Logg inn med Facebook eller Google!

Vi skal seile rundt hele Peloponnes- hva bør vi se?

Started by Frøken Sofie, 15. Jan 13, 18:04:13

Previous topic - Next topic

Frøken Sofie

Sommeren 2013 skal vi seile rundt Peloponnes.
Avreise fra Alimos, via Korint, Galaxidi, Patras, Zakynthos, Kalamata, Spetses, Hydra, Poros og Aegina. Hva bør vi se?
Spesielle byer, steder, restauranter og severdigheter vi bør få med oss? Noen ting har vi funnet ut at er et "must"... Men føler det ikke er like lett å finne så mye informasjon om Peleponnes som andre steder i Hellas der det er mer charterturisme.
Blir kjempeglad for innspill....

Vår hjemmeside om Hellas og med blant annet reiseruten vi har lagt opp:

http://viseiler.com/index.php/turer/hellas-2013-peloponnes

bengalow

Nåja, om ni inte tar med Kythira på er tur, så får ni skylla er själv. Den ligger rakt söderut från Elafonissos, söder om Mani. Det är nog den enda platsen jag hade valt...alla de andra har jag sett, men Kythira är mytiskt.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Katherina

Det høres fantastisk ut å skulle seile rundt hele Peloponnes. Vi har vært på Peloponnes flere ganger og kjørt mye rundt. På kryss og tvers, men som de landkrabber vi er, så har vi bare erfaringer med bil. Men vi har også kjørt langs kysten og synes vi etter hvert kjenner store deler av den. De finnes mye fint å oppleve langs kysten, men det kommer jo an på hva dere er interessert i å se. Ser dere skal innom Diros. Her er det noen fine grotter. Med underjordiske innsjøer omgitt av dryppsteiner. Man blir frakter innover på disse i noen små båter som likner på gondoler. Turen tar ca. en halv time + ca. 300 meters gange. Vi har besøkt disse flere ganger.

Har vært inne og sett på hjemmesiden deres. Vi har besøkt flere av de stedene dere har valgt å seile innom. Monemvasia er absolutt verd et besøk. Gå opp til toppen her og skue utover havet er en flott opplevelse. Inne i klippebyen er det flere små spise steder. Ved Leonidio finner dere strandstedet Plaka. Da vi var der i august spiste vi på den lille fiskerestauranten, "Dolfins", som ligger rett på stranda.  Et deilig måltid.

spør gjerne, så skal jeg se om jeg kan svare. Lykke til med planleggingen.  ;D

Ikaros

Det er en flott tur du har lagt opp til!!! :) Jer har hus like utenfor Kalamata og har fartet en del rundt i området.
Mellom Kyparisia og Methoni ligger Vodokilia og Pylos, samt Navarinobukta. Det er nesten et "must". Vakrere strand enn Vidokilia skal du lete lenge etter!!! :)
Navarino er en lun stor bukt som ligger innenfor Pylos. Her sto ett av de store sjøslag under frigjøringen av Hellas. De allierte (Hellas, England, Frankrike, Italia, Russland, m. fl.) hadde gått sammen og senket en stor del av den tyrkiske flåten der, og det påstås at det forsvant over 7000 tyrkere i dypet!!! Dessuten er nordsiden av bukta en eneste stor strand, med rolig og varmt vann. Flere km med sand!!! :)

I Kalamata er det forøvrig en fin-fin marina, og tiden der bør benyttes til å besøke bl.a. nonneklosteret i gamlebyen (som forøvrig vever selger silks), den gamle borgen, kirken på 23. mars-plassen, og er  det en onsdag eller lørdag er det yrende liv på det store grønnsak, kjøtt- og fiskemarkedet i gamlebyen. Torsdager er det "sigøynermarked". Her selges alt du IKKE har bruk for til en billig penge!!! :D

Ellers er det mange perler sydover kysten, og jeg ser du har lagt opp en stram reiserute så det finnes ikke så mye tid til avvik. Men som tidlgere er nevnt er øya Kithira et etter mitt syn også et must! Øya er aveldig "anderledes" og absolutt vårdt er besøk. Turen fra den og inn til den lille øya Elafonissos vil nok ta et par timer, men et eventuelt besøk der (Kithira) er verdt det!
Ellers er Monemvassia og Nafplion to av mine favoritter! Besøk fjelltoppene (gamle borger) på begge steder. Det er mange trappetrinn, men pytt, pytt, ..... :)

Lykke til med den videre planleggingen og vi treffes kanskje i Kalamata til sommeren? ;)




Stenand

Har tatt runden med bil noen ganger. Dersom dere ikke ønsker å seile inn i alle "fjordene" har jeg følgende forslag til flotte steder med etter hva jeg husker bra havneforhold.
Korfos (aknre opp hos Stavendos og hils til Babi Daskas), Epidavros, Poros, Monemvassia, Porto Heli, Kythira/Elafonissos, Koroni, Methoni, Pylos. Så blir det et langt stykke kyst uten bukter og viker. Kyparissa har god havn. Katakolo har havn, men her kommer de store cruiseskipene som setter av passasjerer som skal på dagstur til Olymp. Killini er neste gode havn, men mye ferjetrafikk. Hvis dere skal østover igjen og tilbake til Korint er det flust med stoppesteder. Det om er helt sikkert er at dere ikke rekker alt på en ferie  :)
SA

Ingeborgimevind

Nafplion er en flott by, absolutt verd et besøk, men havna er trist for seilere. I 2009 ble vi jaget fordi det skulle komme et cruiseskip, og i ettertid så vi at det kanskje var like greit. Lå billig og fredelig i Tolo, og Nafplio ble besøkt med bil et par år senere, da med utgangspunkt i Ermioni.
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Frøken Sofie

Quote from: Ingeborgimevind on 05. May 13, 01:43:45
Nafplion er en flott by, absolutt verd et besøk, men havna er trist for seilere. I 2009 ble vi jaget fordi det skulle komme et cruiseskip, og i ettertid så vi at det kanskje var like greit. Lå billig og fredelig i Tolo, og Nafplio ble besøkt med bil et par år senere, da med utgangspunkt i Ermioni.

Vi har tenkt oss ut fra Athen gjennom Korintkanalen, så vestover ( Zakynthos) før vi fortsetter syd og øst og avslutter med Hydra, Poros Aegina...
( du ser ruten vår her: http://viseiler.com/index.php/turer/hellas-2013-peloponnes )

Ikaros

Du kan glede deg!  Glem ikke å ta en svipptur med båten innom Voidokilia, Pylos og Navarino når du likevel er på vei sørover vestkysten av Peloponnes.  Lunt, og fine ankringsmuligheter i Navarinobukta. Og husk: Ved Golden Beach (nord i bukta) kan du være så heldig å se kameloner(!!!), ...den eneste habitasjonen i Europa!!!!

Frøken Sofie

Oj, så spennende. Det må vi jammen se om vi kan få med oss!! Jeg tar med kameraet i land og kikker!!!! :)
Buktene har jeg også lagt meg på minnet. Jeg tror det blir en fantastisk tur, gleder meg stort!!!!

bengalow

Citat Ikaros: De allierte (Hellas, England, Frankrike, Italia, Russland, m. fl.) hadde gått sammen

Nåja Ikaros, det är inte helt riktigt...det var England , Frankrike och Ryssland, under ledning av Sir Edward Codrington - inga andra. De var s.k. skyddsmakter, eftersom England hade förklarat Turkiet krig "å Greklands vägnar". Grekland hade ingen flotta den gången...Italien har aldrig ställt upp på Greklands sida - tvärtom...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Admirala

Ser du har fått mange tips omkring sørvestre deler av Peloponnes, og der er det fint! Det er også der hvor charterturene går, så det er stort sett den delen av Peloponnes de nordmenn som har vært på Peloponnes kjenner til.
Likevel, det området av Peloponnes med flest severdigheter er Argolida. Det er også der Peloponnes's vakreste by ligger, Nafplio. Og ja, du kan, som det er skrevet her, bli tvunget til å flytte båten (men ikke langt) pga et cruiseskip. Dette er pga EU-regler, som krever et inngjerdet, tomt område for cruiseskip når de skal legge til land, en anti-terror lov som selvsagt er absurd.
Det er, som du skriver, ikke så enkelt å finne Peloponnes-info på nett, halvøya er ikke på langt nær så turistifisert som mange øyer (heldigvis), men du kan jo lese her: http://www.visitnafplio.net
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...