Logg inn med Facebook eller Google!

Lesvos - området rundt Plomari, juli 2010

Started by kaka, 25. Jul 10, 23:34:28

Previous topic - Next topic

kaka

29. Jul 10, 00:04:00 #12 Last Edit: 24. Aug 13, 11:02:39 by kaka
Takk for tilakemelding, Frost!
Jeg tror nok Petra passer bra for barnefamilier, men jeg så mange barnefamilier som storkoste seg i Ag. Isidoros også.
Jeg bodde første uka ved stranden, på Coralli. Og andre uka på Frini, - nærmere byen
Coralli virket som et fint sted for barnefamilier, med god uteplass med rom for bla. ballek, mange koselige sittegrupper, hengekøyer og gynger muligheter for kjøp av drikke og enkel mat. Jeg likte meg godt der.
KariK

Roger

Takker for gode bilder og minner fra Coralli kaka! Hadde rommet med det blå håndkleet i andreetasjen ved siden av Lilleput-skiltet i fjor! Under en måned til \"vi faste inventaret\" kommer dit i slutten av august. Noen av oss \"inventaret\" har klart å bli avbildet på hjemmesiden til Coralli også. Godt å ha slike bilder å titte på!  :flower:
Roger

kaka

Så gøy da, Roger. Jeg var innom hjemmesiden mange ganger før jeg dro, så da har jeg vel sett noen av dere :cheese:  Var så bekymret for hvordan jeg skulle bo, men det var det jo inge grunn til!
Selv om det ikke var avskjermet uteplass, opplevde jeg å få sitte brukbart godt i \"fred\". Litt liv var jo bare hyggelig! :flower:
Det var ikke noe å si på kveldsstemningen i hagen heller.
KariK

kaka

29. Jul 10, 22:16:36 #15 Last Edit: 24. Aug 13, 11:03:03 by kaka
Siden vi kommer ned sent lørdag kveld, har erfaring lært meg å ta med litt \"startmat\". Det ble mørkt rugbrød og en tube baconost. Med total brist i logikken, hadde jeg lagt baconosttuben i sekken. Da jeg skulle gjennom kontorllen på Gradermone, ble sekken tatt til side, og jeg ble bedt om å åpne den. Jeg hadde ikke peiling på hva det kunne være. Men en tube baconost er skumle greier. Ikke putt det i sekken!

Men jeg måtte jo ut og spise etterhvert, der nede. Jeg hadde fått anbefalt en taverna som skulle ligge langs veien, - på vei ut av Ag. Isiodors (i motsatt retning av Plomari) . Deilig, hjemmelaget mat, skulle det være. Det ble målet for første kvelden ute. Siden trafikken ikke er veldig hensynsfull, og jeg visste det var et lite opplyst stykke vei, valgte jeg å gå litt tidlig. - Det var god plass da jeg kom frem til Panagi, - veldig god plass! Jeg kunne velge bord helt fritt. Etterhvert kom en norsk familie som og hadde fått anbefalt stedet. (Da jeg gikk, kom det flere)
De hadde giouvetsi på menyen, en deilig rett jeg ofte lager hjemme, men som jeg ikke kunne huske å ha sett på en meny tidligere. Så da måtte jeg jo prøve den. Til min overraskelse, var det lam med poteter, og svært fremtredende sitronsmak. Jeg lager den med tomater og hvitløk, og min oppskrift har ikke poteter men noen små riskornlignene makaroni. Må innrømme at jeg foretrekker min egen versjon.
Men verten var en hyggelig, litt stillfaren fyr. Han anbefalte meg varmt et besøk til Megaloxori for å se på kirkene der, og det fulgte jeg fornøyd opp uka etter.
Familien(?) inne lot meg gjerne ta bilder (som ble ganske kornete, siden jeg helst ikke bruker blitz). Jeg hygget meg, og gikk tilbake senere i uka. Da nøt jeg en mixed souvlaki. Med den store haven, var det et rolig og trivelig sted.
KariK

Athina

Dette er jo både en fornøyelig og opplysende tråd, kaka! :flower:
Fint å få vite litt om bostedet Coralli som jeg har kikket litt på hos Lilleput, og bildene fra tavernaen Panagi var helskjønne :cheers:
Likte spesielt godt det med de to damene innendørs, gamlemor var bare nydelig, og den atmosfæren...
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

kaka

Så hyggelig du likte det, Athina. Selv om det var litt \"grått og brunt\" der, tenkte jeg faktisk på deg da jeg tok bilder av det flotte speilet over peisen.
Og vertsakpet var stille, men veldig hyggelige.
- En liten, pussig, episode. På veien bort fulgte en hund foran meg, slik hunder gjør i Hellas. Den fulgte meg helt inn i hagen. Da jeg hadde satt meg, kom gamlefar bort (fikk ikke med bilde av han), og spurte meg om det var min hund! Litt uvant å bli stilt et slikt spørsmål som turist.
Oxi,! Î"εν έχω σκύλοÏ...Ï,, måtte jeg svare :cheese:
 (Ble faktisk spurt om det samme av en liten gutt i nabolandsbyen også. Og jeg som aldri har hatt hund, og lett blir redd hvis de bjeffer når jeg går forbi eiendommen de vokter)
KariK

Tjorven

Her var det kommet nye koselige bilder og historier  :)  Jeg falt også for den tavernaen, den så sjarmerende ut.

Jeg \"hadde\" også en slik hund på Karpaathos en gang. Den fulgte meg i ei hel uke, og passa på meg som bare en trofast hund kan ;) og jeg er heller ikke noe typisk hundemenneske, men DEN ble virkelig en god venn, og veldig vanskelig å reise fra  :crybaby:
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Så hyggelig at dere begge likte tavernaen til Panagi, da.
Han ble veldig blid da jeg fortalte at jeg hadde fått den anbefalt fra en venninne som hadde vært der og spist så god mat. :cheese:
KariK

kaka

30. Jul 10, 21:30:43 #20 Last Edit: 24. Aug 13, 11:03:30 by kaka
I kveld skal jeg ta dere med til den, etter min mening, vakreste tavernaen i Ag. Isidoros og omegn: Paradiso. Det er ikke bare fordi det var der jeg havnet første gang jeg var nedover i september 2002, og ble godt ivaretatt.
Det er virkelig et meget frodig sted med mye sjarm. De siste gangene jeg har vært nedover, har det vært ganske fullt med folk her, og kelneren har løpt i ett, men stadig like imøtekommende når harn rekker innom bordet ditt. Og kyllingsouvlakien var very good, akkurat som han sa :cheese:

Da jeg var der første gang, var det mindre gjester og mere tid til å prate med de som jobbet der, og datteren som løp ut og inn. En helt spesiell atmosfære(Kelneren som arbeidet der den gangen, døde desverre for et par år siden).
Men, nå skal jeg la bildene tale for seg.
Om dere skulle vær på de kanter; ta den bratte veien rett opp fra kirken, og sving til høyre ved andre vei oppi bakken., - og nyt kvelden!
KariK

Tjorven

DER hadde jeg trivdes ja :)  Kjempekos sted, og sikkert ikke feil å kalle det Paradiso heller  ;)  Stemningsfulle bilder,  kaka.
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

31. Jul 10, 11:50:38 #22 Last Edit: 24. Aug 13, 11:04:02 by kaka
Ja, det er virkelig et vakkert sted, Tjorven, og beliggenheten er rolig og tilbaketrukket.

Men; ny dag, med nye mulgiheter: Jeg våknet brukbart tidlig der nede, så da kunne jeg jo ta noen turer før varmen ble alt for påtrengende. Så, jeg bestemte meg for en morgentur til Plagia. Trasket langs veien, forbi Panagi, som sto på en stige og ordnet med lyktene utenfor hagen. (Han sto der fortsatt da jeg kom tilbake, og nå klaget han over varmen. Veldig forståelig, med høy sol  :sunny: )
Litt nærmere Plagia lå det et gartneri med utsalgsbod, Kiosk. Stolte eiere, som ble glade for at jeg ville ha bilde :cheese:

Etter ca 20 minutter kunne jeg svinge inn i Plagia; en av de to koselige landsbyene som ligger her ved siden av hvernadre. Første stopp var bakern.


KariK

bengalow

Det var överraskande för mig, att ordet KIOSKI finns på grekiska, som man kan läsa på din första bild.. Det heter ju kiosk på svenska också...!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...