Logg inn med Facebook eller Google!

Vinproduksjon på Samos

Started by IngeS, 06. Feb 10, 14:15:04

Previous topic - Next topic

IngeS

Samos har en vinarv som strekker seg tilbake så langt som til år 1200 f.Kr.

Øya er mest berømt for sine søte dessert viner laget av Muscat druen.
Det faktum at all produksjon styres av Cooperative (fullt navn Unionen Vinifikasjon Kooperativ av Samos, etablert 1934) garanterer for kvaliteten. De har to bryggeri som ligger i henholdsvis Malagali og Karlovasi.
 
Muscatdruene er dyrket i liene på fjellet Mount Ampelos opp til en høyde på 900 m, men de beste vinene kommer fra vinmarker i 500-600 m høyde.
Samos produserer mange andre viner også.

Til sammen blir hvert år rundt 8 til 9 millioner tonn av flere typer vin produsert på øya. Vin som ikke er dessertvin skal jeg komme tilbake til senere.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Så kommer jeg med noen svakviner fra Samos
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Har fjernet en del vinmerker her som hadde kommet med ved en feiltakelse. De var ikke produsert på Samos, men hadde vært og er til dels solgt i Pythagorion
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Holdt på å glemme to viktige viner
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Jeg nevnte Samena Golden lengre opp i denne tråden. Da skylder jeg også å ta med Golden Samena som kommer fra en annen produsent. En meget god vin dette også
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Regner med at du ikke har smakt alt dette. Men mye av disse må vel kvalifisere til svake viner uten tyngde og finesse
Yamas til livet og til

IngeS

Quote from: \"Heidrun\"Regner med at du ikke har smakt alt dette. Men mye av disse må vel kvalifisere til svake viner uten tyngde og finesse
Hva er det slags tøys du farer med nå? Grekerne er ikke så dumme at de koster flasker og etiketter på dårlig vin. Alle disse er av god kvalitet.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Det er ikke uten grunn at Gresk vin ikke er blandt de vinene som blir trukket frem når man snakker om god vin.
Det er først i de senere år som Gresk vin har begynt å høste annerkjennelse. Og da med et fåtall viner blandt gode viner. så at det skal komme over 20 viner med topp kvalitet fra Samos. Ja det ser jeg på som ytterst tvilsomt.
Yamas til livet og til

Heidrun

Det er ikke uten grunn at Gresk vin ikke er blandt de vinene som blir trukket frem når man snakker om god vin.
Det er først i de senere år som Gresk vin har begynt å høste annerkjennelse. Og da med et fåtall viner blandt gode viner. så at det skal komme over 20 viner med topp kvalitet fra Samos. Ja det ser jeg på som ytterst tvilsomt.
Yamas til livet og til

polyanna

Dette ser lovende ut for Samos og vinproduksjonen der!
Hadde vært fint - i og med at du presenterer en stor mengde merker som de fleste av oss sannsynligvis ikke kjenner til - om du kunne si noe om den enkelte vinen i sortementet ditt.

polyanna

PS
En gang for lenge siden smakte jeg på en gresk rødvin som kostet vanvittig mye - den gangen 1500 norske for en flaske på restaurant - den lignet på en \'mer enn god\' faustino. Om du skjønner hva jeg mener. Faustino kan være så ymse. Men den var god, den var gresk - men husker absolutt ikke hvilken vin det var.

Kom gjerne med tips om vin, Inge. Mythos er godt i varmen, men et godt glass vin er toppen.

Kristian

Quote from: \"Heidrun\"Det er ikke uten grunn at Gresk vin ikke er blandt de vinene som blir trukket frem når man snakker om god vin.
Det er først i de senere år som Gresk vin har begynt å høste annerkjennelse. Og da med et fåtall viner blandt gode viner. så at det skal komme over 20 viner med topp kvalitet fra Samos. Ja det ser jeg på som ytterst tvilsomt.

For noen år siden var det en italiensk vin (bag in boks) som fikk 6-ere i vinspalter. Polet ble løpt ned.

Få fikk med seg at 6-eren var vel så mye i forhold til prisen som kvaliteten.

Spurte du på polet fikk du til svar at du like gjerne kunne drikke saft og vann.

Mht vinspalter ser man at det ofte er anmelderens preferanser som avgjør.

Det er vel Dagbladet som har en \"italiensk\" anmelder for tida.

Kvaliteten er både subjektiv og objektiv. Mye av den vinen vi drikker i \"syden\" har andre kvaliterer - den er drikendes selv om det er varmt.

Ofte er vinen nedkjølt under det som anbefales av \"kjennere\".

Husets vin rundt omkring er ofte lokal vin som kjøpes inn på plastkanner. I den riktige settingen kan den være drikkbar. Eller som jeg har opplevd på Antiparos. Årgangen avgjør om det er den hvite eller røde som drikkendes på båtturen.

Et glass eller to av husets går ofte bra, men til terassen på Anti trenger jeg noe bedre.

Det største problemet er å finne igjen den samme vinen år om annet.

For mange år siden fant jeg en utmerket vin på Kreta - og det var den gangen.

Da jeg for mange år siden begynte å reise til Madeira fikk jeg førsteklasses vin på \"SUpern\" - det samme stedet hvor kelneren på stamstedet stakk innom for å få en flaske vin de manglet til en gjest.

Jeg tror ikke at du får de beste vinene i supern i turiststrøkene i Hellas, men om Inge handler vinen sin i lokale vinsjapper kan han utmerket godt få bra vin - det trenger jo ikke være de største produsentene.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....