Logg inn med Facebook eller Google!

några bilder från Nationalarkeologiska museet i Athen

Started by Tommy, 01. Aug 07, 20:17:05

Previous topic - Next topic

Tommy

Zeus eller Poseidon ???? Därom tvista di lärde, men hur som helst med den saken, det är en imponerande bronsstaty som är några tusen år gammal.

 

 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Och här den berömda statyn med ryttaren, bronsstaty i naturliga proportioner, man nästan känner farten när man står bredvid o tittar. Man häpnar och förundras över den gamla hantverksskickligheten.



 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Enligt den grekiska frimärkskatalogen så är det \"Zeus Dodonas\". Dodonas söder om Parga är ju den äldsta kultplatsen där Zeus omtalas, med bl.a. eken och dess löv, varur man tolkade gudens svar till den som frågade. Sedermera flyttades detta till Delfi, där mediat, under svavelångornas påverkan, gav sitt tolkningsfria svar.

I Delfi finns f.ö. en oerhört imponerande staty av en körsven, där man liksom Tommy skriver, kan känna ögonblicket av fart och nästan höra hästens klapprande med hovarna.

Hur många har varit i Delfi, och sett det av fransmännen återuppbyggda falsariet av Atens skattkammare? Lika \"hemskt\" som Knossos, där \"Sir \"Arthur Evans byggde upp delar av templet enligt egen fantasi. T.o.m. färgsättningen där lär strida mot alla begrepp, men numera är det accepterat att röd betong förekom på den tiden!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mikke

...ja,Knossos.... :D
När jag var där var det ett norskt tv-team som filmade och jag bidde statist...Nej,förresten, det var på Heraklions museum, just det !! Jag fick passera den stora trämodellen av Knossos flera gånger, samt ingående studera den inför kamerorna.......Skrev senare  till producenten men hon ville ha betalt för videokassetten, så det bidde inget tittande på min filmdebut, snål som jag är...... :D

Knossos på plats  kändes för mej lite sorgligt, så jag var nog där en kvart.....som du skriver, Bengis,cement ad nauseam... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Enligt den grekiska frimärkskatalogen så är det \"Zeus Dodonas\". Dodonas söder om Parga är ju den äldsta kultplatsen där Zeus omtalas, med bl.a. eken och dess löv, varur man tolkade gudens svar till den som frågade. Sedermera flyttades detta till Delfi, där mediat, under svavelångornas påverkan, gav sitt tolkningsfria svar.

Nu ska vi inte fastna i en diskussion här Bengalow :wink: , men enligt informationen på museet, var det inte helt solklart om det var Zeus eller Poseidon som statyn föreställde o det kan egentligen vara skitsamma utifrån det att man i vikke fall som helst blir otroligt imponerad av verket som sådant.

Dodoni ligger heller ikke söder om Parga, det ligger västerut inåt fastlandet, inte långt från Ioaninna, sån är det med det zxzaxxxxxxxxx

Men apropå färgsättning, njut av dessa fragment av väggmålningar från Mykene, ca 3000 år gamla  zwwhhhhaaaxx



 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Ja det har du rätt i, fast fel - det ligger österut från Parga, men söderut från Ioannina. Hade för mig att det låg längre ner mot Arta.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Ja det har du rätt i, fast fel - det ligger österut från Parga, men söderut från Ioannina. Hade för mig att det låg längre ner mot Arta.

Jost det ja, junker Bengalow, österut är rätt, skulle bara kolla om du var vaken     :wink:  

 

 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Nationalarkeologiska museet innehåller så mycket så det räcker mer än väl till för flera besök där. Jag visste ibland inte vad det var jag lyckades fotografera ( eller misslyckades med att fotografera  zxzaxxxxxxxxxx  ), men det här är i vart fall en ca 2000 år gammal marmorstaty föreställande Afrodite ifärd med att klippa till kåtbocken Pan med sin sandal, och Amor som tar Pan vid hornen.

 

 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Frappe

Yngsta grabben har nog 500 bilder bara från museet. Han förstorar upp printar ut och sen målar han av de olika ting! Sist vi var där tillbringa vi \"bara\" 3 timmar där. Men sen är han ju intresserad av historia och vill bli arkeolog.... eller hur det nu stavas.... zxzaxxxxxxxxxx

Camilla

Tommy

Quote from: \"Frappe\"Yngsta grabben har nog 500 bilder bara från museet. Han förstorar upp printar ut och sen målar han av de olika ting! Sist vi var där tillbringa vi \"bara\" 3 timmar där. Men sen är han ju intresserad av historia och vill bli arkeolog.... eller hur det nu stavas.... zxzaxxxxxxxxxx

Camilla

Kan du inte be han lägga ut lite bilder här med förklarande text ? Jag har tagit en del bilder av samlingarna från Mykene, men de blev sådär  zxzaxxxxxxxxxx  , fast det var egentligen den avdelningen som mest tog andan ur en, tycker jag, otroliga samlingar med dödsmaskerna av guld bland annat.



 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Ännu ett mästerverk i brons ett par tusen år gammalt.



 zqr2333222222  tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

gesse

Flotte bilder fra det arkeologiske museet i Athen, Tommy. zxzax

Det er flere år siden jeg har vært der nå, men det frister virkelig å ta en tur dit igjen.

Har også vært på museet i Delfi og sett den fantastiske vognmannen.

Synd at jeg har så liten kontroll over mine papirbilder.  zqr2333
Kanskje jeg kan få gjort noe med det en eller annen lang, kald vinter.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...