Logg inn med Facebook eller Google!

Lesvos - området rundt Plomari

Started by kaka, 18. Apr 09, 20:34:14

Previous topic - Next topic

Pjokken

Quote from: \"kaka\"Til JohnS: Jeg har et par bilder tatt fra balkongen min på Frini. Et, ned på den koselige uteplassen, og et, ned på strande rett under.
Ellers ligger hotellet litt \"in the middel of nowhere\", greit palssert midt mellom by og strand, ca 10 minutters gange hver vei. Du går bl.a forbi den gamle såpefabrikken på vei mot stranda. Mot byen begynner bebyggelsen ved Frini. Det blir \"fyldigere\" etterhvert som du nærmer deg byen. Det er fint, både å ga langs sjøen, men også å gå den øvre veien.
Der går du midt i den greske hverdagen.

Den balkongen kunne ikke være langt fra der jeg tok denne videosnutten
en riktig \"uværsdag\" i oktober i fjor :cheese:


Katherina

:cheers: Flott at Lesvos er kommet som eget underforum. Jeg savnet mer stoff om Lesvos. Kanskje overraskende for dere som her lært meg litt å kjenne på Forumet. Jeg har jo først og fremst vist min interesse for Peloponnes - Kardamili her i Forumet.
 :drunken: Jeg tenker ofte tilbake på ferien vi hadde på Lesvos- Plomari for noen år siden. Det var vår første tur til Hellas og vi ble fullstendig bergtatt. Kjærlighet ved første blikk - bekjentskap. Det var i midten av mai og det var frodig og vakkert i naturen. Vi bodde på Coralli og syntes det var helt perfekt for oss. Lite hotell, kunne lage enkle retter selv i den lille kjøkkenkroken og kort avstand til stranda - Ag. Isodoros.
 :cheese: Vi liker å farte litt rundt og å bli kjent der vi er, så vi gikk flere turer i nærområdet, var med Lilleput på deres Øyrundtur (ga oss en god oversikt over øya og tips til hva vi ønsket å se mer av) og leide bil. Vi dro på en to dagers tur vest og nordover og overnattet i Sigrid, som er en sjarmerende liten fiskelandsby ikke langt fra den forstenede skogen.
En annen dag kjørte vi rundt Gera bukta. Opplevelsene var rike og vi frydet oss med alt det nye vi opplevde.
Vi var der i 2 uker og syntes vi ble ganske godt kjent både i området rundt Ag. Isodoros og Plomari og litt ellers på øya. Det ga mersmak.

Vi likte Plomari godt. Ikke så stor by og mye av det greske er bevart. Flere smug og smågater å rusle rundt i. Vi koste oss flere ganger både på tavernaen ved platantreet og i baren der.Var der bl.a 17. mai og hadde det riktig trivlig sammen med andre nordmenn.
Vi var også noen turer i Plagia og opplevde den som en sjarmerende liten landsby.
 :drunken: Rundt Kallonibukta er det vakkert og det er fint å se flamingoene spankulere i vannet. Det er flere fine badestrender her.
 :cheese: Glemmer heller aldri Molivos med sin vakre bebyggelse og der den ligger flott til nord på øya.
 :flower: Vi har mange ganger sagt at vi må tilbake til Lesvos, men så er det blitt Peloponnes og Kardamili. Det er så mye å se og oppleve der også. Men i år har vi endelig fått det til. :cheers: Først 2 uker i Kardamili nå i mai og 2 uker på Lesvos i august. Vi er spente på gjensynet med vår første kjærlighet. Vi skal bo på Coralli denne gangen også og har til og med fått samme rom som sist gang. Gleder meg til å ligge på stranda i Ag. Isodoros og å se igjen Plomari og andre steder på Lesvos.

 :cheers: Jeg har dessverre bare papirbilder fra den turen og alle er satt inn i album. Men jeg fryder meg over bildene og alt det dere forteller om Lesvos. Så får vi se om ikke det blir noen nye bilder til høsten. Tenker fotoapparatet kommer til å bli flittig brukt.

kaka

Så moro med mye \"Lesvos/Plomari-mimring\"! Jeg har lenge syntes området har vært relativt lite omtalt her.
Jeg har til gode å ta lokalbussen til Mytilini, Maritsa. Det er et mål, for neste tur.
Den videoen, Pjokken!!! Som å sitte og se ut selv. Hvilket nummer bodde du på?
Moro å lese din kjærlighetserklæring til området, Katherina! Flott at dere skal få gjenoppleve det. Coralli er et ganske ideelt sted å bo (hvis du ikke vil inn til Plomari hver kveld) Det er fint utgangspunkt for strandager, turer til Ag. Varvara eller naboebyene, og det ligger et par koselige tavernaer veldig nær (tenker på den nede på stranda, og den i svingen ved veien)
Jeg legger inn noen flere bilder fra Trigonas og Plagia. (Må innrømme at jeg ikke alltid er sikker på hvilke bilder/fra hvilken by)
KariK

JohnS

Takker hjertelig for info, bilder og videosnutt, kaka og Pjokken!  Det er behørig kopiert og oversendt til våre medreisende, slik at vi kan glede oss i fellesskap.

Jeg tror jeg har sagt i en annen tråd at Mytilini er en av mine absolutte favorittbyer, med trange gater, fullstendig kaos på alle måter, støy og bråk, akkurat slik en ekte gresk by skal være.  Så en tur til Mytilini blir det i alle fall, enten med lokalbuss eller leiebil.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Pjokken

Quote from: \"kaka\"Den videoen, Pjokken!!! Som å sitte og se ut selv. Hvilket nummer bodde du på?

Jeg bodde der i 3 netter, og med min hukommelse så...........

Roger

Pene bilder kaka.
Det bildet du har tatt fra Varvara stranden,er ikke det en slags \"endestrand\"? Jeg har vært på den stranda flere ganger. Jeg mener å huske at det  pleier å komme noen grekere der med bil. Jeg vet ikke om det går en vei videre  på oppsiden av stranden forbi det huset man ser opp i lia der.
Er det noen her som vet mer om det? Har prøvd å gå litt videre langs stranden der men det kreves godt fottøy da det er mest klipper der.  :flower:
Roger

kaka

Endestrand er en god beskrivelse for den stranda, Roger. Jeg har kommet dit med bil en gang. Kjørte så langt vi kom langs vannet, og svingte opp, - og bort. Det var ikke de beste veien, men det gikk greit nok. Tror mange  kjører inn litt høyere opp. Veien fra stranda har jeg også gått videre oppover i olivenlundene, og over mot Trigonas.
Ellers har og jeg gått en vei på oversiden av huset, slik du spør om. Mener det går både sti og vei i det området.
Jeg har ikke forsøkt meg videre i retning motsatt av  Ag. Isodoros, siden det virket mer utilgjengelig, som du antyder. Har forsøkt svømme ut og se hvordan det ser ut videre, men...
Jeg liker meg veldig godt der, i fred og ro!
KariK

Maritsa

Dette er virkelig moro.  Kom med flere tips da. Plagia og Trigonas ser fantastisk koselig ut, dit vil jeg.  Takk skal du  ha Kaka med all den informasjon du har om Plomari.  Gleder meg mer og mer selvom det er lenge til september.

kaka

Jeg har vært på dagstur, med buss, et par ganger. Innom Agiassos og Molivos. (Molivos omtales flere steder, og er nok mest kjent)
Agiassos er en liten by, med en del keramikere.
Sist jeg var der, fikk jeg sitte på med en som leide bil. Vi kjørte \"rundt omkring\", og bla en litt kronglete vei til Agiassos. På veien dit fant vi Theofilos tre. En liten plass rett fra veien som man lett kan kjøre forbi.
Theofilos bodde inni et hult tre med sin familie, slik jeg forstår det. Jeg kjøpte et lite hefte på stedet, om han, og med bilder av hans malerier. En spennede, liten, historie.
Ikke spør meg om veien dit. Jeg bare satt på. Men vi kjørt ut fra Plomari, mot Neochori (tror jeg)
KariK

Pjokken

Quote from: \"JohnS\"Takker hjertelig for info, bilder og videosnutt, kaka og Pjokken!  Det er behørig kopiert og oversendt til våre medreisende, slik at vi kan glede oss i fellesskap.

Jeg tror jeg har sagt i en annen tråd at Mytilini er en av mine absolutte favorittbyer, med trange gater, fullstendig kaos på alle måter, støy og bråk, akkurat slik en ekte gresk by skal være.  Så en tur til Mytilini blir det i alle fall, enten med lokalbuss eller leiebil.

Jeg tok ferge fra Mytilini til Chios etter mitt korte opphold på Lesvos, men
rakk da å få med meg noen bilder fra byen, men da stort sett fra \"havneområdet\".

kaka

Jeg fikk en gang en kokebok, \"The original Greek cooking\", av Roula på To Perasma i Afythos. Der var det så mange vakre bilder fra Hellas. Jeg drømte meg helt bort! Et par gjorde spesielt inntrygg, bla. et fra sjøkanten  ved \"ouzeri in Mythimna\", som det sto, og som jeg fant ut også kalle Molivos! Og så et fra en taverna i Agiassos. Da jeg første gang kom til lLesvos, og skjønte jeg kunne besøke disse stedene, var lykken stor (og forventingene). Jeg skulle finne stedene fra boka!! Og det gjorde jeg:
Her, et par bilder fra havna i Molivos.
KariK

kaka

Jeg har bladd meg gjennom Torills og Yannis` bilder fra Molivos, men tar sjansen på litt gjensyn. Bygningene der er jo helt spesielle!
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...