Logg inn med Facebook eller Google!

Den store sjøreisen 2 (Koufonissi, Schinoussa, Iraklia, Naxos, Paros)

Started by Tjorven, 23. Oct 11, 17:06:01

Previous topic - Next topic

Tjorven

Etter ei deilig uke på Koufonissi, var tiden kommet for en ny seilas i Kykladene. Også denne gangen med Artemis. Jeg hadde fått sansen for denne ferja. Hun var liten nok til å få oversikten oppe og nede og ute og inne   ;)  og stor nok til at jeg følte meg trygg på bøljan blå.
"Den store sjøreisen", som jeg kaller den, starta fra Naxos ei uke tidligere med Koufonissi som endestasjon. Ingen direkterute her, nei. Vi anløp både Donoussa og Amorgos (Egiali og Katapola) før vi kom til Koufonissi, helt etter planen   ;D  Nå skulle jeg ut på en ny rundtur i Småkykladene, og innom Naxos før turen endte på Paros. Derfra dro jeg videre til Antiparos, som var neste mål for ferien, men det kommer i en annen tråd senere.
Hvis dere vil "oppleve" hele turen fra starten av, finner dere første del i tråden "Den store sjøreisen 1" Det var reklamen   :P

Litt praktiske opplysninger først; Artemis går kun på søndager, og er et flott alternativ til å få sett litt av Små-kykladene m.m på dagtid. Den første turen tok ca 4,5 timer og kosta 8€, neste tur tok ca 3,5 timer og kosta 13€. Hvorfor det var såpass stor prisforskjell aner jeg ikke. Det er flere måter å komme seg rundt i Små-kykladene og videre på, men jeg ønska å oppleve dette på dagtid. Blue Star går f.eks sent om kvelden fra Naxos og ankommer Amorgos i 2-3 tia om natta. Ikke noe for meg   :-\ 

Som nevnt før, har jeg tidligere sett på dette med lange båtturer som et heller nødvendig "must" for å komme meg dit jeg ville. Mer som "dautid" og tidssluker mellom pukt A og B. Jeg ble delvis avvendt den tankegangen etter flere reiser med Blue Star fra Santorini til Paros de siste årene, men seilasene med Artemis gjorde susen, ren nytelse fra begynnelse til slutt. Hadde kanskje sittet igjen med et litt annet inntrykk om "føreforholdene" ikke var så gode, men litt flaks skal man da ha når man legger ut på langtur   :--

Så, jeg gleda meg til nok en dag til sjøs, og heldigvis var værgudene med meg denne gangen også   8)  Klokka var 15.00 første pinsedag, søndag den 12. juni, da jeg sto på dekk og vinka farvel (og på gjensyn) til Koufonissi. Det måtte flere svelg til for å få vekk klumpen i halsen   :hjerte:  men jeg hadde heldigvis mange nye opplevelser og 2,5 uker igjen av ferien å se fram mot. Kameraet var lada opp, og jeg var klar for nye inntrykk.


Jeg må si farvel til Koufonissi og bostedet mitt for denne gang (huset med grå steinmur i 1.etasje)



I Koufonissi-tråden var jeg ikke sikker på hvor de klippeformasjonene var (på utflukten til Kato Koufonissi) men ser jo her at de tilhører Kato Koufonissi, som vi seiler forbi på vei til Schinoussa. Ikke alltid man har like godt perspektiv på ting   ???  Artemis seilte jo på utsiden av klippene, men nå kjenner jeg de igjen  ;)




Vi er kommet til Schinoussa


og der inne i bukta ligger havna Mersini


En fiskebåt kommer oss i møte


og endel folk venter for å komme ombord


Ikke store havna akkurat






There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

det ser det ut som du klarte med glans, Tjorven.
Det er artig å følge med deg.
Scinoussa så relativt øde ut?
KariK

Tjorven

Quote from: kaka on 23. Oct 11, 17:30:50
det ser det ut som du klarte med glans, Tjorven.


Ja, heldigvis gikk det bra å få bildene på plass igjen   :)  Det så jo ganske "corny" ut i første forsøk hvor kun billedtekstene vistes   ;D  (Måtte skrive et innlegg til forklaring som du henviser til her, men sletta det etterpå om noen lurer på kaka mener   ;)

Det så ganske stusselig ut i Mersini, ja, men det var alt jeg fikk sett fra Schinoussa. Oppe i Choraen er det visst veldig idyllisk, og det er nok derfor folk drar dit, vil jeg tro. Jeg hadde nok ikke hoppa i land her, uten å vite mer om øya. Ikke ellers heller, tror jeg, med tanke på "Morderbakken" (som den kalles) opp til Choraen   :-\
Jeg har noen fler bilder fra Schonissa før vi fortsetter seilasen. Kommer senere......
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Quote from: Tjorven on 23. Oct 11, 17:46:54
Quote from: kaka on 23. Oct 11, 17:30:50
det ser det ut som du klarte med glans, Tjorven.


Ja, heldigvis gikk det bra å få bildene på plass igjen   :)  Det så jo ganske "corny" ut i første forsøk hvor kun billedtekstene vistes   ;D  (Måtte skrive et innlegg til forklaring som du henviser til her, men sletta det etterpå om noen lurer på kaka mener   ;)

Det så ganske stusselig ut i Mersini, ja, men det var alt jeg fikk sett fra Schinoussa. Oppe i Choraen er det visst veldig idyllisk, og det er nok derfor folk drar dit, vil jeg tro. Jeg hadde nok ikke hoppa i land her, uten å vite mer om øya. Ikke ellers heller, tror jeg, med tanke på "Morderbakken" (som den kalles) opp til Choraen   :-\
Jeg har noen fler bilder fra Schonissa før vi fortsetter seilasen. Kommer senere......


Flotte bilder i denne tråden og, Tjorven  :-- 
- og, avskjedsbildet fra Koufonissi viser jo både ditt og mitt bosted  :)

Når det gjelder Schinoussa så likte jeg meg veldig godt da jeg var der for en del år siden  :)
- øya er veldig forskjellig fra Koufonissi mer "bondsk" vil jeg si, men vakker  :)
Choraen er liten, men sjarmerende, det stemmer og fine strender finnes også, men det er et stykke å gå til dem.

I Mersini var vi kun ved ankomst og avreise, hadde skyss av utleier begge gangene  :)
Kari

Tjorven

Takk filhellener, og så fint at du kom med litt mer nyansert bilde av Schinoussa enn meg   ;) Vanskelig å (be)dømme et sted når man kun ser en flik av øya. Ellers i Småkykladene er jo havnene der ferjene ankommer også "hovedstedene" på øyene, med mer liv og røre enn her. På Schinoussa er nok perlene gjemt andre steder på øya   :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Ang. Schinossa:
Vi har vært der, og har ingen planer om å dra dit igjen! Øya ble "litt for liten" for oss - det var vel ca. 20 turister der, da vi var der i september 2002, og det var kun èn taverna som var oppe om kvelden (som vi fant, da).  :(
Det gikk ingen busser, og det var ingen moped- eller sykkelutleiemuligheter, så da var det å gå, da! Og det var ganske langt til strendene, og det var egentlig ikke noe annet å gjøre der, heller. Og når vi attpåtil hadde ganske "stusslig" vær, så er det ikke så rart at vi ikke har verdens beste inntrykk av Schinossa! Det er ganske litt urettferdig mot øya, som noen sikkert liker, men....
Vi opplevde også at da vi skulle dra, en tidlig morgen, turte ikke ferja å kjøre inn i bukta, og det gikk ikke flere ferjer den dagen, så da ble vi "værfaste" èn dag til! Og det er ikke no'særlig, når vi ikke akkurat var på favorittøya vår! :-\

Det hører med til vår Schinossa-historie, at da Galini skulle kjøre oss opp til leiligheten vår igjen, hadde han allerede leid den ut! Det andre paret som var med i bilen ned, hadde "mistet" sitt rom, derfor hadde de allerede booket det rommet vi hadde! Men vi kunne få et veldig billig rom i kjellern, only 15 euro, "very nice", med do på utsida! Han viste oss det, og det var et innebygd rom i garasjen, så vi takket nei! Galini var, uansett ikke no'særlig sted å bo, det var det ytterste bostedet før geiter og høner.... :help:
Så da var det ut "på vandring" med sekkene, og havnet, etter en lang, varm tur, på Schinossa hotel, som lå ved sjøen, og der trivdes vi heldigvis LITT bedre. Og så kom sola fram, og vi kunne ta en frappè på torvet i "by'n", som lå på toppen. Det ble noen varme spaserturer på Schinossa, ja!
Våre naboer på hotellet hadde vært på Schinossa før, og ble litt skuffa over øya denne gangen, så kanskje vi var litt uheldige, både med været og "liv og røre"?  :o Skjønt, man drar vel ikke til Schinossa og forventer liv og røre, heller?

Kjære forumister; ta gjerne en tur til Schinossa, men VI kommer ikke til å dra dit igjen! Been there, done that!

Lodotter er englenes tøfler.....

kari

Her kjenner jeg meg igjen fra vår tur i småkykladene for mange år siden. Dette er definitivt øyer jeg kunne tenkt meg tilbake til. Vi var og innom Schinossa bare med båten, men jeg kunne godt å tenkt meg en natt eller to her. I øyhopperbibelen "Greek island hopping" står det om denne øya at det er en av de siste uoppdaga paradisøyene i hellas. Man skal forte seg dit før alle kommer. Man får vel ta seg en tur selv for å gjøre opp en mening tenker jeg.

Men nå skulle vel ikke denne tråden handle mest om den øya du faktisk ikke var innom. Gleder meg til å bli med deg videre.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Tjorven

Solgry: Uffda, det hørtes ut som om dere hadde "max uflax" på Schinoussa, så jeg skjønner at du ikke fristes tilbake. Mens andre her kan tenke seg et nytt besøk   :) Jeg kan bare formidle det inntrykket jeg fikk fra selve havna, og da med bilder derfra   ;)
Kari: Disse sjøreise-trådene mine handler egentlig ikke om øyene, for jeg var jo ikke innom noen av dem dem (og det var ikke hensikten heller) Dette var til-fra reiser, med ei rute jeg valgte for å se mest mulig likevel. Min egen form for øyhopping, uten å hoppe i land, på en måte   ;D Så det var like spennende hver gang vi kom til ei ny havn, og det ble også høydepunktene på reisen for min del. Jeg knipsa ivei det jeg så, og syns det er hyggelig å dele det med dere.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Jeg fortsetter der jeg slapp, med noen flere bilder fra Schinoussa.

Ferjekaia lå på høyre siden av bukta. Innerst var det ei lita strand, og her er motsatt side av bukta.


Midt i mellom


Tomt på kaia, og vi drar snart videre.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Følger også med på din laaange reise.Kjenner meg igjen,fra forrige året,men vi fikk en enda lengre sløyfe siden vi også var utenom Danousa. Hyggelig å få en tur i disse strøka igjen ;D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

kaka

Quote from: Tjorven on 24. Oct 11, 22:53:45
Disse sjøreise-trådene mine handler egentlig ikke om øyene, for jeg var jo ikke innom noen av dem dem (og det var ikke hensikten heller) Dette var til-fra reiser, med ei rute jeg valgte for å se mest mulig likevel. Min egen form for øyhopping, uten å hoppe i land, på en måte   ;D Så det var like spennende hver gang vi kom til ei ny havn, og det ble også høydepunktene på reisen for min del. Jeg knipsa ivei det jeg så, og syns det er hyggelig å dele det med dere.


Artig variant av øyhopping, - og så gir det jo oss andre et visst inntyrkk, da  :)
KariK

Tjorven

Hyggelig med reisefølge, frudiddi og kaka   :) 

Før jeg dro på denne ferien i juni, hadde jeg veldig lyst på ei uke i Små-kykladene, og leste og surfa på nettet på alle fire. Valget falt (som dere vet  ;)  ) på Koufonissi. DET angrer jeg ikke på, men det var veldig artig å få et lite inntrykk av de andre øyene også, fra sjøsiden. Bare fra det lille besøket i havnene, er det flere "små-kykler" som frister nå   :) 

Neste øy som står for tur er Iraklia.

Vi seiler langs Iraklias kyst


og skal legge til inni bukta her


Her ser det koselig ut.


Snart ved kai


Overblikk over den lille havnebyen Agios Georgios
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...