Logg inn med Facebook eller Google!

Profitis Ilias, en utflykt på Samos

Started by Tommy, 28. Jun 08, 11:57:32

Previous topic - Next topic

Tommy

Vi var en dag på bilutflykt på Samos och hade bestämt oss för att köra opp till en av Samos bergsbyar, Pandrosos. Från Pythagorio sett så kör man mot Chora, där tar man av i riktning mot Koumaradei och Pyrgos. Från Pyrgos leder sedan vägen opp mot Pandrosos, väl framme där befinner man sig då ca 600 meter över havet, en svindlande höjd för en skånebo som mig :-) .

Pandrosos var en sömnig liten by där mest åldringar syntes till, tyst och fridsam med sitt lilla torg med en taverna under de obligatoriska Platanerna, en väldigt vacker kyrka, en del halvt förfallna hus, ljudet av höns, tuppar o hundar som skällde, små odlingslotter och vinodlingar utanför byn, en typisk bergsby på Samos, eller för all del, någon annan stans i Grekland.

Det blev mest att vi där gick runt och fotograferade en del, jag fann en stig på vilken man kan ta sig vidare opp till profitis Ilias, en klosterkyrka på toppen av berget, cirka 1150 m.ö.h. Nu gick jag inte så långt på den ety Inge var inte rustad för ändamålet att gå längre sträckor i terrängen. Så vi tog oss tillbaka till bilen istället.

Men på vägen opp mot byn hade jag lagt märke till en vägskylt på vilken det stod bland annat profitis Ilias 6 km, eller nåt sånt. Så på vägen ner från Pandrosos stannade vi till vid den avtagsvägen. Skulle vi ta chansen o köra opp ? Det såg inte ut till att vara mycket till väg precis, och biluthyraren var inte glad i att man kör med hans fordon på \"rough roads\", speciellt inte med en Fiat Panda som vi hade hyrt.

Jag klev ur bilen och sa till Inge att vänta lite så skulle jag gå opp en bit på vägen för att se om det kunde vara möjligt att köra på den samma. Å joooodå, det var nog inte omöjligt om vi tog det försiktigt, och precis som vi fattat beslutet kom en liten pick up körande oppifrån på vägen. Så vi gav oss iväg opp mot de svindlande höjderna, till toppen av det berg som är det näst högsta på Samos. Inge körde och jag njöt av utsikten som blev mer och mer vidsträckt ju högre opp vi kom.

Här är lite bilder från den utflykten. Jag inleder med bilder från besöket i Pandrosos, och lägger in fler från vägen opp mot toppen och från profitis Ilias efter hand, en del talar bäst för sig själva, andra kommenterar jag när jag tycker det kan behövas.

Håll i hatten för nu kör vi  :bounce:



Vy från vägen opp mot Pandrosos, här o där syntess ärr i växtligheten efter skogsbränder som härjat också på Samos, mer av detta kommer synas på bilderna ifrån toppen på berget.



Vy mot grannbyn Mesogia, i fjärran skymtar även Pyrgos.



Framme i Pandrosos.



Sömniga invånare.





Fortsättning följer.............
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Här är ett par vyer från den övre utkanten av byn Pandrosos.



Fortsätter man framåt här så kommer man till den stig som leder vidare opp mot profitis Ilias.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Den fotografiska expeditionen i bergsbyn Pandrosos fortsätter lite till här :



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Det är något speciellt med Samos :flower: Måste se till och komma dit inom rimlig tid och ta Fourni på samma gång :bom:

Riitta

Tommy

Så här såg det ut om man fortsatte ut ovanför byn där stigen opp mot profitis Ilias tar sin början. Där var några små odlingslotter med potatis o andra grönsaker på ömse sidor om stigen, där det gick några gubbar och gummor och påta i jorden.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Fler fotografiska utsnitt från byn Pandrosos som jag gärna återvänder till någon gång o drömmer mig bort till andra tider  :flower:



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Ut ur byn och på väg ner mot parkeringen har man denna vy framför sig, vackert så det förslår tycker jag.



Just vid denna lilla kyrka svänger man höger oppför, då man kommer tillbaka från Pandrosos, för att fortsätta mot profitis Ilias.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Torill

Herlige bilder Tommy! Vet jeg har sagt det før,men jeg må besøke Samos en gang!!!
Ingen kan alt - alle kan noe.

Ingrid

Skikkelig fine bilder. Jeg har vært på Samos, men ikke i denne landsbyen.

Tjorven

Ja dette var skikkelig landsby-stemning. Flotte bilder, Tommy.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Som sagt så blev vyerna mer och mer vidsträckta ju högre opp vi kom, tänk om allt gått att fånga med en kamera, då hade denna tråden fortsatt ända in i evigheten. Det kommer den nu inte att göra, men några fler bilder blir det allt :-)

Här är en vy jag fångade på vägen opp mot profitis Ilias, och jag tror det möjligtvis är Agathonissi som skymtar till vänster ute i havet.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Här är en annan utsiktsbild, tagen från samma plats som den förra bilden, och därnere vid havet ser man byn Ireon.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....