Logg inn med Facebook eller Google!

Schinoussa

Started by Svein~B, 30. Dec 11, 14:14:41

Previous topic - Next topic

Svein~B

30. Dec 11, 14:14:41 Last Edit: 13. Jan 12, 18:19:49 by Svein~B
Schinoussa er en av Småkykladene. Det er en liten gruppe øyer som ligger mellom Naxos og Amorgos, øst i Kykladene. Schinoussa ligger mellom Kato Koufonissi i øst og Heraklia i vest. Her ser vi de tre øyene fra promenadedekket på Express Skopelitis, Kato Koufonissi til venstre i bildet, Schinoussa i midten og Heraklia bakenfor.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Øya har ikke flyplass, men den har svært gode ferjeforbindelser i forhold til størrelsen. Nærmeste flyplass er på Naxos. Der lander det innenriksfly fra Athen. Derfra går blant annet ferja Express Skopelitis hver dag om ettermiddagen. I tillegg er det nattferje stort sett annenhver natt derfra og ei ferje om formiddagen 2-3 ganger i uka.

Her seiler vi langs den karrige nordkysten. Vi nærmer oss fra øst, fra Koufonissi. Hele øya er ganske karrig, men på øst og sørkysten er det fine strender innimellom skrentene.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Nærmeste internasjonale flyplass er på Santorini, men det er ikke ferjer mellom den øya og Schinoussa. Hvis du skal rett til Schinoussa, er det nok enklest å fly til Athen og ta ferje derfra. Stort sett annenhver dag, går det ferje klokka 17.30 fra Pireus og den ankommer Schinousa i ett-tida. En annen mulighet er å ta Schinoussa som øy nummer tre eller fire på en øyloffing med Santorini som utgangspunkt. Du må i så fall reise via Amorgos, Koufonissi, Naxos og/eller Paros.

Øyas eneste havn heter Mersini og ligger i ei bukt sørvest på øya.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kristian

Schinoussa og Iraklia er to øyer som vel mange kunne tenkt seg. (Men les deg opp først)

De er faktisk enkle å nå fra Naxos så lenge vi har Scopelitos "in action" Andre båter er også aktulle, men det kan være en hyggelig introduksjon til "balja"

1 1/2 -2 timer fra Naxos. Framme 16-17 og oppover i 10-11 tida. med same tidsramme.

Koufonisso som Svein~B har vært inne på er en halvtime unna.

Donoussa bør man også ta fra Naxos, men andre veien, dvs nordenom Naxos med en annen båt.

Etter et par turer med Scopelitos til Amorgos/Katapoula via Donoussa vil jeg foretrekke en raskere tur, sur nordavind fra Egiali og dertil skvalp var surt.

Forøvrig kejnner jeg meg godt igjen hos Svein~B


Kristian/Planer er til for å utsettes

Svein~B

Andre forbindelser: ANEK har pleid å ha ei ferje eller to i uka som går fra Syros om morgenen via Paros og Naxos før den går løs på de mindre øyene og Amorgos. NEL Lines har også pleid å ha ei lignende rute, sånn at til sammen har det vært 2-3 formiddagsferjer i uka som supplerer Express Skopelitis og nattferjene til Blue Star.

Her er det like før Express Skopelitis klapper til kai.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

05. Jan 12, 19:02:23 #5 Last Edit: 05. Jan 12, 20:06:27 by Svein~B
Det kommer flere bilder fra Mersini senere i tråden.

Byen på Schinoussa ligger høyt oppe, cirka 1,2 kilometer fra Mersini. Jeg vil sterkt anbefale, hvis du booker overnatting på forhånd, at du avtaler at de kommer og henter deg på kaien. Hvis du ikke har ordnet overnatting på forhånd, anbefaler jeg at du tar imot et av tilbudene du får på kaien. Det fins ingen kollektivtransport på øya og bakkene er veldig bratte fra havna og opp til byen.

Jeg bodde på Pension Galini som ligger i utkanten av byen mot øst. Jeg hadde en liten leilighet med egen uteplass på bakkeplan. Hvis dere ser godt etter til venstre i bildet, ser dere naboen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Fortsett, Svein! Dette er en veldig interessant tråd, spesielt nå som vi har bestemt oss for å gjøre en liten småkyklade-turne. Og naboen virket veldig okay... :-)

Svein~B

Quote from: Anders on 05. Jan 12, 20:17:42
Fortsett, Svein! Dette er en veldig interessant tråd, spesielt nå som vi har bestemt oss for å gjøre en liten småkyklade-turne. Og naboen virket veldig okay... :-)


Takk Anders  :)  Selvsagt skal jeg fortsette, men du vet, selv om jeg har strileblod i årene, er jeg oppvokst på det indre Østlandet og der går det ikke fort, så ha litt tålmodighet   :)

Her er Galini sett fra en annen vinkel. Veien deler seg i utkanten av byen. Det forrige bildet var tatt i innkjørselen, som er fra veien mot Lioliou. utenfor dette bildet til venstre. Her står jeg med ryggen til sentrum. Til høyre ser vi mot Livadi som er den nærmeste stranden herfra. Det er dit den andre veien går.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Herlig, Svein! Gleder meg til en nærmere titt på Schinoussa   ;D  Kan tilføye at i fjor gikk ferja Artemis (med utgangspunkt Syros) fra Naxos kl.10 på søndager, og er innom alle småkykladeøyene samt begge havner på Amorgos før den returnerer. Anbefaler både ferja og turen, ikke minst fordi man får med seg alle disse øyene på dagtid   :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Nok en spennende tråd fra SveinBs penn!  :goodjob: Småkykladene frister mer og mer!

Svein~B

Takk for hyggelige kommentarer   :)

Her er vi i sentrum. Til høyre for midten av bildet ser vi det nærmeste supermarkedet fra der jeg bodde. Det er det ene av tre supermarkeder på øya. De andre ligger lenger opp. Det ene av dem fungerer også som øyas bakeriutsalg.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

10. Jan 12, 12:13:39 #11 Last Edit: 10. Jan 12, 13:49:11 by Svein~B
Du får ikke kjøpt ferjebilletter i Mersini. De må kjøpes på reisebyråer oppe i byen.

Dette reisebyrået, Paralos Travel, er agent for Blue Star og NEL Lines. Det ligger på hovedgata, litt i utkanten av byen vestover. Dette er også øyas bokhandel.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...