Logg inn med Facebook eller Google!

Er det virkelig så enkelt

Started by Admirala, 12. Oct 10, 15:33:55

Previous topic - Next topic

bengalow

Jodå, Admirala, grekerna bryr sig! I Sverige var det en youghurttillverkare som använde sig av ett fotografi av en \"turk\" som varumärke. Nu visade det sig, att \"turken\" var grekisk, från Kreta. Han fick ett skadestånd på en ½ miljon....Jag tror rätta vägen är att anmäla till grekiska mattilsynet. Dom får säkert fart, när dom upptäcker varumärkesbrott, vilket det uppenbart är.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Egentligen tycker jag inte det spelar så stor roll vad osten heter, det är mer dess kvalitet och smak jag personligen bryr mig om när jag äter eller köper ost. Ost-typen som i Grekland heter feta är en ost med lång tradition på Balkan, och har lika många olika namn som där är olika länder, och används också på olika vis. Och så klart är det fel att kalla osten feta om det nu inte är en ost av den typen som är tillverkad i Grekland, och det handlar ju så klart om marknadsföring, och marknadsandelar på livsmedelsmarknaden och för grekiska producenter om exportmöjligheter. Så det är ju klart att grekerna vill skydda namnet på osten i fråga, men vad många kanske inte tänker på är att det finns ost av samma typ från andra länder på Balkan som är av bättre kvalite och smak än den grekiska fetaosten som vanligtvis saluförs i våra livsmedelsaffärer. I Malmö finns till exempel många olika sorter av ost-typen av till exempel turkiskt ursprung i vanliga livsmedelsaffärer som jag tycker är godare och av bättre kvalite än dom grekiska feta-varianter som finns att tillgå här. Men den turkiska köper man inte för att den inte heter feta ???


Bara några tankar från mig så här på eftermiddan en dag innan semestern :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Admirala

Quote from: \"bengalow\"Jodå, Admirala, grekerna bryr sig! I Sverige var det en youghurttillverkare som använde sig av ett fotografi av en \"turk\" som varumärke. Nu visade det sig, att \"turken\" var grekisk, från Kreta. Han fick ett skadestånd på en ½ miljon....Jag tror rätta vägen är att anmäla till grekiska mattilsynet. Dom får säkert fart, när dom upptäcker varumärkesbrott, vilket det uppenbart är.

Helt enig i at grekerne bryr seg, men jeg vet ikke hvor i Hellas jeg skal henvende meg. Jeg vet at det finnes et gresk mattilsyn som har som oppgave å sjekke spisesteder, men er de også ansvarlig for fetaosten...???
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Admirala

Quote from: \"Tommy\"I Malmö finns till exempel många olika sorter av ost-typen av till exempel turkiskt ursprung i vanliga livsmedelsaffärer som jag tycker är godare och av bättre kvalite än dom grekiska feta-varianter som finns att tillgå här. Men den turkiska köper man inte för att den inte heter feta ???

Hvis den tyrkiske osten er god, vil vel folk kjøpe den selv om den ikke heter feta. Det er med den som med andre oster, man får legge ut smaksprøver, drive markedsføring osv. Slik får jo også Tine forsøke å selge osten sin, og kalle den hva som helst, bare ikke feta. Mitt poeng er at Tine ikke kan lage feta, den
a) kan bare lages i Hellas
b) må bestå av saue- og evt geitemelk.

Dermed får Tine finne et annet navn på kumelksosten sin. Så enkelt (men tydeligvis vanskelig) er det. Danska Arla kaller den \"Apetina\", og skriver bl.a i sin markedsføring at \"Arla Apetina® 3% naturel er en middelhavsinspireret hvid blød saltet ost i tern med i saltlage.\"

Er det så mye vanskeligere for Tine å gjøre det samme?

PS: Dette var mitt innlegg nr 666. Litt av et sammentreff. Tine synes sikkert det jeg skriver er skikkelig djevelsk!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

bengalow

Det finns regler att följa inom alla områden i livet - i annat fall vore det anarki. Om nu turkarna har fått \"raki\" registrerat som varumärke, och grekerna \"feta\" så gäller för pruducenter av liknande varor att hålla sig borta från det namnet. Man får inte ens kalla varorna för \"feta-typ\"... Skitenkelt - inget att diskutera ens. Tine gör fel, och riskerar saftiga böter för detta, om grekiska myndigheter får fatt i saken.
Tänk om jag skulle blanda till en saft som jag säljer, och kalla den \"Coca Cola\"? Vad hade hänt?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Hvis den tyrkiske osten er god, vil vel folk kjøpe den selv om den ikke heter feta. Det er med den som med andre oster, man får legge ut smaksprøver, drive markedsføring osv. Slik får jo også Tine forsøke å selge osten sin, og kalle den hva som helst, bare ikke feta. Mitt poeng er at Tine ikke kan lage feta, den
a) kan bare lages i Hellas
b) må bestå av saue- og evt geitemelk.


Ja jag köper den turkiska osten, köy peynir, som är tillagad på exakt samma vis som den grekiska varianten feta, som säljs i samma butikskedja i Malmö, för att den är godare och av bättre kvalite. Men dock vet knappt många vad köy peynir är, oftast så säjer man istället \"jag vill ha den där turkiska fetaosten\" och då vet alla vad man menar. För att feta har blivit liktydigt med ost-typen och det kan leda tankarna till ett försök att skaffa sig monopol på världsmarknaden, liksom händer med många andra namnskyddade produkter. Vilket kanske leder till en sämre kvalite av den produkt som i slutändan hamnar hos konsumenten, det var poängen med mitt inlägg i debatten. Bara lite allmänt kverulerande alltså ;-) Jag hade inget annat för mig. lycka till vifdare i fighten mot den norska livsmedelsjätten. http://feta.se/ http://leilosh.blogspot.com/2009/10/hemgjord-turkisk-ost-feta-ost-koypeynir.html
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

telma

Tine opererer nok innenfor det som er lovlig.
Arla Apetina markedsføres også som feta. (hørte en radiospot senest idag)

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | Today at 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....