Logg inn med Facebook eller Google!

Antiparos

Started by Svein~B, 27. Feb 15, 19:44:07

Previous topic - Next topic

Svein~B

Antiparos er ei forholdsvis lita øy som ligger like sentralt i Kykladene, like vest for Paros. Du må via Paros for å komme dit. Det går ferjer hver time eller oftere fra Pounta på vestsiden av Paros. Det går også noen ferjer direkte fra Parikia til Antiparos.


Flyplass

Den nærmeste flyplassene er på naboøya Paros. Det er kun innenriksfly som lander der. Nærmeste flyplass med fly til Norge er på Santorini. Du må via Paros for å komme til Santorini, men det er mange forbindelser.


Ferjeforbindelser

Antiparos har forbindelse hver time eller oftere til Pounta på Paros fra tidlig morgen til langt på natt. Det går også noen ferjer på dagtid til Parikia, hovedstaden på Paros.


Havn

Alle ferjene anløper Antiparos by som ligger på lengst nord på østkysten av øya. Havna har rikelig med serveringssteder og butikker. Det er reisebyrå med billettsalg til de store ferjene som går fra Paros. Billetter til de ferjene som går til Paros kjøper du om bord på ferja. Du skal ikke regne med at det er utleiere på kaien når ferja kommer, men det er gangavstand til alt i selve byen.


Feriesteder

Den eneste byen på Antiparos heter Antiparos by og ligger på østsiden, nær nordspissen av øya. Det er en koselig havn og en bilfri hovedgate som går fra havna og rett vestover. De fleste butikkene er i hovedgata nær havna. Det er noen tavernaer på havnepromenaden og flere spredt oppover langs hovedgata. Det fins en del bosteder oppe i sentrum av byen og det er en del på nordsida av havna, altså til høyre når du kommer fra ferja.

Kouros Village ligger rett ved havna og har basseng med bassengbar. Det er kort vei til barnevennlig strand den ene veien og til sentrum den andre veien. Det er et rolig område, men det spilles til tider høy musikk ved bassenget. De har både rom og leiligheter.

http://www.kouros-village.gr/

Artemis Hotel ligger ved siden av Kouros Village. Det er cirka 200 meter til langgrunn sandstrand. De har både rom og leiligheter.

http://www.artemisantiparos.com/

Hotel Mantalena ligger på havnepromenaden, nesten i sentrum, men bare nesten. Det er cirka 100 meter til hovedgata der sentrum begynner. Til nærmeste strand er det cirka 400 meter. De leier også ut leiligheter, men de ligger oppe i byen, ved Kastro.

http://www.hotelmantalena.gr/


Strender

Hvis du holder til høyre nord for havna, kommer du til en vid bukt med en langgrunn sandstrand. Den heter Spiridon Beach, men kalles også bystranda. Den er sørvendt og dermed ganske godt skjermet. Det er ingen fasiliteter på selve stranda, men det er kort vei til byen med tavernaer og butikker. Det er noen trær som kaster skygge.

Sør for byen finner du Psaraliki-strendene. Her er det solsenger og parasoller. Det er trær som kaster skygge. Det fins et par barer som selger mat og drikke.

Cirka 7 kilometer sør for byen ligger Akrotiri-stranda. Det er ei nydelig sandstrand som ligger rett ved veien. Det er ingen fasiliteter. Bussene som betjener grotta og de sørlige delene av øya stopper ved stranda.


Kommunikasjoner

Det går buss hver time mellom 10 og 15 fra havna til grotta. Det går også busser fem ganger om dagen til de sørlige delene av øya. Busstidene finner du på bussholdeplassen som ligger rett ved ferjekaien.


Severdigheter

Den store severdigheten er den vertikale grotta som befinner seg på øya. Det er 360 trappetrinn til det dypeste punktet. Det er flotte stalaktitter og det er også et kultsted innerst i hovedrommet som er 250 trappetrinn ned.

Den andre store serverdigheten er Kastro midt i Antparos by. Det er en festning fra senmiddelalderen, cirka 1440. Den er vanskelig å få øye på fordi den er bygget inn av bebyggelsen rundt. Det er kun én inngang, fra torget på vestsida.


Utflukter

Alle serverdighetene på naboøya Paros er tilgjengelige på dagsturer fra Antparos. Du kan ta båten til Parikia og bussen derfra eller du kan leie bil på Antiparos og ta bilferja over til Pounta.


Kombinasjoner

De øyene som er enklest å kombinere med Amorgos er Paros, Naxos og Santorini. Det er mange flere muligheter, først og fremst De østlige kykladene, men da bør de tas først og Antparos nær hjemreisa.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...