Logg inn med Facebook eller Google!

det gyllene skinnet av göran schildt !

Started by ROLLE, 05. Jul 10, 08:21:11

Previous topic - Next topic

ROLLE

det gyllene skinnet hörs säkert bekant för de flesta hellasmedlemmar och grekofiler ?
boken skriven av göran schildt i början av -60 talet fann jag bortglömd på en sommarstuga under midsommaren tillsammans med en massa annan äldre bortglömd svensk litteratur. då det var en av de böcker jag ej läst i romanutförande av författaren g.sch. började läsa boken med stort intresse och hoppades den aldrig skulle ta slut !!
såhär ca 50 dagar före min årliga greklandsresa var detta just exakt vad jag behövde för att få ångan upp som det heter för min längtan till öarna !!
med den utförliga berättarförmåga g.sch. är känns det som man själv varit med på hans seglats runt svarta- och medelhavet ? samtidigt tog han mej med till en \" sanningsenlig \"okänd grekisk mytologi, hur nu det är möjligt, jag som trodde mej har reda på en hel del om den, men ju mera man tror sej veta kommer man underfund med hur lite man känner till !!!!!
rekomenderar boken med det varmaste som en resehandbok, även om en gammal en, med denna får man vetskap om varför vi besöker grekland om det är oklart för någon, om och om igen >?

ROLLE

bästa pusimal
tror nog att hans böcker finns översatt till alla skandinaviska språk också till finska ? säkert finner du dem också hos en norsk antikvarisk bokhandel om inte hos någon större förläggare. fråga efter böcker av föfattaren göran schildt !! hans ännu levande fru var norska så är säker på att den översatts till ditt tungomål från svenskan !
lycka till !! några av hans böcker måste du finna iallafall, för det räknas till klassikerna va gäller måste läsas om medelhavet . vet ej hur många exakt han skrivit men i meter blir det säkert 3 !?

polyanna

Quote from: \"ROLLE\"bästa pusimal
tror nog att hans böcker finns översatt till alla skandinaviska språk också till finska ? säkert finner du dem också hos en norsk antikvarisk bokhandel om inte hos någon större förläggare. fråga efter böcker av föfattaren göran schildt !! hans ännu levande fru var norska så är säker på att den översatts till ditt tungomål från svenskan !
lycka till !! några av hans böcker måste du finna iallafall, för det räknas till klassikerna va gäller måste läsas om medelhavet . vet ej hur många exakt han skrivit men i meter blir det säkert 3 !?
Quote

Dette pirret nysgjerrigheten. Navnet er jo kjent, men aldri har jeg lest noe av Schildt. Googlet - navnet hans og forfatterskapet finnes i utall, \'metervis\'. Takk Rolle, et tips å følge. Og du har rett, han finnes i norske nett-antikvariat.
Tjorven; legger ved info-mulighet , Schildt hadde også en forkjærlighet for Leros. (Håper den rekker) Koselig lesing.

http://www.vastranyland.fi/kultur/nya_vindar_bl%C3%A5ser_f%C3%B6r_g%C3%B6ran_schildt_2124846.html

filhellener

\"Det Gyllene Skinnet\" kjenner jeg ikke, men kanskje jeg kan komme over et eksemplar like tilfeldig som jeg gjorde med
\"I Odessevs Kjølvann\" :-)

Den ga jeg 5 kr for i en dansk brukthandel i fjor sommer :D
Kari

Pusimal

Hei Rolle
Jeg fant den.Og nå har jeg bestillt og gleder meg veldig til å få lese den.

Mvh Pusimal

ROLLE

bra att ni funnit författaren göran schildt !!
då man läser honom på sommaren före en resa till grekland är det mycket lätt för var och en att hänga med på hans resor. det  går myror i kroppen av välbehag inför varje nytt kapitel o varje ny bok man läser. han är en mycket nitisk utförlig berättare, vilka det finns brist på iallafall vad gäller reseskildringar som blivit romaner. ett vackert språk skrivet av en finlandsvensk alldeles för litet läst författare som också skrivit en massa annat. han har gjort översättningar från franskan bla. nobelförfattaren andre´gide som är känd för sin vackra språkliga verbalitet. dessutom biografier, bla över arkitekten alvar aalto !!
utan tvivel bör göran schildt räknas till de mest allmänbildade intellektuella personer vi har och haft i scandinavien med stor kännedom om vad han skrivit om !?
det ligger i varje läsares eget omdömande om han eller hon håller med mig eller inte. hoppas ni som läser honom för ordet vidare om denna finska kille och har många trevliga läsestunder med honom och ett nytt hellas !!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...