Logg inn med Facebook eller Google!

Lesbos (Lesvos?)

Started by cubical, 28. Mar 07, 23:27:39

Previous topic - Next topic

cubical

Påsketuren vår til Hellas ble det ikke noe av p.g.a. jobb så da var det bare å planlegge på nytt.

Vi tenker nå på tre uker fra midten av mai denne gangen Ikke så mye som står her om den øya så da må jeg spørre dan den er en kandidat. Har noen vært der hadde jeg satt pris på så mye informasjon som mulig. Hvorfor skrives navnet på øya noen steder som Lesvos og andre steder som Lesbos?

Å komme dit med båt er jo ikke så vanskelig, men med de prisene som er på en reise via Lilleput eller Hellaswings (og sikkert andre jeg ikke har sjekket) for tre uker så virker det fristende, kortere tid tar det også.

Hvor bør en bo? Vi må på ingen måte bo midt i ingenmannsland, fint med et sted med litt utvalg av spisesteder å litt annet å kikke på av butikker også. Noen her med erfaring fra noen av hotellene til Lilleput/Hellaswings. Kjøkken trenger vi ikke, å spise ute er minst halve kosen med ferie. Fin utsikt positivt. Årundrets beste strand rett utenfor hotellet er ikke et behov og baseng bader vi ikke i :-). Ingen barn under 39 i denne familien.

Hva bør en se? Noe poeng i å leie bil i hele ferien? Vi er glade i å se ting og har svart belte i å se ruiner på de øyene vi har vært på.

Er det muligheter for å dykke der?

Annet jeg burde ha spurt om? :-)

Calle

Quote from: \"cubical\"Hvorfor skrives navnet på øya noen steder som Lesvos og andre steder som Lesbos?

Hej!!
Om Lesvos/Lesbos vet jag ingenting! Har nog aldrig varit där (vad jag minns!).
Men stavningen.. Det kan stavas lite hur som helst, inte så noga, jämför \"Chania\", \"Hania\", \"Xania\" eller \"Heraklion\", \"Iraklio\" samt \"Rethymnon\", \"Rethymno\", \"Rethimno\".
Eller som egen-namn, min gode vän Spyros stavar sitt namn \"Spyros\" den ena dagen och \"Spiros\" nästa dag!!

Calle (eller är det Kalle?!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

bengalow

Ön heter Lesvos, med v i mitten. Att man skriver Lesbos, beror på att den grekiska bokstaven b, uttala som v. Annars kallas också ön Mytilini, som är mer gångbart i Grekland.
Södra Mytilini är ett bra ställe att bo på, och eftersom Lesvos är en stor ö, så finns det mycket att se och uppleva. Det kan vara en god idé att hyra bil just därför.
Ouzo som tillverkas på ön betraktas som det bästa i hela Grekland, men smaken är naturligtvis delad. Fråga bara Xios-borna (grannön) vad dom tycker.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

xristina

Skal prøve å forklare staveproblemet;
På gresk skrives navnet ΛΕΣÎ'ΟΣ - som med latinske bokstaver blir LESBOS. Men fordi b på gresk er tilsvarende med vår v, så uttales det Lesvos. Så det er det som er korrekt.

Kanskje grunnen til at flere og flere bare kaller øya Mytelini... ztweeeeeeeee

Det er dette som er så morsomt med gresk synes jeg; \"våre\" bokstaver som uttales annerledes. Overalt i Hellas ser man jo ΤÎ'Î'ΕΡÎ?Î' og ΜΠÎ'Ρ som med latinske blir TABEPNA og MPAR. Som da er og uttales taverna og bar! :-)

Admirala

Vi var en uke på Lesvos for noen år siden. Vi hadde bil, og dro rundt hele øya. Molivos er uten tvil den fineste byen, den er helt unik med sine vakre hus, krokete gater og pittoreske havn. Vi bodde på hotell Sea Horse som ligger på havnen, og har utsikt til hav og masse små fiskebåter. Mange tavernaer ligger her, flere finner dere oppe i byen. Det er en strand i Molivos også, den er ikke verdens beste, men den er helt ok.
Dette nettstedet har et vell av informasjon om Lesvos og Molivos, inkludert hotel Sea Horse:
http://www.lesvos.com/

God tur til Lesvos, som er min favorittøy!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Barbro

Idet gamle forumet,Diskuter Hellas Arkiv,som du finner på ve side om du scroller nedover her,finner du flere innlegg om Lesvos under tråden Det nordlige og østlige Egeerhavet :wink: .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

cubical

Klart, når jeg fikk med meg at jeg kunne logge inn i det gamle forumet så fant jeg jo frem til en del informasjon.

Etter å ha studert reisebyråenes tilbud så fant vi ut at vi ikke ble overbegeistret for noen av bostedene sånn direkte, i tillegg fant jeg litt \"skjulte\" kostnader i prislistene (Hvorfor kan de ikke skrive rett ut hva det koster?) så vi har bestillt tur/retur Oslo-Athen fra 16. mai til 9 juni. Ble ikke så ille pris heller, 4200.- for to.

Vil folk som meg med litt utvidet trang til å se seg om ha glede av en bil som Suzuki Jimny på øya eller er det ikke så mye spennende grusveier å utforske?

Mixelite

Quote from: \"cubical\"Etter å ha studert reisebyråenes tilbud så fant vi ut at vi ikke ble overbegeistret for noen av bostedene sånn direkte, i tillegg fant jeg litt \"skjulte\" kostnader i prislistene (Hvorfor kan de ikke skrive rett ut hva det koster?) så vi har bestillt tur/retur Oslo-Athen fra 16. mai til 9 juni. Ble ikke så ille pris heller, 4200.- for to.

Det var ingen upris!

Når det gjelder \"skjulte\" kostnader, så skulle jeg iallfall ønske at det hadde vært lik praksis! HW oppgir prisen ikl. reiseforsikring, transport og mat på flyet, mens Lilleput oppgir prisen uten tillegg. Ønsket gjelder forøvrig hele reisebransjen!  cxsdfafdddddd

Admirala

Quote from: \"cubical\"Vil folk som meg med litt utvidet trang til å se seg om ha glede av en bil som Suzuki Jimny på øya eller er det ikke så mye spennende grusveier å utforske?

Det er mye å utforske, men veiene er jevnt over bra, i den forstand at byer, severdigheter osv er linket med gode veier. Det er endel grusveier også, (vel, det var iallfall for noen år siden), ingen man MÅ ta, men man kan ta dem, kun for turens skyld, om du skjønner hva jeg mener. Vi skulle ta en \"snarvei\" mellom to byer for variasjonens skyld, men den grusveien var så elendig at vi måtte snu med vår lille Hyundai.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

cubical

Quote from: \"Admirala\"Vi skulle ta en \"snarvei\" mellom to byer for variasjonens skyld, men den grusveien var så elendig at vi måtte snu med vår lille Hyundai.

Vi spurte noen på sydisden på Kreta om det gikk an å kjøre over fjellet til platået på ande siden, joda det går fint. Vel, vi kom over, men det var med nød og neppe. Hadde tatt seg ut å måtte ha gått ned å fisket frem noen fra leiebilselskapet å så pekt opp i fjellsiden så sagt \"ser du den hvite prikken der oppe, det er leiebilen deres\" :-). zwwhhhhaaaxxxx

uansett, vi rakk faktisk den grotten vi hadde planlagt å se.

Artig så se litt utilgjengelige steder, men et slikt stunt gjør jeg ikke en gang til, vi orker å gå litt også vi.

annepanne

Skrev et svar ang Lesvos før forumet var nede, skal prøve å rekapitulere noe av minnene.
Molivos var en veldig hyggelig by med mange bo-muligheter. Om dere ikke er opptatt av basseng kan dere jo bo i \"sentrum\". Det ligger et artig hotell nede ved by-stranden, en ombygt olivenolje-fabrikk. Husker at iallefall Ving hadde turer dit. Her kan man ligge med vindu ut på stranden og høre på bølgeskvulpet.
Om dere er rastløse ville jeg hatt bil hele oppholdet, det er mye å se på øya: dere bør absolutt ta en tur til den forsteinede skog, den største i Europa. Helt Vest er det verdt å besøke Sigri, en hyggelig liten by. Utenfor byen ligger det en øy som vissnok også har forsteinede trær.
Skala Skamnia er av de hyggeligste små stedene jeg har besøkt, en fantastisk liten plass man absolutt må få med seg. Det går en dårlig vei langs kysten til Eftalou/Molivos herfra hvor det absolutt er en fordel med jeep. På dette strekket kan man bade i en \"varm kilde\". En slik kilde finnes også i Eftalou.
Vi synes Mytilini var både livlig og spennende og verdt et par dagers besøk. Et par av byene oppi fjellene er også verdt et stopp. Vi tenkte å prøve noen av veiene mellom byene merket som \"pyttoreske\" men da måtte vi snu, mulig en jeep vil gjøre nytten.
Ser dere har blitt anbefalt: http://www.lesvos.com/, vi brukte infoen fra denne siden aktivt og brukte hans anbefalinger bla på spisesteder. Denne siden er den beste reise-infoen jeg noen sinne har funnet på nettet.
Fantastisk øy! -gled dere!

cubical

Takk skal du ha, vi har vel begynnt å få en viss oversikt over hva vi vil. Først blir det nå Chios, men vi må jo innom Lesvos også. 14 dager igjen så er vi i området :-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...