Logg inn med Facebook eller Google!

Pythagorion eller Vathi?

Started by JohnS, 14. Jun 07, 15:05:43

Previous topic - Next topic

JohnS

Er det noen som kan komme med en noenlunde lidenskapsløs vurdering av fordeler og ulemper med Pythagorion i forhold til Vathi (Samos by)?  Vi regner med to uker på Samos, siste uka i sept og første uka i okt., men er usikker på hvilket sted vi skal velge.   Spesielt lurer vi også på hvordan den berømte vinden på Samos virker på den årstiden.  Noen som vet om det er en faktor vi i det hele tatt behøver legge vekt på da?

På forhånd takk!

JohnS
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Svein~B

Quote from: \"JohnS\"Er det noen som kan komme med en noenlunde lidenskapsløs vurdering av fordeler og ulemper med Pythagorion i forhold til Vathi (Samos by)?  Vi regner med to uker på Samos, siste uka i sept og første uka i okt., men er usikker på hvilket sted vi skal velge.   Spesielt lurer vi også på hvordan den berømte vinden på Samos virker på den årstiden.  Noen som vet om det er en faktor vi i det hele tatt behøver legge vekt på da?

På forhånd takk!

JohnS

Jeg kan komme med en vurdering i løpet av juli hvis du kan vente til da og er interessert i min vurdering. Jeg lover å ikke la meg forføre av \"Bamseklubben\". ;-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

gesse

Hva mener du med \"Bamseklubb\", SveinB? :grin:

Skulle gjerne ha gitt deg min vurdering av dette, JohnS, men da jeg ikke kjenner Vathi, kan jeg ikke uttale meg.
Tror forresten at Vathi er gamlebyen i Samos by.

Ut fra hva jeg har lest og hørt virker Vathi som en koselig bydel og vi tar oss kanskje en tur dit for å spise en kveld når vi kommer til Samos i august . :grin:

Vi har valgt å bo i Pythagorion. Samos by blir litt for stort og bymessig for oss som skal på avslapningsferie, men som samtidig ønsker oss det greske mangfoldet og mulighetene til det meste.

Riitta

Jag skulle välja Kokkari zxzaxxxxxxxxx

Riitta

Svein~B

Quote from: \"gesse\"Hva mener du med \"Bamseklubb\", SveinB? :grin:


Det er en spøk. John S. hadde et innlegg i et annet forum der han erklærte at han ikke hadde behov for å være med i bamseklubber og lignende når han er på ferie. Det var noen som prøvde frelse ham, jeg tror du vet hvem, Gesse.  :-) Jeg skulle ønske jeg kunne linke til tråden i det andre forumet, men det er nede, har vært det i et par uker.

Er du med i den klubben, Gesse?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

gesse

Kanskje jeg er litt treig, men skjønner fortsatt ikke helt hva du mener.  :roll:

Jeg vet bare at jeg har hatt det kjempetrivelig i Pythagorion. Har vært der to ganger tidligere og reiser dit for tredje gang  i august. Det er masse på Samos jeg ikke har sett og opplevd - enda. :grin:
Liker heller ikke å stresse når jeg er på ferie. Da syns jeg det er bedre å ta saker og ting litt på sparket. Det er nok stress i hverdagen.

Husk at vi alle kan ha forskjellige motiver for vårt valg av reisemål. Skjønner liksom ikke helt at man skal settes i bås (Bamseklubb) fordi om man velger Samos som reisemål.  zxcqqqaaaaaaaa

Mener også jeg har litt å sammenligne med, da jeg har vært mange andre steder enn  på Samos.

Reiser heller ikke på ferie for bevisst  å oppsøke andre turister, men det er som regel ikke til å unngå. Hender veldig ofte at vi treffer trivelige mennesker fra andre land uansett hvor i Hellas vi har vært. :grin:

Prøver veldig ofte å unngå litt av den værste turisttrafikken ved f.eks. å spise middag veldig sent. Da er ofte mange av turistene ferdig med å spise og grekerne kommer for å innta sine måltider. Samtidig er de som jobber litt mindre stressa og har tid til å prate litt.  :grin:

gesse

:grin: Og så vil jeg fortelle litt om hvorfor jeg vil reise tilbake til Pythagorion:

- Passe stort. Ikke overfylt av ungdom eller av barn. Stort sett voksne   mennesker - hvertfall i september.
- Lite støy utover det normale.
- Et godt utvalg av gode spisesteder og barer.
- Steder hvor det spilles levende gresk musikk. (Har faktisk vært steder hvor dette har vært nesten umulig å finne).
- Bademuligheter i kort gangavstand fra hotellet.
- Båtliv av alle slag.
- Mine  tidligere krav til \"stor leilighet\" har forandret seg. Nå er det utsikten som teller mest.
- Grekere og turister bor om hverandre.
 zqr2e    zqr2e    zqr2e
Vet at disse tingene helt sikkert finnes andre steder også, men vi fant det altså på Samos - samtidig som vi fant en helt spesiell stemning som jeg ikke helt kan forklare. zxzaxxxxxxxxx

Svein~B

Quote from: \"gesse\"Kanskje jeg er litt treig, men skjønner fortsatt ikke helt hva du mener.  :roll:

Jeg vet bare at jeg har hatt det kjempetrivelig i Pythagorion. Har vært der to ganger tidligere og reiser dit for tredje gang  i august. Det er masse på Samos jeg ikke har sett og opplevd - enda. :grin:
Liker heller ikke å stresse når jeg er på ferie. Da syns jeg det er bedre å ta saker og ting litt på sparket. Det er nok stress i hverdagen.

Husk at vi alle kan ha forskjellige motiver for vårt valg av reisemål. Skjønner liksom ikke helt at man skal settes i bås (Bamseklubb) fordi om man velger Samos som reisemål.  zxcqqqaaaaaaaa

Mener også jeg har litt å sammenligne med, da jeg har vært mange andre steder enn  på Samos.

Reiser heller ikke på ferie for bevisst  å oppsøke andre turister, men det er som regel ikke til å unngå. Hender veldig ofte at vi treffer trivelige mennesker fra andre land uansett hvor i Hellas vi har vært. :grin:

Prøver veldig ofte å unngå litt av den værste turisttrafikken ved f.eks. å spise middag veldig sent. Da er ofte mange av turistene ferdig med å spise og grekerne kommer for å innta sine måltider. Samtidig er de som jobber litt mindre stressa og har tid til å prate litt.  :grin:

Det har ikke vært min mening å sette noen i bås. Det jeg har litt problemer med er misjoneringen. Jeg virker som om den klubben har et religiøst forhold til Pythagorion og er opptatt av å frelse flest mulig. Det får meg til å rygge. Så jeg er ganske sikker på at jeg kan reise til Pythagorion, ja til og med å omgås medlemmene i klubben, uten å bli frelst. Det var vel det jeg mente å si. Jeg håper at jeg ikke har fornærmet noen. Men hvis det er sånn at jeg ikke er velkommen i klubben etter dette, så tror jeg at jeg skal klare å leve med det også.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

gesse

Jeg føler meg hvertfall ikke fornærmet. :grin:  Ville bare vite hva du mente.

At jeg for det meste har lagt inn bilder fra Samos i forumet er så enkelt at jeg ikke har hatt tilgang til digitalt kamera tidligere. Har massevis av flotte papirbilder fra andre steder. Man når skal jeg få scannet det da - kanskje når jeg blir pensjonist?  Det er en stund til enda.   erwwrewwrrwrrr

Og jeg ønsker heller ikke å bli satt i en bås, selv om jeg trives med å reise til Samos og Pythagorion.
Har heller ikke tenkt å misjonere for noen ting som helst, selv om jeg syns det er hyggelig at andre også trives på Samos.  :grin:

Vi er mange som liker oss godt på forskjellige steder i Hellas - og godt er det - ellers hadde dette blitt et ensidig forum.

Vet at både du å jeg har forskjellig måte å reise og oppleve Hellas på.
Hadde forresten satt pris på å treffe deg i Pythagorion, men du er vel neppe der når jeg kommer  ( men, sees sikkert på neste forumtreff).  zxzaxxxxxxxx

Svein~B

Quote from: \"gesse\"Jeg føler meg hvertfall ikke fornærmet. :grin:  Ville bare vite hva du mente.

At jeg for det meste har lagt inn bilder fra Samos i forumet er så enkelt at jeg ikke har hatt tilgang til digitalt kamera tidligere. Har massevis av flotte papirbilder fra andre steder. Man når skal jeg få scannet det da - kanskje når jeg blir pensjonist?  Det er en stund til enda.   erwwrewwrrwrrr

Og jeg ønsker heller ikke å bli satt i en bås, selv om jeg trives med å reise til Samos og Pythagorion.
Har heller ikke tenkt å misjonere for noen ting som helst, selv om jeg syns det er hyggelig at andre også trives på Samos.  :grin:

Vi er mange som liker oss godt på forskjellige steder i Hellas - og godt er det - ellers hadde dette blitt et ensidig forum.

Vet at både du å jeg har forskjellig måte å reise og oppleve Hellas på.
Hadde forresten satt pris på å treffe deg i Pythagorion, men du er vel neppe der når jeg kommer  ( men, sees sikkert på neste forumtreff).  zxzaxxxxxxxx

Takk og pris, Gesse! Jeg var redd for at jeg hadde fornærmet deg!  zwwhhhhaaaxx

Folk er forskjellige, som du sier. Både John S. og jeg skal til Samos i nær framtid og da kan vi gjøre opp vår egen mening. Kanskje er det så fint der som dere sier, men jeg er litt skeptisk , kanskje mest fordi jeg har blitt skuffet før. Men uansett så vet jeg at det finnes så mange fine steder i Hellas, og ellers i verden, der jeg ikke har vært ennå, så selv om Pythagorion kanskje er paradis på jord, så kommer jeg likevel til å fortsette å reise andre steder.

Den dagen jeg slutter å reise til nye steder, har jeg gitt opp livet. Hvis du er i nærheten når det skjer, Gesse, så håper jeg at du tilrøver deg mobiltelefonen min og ringer ICE (In Case of Emergency). :-) Dette betyr ikke at jeg har noen problemer med at andre har funnet sitt ferieland og sitt feriested og trives så godt der at de ikke vil reise til noen andre steder.

Ja, vi kan diskutere videre på neste forumtreff.  zxzaxxxxxxxx  Da har jeg vært på Samos i mellomtida også. Jeg gleder meg til begge deler. :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Camillchen

Quote from: \"JohnS\"Er det noen som kan komme med en noenlunde lidenskapsløs vurdering av fordeler og ulemper med Pythagorion i forhold til Vathi (Samos by)?  Vi regner med to uker på Samos, siste uka i sept og første uka i okt., men er usikker på hvilket sted vi skal velge.   Spesielt lurer vi også på hvordan den berømte vinden på Samos virker på den årstiden.  Noen som vet om det er en faktor vi i det hele tatt behøver legge vekt på da?

På forhånd takk!

JohnS

Her kommer en forsoeksvis \"lidenskapsloes\" vurdering, direkte fra Pythagorion ;-)

Jeg har bodd baade i Vathi og Pythagorion, og likte begge deler godt. Det kommer helt an paa hva slags tilbud du er ute etter. Vathi er en ekte gresk by, selv om du ogsaa kommer til aa moete mange turister der. Der finner du \"vanlige\"butikker  og kan oppleve det mer greske dagliglivet, sitte paa kafe omgitt av grekere osv. Samtidig er det ogsaa preget av at det er en by, dvs. byliv, mer trafikk osv og det er ikke bare aa hoppe i shortsen og tusle ned paa stranda (selv om vi klarte oss veldig godt en uke med den lille rullesteinsstranda som ligger like utenfor byen). En litt lengre spasertur og du kommer til en stoerre strand, eller du kan ta taxi til noen av strendene enda lenger unna.

Pythagorion er en koselig liten by som er mer preget av turistlivet, men som likevel er ganske sjarmerende. Her er det lettere adgang til baade strender, badebaater, leiebiler, utflukter osv. Det er lite trafikk, og veldig hyggelig stemning langs havnepromenaden. Butikkene er stort sett turistsjapper med det vanlige tilbudet av \"krimskrams\". Man kan velge og vrake i restauranter og kafeer.

Uansett hva dere velger, saa er jo ikke avstandene stoerre enn at det gaar an aa komme seg ut og rundt paa oeya og oppleve noe annet et par dager heller.

Vinden i september/oktober vet jeg ikke saa mye om, men generelt vet jeg at det ofte er mer boelger (og vind?) paa nordsiden av oeya og roligere her i Pythagorion. Men vaeret kan man jo uansett ikke forutsi eller gjoere noe med.

Du maa gjerne spoerre om du har konkrete sporsmaal til stedene.
Livet er en bok. Og den som ikke reiser, leser bare en side.

Gro

Pythagorion er en koselig Gresk by, Havne promenaden er som mange andre  populære steder, en rekke med restauranter. Anbefaler restaurantene på begge endene. Der spiste vi sammen med grekere og storkoste oss (alle turistene holder seg på midten;-). Likte veldig godt en som lå omtrent på stranden under noen trær... du følte du satt i vannkanten å spiste. Jeg var der en uke i mai 2001. Farta rundt på moped hver dag og fant koselige strender og tavernaer og små byer/ tettsteder:-) zqr2333222222
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...