Logg inn med Facebook eller Google!

Vinproduksjon på Samos

Started by IngeS, 06. Feb 10, 14:15:04

Previous topic - Next topic

polyanna

Morsom tråd, nå fikk jeg med litt historikk om hvorfor vinproduksjonen nesten forsvant en lang periode. At Samos lager mye god vin, ante jeg ikke.

De siste årene, etter at det ble mulig å kjøpe kun ett glass vin, antakelig fra kartong, virker kvaliteten bedre.

Her er en artikkel fra 2010 som viser at vin fra Samos ble tildelt en pris.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10017187

IngeS

Quote from: \"polyanna\"Morsom tråd, nå fikk jeg med litt historikk om hvorfor vinproduksjonen nesten forsvant en lang periode. At Samos lager mye god vin, ante jeg ikke.

De siste årene, etter at det ble mulig å kjøpe kun ett glass vin, antakelig fra kartong, virker kvaliteten bedre.

Her er en artikkel fra 2010 som viser at vin fra Samos ble tildelt en pris.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10017187
Her er den du mener polyanna
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

polyanna

Takk for infoen, Inge. Jeg skal skrive ned merket.

Synes det er litt morsomt å lære noe nytt, litt alla den typen kunnskap som kommer tilfeldig og på ei fjøl. Som får en til å lete videre. Når det gjelder vin, er jeg lite opptatt å skulle innta noe dyrt. Altså ingen vinsnobb. Det finnes gode viner i de fleste prisklasser.

Noen her som kjenner til en rødvin, Makedonien? Eller noe som ligner.  Tror det var på Skopelos jeg smakte den første gangen. Den var en nytelse, først drakk vi \'husets\' på en kjent taverna - den smakte fælt, udrikkelig. På hjemveien den kvelden bestemte vi oss for at vi \'fortjente\' noe godt, og ble da anbefalt Makedonien. Kontrasten var ganske stor.

Liv

Polyanna;

Det er antagelig Makedonikos fra Tsantali du smakte. Den fins i både rød, hvit og rose.

IngeS

Quote from: \"polyanna\"Takk for infoen, Inge. Jeg skal skrive ned merket.

Synes det er litt morsomt å lære noe nytt, litt alla den typen kunnskap som kommer tilfeldig og på ei fjøl. Som får en til å lete videre. Når det gjelder vin, er jeg lite opptatt å skulle innta noe dyrt. Altså ingen vinsnobb. Det finnes gode viner i de fleste prisklasser.

Noen her som kjenner til en rødvin, Makedonien? Eller noe som ligner.  Tror det var på Skopelos jeg smakte den første gangen. Den var en nytelse, først drakk vi \'husets\' på en kjent taverna - den smakte fælt, udrikkelig. På hjemveien den kvelden bestemte vi oss for at vi \'fortjente\' noe godt, og ble da anbefalt Makedonien. Kontrasten var ganske stor.
Makedonikos har hvit- rød- og rosevin, alle er veldig gode.

http://www.google.com/imgres?imgurl=http://alfa.agnagroup.com/photo_thumbs/1212756654-Tsantali-makedonikos.gif&imgrefurl=http://alfa.agnagroup.com/in.php%3Fkid%3D23%26catprodid%3D4%26PHPSESSID%3Ddd2156e86dc5ce98deb80a3f77396037%26gj%3Dal%26PHPSESSID%3Ddd2156e86dc5ce98deb80a3f77396037%26gj%3Dal&usg=__3XpAly0fVNuQsycAD61gM_XtxjI=&h=256&w=204&sz=26&hl=no&start=2&sig2=XgmBAVtYWWgbIQWvDzLpug&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=9wjVhkH9tD7WTM:&tbnh=111&tbnw=88&prev=/search%3Fq%3DMakedonikos%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dopera%26sa%3DN%26rls%3Dnb%26channel%3Dsuggest%26tbm%3Disch&ei=RiPtTZCeMozbsgb06bGBCQ
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Kristian

Makedonikos er som nevnt en bra vin.

Det man alltid bør huske er at vin drikkes i en setting - Retsina drikkes på en taverna i Hellas.

Mange som har drukket den her hjemme synes at smaken har forandret seg - det er vel noe med temperatur og setting. :oops:
Kristian/Planer er til for å utsettes

IngeS

Var innom et av byens \"vinmonopol\" i dag og fotograferte noe flasker vin som er produsert på Samos. Dessuten fikk jeg en flaske Pythagoras i går
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Stemmer det Inge. denne vinen har jeg faktisk rost tidligere. Selv om den er fra Hellas
Yamas til livet og til

kaka

Jeg var innom de butikkene under min lille uke. Forsøkte å huske hva som var nevnt som ok viner under den \"heftige vindebatten\" før jeg dro.
Jeg kjøpte med meg en liten Aykaios. Det var no skikkelig skvip å komme hjem med! Unnskyld, men.. det var min opplevelse i hvertfall.

Ellers likte jeg godt Golden Samena. \"Muskatsmaken\" var tydelig, men det var helt greit på terassen ihvertfall  :smile:
KariK

Tjorven

Quote from: \"Heidrun\"Stemmer det Inge. denne vinen har jeg faktisk rost tidligere. Selv om den er fra Hellas

SELV OM den er fra Hellas...  :evil:
Har ikke sett denne tråden før nå, og skal ikke kaste meg inn i debatten om \"god/dårlig\" vin. Men etter å ha sett all den ytdypende info, linker og gode råd som du har fått her i tråden, så lurer jeg virkelig på hensikten din her, Heidrun   :roll:

Det siste innlegget ditt gir meg svaret: Selv om den er fra Hellas. Du VIL rett og slett ikke at det skal finnes god (for ikke å snakke om utsøkt, prisvinnende vin) fra Hellas. Sånn er det med den saken.
Vel vel, noe må man jo bedrive tiden med   :lol:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Heidrun

Quote from: \"Tjorven\"
Quote from: \"Heidrun\"Stemmer det Inge. denne vinen har jeg faktisk rost tidligere. Selv om den er fra Hellas

SELV OM den er fra Hellas...  :evil:
Har ikke sett denne tråden før nå, og skal ikke kaste meg inn i debatten om \"god/dårlig\" vin. Men etter å ha sett all den ytdypende info, linker og gode råd som du har fått her i tråden, så lurer jeg virkelig på hensikten din her, Heidrun   :roll:

Det siste innlegget ditt gir meg svaret: Selv om den er fra Hellas. Du VIL rett og slett ikke at det skal finnes god (for ikke å snakke om utsøkt, prisvinnende vin) fra Hellas. Sånn er det med den saken.
Vel vel, noe må man jo bedrive tiden med   :lol:


Ikke så sur da Tjorven. Ppoenget mitt her var litt humoristisk ment. Har sagt tidligere at jeg har vanskelig med å finne gode viner fra Hellas. Og derfor ble det en liten humoristisk vri på dette. Litt galgenhumor må man ha
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....