Logg inn med Facebook eller Google!

Vintertid i Pythagorion

Started by IngeS, 01. Nov 11, 18:40:00

Previous topic - Next topic

IngeS

Klokken er skrudd en time tilbake. Det siste charterflyet har forlatt Samos. Butikker og serveringssteder som skal være stengt i vinter står nå tomme. Serveringsstedene på havnepromenaden er ikke helt tomme, der står biler parkert nå. End of season party ble avviklet på Iliad søndag kveld. Rundt 30 personer var innom. Det er vintertid i Pythagorion.

Eiere av serveringssteder og butikker og deres familiemedlemmer som har jobbet opp til 18 timer i døgnet i mer enn seks måneder har nå gått i dvale. De skal sove ut nå før vinterens sysler tar til. Mange har oliventrær som skal høstes eller en liten jordflekk hvor de høster potet, grønnsaker eller andre vekster. Noen koster også på seg ferieturer, enten for å besøke familie eller venner innenlands eller i andre land. Utrolig nok reiser en god del grekere til Kanariøyene. De vil vel gjerne ligge på stranden og sole seg grekerne også, langt vekk fra jobb og service for turistene hjemme, og da er jo været på kanariholmene mer stabilt på denne tiden av året enn her.

Helt stille blir det jo ikke. Noen barer og tavernaer vil fortsatt ha åpent på havnepromenaden. Jeg ser frem til mange formiddagskaffestunder med åpne vegger på Iliad. Det gir ro i sjelen a sitte å skue utover havnen og slå av litt prat med fiskere og folk som er ute å går på promenaden. Kanskje kommer det inn en gjestebåt eller det skjer noe annet som bryter det daglige livet i havnen. For sikkerhets skyld har jeg alltid med ett av kameraene.

Apropos kamera- Som sist vinter vil jeg leie bil et par tre dager hver måned for å dra på fotosafari. Jeg elsker å følge med naturens gang og utvikling og det ergrer meg grenseløst at ryggen nekter meg bevegelse ut i terrenget. Men vel, det får jeg leve med. Langs de rutene jeg kjører er det mye å se, ikke minst vårblomstringen. Den er fantastisk og noe jeg skulle ønske at dere alle fikk oppleve. Det samme gjelder appelsinhøsten opp mot Mili og utover mot Psili Ammos. Og der er jeg jo tilbake til et yndet fotoområde, Alyki med sitt fugleliv og de staselige flamingoene.

Kjære venner. Dere skal vite at det er herlig å være nordbo (nordlending) på Samos hele året.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

kaka

Fin, liten skildring av begynnelsen på vintersesongen der nede, Inge.
KariK

Anders

"Kjære venner. Dere skal vite at det er herlig å være nordbo (nordlending) på Samos hele året."

Tror deg... spesielt etter slik en livfull beskrivelse. Åkk... ble litt ekstra korte og mørke dager her nå  :D

IngeS

Quote from: IngeS on 01. Nov 11, 18:40:00
Klokken er skrudd en time tilbake. Det siste charterflyet har forlatt Samos. Butikker og serveringssteder som skal være stengt i vinter står nå tomme. Serveringsstedene på havnepromenaden er ikke helt tomme, der står biler parkert nå. End of season party ble avviklet på Iliad søndag kveld. Rundt 30 personer var innom. Det er vintertid i Pythagorion.

Eiere av serveringssteder og butikker og deres familiemedlemmer som har jobbet opp til 18 timer i døgnet i mer enn seks måneder har nå gått i dvale. De skal sove ut nå før vinterens sysler tar til. Mange har oliventrær som skal høstes eller en liten jordflekk hvor de høster potet, grønnsaker eller andre vekster. Noen koster også på seg ferieturer, enten for å besøke familie eller venner innenlands eller i andre land. Utrolig nok reiser en god del grekere til Kanariøyene. De vil vel gjerne ligge på stranden og sole seg grekerne også, langt vekk fra jobb og service for turistene hjemme, og da er jo været på kanariholmene mer stabilt på denne tiden av året enn her.

Helt stille blir det jo ikke. Noen barer og tavernaer vil fortsatt ha åpent på havnepromenaden. Jeg ser frem til mange formiddagskaffestunder med åpne vegger på Iliad. Det gir ro i sjelen a sitte å skue utover havnen og slå av litt prat med fiskere og folk som er ute å går på promenaden. Kanskje kommer det inn en gjestebåt eller det skjer noe annet som bryter det daglige livet i havnen. For sikkerhets skyld har jeg alltid med ett av kameraene.


Jeg skrev dette i full forvissning om at mye av dette er generelt og kan være beskrivende for andre turiststeder i Hellas. Dermed kommer min oppfordring til dere som bor i Hellas: Skriv mer i forumet om hvordan tiden offseason oppleves.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Det er tydeligvis ingen andre som vil skrive om vinteren i Pythagorion. Da får jeg fortsette da.

Når vi mennesker kler på oss varme klær for vinteren kommer kommunens folk og kler av trærne.

Vis a vis min leilighet













Hovedgata står for tur

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

kaka

Merkbar forskjell der, ja. Kanskje godt å ha bladverket som skygge i sommersesongen,
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...