Logg inn med Facebook eller Google!

Kefalonia

Started by SiwH., 03. Mar 07, 11:49:45

Previous topic - Next topic

SiwH.

Var en tur i butikken i sted og fant i et blad et sted i Hellas som het Kefalonia.

Noen som har vært der?
Bilder?
Erfaring?
Vil vite alt dere vet.  :grin:

SiwH.

Ingen som vet?  :roll:

Liv

Har vært på Kefalonia for ca 20 år siden.Kjempeflott øy.
Tror ikke du vil angre på det om du drar dit.
Hvis du går tilbake til det \"gamle\" forumet,så finner du mer om øya der.

bipbap

Har kun snakket med noen som har vært der (m/Apollo for noen år siden) , og de var kjempefornøyd! Året etter ville de tilbake, men Apollo hadde sluttet med det. De reiste fra Sverige isteden. Jeg vet ikke hvor på Kefalonia de bodde.

Nå er det vel Startour som har fått Kefalonia - jeg var i tvil om jeg skulle velge det eller Chios i sommer, men valget falt på Chios denne gangen.  Kefalonia har jeg bestemt meg for å prøve en eller annen gang! Jeg har vært på Zakynthos, som jeg tror likner mye på Kefalonia i natur.


Marit

Kanskje litt info i denne Aftenposten-artikkelen:

Lesernes Kefalonia
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Marit

It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

bipbap

Ja, jeg tror Kefalonia er en veldig vakker øy. Jeg har vært på Zakynthos (naboøya), som er veldig lik i natur. Reiste mye rundt på scooter, og har aldri noen gang sett så vakker natur.

Til Kefalonia vil jeg helt sikkert reise en gang

Turid

Jeg har også vært på Kefalonia en gang for mange mange år siden (25).

Det er ei vakker øy som er vel verdt et besøk!
Det er etter regn at fuglene synger!

Frappe

Kefalonia är en av de få öar som jag inte varit på, men till sommaren skall ön utforskas ordentligt med bil.

Camilla

Måne

Kefalonia er en fantastisk øy. Jeg og min bedre halvdel drar fram og tilbake dit nå og ser på områder hvor vi kan kjøpe oss sommerhus. Ser ut som om jeg må legge inn et lenger innlegg om Kefalonia etterhvert. Kort fortalt:

Kefalonia er litt dyrere enn de andre ioniske øyene, og jeg har hørt at dette er for å begrense masseturismen. Grekere jeg har snakket med mener at Kefalonia er ute etter en \"bestemt type turist\" ok ikke vil oppfordre til fylleturistene. De har alikevel disse også.

Det mest turistifiserte området er på sørkysten - spesielt rundt Skala. Her har de lange sandstrender med strandstoler og tavernaer, en kort turistgate i skala by, med barer, tavernaer og annet uteliv. Du finner hoteller og overnattingsplasser i alle kategorier her.

Langs sørkysten finnes det flere mellomstore sandstrender - mest kjent er makrigialos, platygialos og lourda bay. Vi bodde i Lourdata første gang vi var på Kefalonia, og jeg anbefaler dette området sterkt. Hyggelige mennesker, ikke overrent av folk når vi var der, og alt man trenger innen rekkevidde utenom turistsjapper. Dette kan ha forandret seg på 3 år dog.

Argostoli er Kefalonias hovedstad. Dette er en kjempesjarmerende by - veldig ren og ryddig, koslige gågater med alle mulig slags butikker, cafeer, noen barer, og tavernaer med alt fra gresk til internasjonal mat. Havnekanten har en promenade med brosten og er veldig hyggelig å spasere langs.

Mellom Skala og Poros er det småsteinstrender med noen merkelige steinformasjoner. Veldig vakkert men ikke spesielt barnevennlig.

Sami, midt på østkysten, er en ufattelig kjedelig havneby som de ikke har gjort noe ut av og ser forfærdelig sliten ut. Antisamos beach som ligger i nærheten av denne skal visstnok være fantastisk vakker sandstrand, men jeg har ikke vært der enda. Hvis du har leid transportmiddel vil jeg anbefale kjøreturen mellom Sami og Agia Efemea, hvor de har små bukter med hvite småsten hvor man kan bade og kose seg utenom turistene. Selve kjøreturen langs kysten der er også veldig vakker, og pga. steinene under vannet har vannet sterke grønne og blå farger og er utrolig klart.

Fiskardo i nord er en av de nyeste byene, for denne ble bygget opp igjen etter jordskjelvet i hmm... 1971? Sterke farger på husene, en liten småsteinstrand, fiskebåter, og fisketavernaer på havna er kjempetrivlig. Anbefales å ta en tur hit. Kjøreturen gjennom den nordre delen av Kefalonia er også veldig skjønn - masse grønne trær, små landsbyer, geiter overalt - og noen bortgjemte småsteinsbukter uten turister som man kan finne hvis man spør folk eller driver litt research på forhånd.

Assos er helt fantastisk - en liten halvøy med et fort, og en kjempetrivelig havneby nedenfor fortet. Her er det veldig dyrt å bo om sommeren, og masse turister, men man burde ta seg en tur innom fordet. Utsikten til Assos fra veien oppe i fjellene er også helt utrolig - og man får et fantastisk skue hele veien hvis man kjører kystveien på vestsiden ned igjen til Argostoli.

Ved siden av Assos er Myrtos beach - fullstendig overrent med turister om sommeren, men herregud for en fantastisk strand. De bygger nå leilighetsanlegg eller hoteller oppe i åsene, så om noen år kan det hende denne er fullstendig ødelagt - men nå er den helt klart verd en tur.

Halvøya på vestsiden - andre siden av Argostoli - som har Lixouri som \"hovedstad\" kan man ta seg en tur til hvis man har tid, men er ikke noe jeg ville stresset med. Typisk \"månelandskap\" med noen tuster grønt her og der, helt ok strender og ikke spesielt mye annet å se. Lixouri er også en helt grei by, men ikke en jeg husker som spesielt sjarmerende.

Alt i alt kan man se at Kefalonia har mye arv fra Venezia i arkitektur, og er fortsatt relativt \"uoppdaget\" flere steder. Jeg anbefaler alle å ta seg en tur. Jeg elsker denne øya :)

bipbap

Så flott med masse fin informasjon  :flower:
Endelig noen som kan mye om denne vakre øya også.
Jeg blir helt dååårlig .. Har lurt på å dra dit i flere år

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...