Logg inn med Facebook eller Google!

Reisetips til Kreta?

Started by tali90, 01. May 10, 19:04:58

Previous topic - Next topic

tali90

Lander i Heraklion, vet ikke helt hvor vi får hotell enda, men på østsiden av øya i alle fall. Noen som har tips om ting å se og gjøre der? Tenkte å leie bil noen dager å kjøre rundt, si hei til kjente ved Chania(har bare vært akkurat rundt der før) i alle fall, og har lyst til å se litt på sydsiden av øya. Hva er det å se/oppleve?

Svein~B

Quote from: \"tali90\"Lander i Heraklion, vet ikke helt hvor vi får hotell enda, men på østsiden av øya i alle fall. Noen som har tips om ting å se og gjøre der? Tenkte å leie bil noen dager å kjøre rundt, si hei til kjente ved Chania(har bare vært akkurat rundt der før) i alle fall, og har lyst til å se litt på sydsiden av øya. Hva er det å se/oppleve?

Hvilket selskap reiser du med? Kreta er ei stor øy, så hvis du havner i Makrigialos, er det langt til Chania. Da synes jeg heller du og dine venner bør møtes på halvveien et sted.

De store severdighetene på Østre Kreta er vel først og fremst de minoiske palassene Knossos og Festos. Også like øst for Malia er det et stort arkeologisk utgravningsområde med ruiner fra minoisk tid. Den gamle spedalskkolonien Spinalonge er verdt et besøk, spesielt hvis du lest boka Øya av Victoria Hislop (anbefales!). Det kan være lurt å besøke det arkeologiske museet i Heraklion før et besøk på Knossos. Det fins grotter som er vel verdt et besøk. Det fins et stort badeland i fjellene like ovenfor Hersonissos og Analipsi. De beste strendene er ved Stalis. Dette er det jeg kommer på sånn umiddelbart.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

tali90

Reiser med ving.  Ok, får se litt hvor vi havner, og evt hvor lang utflukt vi kjører bort i fra hotellet/basen. Kan jo hende vi overnatter et par netter et annet sted.

Tusen takk for tips :) Og du er velkommen til å komme med flere om du skulle komme på noe ;)

paparouna

Quote from: \"tali90\"Reiser med ving.  Ok, får se litt hvor vi havner, og evt hvor lang utflukt vi kjører bort i fra hotellet/basen. Kan jo hende vi overnatter et par netter et annet sted.

Tusen takk for tips :) Og du er velkommen til å komme med flere om du skulle komme på noe ;)

Når reiser du?
Sydsiden, sa du. Du kan besøke de gamle hippie-hulene i Matala http://www.explorecrete.com/crete-east/matala-caves.htm - link til video nederst på sida. Matala er en bitteliten sjarmerende by, kun 7 km fra Faistos, som er et interessant alternativ til Knossos. Enda mindre er Sougia, som har sin \'egne\' ravine - Agia Irini. Ikke så stor og berømt som Samaria-ravinen like ved. I det hele tatt er det mange små landsbyer i sør som er verdt å besøke, bl.a. Agia Galini som var (kanskje er det fortsatt) et populært feriested for grekerne.

tali90

Reiser 27.mai og blir borte i to (deilige) uker :)
Enda mer takk for forslag :)

Buster09

Hahaha Matala sjarmerende? Hva faen har du drukket?

paparouna

Når da? Det skal innmari mye til før noe sted i Hellas ikke er sjarmerende i mine øyne. Matala har sin sjarm. Det er et sted å besøke, oppholde seg en dags tid, og så dra videre. Jeg vil ikke anbefale Matala som ferieby.

Tjorven

Quote from: \"Buster09\"Hahaha Matala sjarmerende? Hva faen har du drukket?

Det der syns jeg var en meget ufin kommentar, Buster09. Kanskje du bør ta en titt på reglene her inne før du kommer med flere utsagn.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Epicuristen

På seg selv kjenner man andre...

Matala finner også jeg høyst sjarmerende! Tavernaer oppe i bergknausene... Volleyballkamper nede på stranda til langt på natt... En og annen ekte og forvirret hippie som kan virke å ha våknet \"i går\" og funnet paradiset forlatt av de vennene som skulle ha passet på en da dem la seg til å sove høsten 1972 (Joni Mitchell blant andre som så vidt rakk å skrive ferdig \"Carey\" før hun satte seg på bussen til nærmeste flyplass)... En stjernehimmel som ikke er sann... Men dog... noe turistifisert, så glem å snakke gresk til de snellene som serverer der... :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...