Logg inn med Facebook eller Google!

Supre reisetips

Started by Admirala, 09. Feb 10, 11:40:03

Previous topic - Next topic

Admirala

Her er et utvalg av de beste reisetipsene fra Lonely Planets leserblogg, som jeg fant på trykk i Dagsavisen. Man får garantert mye mer ut av ferien hvis man følger dem  :cheers:

1) Kom deg opp tidlig om morgenen! Da er det ikke så mange turister, og du kan få et glimt av dagliglivet på en helt annen måte. Det er en helt spesiell stemning så tidlig på dagen.

2) Reis lett! Du trenger ikke være rustet for absolutt enhver anledning, det meste kan kjøpes. En god måte å forhindre å ta med seg altfor mye på, er å ha en liten koffert eller ryggsekk. Har du en stor variant, er det altfor fristende å fylle den opp!

3) Ikke nøy deg med en reiseguide eller reiseselskapets miniguide til de beste barene i området. Les romaner, historiebøker og biografier om kjente folk fra området, se filmer og dokumentarprogrammer før du drar. Da får du en mye bedre forståelse av stedet!

4) Bruk lokaltransport og ikke bare ta taxi hele tida. Gjennom å ta buss, trikk eller T-bane får du et glimt av det virkelige livet på stedet, og føler deg ikke så mye som turist, siden du smelter mer inn i hverdagen deres.

5) Snakk med folket som bor der! Også de som ikke jobber i serviceindustrien. For eksempel kan du spørre etter veien, en god restaurant eller ett eller annet rart. Det gir rom for hyggelige møter.

6) Lær deg noen fraser på lokalspråket. Hei/god dag, takk, hvordan har du det, ha det og ja og nei er en god start.

7) Gå deg vill! Legg vekk kartet og sett kursen inn i en labyrint der du lar intuisjonen og lysten råde. Slik kan du bli kjent med nye sider av et sted. Lei en sykkel og dra ut til en av byens roligere og finere nabolag. Eller besøk en lokal park på en søndag, som er familiedag i de fleste land, og parkene syder av liv.

8 ) Det er gøy å prøve mange forskjellige steder å spise og handle. Men noen ganger er det hyggelig å komme tilbake til samme sted dag etter dag, så servitørene begynner å hilse og kjenne deg igjen. For eksempel til frokost, lunsjkaffe eller middag. Eller samme bar.

9) Ta med deg hobbyene dine på tur! Er du interessert i arkitektur, kan du bli med på en guidet tur med dette som tema. Er du glad i å sykle, lei sykkel. Liker du bøker, oppsøk biblioteker eller antikvariater. Eller oppsøk en forening i området som har samme interesser som deg, enten det er frimerker eller fotturer.

10) Spis lokal mat! Ikke la deg skremme inn i burger- og pizzasjapper av naboens gru somme turistmagehistorier. Prøv lokale spesialiteter som ofte er forbausende velsmakende, ferske og spennende (de behøver ikke nødvendigvis bestå av larver, insekter og hunder). Bli også gjerne med på et lokalt matkurs! Det er den beste veien til å bli kjent med et nytt lands matkultur på og lære noen spennende triks selv også. Slik er du også med på å opprettholde stedets egenart.

11) Respekter de lokale skikkene. Gå anstendig kledd spesielt på hellig grunn, som i kirker, templer og moskeer. Men også ute på gaten i land der kvinner og menn dekker seg mer til. Da vil du få mer respekt og hyggelig hjelp tilbake, og «flyte» lettere i samfunnet.

12) Bo på små hoteller og pensjonater, gjerne familiedrevne. Der er det lettere å komme i kontakt med andre folk, både lokale og andre reisende med et åpent sinn, noe som kan berike reisen mye. Dessuten kommer det den lokale økonomien mer til gode.

13) Ikke planlegg hvert bidige sekund av ferien. Legg inn blanke timer og dager. Og tid til å bare sitte på en benk og titte på livet.

14) Du trenger ikke se alle museene, kirkene og de historiske bygningene. Bruk heller god tid på tingene du synes er mest interessant. Museer er som supermarkeder, men bør behandles som delikatesser. Det handler om at inntrykkene også skal få tid til å synke inn.

15) Skal du reise lenge, kan det være en god idé å variere reiseselskapet en smule. Kanskje du kan reise noen dager alene, eller sammen med noen andre du treffer på reisen. Husk at reising også kan sette vennskap på prøve. Reiser dere som et par, kan man med hell gjøre litt forskjellige ting iblant. Hun vil kanskje ligge på stranden med en god bok, mens han vil rappellere i fjellene. Det er ikke ensbetydende med krise i forholdet å splitte opp litt!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

IngeS

Dette er det mange Hellas-farere som skulle tatt inn over seg.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ninette

Flotte råd som kan passe uansett hvor man reiser.

Selv kjente jeg at godfølelsen kom sigende da jeg leste dette :-) Gleden over å være på tur .....
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tjorven

Fine tips, som jeg selv har erfart. Sliter litt med punkt 1. og 2. men det får så være ;)
Tidlig er jo et relativt begrep, men syns personlig det er deilig å slippe stress på tidligmorran, og heller kose seg med en god frokost på balkongen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Admirala

Jeg sliter også med nr 2, Tjorven! Jeg vil jo helst ta meg bra ut innimellom, noe som krever kjoler, høyhælte sko, hårpleiemidler, føner, sminke... Men verd slitet med litt større koffert, synes jeg  :queen:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

bengalow

Jag kan inte tänka på annat än att han, som skrivit boken, har sett mig turista - utom nummer 1. Tidigt uppe, puha! Det är då man sover och njuter som bäst! Får man ligga tills man vaknar, så börjar dagen på bästa sätt! I övrigt är det en sann beskrivelse av mitt/vårt beteende.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Quote from: \"Admirala\"Jeg sliter også med nr 2, Tjorven! Jeg vil jo helst ta meg bra ut innimellom, noe som krever kjoler, høyhælte sko, hårpleiemidler, føner, sminke... Men verd slitet med litt større koffert, synes jeg  :queen:

Nemlig, og en \"stakkars\" Tvilling bare må ha litt valgmuligheter  :compress:  Det går jo enda an når det kun gjelder på reisen til og fra (selv om det er et slit på lengre reiser)  Hadde nok blitt noe annet med øyloffing....  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Jeg liker også å sove om morgenen, men på slike turer har jeg ikke råd til å sove bort tiden, og særlig ikke morgenen, som ofte har en helt spesiell stemning.  Utrolig nok (for dem som kjenner meg ellers) kan jeg godt ha gått en runde i byen og komme tilbake til hotellet har frokosten klar.  Så tar jeg meg heller en time eller kanskje to på benken om ettermiddagen.

Når det gjelder bagasje, styres det nok litt av at ingen av oss har spesielt lyst til å drive med klesvask i ferien, så vi har med oss ganske rikelig oppakning.  For oss er ikke det noe problem, siden vi stort sett satser på steder/øyer som har rikelig å by på for et par uker, slik at vi har en fast base.  Da blir det bare det lille skippertaket å komme seg fram til målet, og et nytt på hjemveien.  Så pakker vi heller en meget lett sekk hvis vi drar ut på tur med overnatting.  Dette funker for oss....

Og til punktet om at vi ikke behøver å se alle museene:  Dette er en oppdagelse vi også gjorde etter hvert, og vi er mye mer selektive når det gjelder de severdigheteene vi bare \"må\" se nå enn før, uten at dette forringer utbyttet.  Sist vi var på Lesvos, var det bare ouzo-museet som slapp gjennom nåløyet av sånt......   ;-)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

Sliter også med punkt en, men da med motsatt fortegn! Hvor mange seks-halvsju-morgener har jeg ikke hutret meg gjennom i ren forbannelse!
Men når man teller opp så er det egentlig veldig givende... forutsatt at man får en blund på øget utpå ettermiddagen :-)
New York var en opplevelse i så måte... å være på gaten før søppelbilene hadde gjort jobben sin snudde opp-ned på det meste av forestillinger...

IngeS

Bor du på samme sted hver gang har du et alternativ til punkt to. Gjør ren og pakk ned ting man ikke behøver å ta med seg hjem igjen for så å få verten til å oppbevare det. Badehåndklær er et eksempel, sandaler et annet. Det er sikkert fler.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Quote from: \"Anders\"Sliter også med punkt en, men da med motsatt fortegn! Hvor mange seks-halvsju-morgener har jeg ikke hutret meg gjennom i ren forbannelse!

Men det kommer jo oss andre til gode, Anders, med tanke på alle de fine refleksjonene du gjør deg, og formidler videre, i disse tidlige morgentimene :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Mixelite

Jeg sliter med enern jeg også.  Det hender jeg er tidlig oppe, men det hører til sjeldenhetene.

Å stå tidlig opp og være i fiskerhavnen når båtene kommer inn står fortsatt på \"skal-gjøre\"-listen. Jeg tror jeg ville ha større sjanse for å få det til hvis jeg bestemte meg for å ikke legge meg før jeg hadde vært en tur i havna. Kanskje jeg burde skrive _det_ på listen i stedet!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...