Logg inn med Facebook eller Google!

Fina effekter utomhus med blixt

Started by Tommy, 24. Sep 09, 19:57:18

Previous topic - Next topic

-POE-



Jag undviker blixt i det längsta, bara ljuset räcker så exponerar jag efter
ansikten eller vad som är viktigast i bilden.
Jag tog mig friheten att ljusa upp bilden ett par steg och gillar nog den bättre
än den med blixt, inga reflexer eller hård kontrast.
Men visst är det kul att experimentera, foto är en härlig hobby!

//PO
//PO

Heidrun

Quote from: \"Tjorven\"
Quote from: \"Heidrun\"En ting man kan gjøre for å få meget fin blitsbelysning er å rette blitsen rett opp og holde et hvitt ark på skrått over blitsen hvis man har en speilrefleks. Med et kompaktkamera så må man stole på blitsen i kameraet. Uansett så er den linken Tommy henviser til meget bra[/quote

Jepp, Heidrun, her påpeker du noe viktig, nemlig at blitzen ikke bør peke direkte mot motivet, men heller oppover, etter min erfaring. Men det forutsetter at man har riktig utstyr og et godt kamera.

Vet ikke hvordan dette arter seg med dagens digetale kamera, siden jeg ikke har kommet dithen selv ;)  (Kanskje får jeg kjeft for å uttale meg om dette også) men tar gjerne imot tips om hvordan dette gjøres med kamera der blitzen er innebygget.

Alle kameraer som har en blitssko, kan man kjøpe en ekstra blits til. Jo bedre ledetall = sterkere blits jo bedre. Det å bruke en blits på denne måten kan faktisk sørge for at du redder bilder som du vanligvis vil kaste i søpla. Man får da fantastiske blitsbilder med en slik teknikk. Og ved å rette blitsen oppover og bruke et hvitt ark som reflektor. Ja da slipper du røde øyne
Yamas til livet og til

xristina

Sånn gjør jeg ganske ofte også, POE! :-) Blir varmere uten blitz. Her har jeg bare brukt kamera (det gamle) sin innebygde blitz, og da blir det \"rett på\" blitzing. Med den eksterne blitzen, så er det rett opp som gjelder.

Heidrun

Hvis man har mulighet til det, så er alltid fotografering uten blitsbruk best. Men problemet med å lysne opp et bilde i etterkant er det at man lettere kan forsterke støyen hvis man ikke helt kan etterbehandlingen Men øvelse gjør mester
Yamas til livet og til

-POE-

Jag försöker att ställa ner styrkan på blixten så att den märks så lite som möjligt. Här har jag strypt den så att blommorna bara fått lite färg, på full styrka blev det en \"blixtbild\" och utan blixt, svarta siluetter.



//PO
//PO

Heidrun

Det du her henviser til POE er helt riktig og ytterst viktig. Tar du motlysbilder så vl det meste du tar bilde av havne i silhuett. Kan selvsagt reddes i etterbehandling enkelte ganger. Men riktig bruk av blits er meget viktig å lære seg
Yamas til livet og til

Tjorven

Flott og stemningsfullt bilde, Poe. Og selvfølgelig er alt mye enklere idag, hvor man kan etterbehandle bildene direkte, uten å måtte telle sekunder og minutter i et mørkerom, med alskens fix-bad....
Måtte bare refere til \"gamle dager\", da jeg jobba med saken selv ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Jag försöker att ställa ner styrkan på blixten så att den märks så lite som möjligt. Här har jag strypt den så att blommorna bara fått lite färg, på full styrka blev det en \"blixtbild\" och utan blixt, svarta siluetter.



//PO

Använde du den inbyggda blixten vid detta tillfälle PO ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Ja vem har inte suttit i mörkrum.. har fortfarande prylarna kvar men de lär inte bli annat än minnen, tror knappt det ens går att köpa kemikalier eller papper längre?

Ja det är den lilla inbyggda popupblixten, jag är lat på semestern ;-)

Men jag har kvar min gamla flintablixt Braun 380 BVC , lyser upp en kyrka om det behövs!

Hittade en gammal reklambild.



Edit: Och en på min gamla Krokus, titta ungar, en sån får ni aldrig se i verkligheten!!  :cheers:



//PO
//PO

Tjorven

Glisa godt av krokusen. Må nok være et klenodium for dagens unge, ja  :biglaff:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Ja det är den lilla inbyggda popupblixten, jag är lat på semestern ;-)
//PO

Tack för upplysningen, det är ju inte så ofta man ( läs jag ) använder blixt ( speciellt ikke utomhus ), o det känns lite dyrköpt ifall man ska lägga pengar på en som duger till något, som sen kanske inte kommer till någon \"nytta\" eller \"nöje\"... Men som man kan se på ditt bildexempel här kan man ju experimentera med den man har i kameran så länge, o sen gå vidare till mer \"avancerad\" apparatur i fall man vill  :cyclopsani:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Heidrun

Her er en liten side som viser hva man kan oppnå med blits. Enkle bilder. Men bilder forteller ofte mer enn ord.
http://avforum.no/forum/generelle-guider/44616-miniguide-direkte-vs-reflektert-blitz-fotografering.html
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...