Logg inn med Facebook eller Google!

Av med Hellas brillene. Hva liker dere minst i Hellas

Started by Heidrun, 04. Aug 09, 08:01:42

Previous topic - Next topic

sunbjorn

Egentlig synes jeg vel dette er et litt uverdig tema å diskutere.

Jeg er fullstendig enig med Katherina i det hun skriver. Hele innlegget.

Flere tillater seg å be folk om å ta av seg Hellasbrillene?
Jeg synes da slett ikke det er Hellasbrillene som er problemet. De brillene vi bør få av oss er vel de Skandinaviske brillene. Det er bortimot frekt å reise til Hellas og måle det vi ser med våre egne mål.

Jeg reiser ikke til Hellas for å høre på Abba og Åge Alexandersen. Jeg reiser bl.a. for å få noe annet enn det jeg får hjemme. Og da må jeg få av meg de brillene jeg hadde på meg før jeg dro.

Jeg tror faktisk ikke det finnes perfekte samfunn. Og hadde de funtes, tror jeg ikke de hadde vært blant mine feriemål.

Jeg setter pris på den åpenhet og den tillit og gjestfrihet jeg blir tatt i mot med når  jeg kommer. Og selv om det heller ikke her er slik at alle er like, skal du lete lenge etter befolkede feriemål med mindre uærlighet.

Jeg hadde faktisk forventet en mer ydmyk holdning fra mennesker som \"skryter\" av hvor ofte de besøker dette landet. Er de først og fremst tilskuere? Er de etterkommere etter \"lordeturismen\" vi opplevde på 1800-tallet? Eller etter de første \"Stor-svenske\"-turistene som kom i sine Volvoer over kjølen like etter krigen?

Jeg takker dette folket som tar i mot meg med åpne armer og forbyr meg bare to ting: 1. Stress ikke! 2. Kast ikke papiret i toilettet!
Dere gir meg den mest fantastiske ferieopplevelse hver gang. Forutsatt at jeg legger igjen brillene mine hjemme. Og skulle dere møte meg med greske briller i Hellas, nekter jeg bestemt å ta dem av meg!  :love5:


meze

Takk, Sunbjørn, jeg er så enig med deg jeg også.

xristina

Jeg synes det er å strekke det litt langt å kalle en diskusjon uverdig... Det må være lov å påpeke ting som kanskje hadde gjort en grekers hverdag bedre også? Mange av de grekerne jeg kjenner ønsker seg nettopp en annen ordning for søppelhåndtering, og det forstår jeg. Det plager meg ikke at det er som det er, men det er et forbedringspunkt.

Men ellers klarer ikke å irritere meg over at jeg må kaste dopapir i en bøtte ved siden av, eller at jeg får vasket badet når jeg dusjet. Det er noe av sjarmen, synes jeg. (Selv om jeg sikkert har klaget over det flere ganger...) Uærlige folk finnes overalt, det samme med drosjesjåfører som forsøker å lure deg... (eller kanskje aller mest staten her hjemme). At de mangler køkultur, det forsto jeg tidlig, men det plager meg heller ikke. Jeg har jo ferie...

Jeg elsker dette landet og dets folk - og det er en evig kjærlighet!

Men å si at lokalbefolkningen er illeluktende - det stinker! Og det plager meg!

Heidrun

Ser at det blir heftig diskusjon om dette. Men skal man skape en diskusjon så må man enkelte ganger sette ting på spissen. Muligens så tok jeg alle over en kam når jeg sa at de stinker på bussen, og det beklager jeg. Men jeg merker veldig ofte mennesker som lukter vondt på bussene i Hellas. Selvsagt er det varmt og da vil ikke alle lukte godt. Men jeg merker fort når enkelte og de er heldigvis i et meget lite antall at de ikke har stelt seg om morgenen.
Selvsagt er et meget god mat i Hellas, men det er ikke over alt og ikke alt er like godt.
Og selvsagt er det godt matvareutvalg på større kjeder. Men jeg tenker på de små supermarkedene som finnes på de små hjørner. De som er i nærheten av der man bor

Til slutt så må jeg si at det med å faktisk tenke litt på det som er negativt i Hellas. ja da er det faktisk mulig at man med tiden får forandret det som virkelig er negativt. Slik som søppelsorteringen f.eks. Hvis fler og fler turister påpeker dette når man er i Hellas. Ja da er jo mulighetene store for at noen med de rette kontakter får høre om dette og tenke AHA dette må vi gjøre noe med.

Dette var faktisk ikke en tråd som var ment til på tråkke grekerne på tærne. Dette er en trå hvor man kan prøve å se Hellas med nøytrale øyne og si hva som ikke er så bra med Hellas. Og jeg hadde faktisk store problemer med å finne på 3 ting
Yamas til livet og til

Mixelite

- Hvor nøytral kan man være når man diskuterer mat, søppelbøtte ved doen og andre ting man ikke er vant til? Vi er ikke nøytrale, tror jeg. Vi sammenligner med vårt eget land.

Jeg kan godt finne feil på Chios, men like lite som jeg ville være på besøk hos noen og påpeke at gardinene ikke matcher sofaen, at de har det for rotete(eller for ryddig for min del) eller har andre ting jeg måtte reagere negativt på, like lite vil jeg påpeke slike feil og mangler i Hellas.

Jeg kan godt kommentere \"internt\" de mange tingene som er annerledes, og jeg kan godt spørre om ting for å lære mer om landet. Som hvorfor bruker vi søppelbøtte, hvorfor stikker det opp armeringsjern i husene, hvorfor er trestammene hvite, hvorfor er solkremen så dyr i et land med så mye sol osv.osv.. Jeg kan godt være frustrert over alle vannflaskene vi putter i søpla i løpet av ferien... Det kan man forresten løse ved å ta tomflaskene med til en kilde _eller_ fylle dem fra krana og legge dem i kjøleskapet.

- men jeg er på besøk, så jeg forsøker å la være å blande meg inn i driften.

Turid

Det er da vel ikke blodig alvor dette her, og vi må da kunne ta en mer eller mindre seriøs meningsutveksling om hva vi irriterer oss over uten å være redde for at \"verten\" føler seg tråkket på tærne? Kjære vene, hadde et annet lands turister uttalt seg om hva de ikke liker ved Norge så hadde vi vel klart å ta det med fatning og humør? Eller?
Det er etter regn at fuglene synger!

xristina

Ikke vær så sikker på det siste, Turid. Det er mange indignerte nordmenn der ute som ikke godtar at turistene klager... :-)

Det må være helt lov å si hva man mener - seriøst eller useriøst - i en diskusjon som dette om det landet som alle her likevel setter så høyt. Det skulle da bare mangle.

Vi diskuterer ofte med våre venner ting som i hovedsak bekymrer/irriterer/gleder dem i den greske hverdagen. Noen ganger lander vi på at Norges løsning er best, mens oftest foretrekker vi den greske måten. ;-)

Mixelite

Nå mente ikke jeg med innlegget mitt å si at man ikke skulle diskutere fordeler og ulemper altså! Heller at jeg forsøker å ikke irritere meg over det som finnes å irritere seg over.

xristina

Nettopp, det er det jeg har ment også...

Thera

Quote from: \"xristina\"Det må være helt lov å si hva man mener - seriøst eller useriøst - i en diskusjon som dette om det landet som alle her likevel setter så høyt. Det skulle da bare mangle.
Ikke sant!

Men jeg vil presisere at det jeg skrev om masete innkastere ikke var så forferdelig at det irriterte meg skikkelig. Var bare èn av to ting jeg ikke er helt fornøyd med i Hellas.
Blir ganske sint på holdningen enkelte har overfor albanere uten å ha noe fornuftig svar på hvorfor de føler som de gjør. Rykter og sladder er det vel \"overalt\" og det er noe jeg misliker veldig. Akkurat det gjelder ikke bare i Hellas.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Bestemor

Huff, for en diskusjon! Må bare si meg enig med Sunbjørn og Mixelite! - Og vil dere se dårlig køkultur kan dere bare komme hit til Tromsø. Nemlig.

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....