Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes og Kardamili våren 2017

Started by Katherina, 09. Nov 18, 18:30:28

Previous topic - Next topic

Katherina

 :blomst3: Jeg skal snart være borte noen dager. Drar på førjulsbesøk til barn og barnebarn i Trøndelag. Så jeg legger inn litt mer med det samme.

:) På veien mellom Gythio og Sparta ligger det en by som vi bare så vidt hadde vært innom en gang vi skulle videre nordover og den ønsket vi å besøke på nytt. Det er Xirokampi.
Naturen rundt er vakker. Når vi kjører inn mot byen ser vi Taygetosfjellene i bakgrunn. Området er et sitrusområde og det dyrkes mye appelsiner her. Vi hadde lest at det skal være mange gode restauranter i byen og
at deres spesialitet var å bruke appelsin i mange av rettene. Vi var skikkelig sultne og gledet oss til et bedre måltid. Flere av tavernaene var stengt, så vi fant oss et bord på torget. Det viste seg at dette var byens rundkjøring. slik det hender at det er. Dessuten var det i begynnelsen av mesimeri, så det ble ikke akkurat noe rolig måltid. Måltidet? Ikke akkurat terningkast 6. Det var lite utvalg og spesialitetene glimret med sitt fravær. Men vi ble mette og var klare for ny "ekspedisjon".  Her skulle en av Europas eldste steinbruer befinne seg og likeledes et 1000 år gammelt oliventre. Det måtte vi selvfølgelig se. Brua var enkelt å finne, men oliventreet var godt gjemt, men etter å ha passert små husklynger og kjørt gjennom noen olivenlunder dukket det opp. Nei, vi gir oss ikke så lett. :D






Den gamle brua fra år 100 f.Kr. Den var en del av veien mellom Sparta og Kardamili.


Ved siden av lå det et lite amfiteater. fin utsikt.


Joda, treet var både gammelt og stort





Litt annet





Godt å slappe av hjemme med ei god bok også


kaka

Jeg blir både fascinert og betatt :)
KariK

Katherina

 :99wywy: :hfjjk: De flestes dagene er vi hjemme i Kardamili og tar dagene som de kommer.
I dag har jeg lyst til å ta dere med på en liten blomstervandring i området rett ved Elies taverna.










Jeg synes det er spennende å ta bilder av blomster og insekter. Må være både tålmodig og rolig. Stø på hånda.
Noen ganger lykkes det. Jeg prøver og feil og prøver og feiler.










Jeg la merke til spesielle skyer over fjellene




Og, der ligger han.




dag staalesen


Katherina

 :hello43: Takk, Dag!
Vinteren 2017 ble 8.sesong av "Mesternes Mester" vist på NRK. Denne gangen gjestet fe Mani og området rundt Kalamata.
Innspillingen foregikk i august / september 2016. Det gikk forskjellige rykter i Kardamili om når de ville komme til byen.
Noen fra forumet var også så heldige å treffe dem og få slått av en prat og tatt bilde av seg sammen med gjengen.
Da programmet ble sendt om vinteren, så var det nok ganske mange av oss som hadde vært i Kardamili, som fulgte spent med . "Hvor var de nå og ville vi kjenne oss igjen?" Etterpå kom det meldinger på Forumet om hvor de hadde vært. Som regel kjente vi oss igjen, men da vi kom til episode 5 (den gangen de blant annet hadde bueskyting) fikk vi problem.  "Hvor var denne borgen?" Det kom flere forslag uten at det stemte helt. Nysgjerrigheten min ble skikkelig pirret og jeg begynte å lete med "lys og lykte". Sjekka forskjellige alternativer på nettet. Så endelig fant jeg det.  :bravo:
Vi måtte til en liten by på Mesinniasiden, Androusa. Vi kjørte forbi flyplassen og til den store rundkjøringa i Messini og tok av nordover i denne. Mener å huske at da vi kom til det lille stedet Eva, tok vi av vestover. Etter en kort kjøretur var det skiltet Androusa. Vi kom litt høyre opp og fikk en nydelig utsikt over det frodige dyrkingsområdet på sletta utenfor Kalamata og lenger ut skimtet vi Messiniabukta og i det fjerne kunne vi se Taygetosfjellene.






Tatt på kornet. Kjent positur


Resultatet




Det var langt mer overgrodd enn da "Mesternes Mester" var der


Det er to forskjellige teorier om borgens opphav. Er den bysantinsk eller frankisk? Slik jeg tolker det er ikke konstruksjonen helt vanlig for frankisk byggeskikk.
Men man heller vel like vel til at den har frankisk opphav og at den ble bygget etter 1250. I 1381 skal borgen ha blitt sete for de beryktede leiesoldatene til Navarrese sammenslutningen. Dette var de siste
Frankiske herskerne av fyrstedømmet Achea. På denne tiden var borgen en av de viktigste borgene på Peloponnes. I 1417 tok familien Paleologi, som var bysantinske herskere fra Mystras, over borgen. I 1462
beseiret tyrkerne Androusa.  Borgen ligger i et vakkert område med med en flott utsikt. Sikkert strategisk i sin tid. Nå er det bare noen få murer igjen av borgen og de er overgrodde. Rar å tenke på hvilket liv og hvilken betydning den har hatt når vi vasser rundt i gresset.








Denne muren kjente vi ighen fra programmet







Katherina

 :bye: Etter at vi vandret rundt på borgområdet en god stund, kjente vi at det var på tide med en lunsj. Etterpå ble det litt vandring rundt i byen.

























Katherina

 8) :D Resten av ferieoppholdet denne våren, var vi i ro i Kardamili.
Det er deilig med rolige dager enten vi tilbringer dem på stranda, er hjemme på Pierides, tar en tur innom en av tavernaene eller de mange koselige barene eller rusler rundt.
De nære omgivelsene har mye å by på.




Marsipanegg og mørksjokolade med nøtter og knekkebrød med brunost. Går da an til kaffen, det også.




Eller is og jordbær

En tur rundt omkring













Det er nå slik det er


Dronningas krone til slutt



vandrer

Fint å følge dere på 2017 vårturen Katherina,
og vet du,siste bildet er min favoritt.🤗

Katherina

 :kissand:Takk for koselig hilsen, vandrer! Ja, det er et vakkert tre. Majestetisk. Da jeg tok dette bildet hadde jeg lyst til å bare ha toppen. Det var ikke helt enkelt å
få zoomet inn og få det skarpt. Det er i slike stunder jeg synes det er fint med digitalt kamera.

:D Nå er det rett før vi setter kursen mot barn og barnebarn og det blir en stund til jeg får lagt inn bilder. Så her kommer et nytt lite knippe fra Kardamili.
Tar oss en tur ned i "Gata" og litt rundt omkring.



























dag staalesen

Fantastiske bilder Katherina  for noen farger, ja nå har du fått opp reisefeberen her . :)

Katherina

 :juble: :kd66: Så er jeg hjemme igjen etter ett par koselige uker i Trøndelag sammen med barn og barnebarn.
Da fortsetter vi tilbakeblikket til våren 2017 og fortsetter og rusle rundt i Kardamili. Stikker en tur innom Lelas og Aquarella.










Velkommen til Aquarella









Så ruslesr vi videre







vandrer

I iskalde ❄️-10 C m/ vind hos meg,gjør det godt å rusle sammen med dere i Kardamili.🌞
Fyllt opp vedlageret i dag,så en kommer seg vel gjennom denne vinteren også.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...