Logg inn med Facebook eller Google!

EN dag i Athen

Started by Mariell, 15. May 12, 20:50:12

Previous topic - Next topic

Mariell

Vi skal lande i Athen på formiddagen og reiser videre neste morgen, har aldri vært der før. Har noen forslag om hva som er viktigst å se av byen når man bare har så kort tid???

Ole

Ta dere en tur på Akropolis, det er et must. Bruk resten av tiden på å suge inn stemningen i Plaka og Monastiraki. Har dere lyst til å gjøre noe mer, så tar dere turen til sentralmarkedet på Athinas. Det er en opplevelse!

karri

15. May 12, 21:15:12 #2 Last Edit: 15. May 12, 21:17:41 by karri
I 2002 var jeg 2 uker på Poros. Siste overnatting var i Athen. Vi hadde meldt oss på en guida busstur, var en opplevelse i seg selv og sitte på en buss i Athen.. Brått var det 3-4 biler i bredden, pluss bussen!!! Turen stoppa på Akropolis og lunsj med vandring i Plaka. Resten av dagen var vi på egenhånd.
Vi syns Athen var stor, bråkete og litt skummel... så vi holdt oss i gaten rundt hotellet  :) (Sånn er det med bønder i by`n)... Men, vi handla en del da. Mange fine butikker var det der. Men altså, Akropolis og vandring i Plaka er mitt forslag... Håper du får en fin dag i Athen :)
KARRI

streamer

Med en dag i Athen kommer du ikke utenom Acropolis. Det å vandre rundt der og se hva grekerne gjorde 700 år f.kr en nok til å gi en totalt hakeslepp. Og bli fyllt av dyp respekt! Og en vandring på Plaka og Monastiraki er også obligatorisk. Har selv noen dager i Athen hvert år og stortrives. Oppfatter byen som meget trygg selv om det finnes noen områder en kanskje skal holde seg unna på nattestid. Og ha en riktig god tur.

Mariell

Takk for svar! Skal gjøre som dere sier! :)

stein

Hei. Drar fram igjen denne tråden.
Vi skal bo på Kimon på Plaka i 2 netter, 28-30 august 2014 og får altså en hel dag i Athen. Lurer litt på en utflukt i tillegg til våre tradisjonelle besøk på "Viftebaren" på Adrianou, basarene og Monastiraki. Har vært på Akropolis flere ganger og museer og utgravninger trenger vi ikke besøke. Hva med Lykavittos? Finner ikke noe om Lykavittos på forumet (det skrives sikkert på flere måter), men jeg husker det ble lagt ut et bilde av den bratte trikken opp der. Er Lykavittos verd et besøk? Og er det greit å gå dit fra feks Syntagma? Noe å titte på på veien?
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Greece-Traveller

Her kan du få et par inntrykk fra Lycabettus:

http://tinyurl.com/cvfshf

http://tinyurl.com/42wgc54

For å komme dit fra Syntagma må du gå gjennom Kolonaki. Det er veldig bratte gater opp til kabelbanen (som heter Teleferik på gresk). Som du sikkert får et inntrykk av er det en fantastisk utsikt fra toppen.

Har dere vært i Anafiotika ?
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

siljeae

Ja, det er verdt et besøk (eller flere). Fantastisk utsikt :)

"Trapperestauranten" i Plaka anbefales. Utrolig sjarmerende sted  :)

stein

Takk for det GT  :)  Motbakker er bare fint. I forhold til Syntagma, på hvilken side av Lykavittos er kabelbanen?

Takk siljeeae. Er det denne du mener? Når du går oppover hovedgata på Plaka så er det til høyre og så til venstre igjen nesten opp mot Akropolis? Har spist frokost der en gang på vei til Akropolis. Vi tok ikke hovedinngangen, men den som ligger litt til høyre her sett oppover. Bildet er tatt nedover tror jeg.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Greece-Traveller

18. Aug 14, 19:31:09 #9 Last Edit: 18. Aug 14, 19:34:22 by Greece-Traveller
Den er opp fra Kolonaki-siden (som er det første strøket du går gjennom etter Syntagma). Etter å ha gått gjennom Kolonaki Sq. følger du hovedgaten to-tre kvartaler bortover, og du finner skilt til kabelbanen.

Dette bildet er fra toppen og du ser rett ned på Hilton og National Gardens, Syntagma m.v. Kabelbanen kommer opp rett ved dette punktet.



Trapperestauranten ligger i Tripodon Street.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

siljeae

Dette er et utsnitt fra google maps. Nederst til venstre er Syntagma, den andre ringen er området kabelbanen ligger i.
Mer spesifikt akkurat her:

På Google maps kan du trykke på street view, og se hvordan det ser ut der :)


Det kan godt være samme sted ja :) Fra Adrianou går man opp Flessa og svinger så inn i Lysiou. Vi spiste et par ganger på Fisherman of Psara på toppen av den første trappen. Særlig på kveldstid var det som et lite eventyrland :) Igjen steder du finner på street view, men det ser litt stille ut. Men kommer opp noen fine bilder hvis man googler "plaka athens" og ser på bilder.


Neste gang må vi kanskje gå bortover og se på den andre også. På bilder ser det nesten enda koseligere ut.
Begge ligger i området her:




siljeae

18. Aug 14, 19:54:27 #11 Last Edit: 18. Aug 14, 19:57:58 by siljeae
Her gjorde jeg tydeligvis noe feil, så prøver igjen  ;D Mulig feil rekkefølge, men men.

En tur ned til marinaen er også koselig. Tror det heter Flisvos.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...