Undertittel: \"Ni är galna\"

Started by ofriis, 05. Apr 09, 11:30:14

Previous topic - Next topic

ofriis

Her er vår huskjøp-historie, så nøyaktig som vi kan huske alt sammen i ettertid.

Det hele startet på kvelden søndag 11. mai 2008. Unni, min bedre halvdel,  og jeg satt hjemme i Årviksand og gremmet oss over snøværet som satte inn. Det burde vært vår i luften, men på 70 grader nord er det ikke alltid slik.
"Vi finner oss en sydentur", sa hun og det tok ikke mer enn en halv time før vi hadde funnet den hos Apollo. En uke i Rethymnon hørtes fristende ut. Vi visste ingen ting om byen, men hørte etter hvert at det var en trivelig by som flere hadde som fast reisemål. Neste dag sjekket jeg at turen ikke kom i konflikt med jobben, og så ble billettene bestilt. Vi hadde vært på Kreta noen ganger før, men alltid vest for Xania, så dette kunne bli spennende. Det skulle vise seg å bli mer spennende enn vi hadde trodd.
De siste 5 årene hadde vi vært bobilturister, så en sydentur nå kunne smake bra. Sent på kvelden fredag 23. mai parkerte vi på Evenes, etter en vel 40 mils kjøretur, og i halv-sju tida morgenen etter satt vi på balkongen på hotell Pegasus med en medbragt cognac. Vi var stuptrette, men livet var herlig, og vi kunne jo si både Kalimera og Kalispera.

Hotellet lå ved strandpromenaden med stranden 30 meter unna, men vi er ingen strandløver og kom oss heller aldri dit. Vi ruslet heller rundt. Her var mye spennende å se, og vi gjenopptok vår gamle vane å studere prospektene hos eiendomsmeglerne.  Ved Plateia Iroon fant vi flere, og utenfor Homeland-Greece så jeg på fruen og sa: "Her er det noe". I vinduet hang et prospekt med bilde av et hus i gamlebyen, i en trang gate der man nærmest kan handhilse på naboen over gata når man står på balkongen. Det var 3 etasjer og mer enn hundre år gammelt. Men huset hadde takterrasse, og det var den som vakte interessen. Tenk å kunne sitte på taket og se ut over byen og havna, og når man går ut av døra så har man alt mulig omkring seg i spaseravstand.  Jeg ble jeg som hypnotisert, men hun var litt mer avmålt.
Nå skal det sies at her hvor vi bor er det omtrent ingen ting, en liten butikk, nedleggingstruet skole, barnehage og fiskebruk.  Her brukes uttrykket "å bo bak ryggen på Vårherre".  Tanken på å sitte på takterrassen og se utover byen og havet, den ble påtrengende. For oss som bor så langt mot nord så er varme mørke kvelder en sjeldenhet. Vi har hatt 19 grader en kveld i oktober, men det er snart 18 år siden.
Vi gikk noen slag fram og tilbake før vi gikk inn og spurte etter prospekt, og vi ville gjerne vite hvor huset var.  Adressen kunne ikke damen bak skranken si, for noen av gatene i gamlebyen hadde ikke navn, men hvis vi var interessert så kunne vi komme tilbake mandag morgen for visning. Vi tok prospektet med og gikk tilbake til hotellet. Nå hadde vi vært ca en halv dag i Rethymnon, og vi satt og studerte prospekt OHO137.

Søndag formiddag tok jeg en runde rundt i gamlebyen med prospektet i handa og spurte meg for, om noen kjente gata på bildet? Halve underetasjen av huset var et bakeriutsalg, så det burde være kjent blant de som drev forretninger i gamlebyen. Noen måtte jo vite hvor det var. Teorien stemte, og huset viste seg å ligge ca. 200 meter inn i Arkadiou-gaten i en trang liten sidegate. Bakeren var der, og presenterte seg som Mike, men han kunne minimalt med engelsk. "Call the boss?" sa han bare. Jeg ristet på hodet, for vi hadde jo allerede avtalt visning. Senere på dagen gikk vi dit sammen og betraktet huset. Det var høyt, og gata var smal, så vi måtte legge hodet "på nakken" for å se. Vi syntes ikke at fasaden så så ille ut, litt maling og reparasjon av murpussen var nødvendig , og balkongen så fæl ut fra undersiden. Et vindu sto åpent.  Nummeret over døra var 13.
The farther one travels / The less one knows

kaka

Jeg blir helt revet med, jeg. Du verden! Ut fra navnet i tråden, virker dere ikke som de som bare drøvtygger drømmer!
- Spennende!
KariK

Tjorven

Å du store min, dette så jo kjempekoselig ut. Venter spent på fortsettelsen :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

ofriis

Ja, det kommer mere. Jeg holder akkurat på å komme meg igjen etter en kraftig influensa, så det blir mange innedager og tid til å skrive.
-Ottar
The farther one travels / The less one knows

Anita

Høres helt herlig ut ....  :cheers:  :cheers: .. så idyllisk som det er på utsiden ... gleder meg til å se innsiden og høre mer av historien  :flower:

Hvor mange ganger i året bruker dere huset?

Det er motargumentet til gubben her i huset.. \"vi har bare 5 uker ferie... det er langt å reise... hva skal en med hus/leilighet i Hellas\"?  

Hilsen
Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Admirala

Ofriis: For en herlig gate! Akkurat slike gateløp har jeg skikkelig sansen for. Gleder meg til å høre mer!

Anita: Det går jo an å leie ut huset, så tjener dere en slant også. Har en venninne som gjør det. Hun får et byrå til å ta seg av alt det praktiske, inkl. annonsering og utvask. For det tar de 25 prosent av leieinntekten. Likevel sitter jo min venninne igjen med masse penger.

Uansett, da jeg kjøpte min leilighet tenkte jeg at det var kjekkere å plassere penger i fast eiendom som jeg kunne ha mye glede av, enn å sette dem i pensjonssparing, for eksempel.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Thera

Der så det kjempekoslig ut! Gleder meg til å lese videre..
..Don`t dream your life, live your dreams..

Heidrun

Skal ikke se bort fra at det blir slik på meg en dag også. I og med at jeg antagelig vil tilbringe alderdommen alene i Chania, men med mine 2 gutter på besøk med tiden, så blir et hus alt for stort alene for meg. Men venner i Chania regner jeg med at jeg skaffer meg.
Yamas til livet og til

Anne

Dette var spennende ofriis. Det er gøy å høre om andre sine erfaringer med huskjøp i Hellas. Gleder meg til å høre mere.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Katta

Fantastisk historie! Venter spent på mer. Jeg har full forståelse for \"varme mørke kvelder\". Lyse sommernetter er ikke å forakte, men elsker varme mørke kvelder med levende lys.  :flower:

Turid

Jeg gleder meg til fortsettelsen. Spennende lesning.
Det er etter regn at fuglene synger!

ofriis

Noen kommentarer i full fart. Vi har ikke brukt huset ennå, men det blir det snart en forandring på. Tar 14 dager etter påske for å få ting på plass, senere blir det mer.
Admirala: Tenker å leie ut på vinterstid, men minimum for 3 måneder for ikke å komme i klørne på de greske turistmyndighetene. Man må nemlig ha sin EOT-lisens i orden for å leie for kortere tid (turistutleie), og det tar tid og penger å ordne. Får neppe EOT-lisens på dette huset.
The farther one travels / The less one knows

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...