Logg inn med Facebook eller Google!

Katapola, Amorgos

Started by Svein~B, 05. Nov 10, 17:47:24

Previous topic - Next topic

Svein~B

Her har vi utsikt over Katapola og omegn, sett fra et stykke oppe i bakkene mot Chora. Katapola ligger til venstre i bildet. Det ligger ei stor ferje ved ferjekaien. Sentrum er i vika innenfor. Rachidi ligger like hitenfor Katapola. Xylokeratidi ligger til høyre i bildet, på den andre sida av bukta.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Får Katapolalängtan :bom:  Det är nog stilla där nu såhär års :cyclopsani:

Riitta

Svein~B

Her ser vi Katapola fra stranden ved Xylokeratidi. Aeolos Express II ligger ved kai. Hun gikk i rute mellom Syros, Paros, Naxos, Iraklia, Schinoussa, Koufonissi og Amorgos én gang i uka, på mandager, både i fjor og i forfjor. På fjellet vi ser rett bak Katapola ligger ruinene av Minoa, en av tre byer på Amorgos i antikken.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er den stranda jeg nevnte som ligger like ved busstasjonen. Vi ser busstasjonen i bakgrunnen til høyre i bildet. Det er kanskje denne som burde kalles bystranda, fordi den ligger nærmest sentrum og nok er den nærmeste stranda for de fleste som bor i selve Katapola. Jeg vil si at denne stranda ikke er noe spesielt fin og har ikke inntrykk av at det var mange som badet her, sikkert fordi det ligger finere strender i nærheten.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kristian

Dersom behovet for et bosted for å ungå for lang handletur, er kanskje Elenis, godt annerkjendt og omskrevet diverse steder.

Hun har en toroms leilighet på \"gateplan\". SYnes å huske at vi betalt 40-45 euro i september 2006.

Vil anta at det er bestilling - telefon på forhånd for pris?
Kristian/Planer er til for å utsettes

Kristian

STrand ved Elenis - sitt på brygga med beina i vannet. Inngang til toroms rett over den gule båten på brygga

Kristian
Kristian/Planer er til for å utsettes

Kristian

Nært til alt.

5o meter til nærmeste sjappe 100 til minimarked
Kristian/Planer er til for å utsettes

Kristian

Kristian/Planer er til for å utsettes

Svein~B

Romutleierne får ikke lov til å stå på kaien når det kommer ei ferje. Skal du til Elenis, går du til høyre når du kommer av ferja. Hvis du ikke har booket og vil se hva det er å velge i, går du til venstre. Romutleierne står i dette området, en liten plass som befinner seg 100 meter fra ferjekaien. Det pleier, som Riitta har sagt i en annen tråd, å stå utleiere fra Egiali her også. Blant annet ser jeg at det står noen fra Pelagos i dette bildet. Det er greit å ha gjort seg opp en mening om hvor du vil bo (område) og hva du krever av standard og fasiliteter på forhånd.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi igjen i den nordre delen av sentrum i Katapola, men denne gangen ser vi motsatt vei i forhold til på forrige side. Det ligger tett i tett med serveringssteder langs havnepromenaden.

Det ser ut til at det er minst tre leiebilfirmaer i Katapola. Jeg så ett på det forrige bildet og to i dette. Jeg vil absolutt anbefale at man leier bil for å få sett øya, selv om jeg også anbefaler bussene på øya.

Katapola Rooms ligger midt i bildet. Jeg mener å ha sett at Anders anbefalte dette bostedet i en annen tråd. Bor du der, bor du meget sentralt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Det stemmer det, Svein. Og grunnen til at jeg anbefalte det var først og fremst plasseringen og utsikten over havna og folkelivet. Rommene var helt greie i en ellers litt slitt setting.
Bildet \"lyver\" for øvrig litt, kanskje... det går en gate inn mellom Katapola Rooms og de bygningene som er nærmest på bildet, og den går parallellt med \"strandkaien\" bortover.
Ellers kan man jo sjekke reiseskildingene mine fra ett par år tilbake...
(dagens tekstreklame, bokstavelig talt!) :-)

Svein~B

Jeg ser et skilt med reklame for et bakeri. Ligger det i den gata som går på baksida av de nærmeste bygningene?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...