Logg inn med Facebook eller Google!

Opplevelsestur nordover på Peloponnes

Started by Katherina, 18. Mar 11, 13:06:52

Previous topic - Next topic

Magnolia

Spennende lesing og flotte bilder.
Jeg fikk endelig realisert drømmen om å besøke Gamle Korint i fjor høst. Det er en fantastisk følelse å gå på \"marmorveien\" mellom tusenårs gamle ruiner.

Tusen takk for at vi får følge dere på deres tur og ta del i deres opplevelser. Jeg venter i spenning på fortsettelsen. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tjorven

Quote from: \"Katherina\":hello2: Takk for koselige tilbakemeldinger.
Tjorven: Jeg blir anpusten bare ved tanken. Korinth, Mykene og Epidauros på en dag. Det var sannelig ikke småtteri. Nå kommer noen bilder fra Korinth. Så da vil du sikkert kjenne deg igjen.

Nei, dette var ukjent for meg  ;)  Var kanskje litt uklar, vi var bare ved selve Korintkanalen. (Og en tur innom Nafplio for lunsj og litt byvandring) En opplevelsesrik dagstur, men gjennom dine bilder og fortelling får jeg jo enda mer på kjøpet   :thumbright:  Kjempeflott tråd, Katherina  :D
Er med videre, jeg!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

:smt060 Så artig at du kom deg til Gamle Korint, Magnolia. Ja, det føles spesielt å gå blant disse flere tusen år gamle ruinene. Det er som om fortiden rykker nærmere.

Artig at dere følger med på turen.

 :???:Skyene kom litt etter litt tilbake og det begynte å småregne litt, men en ekstrønder lar seg ikke skremme av litt regn. Men vi fant ut at det var best å sløyfe Akrokorint. Sikten var det likevel så som så med.

Magnolia

Fantastisk.
Nå har jeg virkelig fått oppgradert både minner og kunnskap.
Det er så moro å følge dere skritt for skritt. Jeg kjenner igjen på den spesielle atmosfæren som skapes i et slikt miljø. Tenk at vi kan oppleve konturer av et levende samfunn for et par tusen år siden. Det er bare fantasien som setter grenser........
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

bengalow

Det du bjuder på är en härlig resa, Katherina, i både ord och bild! Vi har varit en gång nere vid utgrävningarna i Korinthos, för väl 20 år sedan, och då var hela området stängt. Vi fick kika på Apollontemplet genom staketet. Nu är jag uppdaterad, tack. Det ser väldigt intressant ut, och troligen så kommer en nästa tur att innefatta även Akrokorint.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Katherina

:bootyshake: Takk for koselige tilbakemeldinger. Fantasien min settes virkelig i sving når jeg går på slike steder. Reisene våre blant annet til Hellas har økt interessen min for historie som går langt tilbake tid. Steinene blir mer enn steiner.
 O:) Før vi fortsetter reisen vestover langs kysten og opp i fjellet, tar jeg dere med en tur inn i museet i Korint for å se litt på alle de flotte detaljene på statuene og \"hilse\" på noen av antikkens kjendiser. Deretter stikker vi en tur ned til den gamle havnebyen Kenkræe. Her skal Paulus ha klippet håret, fordi han hadde deltatt i et jødisk rituale og latt håret vokse. Her forlot han Peloponnes og satte kursen mot Efesos.

 :drunken: Vår tur fortsatte langs kysten vestover. Nå begynte det å regne skikkelig. Det plasket i bakken og det må innrømmes at det føltes utfordrende å kjøre på motorveien i øspøs regnevær. Her var det skikkelig tempo og flere bompasseringer. Vindusviskerne hadde en bra jobb med å holde ruta rein og jeg prøvde å holde meg rolig. Etter noen mil fant vi en avkjørsel ned mot en mindre vei langs kysten og det føltes som en nytelse å kjøre her. Vel framme i Diakopto fant vi et bra overnattingssted - hotell Panorama. Vi gledet oss til dagen etter og å kjøre opp i fjellet og ut på nye eventyr.

operafantomet

Enig med andre, dette var virkelig deilig lesning. Nesten som å sitte i baksetet! Og Epidaurus ser bare fantastisk ut.

En liten sak ang. antikkens templer: det var ingen adgang for vanlige folk. Kun tempelets \"ansatte\" fikk gå inn og utføre sine plikter. Samfunnets aller øverste fikk også adgang om nødvendig. Men det meste av seremonier etc. foregikk på utsiden, ved et utendørs alter, mens selve tempelet var \"huset\" til den aktuelle guden, og derfor privat.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Katherina

:iconbiggrin: Koselig å ha deg med i \"baksetet\" operafantomet og takk for opplysninger om templet.
 :sunny: Vi våknet spente: Regn, tåkeskyer eller klart vær! Fuglekoret som vekket oss, ga oss budskapet om godt vær. Vi tørket søvnen ut av øynene og kom oss opp. Perfekt vær til å kjøre i fjellet! Lette skyer og deilig temperatur. Vi nøt den enkle frokosten mens vi skuet utover en speilblank Korintbukt.

Vi haddde sett mange vakre bilder fra dette området og så for oss frodig natur og mektige fjell.

Det ble en fantastisk dag med enda flere rike opplevelser. Naturen skuffet avsolutt ikke og både Mega Spileo og Kalavryta bød på mektige inntrykk. Begge steder ligger i en praktfull natur og bærer på en mektig og interessant historie.

 :???:Jeg synes vi stopper og tar bilder av både det ene og det andre, men likevel er det alltid noe jeg savner. Slik også nå. Det jeg savner er  alle kirsebærene. Det var kirsebærtid og i et forholdsvis stort område bugnet det av deilige saftige kirsebær på trærna. Vi kjøpte selvfølgelig en stor pose til kjøreknask.  :tongue8: Nydelig!
Veien var bra og turen ble en nytelse. Vi stor koste oss. Utsikten både ned mot kysten og oppover i fjellet er utrolig vakker og arkitekturen var annerledes enn det vi har sett ellers på Peloponnes og i Hellas forøvrig. Vi fikk en følelse av å være i Mellom - Europa, men så er det også områder her med vintersportsanlegg. Spesielt i nærheten av Kalavryta. I Kaliviti måtte vi bare stoppe. Byen er liten, men har flere plantasjer og det dyrkes nok både kirsebær og vindruer. Her så vi mindre oliven enn det vi var vant til ellers på Peloponnes. Høyre opp forandret naturen seg. Det ble litt vildere og mer barskog.

Diddi

De bildene av valmuene gikk bare rett i hjertet mitt :bootyshake:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

kaka

For en tur dere hadde, og for et område, Katherina. Stadig moro å følge med!
KariK

bengalow

Så kul att följa med \"i baksätet\"!!! Vi åkte med järnvägen från Diakofto till Kalavryta, och  det kan jag säga var en annorlunda upplevelse. Vi kunde ju inte stanna för att ta bilder, men nu har ni ju gett oss bilder från den turen. Härligt, Katherina och Sverre! Vi väntar spänt på fortsättningen!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Det er bra den fiktive \"bilen\" har stort baksete, for jeg tror vi er mange som er passasjerer på denne turen deres  ;) Helt fantastisk, både historie, bilder og den flotte naturen   :bootyshake:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | Today at 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...